reklama


Mercedes-Benz Unimog a jeho 70 let v obrazech

 

Universal-Motor-Gerät, neboli Unimog se začal rodit ještě před koncem druhé světové války, ale jeho první prototyp se dal do pohybu vlastní silou až v říjnu roku 1946.

Unimog byl od počátku vyvíjen jako univerzální motorové vozidlo, které mělo najít své využití především v zemědělství, ale nakonec se stal zdatným pomocníkem i ve stavebnictví, komunálních službách, u železnice či na letištích a své uplatnění našel i u hasičů, záchranářů, v armádě a dokonce i v motoristickém sportu.

Otcem tohoto úspěšného užitkového vozidla byl Albert Friedrich, který byl řadu let vedoucím vývojem leteckých motorů u Daimler-Benz AG. Právě tento muž se po skončení druhé světové války pustil do vývoje univerzálního motorového vozidla pro zemědělce, na němž s ním mimo jiné spolupracoval Heinrich Rößler, dříve zaměstnaný v konstrukci osobních vozů a motorů Daimler-Benz AG.

Na výrobu výsledku svého vývoje uzavřel Albert Friedrich smlouvu se společností Erhard & Söhne z Gmündu. Již první prototyp se mohl pochlubit typickými znaky pozdějších sériových modelů včetně krátké přídě, pohonu všech kol a hnacích hřídelí pro pohon nářadí. První pohonnou jednotkou byl zážehový čtyřválec o objemu 1,7 litru a navázala na něj další tři vývojová vozidla, která byla v průběhu roku 1947 vyrobena v Gmündu.

Výrobní kapacita společnosti Erhard & Söhne byla pro sériovou produkci Unimogu bohužel nedostačující a proto byl hledán nový partner, jímž se stala firma Gebrüder Boehringer z Göppingenu. V její režii vznikly, ještě dva další prototypy a sériová výroba zde byla spuštěna na podzim roku 1948.

Unimog U25 byl ve své produkční podobě vybaven vznětovým motorem Daimler-Benz OM 636 o výkonu pouhých 18 kW a šestistupňovou manuální převodovkou, umožňující jízdu rychlostí od 0,5 do 52 km/h.

V roce 1951 mělo univerzální motorové vozidlo na svém kontě zhruba 600 sériových exemplářů a jeho výrobu od společnosti Boehringer převzal Mercedes-Benz, který ji přestěhoval do svého podniku v Gaggenau.

První zásadní změna v konstrukci vozidla se odehrála v roce 1953, kdy se v nabídce vedle dosavadní otevřené kabiny s nouzovou plátěnou stříškou objevila i plnohodnotná uzavřená kabina, na jejíž výrobě se podílela Westfalia, kterou později proslavily obytné automobily.

V polovině padesátých let dochází k rozšíření nabídky a původní kompaktní stroj doplňuje model S, který již může být díky svému rozvoru náprav prodlouženému oproti výchozí verzi o téměř metr na 2700 mm a později až na 2900 mm za plnohodnotné nákladní vozidlo pro jízdu v náročném terénu.

Druhá polovina padesátých let a počátek let šedesátých přinesl výkonnější pohonné jednotky pro základní provedení a nástup střední řady s označením 406 a rozvorem náprav 2380 mm. Mercedes-Benz se pak v roce 1966 odhodlal k restrukturalizaci nabídky vozidel, která spojovalo označení Unimog a výsledkem bylo její další rozšíření, kdy měli zákazníci možnost výběru z většího množství rozvorů a výkonů pohonných jednotek.

Jedna z nejzásadnějších novinek v rámci modelové řady Unimog dorazila v roce 1974, kdy byla představena zcela nová kabina, která svými ostrými hranami plně odpovídala době svého vzniku a zároveň byla natolik nadčasová, že její základní tvary zůstaly zachovány i u poslední generace vozidel U 4023 a 5023 představené v roce 2013.

Ve druhé polovina osmdesátých let se odehrála další restrukturalizace nabídky a zákazníkům byla k dispozici provedení označená 407, 417, 427 a 437, která dostala modernizovanou kabinu svých předků a nabídla nové rozvory náprav, vyšší výkony motorů od 44 do 177 kW a celkové hmotnosti od 4,5 do 14 tun u největší třínápravové verze. Na přelomu dvacátého a jednadvacátého století byly uvedeny modely U 300/U 400/U 500 s moderní kabinou s miniaturní kapotou a obrovským čelním oknem, pro zajištění co nejlepšího výhledu přímo před vozidlo. Tyto modely se pak staly základními a středními zástupci, zatímco vrcholem byla evoluce dosavadních verzích s označením U 4000 a U 5000.

K dalšímu rozšíření palety verzí došlo v roce 2007, kdy byl představen nejmenší Unimog U20 s bezkapotovou kabinou, rozvorem náprav 2700 mm a 4,2litrovým vznětovým čtyřválcem o výkonu 110 kW. Prostřednictvím převodovky s osmi rychlostmi pro jízdu vpřed a šesti pro jízdu vzad byla poháněna všechna čtyři kola.

Prozatím poslední výměna stráží u modelu Unimog se odehrála v roce 2013, kdy došlo i na prozatím poslední restrukturalizaci. Nástupci pro U20 a U 300/U 400/U 500 jsou od tohoto roku modely U 216 až U 530, zatímco velké U 4000 a U 5000 nahrazují U 4023 a U 5023.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Jihokorejský parlament sesadil prezidentku Pak Kun-hje Jihokorejský parlament sesadil prezidentku Pak Kun-hje

Jihokorejský parlament dnes v tajném hlasování sesadil…

Inflace v Česku zrychlila nejvíc za tři a půl roku, analytiky překvapila Inflace v Česku zrychlila nejvíc za tři a půl roku, analytiky překvapila

Inflace v Česku v listopadu nečekaně zrychlila na 1,5…

Sportovci dostali od sázkovek téměř půl miliardy Sportovci dostali od sázkovek téměř půl miliardy

Mladí sportovci dostávají víc peněz. O nárůstu svědčí…

Glosa Arsena Lazareviče: Rozděl balík a panuj Glosa Arsena Lazareviče: Rozděl balík a panuj

Brusel chce rozhýbat evropskou ekonomiku prostřednictvím…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7 Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však…

 






 
Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV?

Nissan Qashqai 1.6 dCi vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI – Kříženec, nebo SUV?

Dnes 08:01

Jeden má být originálním městským crossoverem, druhý zase malým SUV, které se těší na každé bahno. Přesto jsme našli hodně společných prvků.




Blesk.cz

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma mauzoleum s kulečníkem!

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma…

Legendární kaskadér nemá hrob. Jaroslav Tomsa (†85), který se proslavil díky filmu Limonádový Joe, má pro místo…

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce pomůže Chuchli při povodních

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce…

Asi 180 metrů dlouhý úsek potoka Vrutice u mostu pod železniční tratí musí být prohlouben. V současné době zde…

 

iSport.cz

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli jsme prohrát

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli…

PŘÍMO Z MILÁNA | Porážku 1:2 na půdě Interu Milán označil Bořek Dočkal za zklamání. Především ale nadával sám…

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se mohou Krasnodar a Villarreal

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se…

Přes víkend mohou fotbalisté Sparty přemýšlet: jaké by to bylo hrát v Evropské lize proti Manchesteru United?…

 

Reflex.cz

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první ukázku z filmu, který dějově předchází Pelíškům

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první…

Nejde vlastně o jeden film, ale o unikátní trilogii. Tvůrčí duo tvořené scénáristou Petrem Jarchovským a…

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné označení přebalovacích místností, prý bylo sexistické

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné…

Některá evropská média zaznamenala v minulých dnech další díl absurdní diskuse, která přivede Evropu k…

 
 
reklama