Land Rover Freelander

Land Rover Freelander

 
 

Synonymem pro opravdové terénní vozy se během padesáti let existence stala značka Land Rover. To dokazuje např. výroba typu Defender, kterého nezaskočí prakticky žádný terén. Dnes vstupuje modelem Freelander do nové oblasti, která byla doposud vyhrazena především japonské konkurenci.

Freelander je od začátku koncipován jako off-road pro volný čas, který by však v terénu měl dokázat, že přesto nepatří mezi žádné "ořezávátka". Dokazuje to především stálým pohonem všech kol, redukční převodovkou či patentovaným systémem HDC (Hill Descent Control).

Tento patentovaný systém při jízdě z prudkého svahu na první rychlostní stupeň hlídá rychlost vozu. Pokud překročí mez 9 km/h vydá povel k brzdám a ty přibržďením zajistí, aby vůz nedostal nekontrolované zrychlení, což je častá chyba řidičů, kteří neznají pravidla pro jízdu v extrémním terénu. Tento systém pracuje i v případě, že je sešlápnuta spojka. Jde vlastně o opak funkce ABS. Tento systém se aktivuje tlačítkem na řadící páce.

Prokluzu kol zabraňuje mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. Dále je možno připlatit si za systém ETC, který za pomoci ABS zabraňuje prokluzu kolu s nejmenším odporem a tím přenáší točivý moment na zatížené (neprokluzující) kolo.

Technici, ekonomové a designéři Land Roveru se rozhodli, že Freelander bude nabízen ve dvou karosářských provedeních, a to jako "rodinný" pětidveřový Station Wagon (viz foto) a třídveřový Hardback a Softback. Hardback je s pevnou střechou (viz foto) a Softback (viz foto) s plátěnou zadní částí střechy.

Pasivní bezpečnost vozu je v dnešní době jedna z priorit při vývoji. Freelander je díky celkové robustnosti a technickému vybavení i v této kategorii na vysoké úrovni a s rezervou plní simulovaný crashtest s 50% překrytím přídě v rychlosti 56 km/h. Kromě výztuh ve dveřích a airbagu u řidiče, je možné samozřejmě připlatit si i airbag spolujezdce. O systému HDC, který zvyšuje aktivně bezpečnost posádky při jízdě v terénu jsem se již zmiňoval.

O rozhýbání Freelanderu se starají dva motory. Zážehové motory "reprezentuje" šestnáctiventilová osmnáctistovka s výkonem 88 kW/5500 ot/min. Vznětové zastupuje moderní turbodiesel s přímým vstřikováním paliva do válců. Z dvoulitrového objemu podává nejvyšší výkon 72 kW při 4200 otáčkách. U vznětových motorů je však důležitější hodnota točivého momentu, který zde dosahuje hodnoty 210 N.m při 2000 otáčkách. S těmito motory známými z osobních vozů značky Rover dosahuje Freelander zrychlení z klidu na 100 km/h za 11,9 a 15,2 s. Nejvyšší rychlost se díky dobré aerodynamice (Cx = 0,39-0,40) pohybuje na hranici 165 a 155 km/h. Přes tyto slušné výkony by průměrná spotřeba neměla překonat 10,2 (1,8i) a 7,7 (2,0di) litrů na 100 km.

Výbava Freelanderu je již v základní výbavě na slušné úrovní a obsahuje např.: centrální zamykání, el. stahování oken, el. seřiditelná vnější zrcátka, airbag řidiče, posilovač řízení, imobilizer a alarm. Kromě tohoto je možno Freelander vybavit množstvím více či méně praktických doplňků, včetně "efektních" úprav zevnějšku (viz foto).

Ceny Freelanderu oproti větším a patřičně drahým modelům Discovery a Range Rover by měly být "příjemným překvapením". Měly by se výrazně přiblížit či vyrovnat japonské konkurenci (Toyota RAV4, Honda CR-V a Subaru Forester), přičemž image Land Roveru je nesporně podstatně výšší.

Technické údaje:1,8i2,0di
Válce/ventily4/44/2
Zdvihový objem (cm3)17961998
Max. výkon (kW/ot)88/550072/4200
Max kroutící moment (Nm/ot)165/2750210/2000
Max. rychlost (km/h)165155
Zrychlení 0-100 Km/h11.915.2
Spotřeba (nová norma ES/93/116)
Město (l/100 km)13,09,6
Mimo město /l/100 km) 8,66,7
Kombinovaná /l/100 km)10,27,7
Rozměry
Délka x Šířka x Výška4382x1809x1808 mm
Rozvor2555 mm
Objem nádrže59 l
Pneu (zvláštní výbava)159/80 R15 (215/65 R16, 225/55 R17)
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost (kg)1380-1525
Nosnost (kg)525-580
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 





 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…