Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN: 90 let dieselů s přímým vstřikováním

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Společnost MAN Truck & Bus AG připomíná, že již v roce 1924 měla vznětový motor s přímým vstřikováním paliva do válců.

Inženýři Sturm a Wiebicke vyrazili 12. března 1924 z Augsburku do Norimberku v nákladním vozidle M.A.N. Saurer. Jejich čtyřtunový valník byl poháněn experimentálním vznětovým čtyřválcem, u nějž bylo použito vstřikování paliva přímo válců.

S výkonem okolo 29 kW (40 k) projeli testovací trasu dlouhou okolo 140 kilometrů za pět a půl hodiny. Svou jízdou potvrdili, že vznětový motor může mít kompaktní rozměry a zároveň i dostatečný výkon pro použití v motorovém vozidle.

Rudolf Diesel patentoval svůj první vznětový motor v roce 1897. Až do poloviny dvacátých let dvacátého století byly dieselové motory využívány především jako statické v továrnách a také k pohonu lodí, protože byly velké a těžké.

První nákladní automobily a autobusy M.A.N. Saurer byly vybaveny benzinovými motory, ale v letech 1919 až 1923 tato společnost pracovala na vývoji vznětových agregátů použitelných díky svým rozměrům a výkonům k pohonu silničních vozidel.

Při tomto výzkumu a vývoji bylo nutné vyřešit dva zásadní problémy. Prvním z nich byla již zmiňovaná velikost, protože diesel se musel vtěsnat pod kapotu. Druhým bylo vypuštění těžkého vysokotlakého kompresoru.

Důležitým krokem vpřed se proto stalo vstřikování paliva bez vstřikování vzduchu do válců. První tři experimentální motory, u nichž byl vzduch stlačován pouze vzestupným pohybem pístu a palivo do něj vstřikováno pomocí mechanického čerpadla, byly u M.A.N. Saurer postaveny v roce 1924.

Tyto první vznětové motory M.A.N. Saurer s přímým vstřikováním paliva měly vrtání 105 mm a jejich hmotnost se pohybovala okolo 420 kg. S výkonem 26 až 29 kW (35-40 k) při 1000 min-1 byly úspěšně testovány v nákladních vozidlech a motorovém pluhu.

V první polovině roku 1924 testovací vozidla s novými motory najela okolo 2500 km. Veřejnosti byl nový dieselem poháněným nákladní automobil značky M.A.N. Saurer představen na berlínském autosalonu pořádaném od 10. do 18. prosince 1924. Inženýr Sturm na tuto akci přivezl vozidlo sám po ose a cesta z Norimberku mu trvala dva dny. Když dorazil do cíle, poslal do podniku telegram, že během cesty neměl žádné poruchy.

Na autosalonu sklidil dieselem poháněný nákladní automobil zasloužený obdiv a díky tomuto úspěchu byla spuštěna sériová výroba modelové řady D 1580 B. Prvními zákazníky byli Kraftverkehr Bayern a Reichspost v Mnichově, Augsburku a Norimberku. Úplně první sériový nákladní vůz sloužil v pivovaru v Augsburku. První dieselový autobus pak v roce 1925 zamířil do služeb Reichspost.

Ve srovnání s tehdejšími nákladními vozidly poháněnými zážehovými motory nabízely diesely M.A.N. Saurer až o 80% úspory provozních nákladů. Jejich obchodní úspěch byl tak velký, že společnost musela ještě ve dvacátých letech výrazně rozšířit výrobní podnik.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Avatar - dolfi
2. 6. 2014 21:10
A já se jdu taky přímo...
...vystříknout! >:D
1. 6. 2014 23:04
Re: ok
Roman bol starý MAN vyrábaný Rumunmi a za veľa nestál, aj keď to bolo lepšie riešenie ako IFA. Poruchovejše boli Avie ako pôvodný Renault Saviem. Ikarusy boli držáky, ale nesmel si pozerať na spotrebu a o výfukových splodinách sa našťastie vtedy ešte nehovorilo - bolo nebezpečné stáť na križovatke vedľa Ikarusu, jak na zelenú šofér dupol na plyn, tak ťa okadil z výfuku na čierno a koľkokrát aj ochlístal nespálenou naftou... :-!