Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 aut s největším nárůstem registrací v Česku: Vítězem elektromobil, dařilo se i klasice

Dacia Bigster Journey hybrid 155
Dacia Bigster Journey hybrid 155
Dacia Bigster Journey hybrid 155
Dacia Bigster Journey hybrid 155
120 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (31)

Vedle propadáků hlásí registrace za první letošní pololetí i spoustu modelů, které si dramaticky polepšily. Některé začínaly zcela od nuly, jiné si připsaly růst i z vysokého základu z loňského roku.

Úvod

Pod článkem o deseti největších propadech za první letošní pololetí se rozhořela diskuze ohledně posuzování výsledku dle kusů, respektive procent. Procentuální propady či poklesy jsou ovšem relativní a záleží na srovnávací základně, proto ani v tomto článku nebudou hrát tak významnou roli, ale budou spíše pro ilustraci. Nejdůležitější jsou totiž samotné registrace, nikoliv procentuální nárůst. V takovém případě by žebříček vypadal jinak a nebyl příliš reprezentativní.

Navíc v případě novinek bychom ani nemohli s čím srovnávat, proto v tabulce na konci článku najdeme hned tři vozy, které se loni v rámci 1. pololetí ani neprodávaly.

10. Dacia Bigster

+440 aut

Vlajkový model rumunské automobilky je jedním ze zmíněných příkladů novinek, které se začínají prosazovat až tento rok. SUV s délkou 4570 milimetrů navazuje na menší model Duster. Jedná se o první vůz skupiny Renault, který dostal nový hybridní pohon s atmosférickou osmnáctistovkou (od 672.900 Kč), který nahrazuje starší koncept s motorem o objemu 1,8 litru. Systémový výkon dosahuje 116 kilowattů. V nabídce jsou ovšem i slabší a levnější tříválcové dvanáctistovky s 96 (4x4) a 103 kilowatty. Výkonnější z nich je dostupná i na pohon na LPG.

9. Cupra Ateca

+472 aut

„Sportovnější“ setra Seatu Ateca profituje jednat z lehce atraktivnějšího designu, jednak z dostatečně široké palety pohonů, kterému vládne nejoblíbenější čtyřválec 1.5 TSI se 110 kilowatty. Tahle verze i se sedmistupňovou dvouspojkou vyjde na příznivých 854.900 Kč. K dispozici je ještě výkonnější provedení 2.0 TSI se 140 kW a pohonem všech kol, respektive vrcholné 2.0 TSI/221 kW, jež bylo dlouhé roky jedinou volbou.

Video placeholder
Cupra Ateca Most test • Zdroj: auto.cz

Cupra Ateca se spolu se stejnojmenným seatem vyrábí v Česku, odkud proudí na ostatní evropské trhy.

8. Škoda Enyaq

+523 aut

Ačkoliv se tohle elektrické SUV představilo již v září 2020, díky neustálým technickým inovacím se propracovalo mezi nejpříjemnější elektromobily na trhu. Letos navíc zákazníky loví též na přepracovaný design s úzkými předními světlomety a výrazně nižší ceny. Enyaq totiž i kvůli snaze Škodovky prodat co nejvíce nízkoemisních aut (od začátku letošního roku totiž platí přísnější flotilové limity) v Česku zlevnil o několik stovek tisíc korun a dostal se na dostřel Tesly Y. Platí to i pro „ostrou“ verzi RS s dvěma elektromotory se systémovým výkonem 250 kW, která startuje na 1.350.000 Kč. Varianta Coupé je plošně o 60.000 korun dražší.

7. Volkswagen Tayron

+532 aut

Nástupce Volkswagenu Tiguan Allspace dostal nové jméno, příbuzenský vztah s menším tiguanem ovšem díky prakticky totožné přídi zachovává. Sesterský model Škody Kodiaq má svěží vzhled, velmi prostornou, až sedmimístnou kabinu, spoustu místa pro zavazadla (885 až 2090 litrů) a velmi racionálně poskládanou nabídku motorů, které dominuje diesel 2.0 TDI. Negativem je snad jen vyšší cena, která u běžného modelu začíná na 1.119.900 Kč. Střídmější akční provedení Limited ovšem dokáže cenu stlačit až na 999 tisíc korun.

6. Škoda Fabia

+683 aut

Nejmenší škodovka na českém trhu je taková klasika, po které rádi sáhnou firemní i soukromí zákazníci. Aktuální, již čtvrtá generace Škody Fabia je bezpochyby tou nejlepší v historii. Díky platformě MQB A0 působí jako o třídu větší auto, navíc po delší době nabídne i čtyřválec, konkrétně 1.5 TSI se 110 kW a sedmistupňovou dvouspojkou. Do čtyřmetrového hatchbacku ovšem objektivně stačí i tříválec 1.0 TSI, ideálně ve verzi s 85 kilowatty, který s dvouspojkou DSG vyjde o 40 tisíc levněji (začíná na 519.900 Kč).

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Registrovat
Martin Vaculík a Fabia 1.0 MPI za 364.900 Kč: Stačí 93 Nm, nebo je to nebezpečné auto? • Zdroj: auto.cz

5. Ford Tourneo Custom

+770 aut

Tenhle model mají mnozí zažitý ještě jako Ford Transit, ostatně jeho užitková verze se tak stále jmenuje. Tourneo Custom je ovšem zaměřeno primárně na přepravu osob, čemuž odpovídá i parádní cestovní komfort, který netrpí ani na 19palcových kolech. Ford tenhle základ poskytl Volkswagenu, který na totožné technice postavil novou generaci řady T7.

Ford Tourneo Custom těží i z toho, že z trhu prakticky zcela zmizela běžná MPV, která nahrazují právě osobní verze užitkových modelů.

4. Škoda Kamiq

+940 aut

Malý crossover se propracoval mezi nejprodávanější škodovky. Ostatně loni bylo celosvětově dodáno zákazníkům 126 tisíc kamiqů, to je po Škodě Octavii (215.700 aut) druhý nejlepší výsledek v rámci mladoboleslavské značky. Škoda Kamiq využívá stejnou techniku jako modely Fabia a Scala a operuje ve stále populárnějším segmentu, který postupně vystrnadil malé kombíky. I v tomhle případě platí, že tříválec 1.0 TSI je plně dostatečný. O válec a půl litru větší agregát je možná až zbytečná rozmařilost. Ovšem proti gustu…

3. Škoda Karoq

+940 aut

České SUV z roku 2017 zatím marně vyhlíží přímého nástupce. S ním se ostatně v minulosti nepočítalo, Škoda totiž plánovala, že karoq nahradí elektrický elroq. Jenže hlad po spalovacích motorech neutichá, tudíž je pravděpodobné, že současná generace s námi ještě nějakou dobu pobude. Na českých registracích není pokročilý věk příliš znát, Škoda Karoq si navíc v prvním pololetí meziročně polepšila téměř o čtvrtinu a stále se řadí mezi nejprodávanější modely u nás.

2. Kia Ceed

+1182 aut

Korejský kompakt a dvojče Hyundaie i30 je i po letech stále líbivý. Do výsledného čísla řady Ceed se navíc započítávají pouze registrace hatchbacku a kombi, crossover XCeed a již nevyráběný shooting brake ProCeed mají v tabulce Svazu dovozců aut vlastní kolonku. Ceed se díky téměř 60procentnímu nárůstu registrací zařadil na 10. místo mezi modely. Zmíněný Hyundai i30 je na tom pouze o necelých 700 aut lépe, přitom je tu „doma“, jelikož se vyrábí v Nošovicích. Ceed naopak vzniká v žilinské fabrice na Slovensku.

1. Škoda Elroq

+1470 aut

Z nuly na 1470 registrací a 15. místo mezi všemi modely. SUV Škoda Elroq se navíc propracovalo mezi nejoblíbenější elektromobily v Evropě, přitom se jedná vlastně „pouze“ o zkrácený enyaq, s kterým sdílí techniku i design exteriéru i interiéru. Příznivěji nastavené ceny a relativně málo početná konkurence (elektrických SUV s délkou okolo 4,5 metru je na trhu zatím jako šafránu) ovšem hrají elroqu do karet. I zde platí, že koncernová technika si postupem let pomohla například k předehřevu trakčního akumulátoru. Zapracovalo se také na multimédiích a celkové efektivitě pohonu, což v kombinaci s velmi dobrým mechanickým základem dává opravdu příjemný vůz.

10 aut s největším meziročním nárůstem registrací za 1. pololetí 2025
PořadíModelPočet (2025)Počet (2024)Meziroční nárůst (ks)Meziroční nárůst (%)
1.Škoda Elroq1470-1470-
2.Kia Ceed31932011118258,78
3.Škoda Karoq56294556107323,55
4.Škoda Kamiq5810487094019,3
5.Ford Tourneo Custom1022252770305,56
6.Škoda Fabia5165448268315,24
7.Volkswagen Tayron532-532-
8.Škoda Enyaq956433523120,79
9.Cupra Ateca483114724290,91
10.Dacia Bigster440-440-
Zdroj: SDA    

Zdroj: Autorský článek a SDA, video: auto.cz

Vstoupit do diskuze (31)