Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz GST - Příklady táhnou

Michal Fokt
Stuttgartská automobilka vstoupí za dva roky po vzoru svého rivala Audi do segmentu automobilů pro všechny cesty, a studie GST ukazuje, jak by takové vozidlo mohlo vypadat.

Módní vlna víceúčelových vozů se již pár let žene automobilovým mořem, a stále nabírá na síle. Klasickým off-roadům s kompromisními jízdními vlastnostmi na silnicích a dálnicích přibyla velká konkurence vozidel SUV, která si sice neporadí se všemi nástrahami jihoamerických džunglí, o to přátelštější jsou ale k majitelům na nejčastějším povrchu, tedy asfaltu či betonu. Ty vesměs vyhlížejí jako terénní vozy, jde ale pouze o image. "Es-ú-véčkům" zase lezou do "zelí" zástupci segmentu automobilů pro všechny cesty, nazývané též "allroady" podle vozu značky Audi. Členové této kategorie jsou naopak blízkými příbuznými osobních automobilů, od nichž je odlišuje pár plastových doplňků, zvětšená světlá výška a pohon všech kol. Jako první se zde etablovalo Subaru Outback a Volvo Cross Country, následované právě značkou Audi a jejím allroadem. Jak je vidět, jde o dobrou společnost, v níž by rozhodně neměly chybět ani další prestižní německé značky. Zatímco u BMW se zatím tváří, že se jich to netýká, Mercedes-Benz, který již má své zástupce ve dvou výše zmíněných segmentech, bere tuto kategorii vážně. Dokázal to před nedávnem na detroitském autosalonu, kde představil studii GST, která by měla za dva roky vykrystalizovat v sériový vůz.

Zkratka GST znamená Grand Sports Tourer a vyjadřuje všechny přednosti, které by takový vůz měl splňovat, tedy být prostorným lamačem kilometrů při cestách za zábavou, sportem a odpočinkem. Jak vyplývá z uvedeného seznamu jeho konkurenčních předchůdců, vozidlo této kategorie je nejvhodnější vytvořit z kombíku vyšší střední třídy, která nejspíš nejlépe splňuje požadavky na přiměřenou velikost a dostatek komfortu, u Mercedesu na to ale šli trochu jinak. Koncept GST totiž technicky vychází z nejvyšší řady S, i ve srovnání s ní však nabízí ještě řadu dalších vymožeností.

Vůz je dlouhý 5160 mm a jeho rozvor činí 3085 mm, což jsou hodnoty vzdálené dokonce i "obyčejným eskům". Jde totiž o míry identické s prodlouženou verzí L. GST tedy rozhodně není žádný drobeček, ovšem styling jeho karoserie na snímcích rozhodně nevypadá nijak obludně. Jeho design nezapře značku s třícípou hvězdou ve znaku, nevychází však z žádného současného modelu a nepodobá se ani žhavé novince, třídě E. Zatímco přední partie jsou poměrně konvenční, pozornost budí řešení zadního sloupku, na jehož výjimečnost si firma potrpí pravděpodobně už od příchodu řady A. Díky svým proporcím dokáže GST nabídnout dostatek komfortu dokonce šesti pasažérům, sedících ve třech řadách po dvou, a přitom ještě zbude dost místa pro zavazadla. Posádka také jistě ocení nevšední možnosti výhledu z vozu, protože je koncept vybaven panoramatickou skleněnou střechou s funkcí samočinného, nebo manuálního stmívání, aby sluneční paprsky neobtěžovaly cestující a nepřehřívaly interiér, vyvedený v kombinaci pravého dřeva, kůže a hliníku. Posádka je chráněna bezpečnostním systémem Pre-Safe, který stejně jako u BMW 7 dokáže zmobilizovat všechny záchranné systémy ještě předtím, než dojde ke kolizi.

GST je poháněno osmiválcovým motorem 5,5 l, vyladěným u AMG. Ten disponuje výkonem 265 kW při 5500/min, točivým momentem 530 N. m při 3150/min, a pracuje v současném "esku". Ten dokáže zrychlit limuzínu z nuly na 100 km/h za 6,7, GST pak těsně pod 7 s.

Podvozek je vybaven vzduchovým pérováním Airmatic s možností nastavování světlé výšky při jízdě po špatné cestě, o pohon všech dvaadvacetipalcových (!) kol (vpředu obutých do pneumatik 275/45, vzadu do plášťů 295/40 se stará systém z off-roadů Mercedes-Benz G a SUV M-Class, nazvaný 4-ETS. Pérování mění samočinně svoji tuhost v závislosti na kvalitě povrchu, jízdním stylu a rozmístění nákladu, který automobil veze. Systém SBC se zase postará o rovnoměrné rozdělení brzdného tlaku na všechna kola v závislosti na jejich trakci, staré známé ESP zase zajistí stabilitu v kritických situacích.



Michal Fokt