Maserati postavilo Levante Trofeo. Tohle SUV má osmiválec od Ferrari!
Už před ženevským autosalonem se spekulovalo o tom, že Maserati chystá sportovnější verzi svého prvního SUV Levante. Nakonec jsme si na ni museli počkat o pár týdnů déle, nový vrchol nabídky Levante se představuje na právě probíhající autoshow v New Yorku. A nejmenuje se GTS, jak se spekulovalo, ale Trofeo!
Maserati Levante Trofeo se stává první osmiválcovou verzí tohoto SUV. Pod jeho kapotou pracuje 3,8litrový vidlicový osmiválec s přímým vstřikováním dopovaný dvěma turbodmychadly vyráběný u Ferrari, které agregát stejného objemu používá v Portofinu. Tento benzinový motor ale už známe i z Maserati Quattroporte.
O jeho přeplňování se starají nová turba se zvýšeným průtokem, nově konstruována je i kliková skříň nebo olejová pumpa. Nové hlavy válců mají nové vačkové hřídele a ventily. V případě Levante je pak agregát standardně spárován s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem.
Naladěn je na 434 kW a 730 N.m, které Levante Trofeo umožní zrychlit z 0-100 km/h za 3,9 sekundy a překonat rychlost 300 km/h. Tím se tak dostává na dostřel Lamborghini Urus, dosud prezentovanému jako nejrychlejší SUV na světě. Urus se svým čtyřlitrem twin-turbo o výkonu 484 kW zrychlí z 0-100 km/h za 3,6 sekundy a jede maximálně 305 km/h.
Maserati Levante Trofeo – srovnání s dalšími rychlými SUV | ||||
Model | Maserati Levante Trofeo | BMW X6 M | Jeep Grand Cherokee Trackhawk | Lamborghini Urus |
Motor | 3.8 V8 twin-turbo | 4.4 V8 twin-turbo | 6.2 V8 supercharged | 4.0 V8 twin-turbo |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min] | 434/6250 | 423/6000-6500 | 527/6000 | 478/6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 730/2250-5000 | 750/2200-5000 | 875/4800 | 850/2250-4500 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | přes 300 | 250 | 290 | 305 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,9 | 4,2 | 3,5* | 3,6 |
*Hodnota pro zrychlení z 0-96 km/h |
Taková síla si vyžádala i změny na podvozku, jehož naladění se prý inspirovalo u kupé GranTurismo. Tvoří ho však nadále lichoběžníkové zavěšení vpředu a multilink vzadu, skvělé jízdní vlastnosti má zajistit i nízké těžiště a ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50 mezi nápravy.
Proti slabším variantám se Levante Trofeo liší i svým vzhledem. Vpředu najdeme větší chladicí otvory nebo Full-LED Matrix světla, zatímco záď byla upravena tak, aby byla opticky širší. Nová jsou kola, která jsou se svými 22 palci největší v dějinách Maserati. Speciální je i pohled pod kapotu, osmiválec se totiž ukrývá pod karbonovým krytem, zatímco hlavy válců jsou lakovány červenou barvou. Interiér pak kombinuje jemnou kůži s karbonovým obložením.
Maserati Levante Trofeo se začne v italské továrně Mirafiori vyrábět již letos v létě, evropští zákazníci by se ale na něj zatím neměli moc těšit. V první fázi je totiž Levante Trofeo určeno výhradně pro zaoceánské trhy. Tak snad se ho v Evropě dočkáme někdy později!