Mercedes-Benz Unimog a jeho 70 let v obrazech

 

Universal-Motor-Gerät, neboli Unimog se začal rodit ještě před koncem druhé světové války, ale jeho první prototyp se dal do pohybu vlastní silou až v říjnu roku 1946.

Unimog byl od počátku vyvíjen jako univerzální motorové vozidlo, které mělo najít své využití především v zemědělství, ale nakonec se stal zdatným pomocníkem i ve stavebnictví, komunálních službách, u železnice či na letištích a své uplatnění našel i u hasičů, záchranářů, v armádě a dokonce i v motoristickém sportu.

Otcem tohoto úspěšného užitkového vozidla byl Albert Friedrich, který byl řadu let vedoucím vývojem leteckých motorů u Daimler-Benz AG. Právě tento muž se po skončení druhé světové války pustil do vývoje univerzálního motorového vozidla pro zemědělce, na němž s ním mimo jiné spolupracoval Heinrich Rößler, dříve zaměstnaný v konstrukci osobních vozů a motorů Daimler-Benz AG.

Na výrobu výsledku svého vývoje uzavřel Albert Friedrich smlouvu se společností Erhard & Söhne z Gmündu. Již první prototyp se mohl pochlubit typickými znaky pozdějších sériových modelů včetně krátké přídě, pohonu všech kol a hnacích hřídelí pro pohon nářadí. První pohonnou jednotkou byl zážehový čtyřválec o objemu 1,7 litru a navázala na něj další tři vývojová vozidla, která byla v průběhu roku 1947 vyrobena v Gmündu.

Výrobní kapacita společnosti Erhard & Söhne byla pro sériovou produkci Unimogu bohužel nedostačující a proto byl hledán nový partner, jímž se stala firma Gebrüder Boehringer z Göppingenu. V její režii vznikly, ještě dva další prototypy a sériová výroba zde byla spuštěna na podzim roku 1948.

Unimog U25 byl ve své produkční podobě vybaven vznětovým motorem Daimler-Benz OM 636 o výkonu pouhých 18 kW a šestistupňovou manuální převodovkou, umožňující jízdu rychlostí od 0,5 do 52 km/h.

V roce 1951 mělo univerzální motorové vozidlo na svém kontě zhruba 600 sériových exemplářů a jeho výrobu od společnosti Boehringer převzal Mercedes-Benz, který ji přestěhoval do svého podniku v Gaggenau.

První zásadní změna v konstrukci vozidla se odehrála v roce 1953, kdy se v nabídce vedle dosavadní otevřené kabiny s nouzovou plátěnou stříškou objevila i plnohodnotná uzavřená kabina, na jejíž výrobě se podílela Westfalia, kterou později proslavily obytné automobily.

V polovině padesátých let dochází k rozšíření nabídky a původní kompaktní stroj doplňuje model S, který již může být díky svému rozvoru náprav prodlouženému oproti výchozí verzi o téměř metr na 2700 mm a později až na 2900 mm za plnohodnotné nákladní vozidlo pro jízdu v náročném terénu.

Druhá polovina padesátých let a počátek let šedesátých přinesl výkonnější pohonné jednotky pro základní provedení a nástup střední řady s označením 406 a rozvorem náprav 2380 mm. Mercedes-Benz se pak v roce 1966 odhodlal k restrukturalizaci nabídky vozidel, která spojovalo označení Unimog a výsledkem bylo její další rozšíření, kdy měli zákazníci možnost výběru z většího množství rozvorů a výkonů pohonných jednotek.

Jedna z nejzásadnějších novinek v rámci modelové řady Unimog dorazila v roce 1974, kdy byla představena zcela nová kabina, která svými ostrými hranami plně odpovídala době svého vzniku a zároveň byla natolik nadčasová, že její základní tvary zůstaly zachovány i u poslední generace vozidel U 4023 a 5023 představené v roce 2013.

Ve druhé polovina osmdesátých let se odehrála další restrukturalizace nabídky a zákazníkům byla k dispozici provedení označená 407, 417, 427 a 437, která dostala modernizovanou kabinu svých předků a nabídla nové rozvory náprav, vyšší výkony motorů od 44 do 177 kW a celkové hmotnosti od 4,5 do 14 tun u největší třínápravové verze. Na přelomu dvacátého a jednadvacátého století byly uvedeny modely U 300/U 400/U 500 s moderní kabinou s miniaturní kapotou a obrovským čelním oknem, pro zajištění co nejlepšího výhledu přímo před vozidlo. Tyto modely se pak staly základními a středními zástupci, zatímco vrcholem byla evoluce dosavadních verzích s označením U 4000 a U 5000.

K dalšímu rozšíření palety verzí došlo v roce 2007, kdy byl představen nejmenší Unimog U20 s bezkapotovou kabinou, rozvorem náprav 2700 mm a 4,2litrovým vznětovým čtyřválcem o výkonu 110 kW. Prostřednictvím převodovky s osmi rychlostmi pro jízdu vpřed a šesti pro jízdu vzad byla poháněna všechna čtyři kola.

Prozatím poslední výměna stráží u modelu Unimog se odehrála v roce 2013, kdy došlo i na prozatím poslední restrukturalizaci. Nástupci pro U20 a U 300/U 400/U 500 jsou od tohoto roku modely U 216 až U 530, zatímco velké U 4000 a U 5000 nahrazují U 4023 a U 5023.

Spolupracujeme s TipCars.com
V otázce migračních kvót už Evropská unie Česko nepřehlasuje, řekl Babiš V otázce migračních kvót už Evropská unie Česko nepřehlasuje, řekl Babiš

Premiér Andrej Babiš (ANO) je přesvědčen, že členské země…

Rusko prý na facebooku neovlivňovalo brexitové referendum Rusko prý na facebooku neovlivňovalo brexitové referendum

Rusko se pomocí sociální sítě facebook nesnažilo ovlivnit…

Zápisník Daniela Nováka: Plyn nad zlato Zápisník Daniela Nováka: Plyn nad zlato

Google otevře v Číně centrum na výzkum umělé inteligence.…

Na burzu šlo nejvíce firem za deset let Na burzu šlo nejvíce firem za deset let

Na světových burzách se uskutečnilo 1624 primárních úpisů…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Dnes 08:00

Automobilka Saab sice od roku 2011 již v podstatě neexistuje, přesto se však její někdejší produkty těší oblibě kupujících ojetin. Důkazem budiž fakt, že recenzovaných 9-3 rok od roku v naší zemi přibývá.




Blesk.cz

Člen Sněmovny spáchal sebevraždu kvůli obvinění ze sexuálního obtěžování

Člen Sněmovny spáchal sebevraždu kvůli obvinění ze…

Člen Sněmovny reprezentantů amerického státu Kentucky Dan Johnson, kterého jistá žena obvinila ze sexuálního…

Ivana (†18), která zemřela po pádu z 20. patra: Na krku měla stopy po škrcení

Ivana (†18), která zemřela po pádu z 20. patra: Na…

Kariéra nizozemské modelky Ivany Smit (†18) v Malajsii raketově stoupala vzhůru. Módní mola si už ale nepodmaní.…

 

iSport.cz

Hrdina Růžička: Jandač měl pravdu, hráli jsme ho**o, něco jsme si řekli

Hrdina Růžička: Jandač měl pravdu, hráli jsme ho**o,…

V extralize je nejlepším střelcem. Na kontě má i titul mistra světa z roku 2010, ale v národním týmu v podstatě…

SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal i Liverpool ztratily

SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal…

Fotbalisté Manchesteru City v 17. kole anglické ligy deklasovali poslední Swansea na jejím hřišti 4:0 a vedou…

 

Reflex.cz

Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit člověka v zombie

Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit…

Nejkratší cesta na Haiti vede ze sousední Dominikánské republiky. Zvláštní - zatímco v jedné zemi pulzuje…

Pavel Fischer: Přímá volba prezidenta je pro lidi zajímavou příležitostí, s referendy bych však šetřil

Pavel Fischer: Přímá volba prezidenta je pro lidi…

Postupně jsem se sešla se všemi osmi vyzyvateli prezidenta Miloše Zemana na kávě. Čtenáři tištěného Reflexu si o…