Land Rover Freelander

Land Rover Freelander

 
 

Synonymem pro opravdové terénní vozy se během padesáti let existence stala značka Land Rover. To dokazuje např. výroba typu Defender, kterého nezaskočí prakticky žádný terén. Dnes vstupuje modelem Freelander do nové oblasti, která byla doposud vyhrazena především japonské konkurenci.

Freelander je od začátku koncipován jako off-road pro volný čas, který by však v terénu měl dokázat, že přesto nepatří mezi žádné "ořezávátka". Dokazuje to především stálým pohonem všech kol, redukční převodovkou či patentovaným systémem HDC (Hill Descent Control).

Tento patentovaný systém při jízdě z prudkého svahu na první rychlostní stupeň hlídá rychlost vozu. Pokud překročí mez 9 km/h vydá povel k brzdám a ty přibržďením zajistí, aby vůz nedostal nekontrolované zrychlení, což je častá chyba řidičů, kteří neznají pravidla pro jízdu v extrémním terénu. Tento systém pracuje i v případě, že je sešlápnuta spojka. Jde vlastně o opak funkce ABS. Tento systém se aktivuje tlačítkem na řadící páce.

Prokluzu kol zabraňuje mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. Dále je možno připlatit si za systém ETC, který za pomoci ABS zabraňuje prokluzu kolu s nejmenším odporem a tím přenáší točivý moment na zatížené (neprokluzující) kolo.

Technici, ekonomové a designéři Land Roveru se rozhodli, že Freelander bude nabízen ve dvou karosářských provedeních, a to jako "rodinný" pětidveřový Station Wagon (viz foto) a třídveřový Hardback a Softback. Hardback je s pevnou střechou (viz foto) a Softback (viz foto) s plátěnou zadní částí střechy.

Pasivní bezpečnost vozu je v dnešní době jedna z priorit při vývoji. Freelander je díky celkové robustnosti a technickému vybavení i v této kategorii na vysoké úrovni a s rezervou plní simulovaný crashtest s 50% překrytím přídě v rychlosti 56 km/h. Kromě výztuh ve dveřích a airbagu u řidiče, je možné samozřejmě připlatit si i airbag spolujezdce. O systému HDC, který zvyšuje aktivně bezpečnost posádky při jízdě v terénu jsem se již zmiňoval.

O rozhýbání Freelanderu se starají dva motory. Zážehové motory "reprezentuje" šestnáctiventilová osmnáctistovka s výkonem 88 kW/5500 ot/min. Vznětové zastupuje moderní turbodiesel s přímým vstřikováním paliva do válců. Z dvoulitrového objemu podává nejvyšší výkon 72 kW při 4200 otáčkách. U vznětových motorů je však důležitější hodnota točivého momentu, který zde dosahuje hodnoty 210 N.m při 2000 otáčkách. S těmito motory známými z osobních vozů značky Rover dosahuje Freelander zrychlení z klidu na 100 km/h za 11,9 a 15,2 s. Nejvyšší rychlost se díky dobré aerodynamice (Cx = 0,39-0,40) pohybuje na hranici 165 a 155 km/h. Přes tyto slušné výkony by průměrná spotřeba neměla překonat 10,2 (1,8i) a 7,7 (2,0di) litrů na 100 km.

Výbava Freelanderu je již v základní výbavě na slušné úrovní a obsahuje např.: centrální zamykání, el. stahování oken, el. seřiditelná vnější zrcátka, airbag řidiče, posilovač řízení, imobilizer a alarm. Kromě tohoto je možno Freelander vybavit množstvím více či méně praktických doplňků, včetně "efektních" úprav zevnějšku (viz foto).

Ceny Freelanderu oproti větším a patřičně drahým modelům Discovery a Range Rover by měly být "příjemným překvapením". Měly by se výrazně přiblížit či vyrovnat japonské konkurenci (Toyota RAV4, Honda CR-V a Subaru Forester), přičemž image Land Roveru je nesporně podstatně výšší.

Technické údaje:1,8i2,0di
Válce/ventily4/44/2
Zdvihový objem (cm3)17961998
Max. výkon (kW/ot)88/550072/4200
Max kroutící moment (Nm/ot)165/2750210/2000
Max. rychlost (km/h)165155
Zrychlení 0-100 Km/h11.915.2
Spotřeba (nová norma ES/93/116)
Město (l/100 km)13,09,6
Mimo město /l/100 km) 8,66,7
Kombinovaná /l/100 km)10,27,7
Rozměry
Délka x Šířka x Výška4382x1809x1808 mm
Rozvor2555 mm
Objem nádrže59 l
Pneu (zvláštní výbava)159/80 R15 (215/65 R16, 225/55 R17)
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost (kg)1380-1525
Nosnost (kg)525-580
Společnost OKD je schopná další existence, řekl její insolvenční správce Společnost OKD je schopná další existence, řekl její insolvenční správce

Zisk černouhelné společnosti OKD činil v letošním prvním…

Konec kodrcání autobusem, v Jinonicích zase zastavuje metro. Podívejte se, jak dopadla oprava Konec kodrcání autobusem, v Jinonicích zase zastavuje metro. Podívejte se, jak dopadla oprava

Cestující pražským metrem mohou znovu využívat stanici…

Při náletech v Jemenu zemřeli i civilisté. Povstalci dávají vinu na provládním sílám Při náletech v Jemenu zemřeli i civilisté. Povstalci dávají vinu na provládním sílám

Při náletech, které zasáhly hotel severně od jemenského…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
ÚAMK měřil šířku aut. Třeba VW Touareg do zúžených pruhů nesmí ÚAMK měřil šířku aut. Třeba VW Touareg do zúžených pruhů nesmí

Drtivá většina aut, která jsou v současnosti k dostání na…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 





 
Mazda vyvíjí motor se dvěma turby a elektrickým kompresorem

Mazda vyvíjí motor se dvěma turby a elektrickým kompresorem

Dnes 12:50

Mazda neutuchá ve vývoji zážehových motorů. Nechala si patentovat třikrát přeplňovaný agregát.




Blesk.cz

Chorvatsko dál bojuje s ohněm. Hasiči s vypětím sil drží plameny dál od domů

Chorvatsko dál bojuje s ohněm. Hasiči s vypětím sil…

Chorvaté dál bojují s požáry, které jsou pro ně nejničivější za posledních 10 let. V ohni je celá Dalmácie,…

Traktor smetl osobák: Kájinka (7) a Klaudinka (4) jely v autě bez technické a bez světel? Táta prosí Boha o jejich život

Traktor smetl osobák: Kájinka (7) a Klaudinka (4)…

Nejtěžší chvíle teď prožívá Patrik P., táta dvou malých holčiček Kájinky (7) a Klaudinky (4). Auto, ve kterém…

 

iSport.cz

Calgary se stále zajímá o Jágra. Kouč Flames veterána obdivuje

Calgary se stále zajímá o Jágra. Kouč Flames…

Hokejista Jaromír Jágr by mohl přece jen zakotvit v Calgary, které bylo jednu dobu považováno za hlavního…

Jak půjde Slavia na APOEL? Stoch vs. Van Buren, Rotaně trenér podrží

Jak půjde Slavia na APOEL? Stoch vs. Van Buren,…

Už dnes večer to vypukne! Fotbalisté Slavie se pokusí v odvetě play off Ligy mistrů zvrátit prohru 0:2 a…

 

Reflex.cz

Přichází čas chudnutí. Střední třída se rozpadá a mladí se budou mít hůř než rodiče, tvrdí politolog

Přichází čas chudnutí. Střední třída se rozpadá a…

Politolog Ondřej Slačálek vidí příčiny v rozpadu střední třídy, která se právem cítí ohrožená. Bohatí podle něj…

Že je všude moc turistů? Existují země, kam se nejezdí. Za rok bylo na Tuvalu jen 1000 lidí, v San Marinu 60 tisíc

Že je všude moc turistů? Existují země, kam se…

V poslední době se objevují informace, že mnoho míst světa je čím dál více přeplněno turisty a domácím…