Mercedes-Benz Unimog a jeho 70 let v obrazech

 

Universal-Motor-Gerät, neboli Unimog se začal rodit ještě před koncem druhé světové války, ale jeho první prototyp se dal do pohybu vlastní silou až v říjnu roku 1946.

Unimog byl od počátku vyvíjen jako univerzální motorové vozidlo, které mělo najít své využití především v zemědělství, ale nakonec se stal zdatným pomocníkem i ve stavebnictví, komunálních službách, u železnice či na letištích a své uplatnění našel i u hasičů, záchranářů, v armádě a dokonce i v motoristickém sportu.

Otcem tohoto úspěšného užitkového vozidla byl Albert Friedrich, který byl řadu let vedoucím vývojem leteckých motorů u Daimler-Benz AG. Právě tento muž se po skončení druhé světové války pustil do vývoje univerzálního motorového vozidla pro zemědělce, na němž s ním mimo jiné spolupracoval Heinrich Rößler, dříve zaměstnaný v konstrukci osobních vozů a motorů Daimler-Benz AG.

Na výrobu výsledku svého vývoje uzavřel Albert Friedrich smlouvu se společností Erhard & Söhne z Gmündu. Již první prototyp se mohl pochlubit typickými znaky pozdějších sériových modelů včetně krátké přídě, pohonu všech kol a hnacích hřídelí pro pohon nářadí. První pohonnou jednotkou byl zážehový čtyřválec o objemu 1,7 litru a navázala na něj další tři vývojová vozidla, která byla v průběhu roku 1947 vyrobena v Gmündu.

Výrobní kapacita společnosti Erhard & Söhne byla pro sériovou produkci Unimogu bohužel nedostačující a proto byl hledán nový partner, jímž se stala firma Gebrüder Boehringer z Göppingenu. V její režii vznikly, ještě dva další prototypy a sériová výroba zde byla spuštěna na podzim roku 1948.

Unimog U25 byl ve své produkční podobě vybaven vznětovým motorem Daimler-Benz OM 636 o výkonu pouhých 18 kW a šestistupňovou manuální převodovkou, umožňující jízdu rychlostí od 0,5 do 52 km/h.

V roce 1951 mělo univerzální motorové vozidlo na svém kontě zhruba 600 sériových exemplářů a jeho výrobu od společnosti Boehringer převzal Mercedes-Benz, který ji přestěhoval do svého podniku v Gaggenau.

První zásadní změna v konstrukci vozidla se odehrála v roce 1953, kdy se v nabídce vedle dosavadní otevřené kabiny s nouzovou plátěnou stříškou objevila i plnohodnotná uzavřená kabina, na jejíž výrobě se podílela Westfalia, kterou později proslavily obytné automobily.

V polovině padesátých let dochází k rozšíření nabídky a původní kompaktní stroj doplňuje model S, který již může být díky svému rozvoru náprav prodlouženému oproti výchozí verzi o téměř metr na 2700 mm a později až na 2900 mm za plnohodnotné nákladní vozidlo pro jízdu v náročném terénu.

Druhá polovina padesátých let a počátek let šedesátých přinesl výkonnější pohonné jednotky pro základní provedení a nástup střední řady s označením 406 a rozvorem náprav 2380 mm. Mercedes-Benz se pak v roce 1966 odhodlal k restrukturalizaci nabídky vozidel, která spojovalo označení Unimog a výsledkem bylo její další rozšíření, kdy měli zákazníci možnost výběru z většího množství rozvorů a výkonů pohonných jednotek.

Jedna z nejzásadnějších novinek v rámci modelové řady Unimog dorazila v roce 1974, kdy byla představena zcela nová kabina, která svými ostrými hranami plně odpovídala době svého vzniku a zároveň byla natolik nadčasová, že její základní tvary zůstaly zachovány i u poslední generace vozidel U 4023 a 5023 představené v roce 2013.

Ve druhé polovina osmdesátých let se odehrála další restrukturalizace nabídky a zákazníkům byla k dispozici provedení označená 407, 417, 427 a 437, která dostala modernizovanou kabinu svých předků a nabídla nové rozvory náprav, vyšší výkony motorů od 44 do 177 kW a celkové hmotnosti od 4,5 do 14 tun u největší třínápravové verze. Na přelomu dvacátého a jednadvacátého století byly uvedeny modely U 300/U 400/U 500 s moderní kabinou s miniaturní kapotou a obrovským čelním oknem, pro zajištění co nejlepšího výhledu přímo před vozidlo. Tyto modely se pak staly základními a středními zástupci, zatímco vrcholem byla evoluce dosavadních verzích s označením U 4000 a U 5000.

K dalšímu rozšíření palety verzí došlo v roce 2007, kdy byl představen nejmenší Unimog U20 s bezkapotovou kabinou, rozvorem náprav 2700 mm a 4,2litrovým vznětovým čtyřválcem o výkonu 110 kW. Prostřednictvím převodovky s osmi rychlostmi pro jízdu vpřed a šesti pro jízdu vzad byla poháněna všechna čtyři kola.

Prozatím poslední výměna stráží u modelu Unimog se odehrála v roce 2013, kdy došlo i na prozatím poslední restrukturalizaci. Nástupci pro U20 a U 300/U 400/U 500 jsou od tohoto roku modely U 216 až U 530, zatímco velké U 4000 a U 5000 nahrazují U 4023 a U 5023.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Dušana Šrámka: Zmatek ve stavebním zákoně Komentář Dušana Šrámka: Zmatek ve stavebním zákoně

Do sněmovny se vrací ze Senátu novela stavebního zákona.…

Na veřejné zakázky šlo o sto miliard méně. Ekonomika může mít systémový problém Na veřejné zakázky šlo o sto miliard méně. Ekonomika může mít systémový problém

Za loňský propad trhu veřejných zakázek mohou zčásti…

České dráhy nechtějí prodat Masarykovo nádraží správě železnic České dráhy nechtějí prodat Masarykovo nádraží správě železnic

České dráhy už nechtějí prodat pražské Masarykovo nádraží…

Mosty na Vltavě povyrostou. Vejdou se pod ně větší lodě, i s odpadky Mosty na Vltavě povyrostou. Vejdou se pod ně větší lodě, i s odpadky

Vltavská vodní cesta od Prahy k soutoku s Labem projde v…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

 






 
Elektromechanická parkovací brzda. Jak funguje brzda na tlačítko?

Elektromechanická parkovací brzda. Jak funguje brzda na tlačítko?

Dnes 08:00

Elektrika a elektronika je v automobilech zastoupena stále více. Od počátku minulé dekády tak již neovládá pouze okna, zrcátka, sedačky či zámky dveří, ale také parkovací brzdu. Jak systém funguje a čím se jednotlivé verze liší?




Blesk.cz

Silvia Šuvadová z Kolji: Z vychrtlé kostry sexy dračicí!

Silvia Šuvadová z Kolji: Z vychrtlé kostry sexy dračicí!

Sice je extrémně hubená, umí být ale i za dračici. Herečka z Kolji Silvia Šuvadová (44) se oblékla do sexy…

Nechte na hlavě, ale ne lupy! 5 tipů, jak se jich zbavit

Nechte na hlavě, ale ne lupy! 5 tipů, jak se jich zbavit

Trápí vás malé bílé šupinky, které se vám »práší« z hlavy? Jsou nepříjemné, nevzhledné a ve společnosti…

 

iSport.cz

Zlín v krizi! Zkrouhnul platy na polovinu, nemá Lešku, ani Čajánka

Zlín v krizi! Zkrouhnul platy na polovinu, nemá…

Hokeji ve Zlíně je zle. Bývalý útočník Petr Leška čerstvě rezignoval na funkci v představenstvu, Jiří Marušák…

Slováci přiznali: Chtěli jsme jiný systém na EURO, velké země byly proti

Slováci přiznali: Chtěli jsme jiný systém na EURO,…

Slovenští fotbalisté do 21 let už se vrátili z mistrovství Evropy v Polsku, ale jejich naštvání a zklamání stále…

 

Reflex.cz

Německo zachvátila pandománie. Dočká se toho i Praha? Stojí to ale stovky milionů

Německo zachvátila pandománie. Dočká se toho i…

Když v sobotu přistál na berlínském letišti speciální let společnosti Lufthansa LH8415 a přivezl čínský pár Meng…

Senátor Veleba: Je premiér svině? Zeman má pravdu, Sobotka je křivák a pokrytec

Senátor Veleba: Je premiér svině? Zeman má pravdu,…

Poslední výpad prezidenta Miloše Zemana na adresu Bohuslava Sobotky opět rozvířil debatu o hrubém slovníku…