Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Style Arrow460 Granturismo: Stříbrný šíp na vodě

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Mercedes-Benz představil novou studii. Autosalon v Pekingu se přece koná až za pár dní? Ale poslední koncept německé automobilky nepotřebuje silnici, nýbrž vodu.

Spojení automobilů a lodí není ničím výjimečným, vodní plavidla navrhují i věhlasní designéři. Když se podíváme do historie německého výrobce, respektive životopisu samotného Gottlieba Daimlera, najdeme v něm také motorové lodě. Ta první byla spuštěna na vodu už v říjnu 1886, pochopitelně s vlastní, respektive spíše Maybachovou pohonnou jednotkou. Takže... nic nového pod sluncem.

Novinka, kterou Mercedes-Benz označuje jako „Silver Arrow of the Seas“, navíc skutečně svými tvary připomíná automobil, konkrétně sportovní kupé a navíc je nikterak překvapivě stříbrná... Luxusní, 14,14 m dlouhou a 3,97 širokou motorovou jachtu s označením Arrow460 Granturismo navrhlo firemní oddělení Style, které pracuje ale i na externích zakázkách (podobně jako třeba Porsche Design). Věnuje se helikoptérám, letadlům včetně interiérů a dokonce pracovalo i na luxusních bytech! Výrobu plavidla dostala na starosti britská společnost Silver Arrows Marine. Představilo se v Nice, tedy na Azurovém pobřeží. Jako každá správná loď, i ona dostala své jméno a nemuselo se pro něj chodit daleko – říkají jí Mercedes.

Daimler v současnosti agregáty pro pohon vodních dopravních prostředků nevyrábí, stroj pohání dva japonské naftové motory Yanmar 6LY3-ETP nezveřejněných objemů. Dohromady dávají 706 kW (960 k), každý má tedy 353 kW (480 k). Dostatečný akční rádius zajišťuje nádrž na 1200 l paliva, kromě ní je tu ještě 500l na vodu. Cestovní rychlost se pohybuje na klidné hladině mezi 28 a 30 uzly (přibližně 52-56 km/h), loď je ale schopna dosáhnout minimálně 40 uzlů, tedy 74 km/h. Rychlá jako supersporty z Untertürkheimu být nemůže, voda není asfalt...

Mořský stříbrný šíp má být elegantní, avantgardní a komfortní – a určitě takový je. Můžeme jej klidně přirovnat ke kupé, či rovnou kabrioletu třídy S, jenže dovnitř se vejde až deset pasažérů, má stahovací boční okna a nastavitelné i to přední. Propustnost světla se dá elektronicky nastavit jako u konceptů F 015 a IAA, systém je podobný Magic Sky. Mořský vánek je dobré si užívat, pro všechny případy ovšem nechybí klimatizace. Na jachtě je také koupelna a oddělená převlékárna, ve výbavě najdeme rozkládací lůžka a stolky a ledničku na víno. V interiéru bylo pak použito eukalyptové dřevo...

Tohle spojení luxusního auta a plavidla se celkem povedlo. Daimler navíc v oficiálních materiálech mluví o prvním exempláři. Vznikne jich tedy více? No, pokud bude mít někdo zájem a dostatek peněz, proč ne?

Aleš Dragoun
Diskuze (0)