Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren MP4-12C: První statické dojmy

Diskuze (6)
Víc než dva roky uběhly od představení McLarenu MP4-12C, ale konečně vám můžeme zprostředkovat dojmy ze setkání s britským supersportem.

Britská automobilka McLaren Automotive velkoryse ignoruje velké autosalony. S potenciálními zákazníky se snaží komunikovat přímo a tajnůstkářský přístup nahrává zájmu zvědavců.

McLaren má totiž zůstat exklusivním zbožím, a to i přes plány prodávat až tisíce aut ročně. Cesta vede přes malou dealerskou síť s pečlivě vybranými prodejci – v Evropě jich je nově 14. K původní třináctce prodejních míst (např. Londýn, Frankfurt, Monako, Zurich) se totiž přidala Vídeň. Společně s Mnichovem je pro Čechy nejbližším místem pro nákup McLarenu.

McLaren Vienna patří do rakouského multibranodvého impéria Wolfgang Denzel Auto AG. U příležitosti zahájení prodeje přivezl rakouský importér předváděcí vůz na autosalon ve Vídni.

Prezentovaný vůz se chlubí nenápadnou kombinací stříbrného laku a hnědé kůže. Zvenčí i uvnitř ale zůstává dost míst pro pohledový karbon – třeba aerodynamické prvky předního a zadního nárazníku, prahy dveří a zadní strana předních podběhů nebo rámy skořepinových sedadel. Karbonový dekor na volantu, středovém tunelu a dveřích mohou alternativně nahradit hliníkové odlitky.

Design je uhlazený a čistě funkční, přesto na pohled pěkný. Sází na zajímavé detaily jako vyvedení výfuku nad nárazníkem, minimalistická koncová světla, nasávací otvory ve tvaru firemního loga a v neposlední řadě šikmo nahoru výklopné dveře.

McLaren chce s modelem MP4-12C přímo konkurovat Ferrari 458 Italia. K tomu nestačí jen špičková technika, vysoký a efektivně přenášený výkon, potažmo stejné (či ještě lepší) dynamické parametry. Důležité jsou i další veličiny.

Proto si McLaren dal záležet na provedení interiéru. Kabina usazená uvnitř karbonové vany skytá nečekaný prostor. Nastupuje se sice hůře než do Ferrari s konvenčně otevíranými dveřmi, avšak uvnitř McLaren nezklame.

McLaren MP4-12C - srovnání s konkurencí
ZnačkaMcLarenFerrariLambroghiniPorsche
ModelMP4-12C458 ItaliaLP 570-4911 GT2 RS
Převodovka7DS7DS6MA6M
Zdvihový objem [cm3]3799449952043600
Válce/ventily8/48/410/46/4
Největší výkon [kW/min-1]441/7000425/9000419/8000456/6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]600/3000-7000540/6000540/6500700/2250-5500
Maximální rychlost [km/h]330>325320330
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,3 (3,1)3,43,5
Zrychlení 0-200 km/h [s]9,1 (8,9)10,29,8
Brzdná dráhá 100-0 km/h [m]30,432,5--
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]11,713,313,511,9
Suchá hmotnost [kg]130113801340-
Poh. hmotnost [kg]14341498-1445

Oku by sice lahodil silnější a vyšší středový tunel nebo masivnější palubní deska. Ale právě díky minimalizaci objemů je uvnitř dostatek místa v podélném, svislém i příčném směru. Nelze si ani stěžovat na prostor pro nohy, který odpovídá konvenčnějším sportovním vozům (např. BMW Z4).

Zajímavostí, kterou se automobilka chlubila už při představení modelu, jsou obousměrné páčky manuálního řazení. Ve skutečnosti se jedná o jednu centrálně uchycenou páčku. Na pravé, plusové, straně se pohybem páčky k sobě volí vyšší převod, stejný pokyn však lze dle libosti vyvolat i odtlačením páčky od sebe na opačné straně.

Samozřejmostí je precizní zpracování, které se stalo pro luxusní britské vozy v posledních letech standardem. Ferrari těžko hledá protiargument, McLaren se mu plně vyrovná. Že se nešetřilo ani při vývoji tzv. nepodstatných dílů, dokládá specifický design páček pod volantem nebo ovládacích prvků klimatizace.

Cena na rakouském trhu činí dle výbavy zhruba 200 až 250 tisíc Euro. Firma Denzel má už závazné objednávky na dvacítku McLarenů, většina zákazníků jsou však prý cizinci – pochází ze zemí, kde nemá McLaren místní zastoupení.



Diskuze (6)
Avatar - deliqent4
15. 1. 2012 11:14
Re: Dokonalý superšport
To nevím ale ty poslední kusy měli být už opravené. Pokud jde o radost z jízdy tak by McLarenu dalo Porsche GT2RS nebo 458 Italia těžce na frak o rychlost už tolik nejde myslím maximální. Málo kdo a málo kde jde jet maximálkou. Nadruhou stranu pokud ten problém u McLarenu vyřešili tak je to vlastně aky bezchybné auto a pak už je to opravdu věc vkusu, komu se líbí Mp4-12c tak si hou koupí a komu 458 iatlia tak si koupí tohle. Jedno je jasné největší nuda za volantem je prý z této třídy supersportů Lamborghini Gallardo :-)
Re: Dokonalý superšport
lepsi ani ne je mnoooooooohem rychlejsi jde spis o to ze vzhledove je 458 zajimavejsi ovsem toto je vec vkusu, zvuk by se taky dal brat jako vec vkusu ale to hlavni je ze MP4-12C nebylo zabavne spis technicky dokonale meli ho v omto smyslu "opravovat" a k tomu se vaze muj dotaz viz. vyse
Avatar - deliqent4
13. 1. 2012 16:32
Re: Dokonalý superšport
Ale porovnávali jej s 458 Italia v Britském Fifth Gear a i na to že McLaren je domací skvost museli uznat že Ferrari je prostě lepší, upřímě řečeno mě se Italia taky víc líbí, jak motorově tak i vzhledově o zvuku ani nemluvím ten je daleko před McLarenem. Holt Atmosferickej motor. Pro porovnání Lamboghini Diablo nebo Countach měli několikrát hezčí a opravdu sportovnější zvuk než to co je v novém Aventádoru, kde ho zkazili prostě ty obří turbodmychadla které sice dodají super výkon ale to je tak vše. Mě se prostě líbí klasické Atmosféry podobně mě nadchl Aston Martin One 77 ten trumfnul tím 12ti válcem i Ferrari otázka je na jak dlouho když má brzy přijít nástupce 599 GTB Fiorana :-)
Avatar - iudex
13. 1. 2012 15:51
Dokonalý superšport
Nový McLaren je pre mňa dokonalý superšport vo svojej naščistejšej podstate. Všetko maximálne podriadené efektivite a rýchlosti. Preto i napriek nižšiemu noiminálnemu výkonu dynamicky poráža (papierovo) Porsche GT2 RS a má ešte o chlp nižšiu hmotnosť, vyššiu maximálku a lepšiu akceleráciu. Čítal som viaceré názory, že nový "Mek" je sklamaním. Domnievam sa, že tieto názory sú vytvorené v priamom kontexte s predošlým McLarenom F1, čo bol ultimatívny superšport a ukážka vtedy možného. MP4-12C ale nemožno porovnávať s F1. Treba si uvedomiť, že nový McLaren nie je nástupcom F1, stojí o triedu nižšie a hlavne stojí 25% ceny efjednotky. Napriek tomu má dynamické parametre v podstate porovnateľné. A to je skvelé.
Fax
znamena to ze u MP4-12C "opravili"?