Land Rover – zdatný šedesátník (1. díl)
Historie britské automobilové značky Rover začala v roce 1878 v Coventry založením firmy Starley & Sutton, zaměřené na výrobu jízdních kol. Po čase přešla na výrobu motocyklů a v roce 1904, už pod názvem Rover, postavila první automobil. Rover znamená v angličtině tulák a také znak s lodí Vikingů a hlavou bojovníka vyjadřuje dobrodružného ducha. Toho dostal vrchovatě i terénní Land Rover, jehož šedesátiletou historií se budeme v tomto článku zabývat.
Pomocník farmářů
U zrodu Land Roveru stál po skončení druhé světové války Maurice Wilks (jeho bratr Spencer pracoval pro Rover už od roku 1929 a stal se hlavním manažerem). Wilksovým záměrem bylo postavit farmářské vozidlo s pohonem všech kol, které si dokáže poradit téměř s každým terénem, je schopné zorat pole a také odvézt svého majitele do města. Vzorem mu byl Willys Jeep, který se osvědčil za války a dobře sloužil i po válce. První Land Rover byl také postaven téměř výhradně z dílů Jeepu. K výrobě panelů karoserie byl použit lehký a korozi odolávající materiál ze slitiny hliníku a magnézia, nazývaný Birmabright. Důvodem byl nedostatek oceli v poválečné Británii a naopak dostatečné zásoby hliníku, používaného ke stavbě letadel. Podobné to bylo i barvou karoserie (různé odstíny zelené), určenou spíše armádními zásobami než módou.
První prototyp, nazvaný Land Rover Centre Steer (měl volant uprostřed přístrojové desky), postavil Maurice Wilks na své farmě v Newborough na ostrově Anglesey ve Walesu. Svoji podobnost s Jeepem se prototyp nijak nesnažil zakrývat. Pohonná jednotka byla převzata z osobního vozu Rover 60 (P3). Původní továrna Roveru v Coventry byla za války zničena bombardováním, takže Rover se musel přemístit do tzv. stínové letecké továrny v Solihullu poblíž Birminghamu.
Série I (1948 – 1958)
První ze slavné Land Rover Series oslavil svoji premiéru 30. dubna 1948 na autosalonu v Amsterodamu a lišil se od prototypu jen v detailech, např. plechovými dvířky, děleným čelním sklem a volantem po straně. Typickým prvkem byly světlomety skryté za mřížkou chladiče. Na mřížku byl přišroubován znak s nápisem Land Rover, který se v modifikované formě udržel dodnes. Masivní ocelový žebřinový rám a odpružení kol listovými pery nenechával nikoho na pochybách o určení vozidla.
K pohonu sloužil až do roku 1951 pouze benzinový 1,6litrový čtyřválec s výkonem kolem 37 kW (50 k), pohánějící všechna čtyři kola přes čtyřrychlostní převodovku s redukcí. Přední kola měla volnoběžky. Karoserie s rozvorem 80 palců (2032 mm) a rozměry 3353 x 1549 x 1867 mm se dodávala v otevřeném provedení, na přání s plátěnou nebo pevnou střechou. V roce 1949 přišel Rover s luxusněji vybavenou verzí Station Wagon, která dostala sedmimístnou kovovou karoserii s dřevěnou kostrou, stavěnou v britské karosárně Tickford, známé mj. ze spolupráce s Rolls-Roycem a Lagondou. Vůz měl kožená sedadla, topení a plechový kryt náhradního kola na kapotě motoru. O rok později se mřížka chladiče zmenšila a světlomety se ocitly mimo mřížku. Na obrázku veze Land Rover britskou královnu Alžbětu II a jejího manžela, vévodu z Edinburghu, při vojenské přehlídce na palubě letadlové lodi HMS Albion.
V roce 1952 byl objem benzinového čtyřválce zvětšen na 2 litry a změněn pohon předních kol. U vyšších převodových stupňů bylo možné volit mezi pohonem jen zadních (2WD) nebo všech kol (4WD), u dvou nižších převodů byl automaticky zvolen pohon 4WD. Došlo také ke změně zdanění při koupi Land Roveru. Z užitkového vozidla se stalo víceúčelové a bez daně jej bylo možné koupit jen při komerčním využití s omezením rychlosti na silnici na 48 km/h.
K důležité změně došlo v roce 1954, kdy byl zvětšen rozvor na 86 palců (2184 mm) a délka vozidla vzrostla na 3569 mm. Nový pikap měl rozvor zvětšený na 107 palců (2718 mm), čímž se podstatně zvětšil prostor pro náklad. S tímto rozvorem byl pak v roce 1956 představen pětidveřový Land Rover Station Wagon, který uvezl až 10 lidí (do třídveřového provedení s rozvorem 86 palců se vešlo 7 lidí). Tyto kombíky dostaly dvojitou, tzv. Safari střechu, chránící před horkem a získaly si velkou oblibu.
Dalším důležitým mezníkem Série I bylo zavedení vznětového motoru v roce 1957. Dvoulitrový diesel s rozvodem OHV měl výkon 39 kW (53 k) při 4000 min-1. Tento motor byl o něco delší, a proto byl rozvor zvětšen u obou verzí o dva palce na 88“ (2235 mm) a 109“ (2769 mm). S těmito rozvory, značenými SWB (short wheelbase) resp. LWB (long wheelbase), pak vydržel Land Rover dalších 25 let.
Série II (1958 – 1974)
Úspěšnou první sérii nahradila v roce 1958 Série II, která dostala karoserie, které se od předchůdce lišily jen velmi málo, byly ale větší. Ve verzi SWB měla rozměry 3617 x 1676 x 1969 mm, verze LWB byla dlouhá 4445 mm a vysoká přes dva metry (2057 mm). Dlouhá verze Station Wagon měla kabinu pro 12 cestujících, takže dostala daňové zvýhodnění platné pro autobusy. Zajímavou karosářskou variantou byl přehlídkový speciál s vypolštářovaným zadním prostorem, přístupným dvířky a opatřeným držadly pro stojící osoby.
Zpočátku se Land Rovery dodávaly na domácí trh (až do vyčerpání zásob) se starším benzinovým dvoulitrem, ale pro exportní verze byl od začátku k dispozici nový benzinový čtyřválec 2,25 l s výkonem 54 kW (73 k). Od roku 1961 se dodávala Série IIA se vznětovým motorem 2,25 l a od roku 1967 také s řadovým šestiválcem 2,6 l. Model IIA FC (1962) měl kabinu posunutou o něco dopředu, čímž se zvětšil užitečný prostor. Série IIB FC (1966) měla stejnou karoserii, ale nabídka motorů se rozšířila o vznětový 2,25 l. Od února 1969 se světlomety přesunuly do blatníků, kde už předtím měla druhá série umístěná parkovací a směrová světla. O něco se také snížila výška prahových panelů.
Druhá série Land Roveru si získala ještě větší popularitu než první, zejména po účinkování v oscarovém filmu Volání divočiny (Born Free) o lvici Else a manželech Adamsových z roku 1966. V roce 1967 se Rover stal součástí koncernu Leyland Motors, který se později změnil na British Leyland (BL). V letech 1969 až 70 dosáhla výroba Land Roverů svého maxima kolem 60 tisíc vozů ročně. Pro britskou armádu a nejen pro ni se od roku 1968 vyráběl Land Rover Lightweight, lehké terénní vozidlo schopné přepravy v transportních letadlech nebo vrtulnících. Vycházel ze série IIA s rozvorem 88 palců.
Série III (1971 – 1985)
Třetí série Land Roveru se začala vyrábět v roce 1971 se stejnou karoserií jakou mělo poslední provedení druhé série, tedy se světlomety v blatnících. Jedinou zřetelnou venkovní změnou byla náhrada kovové mřížky chladiče za plastovou. Pod kapotou bylo změn více. U benzinového motoru 2,25 l byla např. zvýšena komprese ze 7:1 na 8:1 a převodovka měla nyní všechny stupně synchronizované. Také v interiéru došlo k mírné modernizaci spočívající např. v náhradě plechové přístrojové desky plastovou a přesunutí přístrojového panelu ze středu směrem k řidiči. Land Rovery se vyráběly stále ve dvou verzích jako dvoudveřový s rozvorem 88 palců (ten na obrázku byl miliontý vyrobený Land Rover) a čtyřdveřový s rozvorem 109 palců.
V roce 1978 byla vytvořena samostatná dceřiná společnost holdingu British Leyland nazvaná Land Rover Limited a o rok později byla ukončena výroba osobních vozů Rover v Solihullu a převedena do Cowley (Oxford). V Solihullu tak zůstala výhradně výroba Land Roverů. Od roku 1979 se vyráběl Land Rover V8, poháněný 3,5litrovým vidlicovým osmiválcem z Range Roveru (68 kW/92 k). Tento model byl také známý pod označením Stage 1, souvisejícím s prvním stupněm investic britské vlády do znárodněného podniku s cílem zlepšit nabídku modelů. V roce 1980 dostaly oba čtyřválce 2,25 l (benzinový a vznětový) pětkrát uložený klikový hřídel a modernizace se dočkal i podvozek. O dva roky později spatřily světlo světa luxusněji vybavené modely County, dodávané s oběma rozvory a méně spartánsky vybaveným interiérem (např. s látkovými sedadly a tónovanými skly). Užitečným přírůstkem byl pickup s nákladovým prostorem zvětšeným o 25 %.
Série III se stala nejrozšířenějším Land Roverem, neboť jich bylo za 14 let vyrobeno kolem 440 tisíc. Land Rovery všech tří sérií se osvědčily ve vojenských službách. Byly nasazeny v korejské válce (1950 – 53), při suezské krizi (1956) a ve válce o Falklandy (1982). Staly se standardními lehkými vojenskými vozidly celého Commonwealthu a široké uplatnění našly také v rámci NATO. O dalších osudech Land Roverů se dočtete ve druhé části tohoto článku.