Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Land Rover Freelander 3,2 I6 HSE – Hranař

Ondřej Láník
Jestliže váháte mezi luxusním offroadem a špičkovým SUV s cenou přes milion korun, měli bychom pro vás jeden tip.

Teorie statistiky uznává přesně zadané úlohy. Mají končit jednoznačným výsledkem, který máte za úkol analyzovat. Když vyhodíte minci, padne vždy buď panna nebo orel. Ti, kdo jsou přesvědčeni, že v určité situaci, při hodu s určitou mincí, může výsledek skončit balancováním na hraně, ti jsou považováni za hranaře. Statistikové je nemají rádi, protože základní pravděpodobnost 50:50 tím „pádem“ neplatí. Určité podobenství bychom mohli najít při hledání odpovědi na to, zda je lepší mít ryzí offroad nebo velmi dobré SUV. Jestliže jste přesvědčeni, že dobrý kompromis existuje, dáváme vám za pravdu. Naší takto definované představě odpovídá Land Rover Freelander 3,2 I6

Think BIG!

O číslo větší druhou generaci jsme minulý rok vyzkoušeli se základním čtyřválcem 2,2 Td4, který v našich zeměpisných šířkách bude tvořit jádro odbytu této modelové řady. To, co však posunuje Freelander mezi elitu třídy SUV (a toto slovo vedení automobilky asi nemá příliš v lásce), je řadový šestiválec pod kapotou. Land Rover s ním prozatím konkuruje pouze BMW X3, který je svým charakterem určeno zákaznickému okruhu na hony vzdálenému britské značce. Konkurence se už chystá k nástupu a to dokonce i ta interní v podobě Volva XC60 (premiéra ve druhé polovině roku 2008). Ve frontě čekají také Audi Q5 a Mercedes-Benz GLK.

suv landrover testy suv landrover testy Dlouhé životní cesty terénních modelů se zeleným oválným logem stimulují tvůrce k vytváření rezerv, které v ostatních kategoriích aut nenajdete. Tak například úctyhodné vnější rozměry směle soupeří s BMW X3, které vyhrává snad jen v celkové délce, která je v terénu spíše na obtíž. Bytelnou stavbou, výškou i šířkou vás Freelander ohromí. Toto že je základní model určený na polní cesty?

Další část pochybností se rozplyne při uchopení obrovitých dveřních klik a při škrábání se na sedačky umístěné třičtvrtě metru nad zemí. Nejmenší představitel značky vypadá i vedle obrovského Discovery dospěle. Vždyť oba Land Rovery jsou prakticky stejně široké, ale Free je o 12 (!) centimetrů nižší, takže díky tomu působí opticky mnohem stabilněji. Věřte, že ani řidič s velkým „Ř“ nebude mít za volantem tohoto dorostence pocit méněcennosti.

Kapitánský můstek

…jinak se vlastně pracovišti řidiče ve Freelanderu ani říkat nedá. Je poset více než sedmi desítkami tlačítek a ovladačů, vytvářejících atmosféru složitého stroje, který vás doveze tam kam vy řeknete. Orientace v novém prostředí chvíli času zabere. Pokud máte zkušenosti s Volvy, případně s Jaguary, máte jistou výhodu, protože tu a tam narazíte na podobnou logiku, ovladač, páčku. Naštěstí, většinu hejblat a udělátek můžete nechat (aspoň ze začátku) tak jak jsou a oddávat se krásám, které teoreticky mají přicházet díky kombinaci moderního řadového šestiválce a šestistupňové automatické převodovky. Ještě než otevřeme tuto kapitolu, musíme pochválit využití prostoru, který zvenku velká karoserie nabízí. Jak už bylo řečeno, posádka je usazena dost vysoko nad vozovkou, ale sedáky jsou od podlahy vzdáleny dostatečně, takže sezení je z ergonomického hlediska optimální vpředu i vzadu a navíc bude vyhovovat i objemnějším postavám.

Vyplouváme

suv landrover testy suv landrover testy …a necháváme tedy konečně prostor harmonickým vlnám dokonale vyváženého motoru. Ten je vpředu uložen podobně jako ve Volvech V70 a S80 a to napříč. Maximálních 171 kW dnes z objemu 3,2 l představuje mírně nadstandardní hodnotu, ale je celkem jasné, že prioritou konstruktérů byl průběh točivého momentu a ne krátkodobě dostupné špičkové hodnoty.

Projevem příjemný motor disponuje v kombinaci s hydrodynamickým měničem velkou silou už od nízkých otáček. Při běžných rychlostech se díky rychle pracující šestistupňové převodovce nachází ručka otáčkoměru dlouhodobě pod 2000 ot./min. Motor je tichý nejen při ustálené jízdě, ale i při běžné akceleraci.

Hned první jízda dává tušit že karoserie je dostatečně tuhá a velmi dobře odhlučněná. Nejsou slyšet kola, ani aerodynamický svist ve vyšších rychlostech na silnici. Podvozek má komfortní naladění, ale současně příjemné, přímé a na tak velký automobil i dostatečně přesné řízení. Jen na dálnici vám bude snadný pohyb volantu překážet, protože volant v té chvíli vyžaduje více pozornosti než je zdrávo.

Plujeme

suv landrover testy suv landrover testy V zatáčkách zasahuje často stabilizační systém, ale to jen proto, že autu začnete rychle věřit. Pohybující se téměř 2 tuny, s těžištěm vysoko nad vozovkou a relativně velkou hmotou nad přední nápravou, jsou ale neúprosné. V terénu se ukazuje výhoda měkčího naladění podvozku. I málo udržované polní cesty zvládá Free s přehledem a zůstává tak luxusní a prémiový i mimo běžné silnice. To je ale jen začátek. Relativně dobré geometrické poměry karoserie (nájezdový úhel vpředu/vzadu 31°/38°, přechodový uhel 157°), silný motor a elektronický pomocník Terrain Response pomáhají řidiči zvládat i dost krkolomné treky. Kola jsou ve vzduchu častěji, než by se řidičům Defenderů líbilo, ale elektronické uzávěrky řeší takové situace s grácií. Naopak extrémní stoupavost (sklon až 45°) je pro ně možná překvapením. Ovšem pozor! Před použitím pozorně čtěte příbalový leták. Freelander zvládá stoprocentní stoupání nejvýše 5 sekund, dlouhé kopce lze vyjíždět jen pod 30° úhlem.

Zpátky na silnici. Jestliže se zajímáte o třílitrový šestiválec ve dvoutunovém autě, asi je vám jasné, že spotřeba paliva není zrovna to, čím se budete v hospodě chlubit. Nám se podařilo přesvědčit Freelander k minimálnímu odběru 10,5 l/100 km, ovšem za cenu poklidné jízdy ustálenou rychlostí 100 km/h, kdy se motor přibližuje volnoběžným otáčkám. Město před vámi znamená akceleraci víření v nádrži na stupeň 16 l/100 km, běžná jízda mimo město pak končí spotřebou kolem 13 l/100 km.

suv landrover testy suv landrover testy
 

Dynamika jízdy na silnici je vzhledem k terénním schopnostem tohoto auta pozoruhodná. Z 0 na 100 km/h lze Freelander se šestiválcem rozjet za méně než 9 sekund, což ale znamená, že ručka otáčkoměru bude vytínat rozsáhlé kruhové výseče, když bude při zrychlování oscilovat mezi 3000 a 6300 ot./min. V horní třetině otáčkového spektra se budete pohybovat tehdy, když budete chtít využívat rychlostí mezi 150 a 200 km/h, které tento Land Rover s přehledem zvládá. Oba uvedené případy – častá maximální akcelerace i vysoké cestovní rychlosti – šroubují spotřebu na hodnoty, kdy sedmdesátilitrová nádrž nestačí ani na 300 kilometrů jízdy.

Kotvíme a přemýšlíme

V terénu toho zvládne Free více než většina konkurentů. Něco navíc ale budete muset také zaplatit. Srovnání s korejskými vládci segmentu rovnou vynecháme, a podívejme se na japonskou a americkou konkurenci. Země vycházejícího slunce by mohla nominovat Lexus řady RX, ale pomineme-li jednoznačně silniční a poněkud feminní charakter, zjistíme, že Freelander vyjde - pro někoho možná překvapivě – výrazně levněji. Strýček Cherokee s dovolením promine, ale jeho vidlicový šestiválec 3,7 l (150 kW) nedosahuje kvalit evropské řadové konkurence a terénní duel dvou ikon by taky nemusel být jednoznačnou výhrou Američana. Na seznamu zbývá kód X3. Ten je na tom na silnici o poznání lépe, řidič se bude cítit více v roli pilota, jenže to je právě to, co u Land Roveru asi nečekáte. Naopak, nic z toho co od Freelanderu čekáte - rozvážnost, pohodlí za každé situace a na všech površích, ale i připravenost k rychlému zásahu v krizové situaci na silnici nebo v terénu – nechybí.

suv landrover testy suv landrover testy
 

Cena vypadá na první pohled vysoká, ale teprve zkušenost potvrzuje, že suma, kterou musíte před předáním vozu složit je naprosto adekvátní. Přímé srovnání s konkurenty, kteří jsou možná o něco větší zvenku, ale jen těžko vevnitř, vás pravděpodobně vrátí k dealerovi se zeleným oválem na showroomu. Nesmí vám však vadit vysoká spotřeba závislá na jízdním stylu, přetechnizovaný design ovladacích prvků a trochu pošramocená pověst prvních Freelanderů, která možná srazí ceny nových modelů dříve, než u ostatní evropské konkurence.

První cena vozu 899.000,- (Freelander Td4, E)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.135.000,- (Freelander 3,2 I6, S)
Základní cena testovaného vozu 1.298.000,- (Freelander 3,2 I6, HSE)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.542.000,- (Freelander 3,2 I6, HSE)

Plusy

  • Komfort za všech okolností
  • Dobré zpracování
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Silný a kultivovaný motor
  • Rychlá převodovka
  • Dobré odhlučnění
  • Schopnosti v terénu

Minusy

  • Příliš účinný posilovač řízení
  • Vysoká spotřeba
  • Ergonomie ovládání palubních systémů
  • Nízký kontrast informačního displeje
Ondřej Láník
Land Rover Freelander 3,2 I6 HSE
Cena základní sestavy 1 298 000 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční a hlavové airbagy včetně kolenního airbagu řidiče, antiblokovací systém ABS s EBA a EBD, kontrola trakce ETC, stabilizační systém DSC, systém HDC, 18palcová hliníková 12paprsková kola, dojezdové náhradní kolo, bezpečnostní matice kol, 6stupňová manuální převodovka, systém pohonu všech kol Terrain Response, bi-xenonové světlomety, přední a zadní parkovací systém, dešťový senzor, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s pamětí, automatická klimatizace s pylovým filtrem, tempomat, audiosystém Alpine, dálkové ovládaní audiosystému na volantu, zadní modul pro připojení sluchátek a ovládání rádia, kožené čalounění Napoli, elektrické nastavení sedadel a paměť pro sedadlo řidiče, kožený volant, šestistupňová automatická převodovka CommandShift. Kč
Cena testované sestavy 1 542 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+ 19.500,-Kč), panoramatická střecha a elektricky ovládané střešní okno (+ 37.500,-Kč), přední a zadní koberečky (+ 3.500,-Kč), navigační systém s dotykovou obrazovkou (+ 58.000,-Kč), vyhřívaná přední sedadla (10.000,-Kč), integrovaná zásuvka pro telefon (+ 14.500,-Kč), zimní paket (+11.000,-Kč), Audio system - Alpine, Dolby Prologic, rádio se 6-disc CD changer, 14 repro (+29.000,-Kč), přestavba na N1 (+30.000,-Kč), boční lišty dveří (+4.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3192
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 171 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 317 / 3200 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.8 / 8.6 / 11.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 755 / 1670
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1895 / 750
Land Rover Freelander 3,2 I6 HSE
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1910
c) výška (mm): 1740
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1624
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano