Mercedes-Benz GST - Příklady táhnou

Mercedes-Benz GST - Příklady táhnou

 
 
19.2. 2002

Stuttgartská automobilka vstoupí za dva roky po vzoru svého rivala Audi do segmentu automobilů pro všechny cesty, a studie GST ukazuje, jak by takové vozidlo mohlo vypadat.

Módní vlna víceúčelových vozů se již pár let žene automobilovým mořem, a stále nabírá na síle. Klasickým off-roadům s kompromisními jízdními vlastnostmi na silnicích a dálnicích přibyla velká konkurence vozidel SUV, která si sice neporadí se všemi nástrahami jihoamerických džunglí, o to přátelštější jsou ale k majitelům na nejčastějším povrchu, tedy asfaltu či betonu. Ty vesměs vyhlížejí jako terénní vozy, jde ale pouze o image. "Es-ú-véčkům" zase lezou do "zelí" zástupci segmentu automobilů pro všechny cesty, nazývané též "allroady" podle vozu značky Audi. Členové této kategorie jsou naopak blízkými příbuznými osobních automobilů, od nichž je odlišuje pár plastových doplňků, zvětšená světlá výška a pohon všech kol. Jako první se zde etablovalo Subaru Outback a Volvo Cross Country, následované právě značkou Audi a jejím allroadem. Jak je vidět, jde o dobrou společnost, v níž by rozhodně neměly chybět ani další prestižní německé značky. Zatímco u BMW se zatím tváří, že se jich to netýká, Mercedes-Benz, který již má své zástupce ve dvou výše zmíněných segmentech, bere tuto kategorii vážně. Dokázal to před nedávnem na detroitském autosalonu, kde představil studii GST, která by měla za dva roky vykrystalizovat v sériový vůz.

Zkratka GST znamená Grand Sports Tourer a vyjadřuje všechny přednosti, které by takový vůz měl splňovat, tedy být prostorným lamačem kilometrů při cestách za zábavou, sportem a odpočinkem. Jak vyplývá z uvedeného seznamu jeho konkurenčních předchůdců, vozidlo této kategorie je nejvhodnější vytvořit z kombíku vyšší střední třídy, která nejspíš nejlépe splňuje požadavky na přiměřenou velikost a dostatek komfortu, u Mercedesu na to ale šli trochu jinak. Koncept GST totiž technicky vychází z nejvyšší řady S, i ve srovnání s ní však nabízí ještě řadu dalších vymožeností.

Vůz je dlouhý 5160 mm a jeho rozvor činí 3085 mm, což jsou hodnoty vzdálené dokonce i "obyčejným eskům". Jde totiž o míry identické s prodlouženou verzí L. GST tedy rozhodně není žádný drobeček, ovšem styling jeho karoserie na snímcích rozhodně nevypadá nijak obludně. Jeho design nezapře značku s třícípou hvězdou ve znaku, nevychází však z žádného současného modelu a nepodobá se ani žhavé novince, třídě E. Zatímco přední partie jsou poměrně konvenční, pozornost budí řešení zadního sloupku, na jehož výjimečnost si firma potrpí pravděpodobně už od příchodu řady A. Díky svým proporcím dokáže GST nabídnout dostatek komfortu dokonce šesti pasažérům, sedících ve třech řadách po dvou, a přitom ještě zbude dost místa pro zavazadla. Posádka také jistě ocení nevšední možnosti výhledu z vozu, protože je koncept vybaven panoramatickou skleněnou střechou s funkcí samočinného, nebo manuálního stmívání, aby sluneční paprsky neobtěžovaly cestující a nepřehřívaly interiér, vyvedený v kombinaci pravého dřeva, kůže a hliníku. Posádka je chráněna bezpečnostním systémem Pre-Safe, který stejně jako u BMW 7 dokáže zmobilizovat všechny záchranné systémy ještě předtím, než dojde ke kolizi.

GST je poháněno osmiválcovým motorem 5,5 l, vyladěným u AMG. Ten disponuje výkonem 265 kW při 5500/min, točivým momentem 530 N. m při 3150/min, a pracuje v současném "esku". Ten dokáže zrychlit limuzínu z nuly na 100 km/h za 6,7, GST pak těsně pod 7 s.

Podvozek je vybaven vzduchovým pérováním Airmatic s možností nastavování světlé výšky při jízdě po špatné cestě, o pohon všech dvaadvacetipalcových (!) kol (vpředu obutých do pneumatik 275/45, vzadu do plášťů 295/40 se stará systém z off-roadů Mercedes-Benz G a SUV M-Class, nazvaný 4-ETS. Pérování mění samočinně svoji tuhost v závislosti na kvalitě povrchu, jízdním stylu a rozmístění nákladu, který automobil veze. Systém SBC se zase postará o rovnoměrné rozdělení brzdného tlaku na všechna kola v závislosti na jejich trakci, staré známé ESP zase zajistí stabilitu v kritických situacích.



Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018 Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018

Férovost firem a jejich přístup k okolnímu světu…

Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament

Kubánský parlament dnes schválil návrh nové ústavy, která…

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Soukromý dopravce RegioJet vyhrál poptávkové řízení na…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 





 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Včera

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

 

iSport.cz

Dostali jsme na p*del, ale nepoložíme se, slibuje olomoucký kouč Jílek

Dostali jsme na p*del, ale nepoložíme se, slibuje…

Těšil se na konfrontaci, která odhalí opravdovou sílu jeho mančaftu i vzhledem ke třetímu předkolu Evropské…

SESTŘIH: Olomouc - Slavia 0:3. Pražané vedou ligu, trefil se i Coufal

SESTŘIH: Olomouc - Slavia 0:3. Pražané vedou ligu,…

Fotbalisté Slavie vstoupili do nového ročníku první ligy výhrou 3:0 na hřišti Olomouce. Souboj druhého se…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…