Maserati Quattroporte - šlechtic tělem, sportovec duší

Maserati Quattroporte - šlechtic tělem, sportovec duší

 
 

Na poli sportovně-luxusních limuzín není koráb jménem Quattroporte žádný nováček. Tenhle model se vyrábí více než 40 let. Jeho pátou generaci jsme podrobili důkladnému testu.

Vánoce jsou za dveřmi, tak si pojďme představit, že budeme vybírat dárek, jímž se mohou obdarovat pouze nejmovitější lidé světa. Řekněme, že chcete udělat radost svému kamarádovi (nebo sobě), a tak se třeba s několika jinými kamarády dohodnete, že mu pořídíte luxusní limuzínu. Čistě hypoteticky. Kamarád má rád sportovní jízdu, silný motor, dobrou odezvu od volantu a podvozku, ale čistokrevným sporťákům se vyhýbá.

Sportovní auta se mu líbí, ale jelikož tráví hodně času na cestách, společně s komunikativním řízením a podvozkem požaduje komfort a pochopitelně i trochu toho luxusu. Kamaráda máte opravdu rádi, navíc občas společně uděláte nějaký dobrý obchod, takže na něm nechcete šetřit. Opět čistě hypoteticky. Začnete vybírat. Vaše první kroky, ať už reálné nebo virtuální, povedou do showroomu BMW, Audi a Mercedesu.

Těžký výběr?

Audi A8 neboli klasika, která neurazí, se nabízí jednak v řekněme základním provedení, ale také sportovní verzi S8, v níž řádí desetiválec z Lamborghini Gallardo. S8 jsem měl možnost prohnat na okruhu v Brně a řeknu vám, je to zážitek. Motor si notuje stejně krásně jako Gallardu, kvůli několika vrstvám tlumících hmot a hliníkovým dílům toho však slyšíte polovinu. I tak vám ale bude znít v uších hodně dlouho.

obrázek [555 x 191]
 

Máme tu tedy první zajímavou volbu - Audi S8. Mercedes nasadil proti S8 model S65 AMG. Dvanáctiválec s výkonem 450 kW a točivým momentem 1000 Nm slibuje možná ještě zábavnější jízdu. Proces výběru se začíná lehce komplikovat. BMW, specialista na sportovně-komfortní stroje, svou sedmičku bohužel nezařadil do M programu, takže se budete muset spokojit „pouze“ s benzínovým dvanáctiválcem. Jsme skromní.

Trojlístek v Evropě nejznámějších a nejpopulárnějších luxusních limuzín v podstatě splňuje kamarádovy (i vaše) nároky, ale ani A8, ani třída S a dokonce ani řada sedm vám nevoní. Když už máte za dárek utratit hříšné peníze, chcete, ať to stojí za to. Chcete něco jiného, originálního a výjimečného. Chcete Maserati Quattroporte. Charismatickou limuzínu s geny Ferrari a odpovídající cenovkou: 3.100.000 Kč.

Dlouhá tradice

Italská automobilka Maserati založená několika bratry se v prvních letech své existence (dvacátá a třicátá léta 20. století) zaměřila na výrobu závodních strojů. V průběhu druhé světové války musela uposlechnout Mussoliniho diktát a militarizovat výrobu. Až konec druhé světové války a uklidnění situace dovolilo italskému výrobci začít znovu vyrábět auta, tentokrát určená i běžným klientům.

Nedlouho po uvedení atraktivního kupé 3500 Maserati představilo čtyřdveřový luxusní sedan s názvem Quattroporte. První klienti se v limuzíně proháněli v roce 1963 a užívali si jízdu v autě, které se v následujících letech stalo pevnou součástí výrobního programu italského producenta. Druhá generace limuzíny sjížděla z výrobních linek v letech 1974 – 1978, třetí generace nastoupila v roce 1979 a čtvrtá až v roce 1994.

obrázek [300 x 167] V roce 2000 se poprvé v historii, ke zděšení všech fanoušků, přerušil evoluční řetězec. Maserati zastavilo výrobu své luxusní limuzíny, aniž představilo nástupce. Quattroporte zemřelo. Hluboký smutek vystřídaly v roce 2004 oslavy z mrtvých vstání modelu. Design páté generace luxusní limuzíny navrhl Pininfarina, ve srovnání se čtvrtou generací se sedan výrazně zaoblil, čím nakreslil tlustou čáru za minulostí.

Ostré hrany čtverky, dramaticky zkosená příď a záď zůstaly uvězněny v minulém tisíciletí. Do jednadvacátého století vstoupilo auto výborně připraveno, ozdobeno mohutnou, bohatě chromovanou mřížkou chladiče, poměrně drobnými, ale o to agresivnějšími předními světlomety, elegantní a přitom robustní zádí osazenou originálními světlomety a výrazným nápisem Maserati.

Vás kamarád (vybíráme dárek, vzpomínáte?) nemá velkou rodinu, takže mu nebude ani vadit, že zavazadelník má objem pouze 450 litrů a vstupní otvor odpovídá sedanům střední třídy.

Dvoubarevný svět

Móda čtyřdveřových kupé minula kanceláře Pinfariny i Maserati velkým obloukem, neboť velikost dveří i vstupních otvorů zůstala na úrovni běžné v segmentu luxusních limuzín. Je to dobře, protože obtížné nastupování může zkazit dojem z auta. Na přední i zadní sedačky vklouznete lehce a hladce, no a jak hladce nastoupíte, tak i vystoupíte. I když mohu vás ujistit, že jakmile nastoupíte, ven se vám nebude chtít.

Ve světě Quattroporte převládají dvě barvy – sytá černá a jemná béžová s bělostným nádechem. Jako hranice mezi tmavými a světlými částmi slouží lesklý dřevěný dekor. Kde bylo nutné použít plast, vybralo Maserati nejkvalitnější měkčený materiál a například u rámu barevné obrazovky, ovládacího panelu klimatizace, výdechů ventilace nebo tlačítek použila automobilka jemné pogumování.

obrázek [300 x 218] Výsledkem je, že vás pohled na plasty v interiéru neuráží a kontakt s tlačítky přímo těší. Největší slovo má v interiéru jemná kůže pokrývající sedačky, výplně dveří a část palubní desky, mistrovské dílo italských designérů a řemeslníků završuje decentní chromování okolo tlačítek na přístrojové desce i na středovém tunelu. Podařilo se. Dojem maximálního luxusu je navozen.

Něco o typické italská nátuře vás napadne, jakmile absolvujete s vozem prvních 100 kilometrů. Na překrásné, v 14směrech elektricky nastavitelné, přední sedačky s trojzubcem vypáleným do hlavové opěrky, si zřejmě budete muset chvíli zvykat. Opěradlo se mi zdálo zvláště klenuté a záda divně zkroucená, do toho se navíc přidal pocit utlačovaných stehen.

Záda si časem zvykla, stehna však zůstala stejně utlačená. Vzadu jsem s podobnými pocity nebojoval. Usednutí do příjemně tvarovaných sedaček se podobalo zaboření do peřin, podporu stehen a překvapivě i podporu zad jsem vyhodnotil jako velmi dobrou. Nejvyšší známky uděluji Quattroporte i za vnitřní prostor. Byť první pohled napovídá opak, vzadu se pohodlně usadí i manažer s výškou průměrně vysokého basketbalisty.

K silným stránkám limuzíny počítám rovněž přehledně členěnou přístrojovou desku s velkým informačním displejem a šikovný multifunkční volant s optimálně tlustým věncem. Systém pracující na pozadí barevné obrazovky umístěné na středové konzole vede uživatele rychle k cíli a prakticky se v něm nelze ztratit, upřímně však musím říci, že jsem už viděl lepší a intuitivnější systémy. Ale hádejte co? Ten v BMW řady sedm to není.

Hledáte volič automatu? Ještě jednou se pořádně podívejte na středový tunel. To malinké, co z něj vyrůstá vedle ruční brzdy, je on. Takto vypadá v Maserati Quattroporte volič převodovky MDS (Maserati DuoSelect).

Osmiválec s geny Ferrari

Srdce limuzíny Quattroporte tvoří zážehový osmiválec 4,2 litru (4244 cc) s maximálním výkonem 295 kW při 7000 otáčkách a točivým momentem 451 Nm při 4500 otáčkách. Válce pouze 183 kg těžkého motoru jsou uspořádány do V (úhel 90 stupňů). Jednotka má řetězový rozvod pohánějící čtyři vačkové hřídele s variabilním časováním, pokyny motoru udává elektronicky řízená škrtící klapka (technologie drive-by-wire).

Motoráři Maserati pochopitelně využili poznatky své a svých kolegů z Ferrari a vtiskli motoru sportovní zvuk a až závodní chování. Technologie užívané ve vozech Ferrari či dokonce přímo na závodním okruhu způsobily, že si uvnitř Quattroporte připadáte spíše jako ve sporťáku než v luxusní limuzíně (to se bude kamarád divit). Není to ale zvuk, jenž ve vás zanechá nejsilnější zážitky.

obrázek [300 x 186] Je pochopitelné a zcela očekávatelné, že osmiválec s nějakým tím chromosomem Ferrari bude zpívat jako Luciano Pavarotti. V nízkých tónech tenhle osmiválcový Pavarotti zůstává hezky kultivovaný a jemný, ve vysokých otáčkách to stejně jako slavný operní pěvec rozjezde tak, až vám z toho naskočí husí kůže. Jakmile jednou okusíte krásu vysokých tónů „véočmičky,“ nebude chtít nikdy sundat nohu z plynu.

Ani desetiválec v Audi S8 nezpívá tak hezky. Asi také tušíte, co vás čeká při pokusu o akceleraci. Kroutící moment se společně s výkonem začne hrnout zepředu dozadu a skrze elektro-hydraulickou převodovku Maserati DuoSelect přenášet na zadní kola. Quattroporte se lehce přikrčí a než se stačíte vzpamatovat, uháníte rychlostí 120 km/h. Zrychlení na stovku trvá pouhých 5,2 sekundy, a to, jak jistě uznáte, není na dvoutunové auto špatný výsledek.

Pokud se vám zdá, že limuzína značky Maserati ze sebe musí vymáčknout víc, ještě jednou se prosím podívejte na hmotnost auta a parametry motoru. Stále máte pocit, že je Quattroporte pomalé? Není, opravdu není. Na dálnici dokáže prudce zrychlovat i v rychlostech nad 150 km/h a v táhlých stoupáních se usmívá. Úsměv září i na tváři řidiče, ale pouze do chvíle, než zavítá na čerpací stanici.

Od osmiválce pochopitelně nelze očekávat osmilitrovou kombinovanou spotřebu, ale nedávný test BMW 750Li dokázal, že i v třídě pětilitrových benzínových osmiválců se může jezdit, když na věc přijde, relativně úsporně. Úspora paliva bohužel Maserati Quattroporte nic neříká. Když se budete snažit, zajedete 100 km za 16 ale spíše 17 litrů, jestliže se však necháte unést a trochu si zasportujete, spotřeba překročí i 20 litrů.

K divům motoru nutno připočítat i reakce motoru na plynový pedál a rychlost vytáčení. Motor reaguje na pokyny plynového pedálu okamžitě a z nízkých do vysokých otáček přechází tak rychle, až oči i uši přechází.

Maserati DuoSelect

Slyšel jsem to z úst prodejce, slyšel jsem to z úst fanoušků, slyšel jsem to z úst, už ani nevím, ze kterých všech úst jsem to slyšel, ale než jsem do Quattroporte usedl, měl jsem dojem, že převodovka Maserati DuoSelect (MDS) bude pravděpodobně nejlepší převodové ústrojí v této galaxii. Šestistupňové převodové ústrojí podle automobilky spojuje nejlepší vlastnosti sportovního ústrojí a komfortního automatu.

MDS prý poskytuje optimální zpětnou vazbu pokud řidič vezme řazení do vlastních rukou (doslova), ale stejně tak umí hladce měnit převodové stupně, jestliže závodní duch ve vás potřebuje oddych. Minimálně v jedné části má Maserati pravdu. Jestliže si sami řadíte pomocí motýlků pod volantem, nutí vás převodovka ke spolupráci, ale tím zároveň zajišťuje oboustranně výhodnou a efektivní komunikaci.

Pocit jisté odtažitosti známý z jiných velkých limuzín nemá v tomto případě prostor a vy přesně víte, jak vůz reaguje na vaše pokyny a co žádá od vás. V automatickém režimu se ovšem převodovka chová poněkud odlišně, než Maserati deklaruje. Při řazení rychlostních stupňů dochází k prodlevě, a aby změna byla alespoň trochu hladká, musíte neustále pracovat s plynovým pedálem, což například při akceleraci není vůbec jednoduché.

Akcelerace většinou probíhá tak, že přitlačíte pedál na podlahu a modlíte se, aby to moc neškubalo. Poctivé bude také říci, že dokud se nenaučíte pracovat s pádly, dočkáte se lehce škubavých pohybů i v sekvenčním režimu. Ještě před několika dny mohlo Maserati odbýt všechny kritiky převodovky MDS prohlášením, že s ní neumí zacházet a zákazníci dobře vědí, v čem spočívá její výjimečnost.

Dnes však víme, že Maserati rozšíří nabídku převodovek modelu Quattroporte o klasický šestistupňový automat, jenž zajistí komfortní a hladkou, přitom však stále rychlou jízdu, po jaké spousta zákazníků touží. Až se tak stane, rád usednu za volant limuzíny znovu a posoudím, které z převodových ústrojí se autu hodí k pleti víc. Co se týče jízdních vlastností, odvedlo Maserati skvělou práci.

Vůz stojí na moderním podvozku s nezávislým zavěšením přední a zadní nápravy s dvojicí příčných trojúhelníkových ramen a systémem Skyhook ukrývajícím elektronicky řízené tlumiče, jež se automaticky přizpůsobují jízdním podmínkám a pracují v normálním (Normal) nebo komfortním režimu (Comfort). Kombinace špičkového podvozku a 18palcových kol vyústila zřejmě v nejovladatelnější limuzínu světa.

obrázek [300 x 206] Zatáčky si Quattroporte přímo vychutnává a když mu naložíte, žádá ještě víc. K dokonalosti už schází pouze to, aby se z reproduktorů Bose ozvala po úspěšném absolvování prudké zákruty v rychlosti 100 km/h hláška Piece of Cake. Špičkovou stabilitu si auto zachovává rovněž v příčném směru, za příkladnou a prakticky bezchybnou si troufám označit aerodynamiku.

Brzdy nastupují rychle a s dostatečnou razancí, nedoporučuji opakovaně krotit auto z vysokých rychlostí, to brzdám nedělá dobře. Řízení přenáší do dlaní řidiče tolik informací, kolik si jen můžete v tomto druhu automobilu přát.

Vše (téměř), co si můžete přát

Pátá generace luxusně-sportovní limuzíny italské automobilky má vše, co má mít. Luxusní interiér, silný motor s krásným zvukem a bleskurychlými reakcemi a špičkové jízdní vlastnosti.

Plusy

  • výborné zpracování interiéru
  • příjemný volant
  • vnitřní prostor
  • špičkový benzínový osmiválec s rychlými reakcemi
  • výborné jízdní vlastnosti

Minusy

  • prodlevy při změně převodových stupňů
  • vysoká spotřeba
Spolupracujeme s TipCars.com

Maserati Quattroporte

Cena v základní výbavě: 3 137 103 Kč Cena v testované výbavě: 3 235 203 Kč

Základní výbava:Elektronický protiprokluzový a stabilizační systém (ABS s EBD a ASR), airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, přední a zadní hlavové airbagy ve sloupcích, elektrické stahování oken vpředu i vzadu, interiér z kůže v 10barevných provedeních, přední sedadlo spolujezdce ovládané elektricky zezadu, elektricky nastavitelná přední sedačky v 14směrech a třemi paměťovými pozicemi, nezávisle nastavitelné zadní sedačky, systém snadného nastupování a vystupování, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná clona zadního skla, chlazená přihrádka v přední loketní opěrce, elektricky nastavitelný volant, bi-xenonové svítilny s ostřikovači, mlhová světla, vrstvená skla, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat, Bose Sound Systém, šestistupňová převodovka DuoSelect, paket vyhřívaní sedaček vpředu a zadní parkovací senzory, aktivní odpružení Skyhook, multifunkční volant, 18palcová kola s pneumatikami 245/45 vpředu a 285/40 vzadu, hill holder.

Výbava testovaného vozu:Metalická barva (+32.300,-), parkovací systém vpředu a vzadu (+19.900,-), GSM telefonní kit (+45.900,-)

Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
Technické údaje
Motor Maserati Quattroporte
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4244
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 295 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 451 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 275
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 15.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / -
Objem nádrže (l):90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1970 / -
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5052
b) šířka (mm): 1895
c) výška (mm): 1438
d) rozvor (mm): 3064
e) rozchod vpředu (mm): 1582
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Hodnocení Maserati Quattroporte
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 




Unikátní kombi Maserati Quattroporte jde do prodeje Unikátní kombi Maserati Quattroporte jde do prodeje

Zelený vůz vznikl před čtyřmi lety. V minulosti patřil…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

 

iSport.cz

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl jsem to kopnout

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl…

Suverenitu, klid při rozehrávce a produktivitu si brněnský hokejový klenot Martin Nečas přenesl v play off i do…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…