Mercedes-Benz GST - Příklady táhnou

Mercedes-Benz GST - Příklady táhnou

 
 

Stuttgartská automobilka vstoupí za dva roky po vzoru svého rivala Audi do segmentu automobilů pro všechny cesty, a studie GST ukazuje, jak by takové vozidlo mohlo vypadat.

Módní vlna víceúčelových vozů se již pár let žene automobilovým mořem, a stále nabírá na síle. Klasickým off-roadům s kompromisními jízdními vlastnostmi na silnicích a dálnicích přibyla velká konkurence vozidel SUV, která si sice neporadí se všemi nástrahami jihoamerických džunglí, o to přátelštější jsou ale k majitelům na nejčastějším povrchu, tedy asfaltu či betonu. Ty vesměs vyhlížejí jako terénní vozy, jde ale pouze o image. "Es-ú-véčkům" zase lezou do "zelí" zástupci segmentu automobilů pro všechny cesty, nazývané též "allroady" podle vozu značky Audi. Členové této kategorie jsou naopak blízkými příbuznými osobních automobilů, od nichž je odlišuje pár plastových doplňků, zvětšená světlá výška a pohon všech kol. Jako první se zde etablovalo Subaru Outback a Volvo Cross Country, následované právě značkou Audi a jejím allroadem. Jak je vidět, jde o dobrou společnost, v níž by rozhodně neměly chybět ani další prestižní německé značky. Zatímco u BMW se zatím tváří, že se jich to netýká, Mercedes-Benz, který již má své zástupce ve dvou výše zmíněných segmentech, bere tuto kategorii vážně. Dokázal to před nedávnem na detroitském autosalonu, kde představil studii GST, která by měla za dva roky vykrystalizovat v sériový vůz.

Zkratka GST znamená Grand Sports Tourer a vyjadřuje všechny přednosti, které by takový vůz měl splňovat, tedy být prostorným lamačem kilometrů při cestách za zábavou, sportem a odpočinkem. Jak vyplývá z uvedeného seznamu jeho konkurenčních předchůdců, vozidlo této kategorie je nejvhodnější vytvořit z kombíku vyšší střední třídy, která nejspíš nejlépe splňuje požadavky na přiměřenou velikost a dostatek komfortu, u Mercedesu na to ale šli trochu jinak. Koncept GST totiž technicky vychází z nejvyšší řady S, i ve srovnání s ní však nabízí ještě řadu dalších vymožeností.

Vůz je dlouhý 5160 mm a jeho rozvor činí 3085 mm, což jsou hodnoty vzdálené dokonce i "obyčejným eskům". Jde totiž o míry identické s prodlouženou verzí L. GST tedy rozhodně není žádný drobeček, ovšem styling jeho karoserie na snímcích rozhodně nevypadá nijak obludně. Jeho design nezapře značku s třícípou hvězdou ve znaku, nevychází však z žádného současného modelu a nepodobá se ani žhavé novince, třídě E. Zatímco přední partie jsou poměrně konvenční, pozornost budí řešení zadního sloupku, na jehož výjimečnost si firma potrpí pravděpodobně už od příchodu řady A. Díky svým proporcím dokáže GST nabídnout dostatek komfortu dokonce šesti pasažérům, sedících ve třech řadách po dvou, a přitom ještě zbude dost místa pro zavazadla. Posádka také jistě ocení nevšední možnosti výhledu z vozu, protože je koncept vybaven panoramatickou skleněnou střechou s funkcí samočinného, nebo manuálního stmívání, aby sluneční paprsky neobtěžovaly cestující a nepřehřívaly interiér, vyvedený v kombinaci pravého dřeva, kůže a hliníku. Posádka je chráněna bezpečnostním systémem Pre-Safe, který stejně jako u BMW 7 dokáže zmobilizovat všechny záchranné systémy ještě předtím, než dojde ke kolizi.

GST je poháněno osmiválcovým motorem 5,5 l, vyladěným u AMG. Ten disponuje výkonem 265 kW při 5500/min, točivým momentem 530 N. m při 3150/min, a pracuje v současném "esku". Ten dokáže zrychlit limuzínu z nuly na 100 km/h za 6,7, GST pak těsně pod 7 s.

Podvozek je vybaven vzduchovým pérováním Airmatic s možností nastavování světlé výšky při jízdě po špatné cestě, o pohon všech dvaadvacetipalcových (!) kol (vpředu obutých do pneumatik 275/45, vzadu do plášťů 295/40 se stará systém z off-roadů Mercedes-Benz G a SUV M-Class, nazvaný 4-ETS. Pérování mění samočinně svoji tuhost v závislosti na kvalitě povrchu, jízdním stylu a rozmístění nákladu, který automobil veze. Systém SBC se zase postará o rovnoměrné rozdělení brzdného tlaku na všechna kola v závislosti na jejich trakci, staré známé ESP zase zajistí stabilitu v kritických situacích.



Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 






 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

 

iSport.cz

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl jsem to kopnout

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl…

Suverenitu, klid při rozehrávce a produktivitu si brněnský hokejový klenot Martin Nečas přenesl v play off i do…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…