Mini Cooper - hrátky s čertíkem

Mini Cooper - hrátky s čertíkem

 
 

Druhou novodobou generaci Mini Cooperu na ulici pozná jen málokdo, ale to asi příznivcům značky vůbec nevadí. Nové Mini budí pozornost stejně dobře jako předchozí provedení a příjemných okamžiků s ním pořád ještě užijete více než dost.

Vytvořit nástupce legendárních modelů jakými jsou Porsche 911 nebo Mini patří bezpochyby k nejtěžším úkolům. Je to těžká práce pro designéra, techniky i marketing. Někdo totiž musí určit jak moc je třeba měnit tvar, kam posunout kompromis mezi pohodlím a jízdními vlastnostmi, jak vylepšit interiér nebo zaujmout zcela nové zákazníky. Jednoznačné je pouze jedno hledisko: pokud možno nabídnout lepší motory a působivější parametry.

Nové Mini je téměř stejné jako to předchozí, má svůj styl, výborný motor a perfektní jízdní vlastnosti. Ani teď jej ale nelze hodnotit z měřítkem užitné hodnoty. Tedy s výjimkou těch řidičů, kterým užitek přináší potěšení z jízdy.

Zase zpět do třídy Mini?

Zásadní nárůst rozměrů se uskutečnil už v minulé generaci. Ta se z původních 3,1 m prodloužila na 3,625 m, rozvor z 2,035 m vzrostl na 2,465 m a tak dalších několik málo desítek milimetrů, o které narostlo nejnovější provedení, už vlastně nehraje velkou roli. S délkou 3,7 m už tento automobil takřka opouští třídu nejmenších vozů, ale tento trend zmírňuje anomální nárůst mnoha malých vozů, jejichž délka překračuje čtyřmetrovou metu.

Mini Cooper - srovnání tří generací
RozměrMini 1995Mini 2000Mini 2007
Délka [mm]310036253699
Šířka [mm]144016901683
Výška [mm]135114101407
Rozvor [mm]203524652467
Pohot. hmotnost [kg]70010751140

Vnější design

…zachovává hlavní poznávací znaky. Působivou siluetu, extrémně krátký zadní převis a řadu detailů, které naštěstí nepodlehly úsporným opatřením. U BMW si dobře uvědomují, že právě prvky jako bílá střecha a kryty vnějších zpětných zrcátek uchycených na stopkách v blatníku nebo bohaté chromování na masce, patří k nesmírně důležitým detailům, které tvoří celek a zachovávají charakter.

Hledání rozdílů

… mezi dvěma generacemi novodobého Mini je nesnadný úkol.

obrázek [300 x 204] Příď je baculatější, světlomety kulatější a místo tří párů jsou vpředu jen dva páry kulatých světel. Maska je rozměrnější, bohatěji chromovaná. Na první pohled nové Mini poznáte podle okolí směrovky umístěné na blatnících. Spodní části karoserie jsou obloženy plastovými díly, které chrání také lemy blatníků, což však bylo k vidění již v minulé generaci.

Trapézovitá koncová světla jsou na první pohled širší, boky nového Mini výraznější a mlhové světlo, umístěné uprostřed zadního nárazníku, je rozměrnější. Čistotu designu lehce poznamenalo zmenšení překrytí C-sloupku bočním sklem, které bylo v předchozí generaci téměř dokonalé, ale dnes je na B-sloupku jen černý plast s aerodynamickou ploškou.

Uvnitř

…došlo jen k dílčím evolučním změnám.

obrázek [300 x 226] Přístrojová deska je jednodušeji tvarovaná, horní díl je vyroben z měkčeného plastu. Velký centrálně umístěný rychloměr má průměr 190 mm (!). Jsou v něm integrovány nejen palubní kontrolky a displej rádia, ale nově jsou ve spodní části také stříbrně lakovaná tlačítka pro ovládání audiosoustavy. Z hlediska ergonomie je v této souvislosti diskutabilní umístění otočného ovladače hlasitosti a vypínače rádia níže na středové konzole. Všichni kolegové hledali tento ovladač na velkém budíku. Ergonomickým hříchem je také samotné umístění takto důležitého palubního přístroje mimo hlavní zorné pole řidiče a ještě k tomu dost blízko. Plastový kryt se nepříjemně zrcadlí, takže nejednou musíte chvíli zkoumat kolikže to vlastně jedete. Ještě, že je před vámi podstatně menší otáčkoměr (průměr 110 mm), jehož displej zobrazuje, vedle údajů palubního počítače, také okamžitou rychlost jízdy.

obrázek [300 x 249] Středová konzola obsahuje stylověji vyhlížející CD přehrávač, nově tvarované ovladače topení a ventilace a sadu „přepínacích“ páček v retrostylu, která se opakuje i na stropě. Umístění ovládání bočních oken na středovou konzoli považujeme za šetření na nepravém místě, zvláště když jsou jen špatně odlišena od ostatních tří páček.

Standardem Mini Cooperu zůstává dvouramenný volant. Za náš výborný tříramenný volant obšitý kůží zaplatíte 3.216,- Kč a k tomu vám kůží navíc obšijí ještě hlavici řadicí páky a manžetu resp. rukojeť ruční brzdy.

Příplatková sportovní sedadla mají optimální základní tvarování, dobré boční vedení v oblasti stehen a boků, ale minimální oporu očekávejte v oblasti ramen. Zde se totiž sedadlo elegantně zužuje, ale tvar dostal přednost před funkcí.

První dojmy

…za volantem nového Mini jsou stejně překvapivé jako pokaždé, když přesedáte z jiného konvenčně navrženého auta. Vzdálenost mezi řidičem a nesmyslně kolmým a nízkým čelním sklem je neuvěřitelně velká. Opticky to zvětšuje automobil, prakticky pak jen objem interiéru. Aniž byste se rozjeli, máte i potmě naprosto jasno, že sedíte v Mini. Výhled vpřed i do stran vás jednoznačně informuje, kdeže jsou kořeny tohoto auta.

Ve dne se při prvním usednutí budete chvíli kochat designem interiéru, který vybočuje ze zavedených obvyklých tvarů a řešení, které jsou dnes v autech běžné. Ve sledovaném rozměru „šířka ve výši loktů“ na tom není nové Mini špatně (1430 mm) jen díky prolisu v daném místě. Ve výši ramen, kde již překáží mohutný tvar plastového čalounění dveří, je hodnota vnitřní šířky (1300 mm) podstatně méně optimistická.

Po zasunutí elektronického klíče do otvoru schovaného za věncem volantu lze startovat miniaturním tlačítkem umístěným hned vedle.

Vzadu

…je těsno cestujícím i zavazadlům. Do druhé řady je třeba nastupovat po odklopení některého ze sedadel, ale ještě předtím je třeba vhodně upravit polohu vpředu sedících cestujících. Zcela vzad posunutá přední sedadla totiž nedovolují sezení vzadu ani malým dětem. Na dvou zadních místech není pro dospělého mnoho prostoru, překáží jak nízký strop, tak málo místa v podélném směru.

Zavazadlový prostor se symbolickými 160 litry lze rozšířit postupným sklopením zadní řady. Tím vznikne na dně schod vysoký 20 cm a ložná délka se u dna prodlouží ze 420 na 1200 mm. Mezi podběhy jsme v nejužším místě naměřili 920 mm a výška k platu činí 500 mm.

Inovovaný motor

…používaný také kooperačním partnerem (Peugeot) má nyní o několik kilowattů vyšší výkon, moderní variabilní rozvodové ústrojí, a elektronika se stará nejen o otevírání škrtící klapky, ale také o velikost zdvihu a časování ventilů. Reakce motoru jsou bezprostřední a zejména od 2500 ot./min výše je se zážehovou šestnáctistovkou radost akcelerovat. Zvuková kulisa není příliš výrazná, ale to odpovídá postavení Cooperu v modelové řadě Mini. Nad ním je totiž momentálně Cooper S a očekávají se ještě další varianty a tuningové kity.

Jak se vyvíjel model Mini Cooper v posledních 12 letech je zřejmé z následující tabulky.

Mini Cooper - srovnání tří generací
MotorMini (model 1995)Mini (m.2000)Mini 2007 (m.2007)
Zdvihový objem [cm3]127315981598
Válce/ventily4/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]46/570085/600088/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]95/3900150/4500160/4250
Max. rychlost [km/h]148200203
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,59,19,1
Komb. spotřeba [l/100 km]7,36,95,8

Krátké zpřevodování

…prvního až čtvrtého rychlostního stupně dovolují hbité změny rychlosti ve městě i na dálnici. Při rozjezdu je však třeba zpočátku dávat pozor na záměnu prvního rychlostního stupně a zpátečky (v kulise vlevo vpřed). Zejména řidičky, které budou opět tvořit nemalou část řidičů Mini, by ocenily důkladnější jištění proti potenciálně fatálnímu omylu. Kulisa řazení je přesně vymezena, chod robustní řadící páky s kulovitou hlavicí o průměru 55 mm má příjemný mechanický odpor a dráhy jsou přitom sportovně krátké.

V běžném provozu

…vás Mini Cooper bude těšit extrémně přímým řízením, optimálním rozložením hmotnosti a nízkým momentem setrvačnosti celého vozu, který se v praxi projevuje příjemnou ochotou zatáčet ihned po natočení volantu. Odpružení není v kombinaci s velkými koly a nízkoprofilovými pneumatikami právě z těch komfortních, ale to je zřejmě daň za výjimečnost a schopnosti, které Mini ukazuje v extrémních situacích. Karoserie je tuhá, nepřekáží v tom ani bezrámová skla ve dveřích. Ovladatelnost Cooperu je ukázková za všech okolností a protiřečí tak politice mateřského BMW, které nevyrábí žádný model s uspořádáním vše vpředu.

Slibný údaj výrobce o spotřebě

obrázek [300 x 237] …se nám vzhledem k převážně městskému využití vozu nepodařilo potvrdit, ale ani náročný provozní režim během letošní krátké zimy neskončil mimořádným odběrem paliva. Ve městě jsme s Cooperem jezdili při využívání všech jeho akceleračních schopností se spotřebou 8,9 l/100 km. Dálniční cestování bude i při dosahování vysokých rychlostních průměrů možné s osmilitrovou spotřebou. Nemáme důvod nevěřit kombinované hodnotě výrobce 5,8 l/100 km, protože i my jsme za velmi nestandardních podmínek s Cooperem jezdili za 7,3 l/100 km, aniž bychom přitom projevili snahu o úspornou jízdu.

Současný základní model

…značky Mini, náš Cooper, dostane brzy slabšího sourozence. Nepochybujeme o tom, že s ním bude stejná radost jezdit jako s Cooperem, jenže cena zřejmě výrazně klesne pod půlmilionovou hranici.

Lidí, kteří hledají auto do města, které by bylo současně stejně výrazné na silnici i na parkovišti v centru města i u nás přibývá, a proto se o budoucnost Mini nebojíme. V nejnovějším vydání sice nepřinesl německý vlastník nic designérsky nového, ale technika (motor, řízení, řazení, brzdy) patří opět k tomu nejlepšímu na trhu. Provedení základních verzí možná už není tak ryzí jako dříve, ale pořád je tu bohatý program tovární individualizace a neméně důležitá nabídka lifestylových aktivit a zboží, které pěstuje komunitu majitelů Mini.

Už teď se těšíme na test Mini Cooperu S…

První cena vozu525.000,-Kč (Mini Cooper (88 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací525.000,-Kč (Mini Cooper (88 kW))
Základní cena testovaného vozu525.000,-Kč (Mini Cooper (88 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků631.129,-Kč (Mini Cooper (88 kW))

Plusy

  • jízdní vlastnosti, dobré brzdy, přímé řízení
  • odstupňování převodovky, 6 stupňů, přesnost řazení
  • design
  • silné image
  • živý motor

Minusy

  • nevhodně umístěný rychloměr, který se zrcadlí
  • omezené boční vedení sedadel v oblasti ramen
  • málo místa na zadních sedadlech, malý zavazadlový prostor
Spolupracujeme s TipCars.com

Nový Mini Cooper

Cena v základní výbavě: 525 000 Kč Cena v testované výbavě: 631 129 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, přední, boční a hlavové airbagy, alarm, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, denní svícení, rádio s CD přehrávačem a konektorem Jack 3,5 mm pro připojení externího MP3 přehrávače, elektrické ovládání předních oken, kůží potažený věnec dvouramenného volantu, dělená a sklopná zadní opěradla.

Výbava testovaného vozu:bílá střecha a kryty vnějších zpětných zrcátek (0,-Kč), klimatizace (+27.190,-), Dynamic Stability Control (DSC) včetně Hill Assist, Brake Assist a protiprokluzového systému (ASC+T) (+14.619,-), sportovní tříramenný volant s věncem obšitým kůží, hlavice řadicí páky a rukojeť ruční brzdy obšité kůží (+ 3.216,-), kola z lehkých slitin Crown Spoke s pneumatikami 205/45 R17 (+ 35.084,-), Colour Line Rooster Red – prvky čalounění interiéru v červené kůži (+3.508,-), mlhová světla (+3.508,-), xenonová světla (+19.004,-)

Norové postaví v Íránu solární elektrárnu za dvě a půl miliardy euro Norové postaví v Íránu solární elektrárnu za dvě a půl miliardy euro

Norská společnost Saga Energy vybuduje solární elektrárnu…

Český výrobce 3D tiskáren Prusa Research zvyšuje prodeje. Obrat firmy vzrostl desetinásobně Český výrobce 3D tiskáren Prusa Research zvyšuje prodeje. Obrat firmy vzrostl desetinásobně

Obrat české firmy, která patří ke globálním průkopníkům…

Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny

Tuzemské bankovní domy využily rekordních cen státních…

 

Štítky Mini Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor Nový Mini Cooper
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.6 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 160 / 680
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1140 / 375
Rozměr pneu:175/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3699
b) šířka (mm): 1683
c) výška (mm): 1407
d) rozvor (mm): 2467
e) rozchod vpředu (mm): 1459
f) rozchod vzadu (mm): 1467
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1150
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Nový Mini Cooper
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,11
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Mini JCW Cabrio: 231 koní i pro kabriolet Mini JCW Cabrio: 231 koní i pro kabriolet

Příznivci rychlého svezení pod otevřeným nebem se dočkali…

Mini svolává 30.456 svých vozů kvůli špatné ochraně při bočním nárazu Mini svolává 30.456 svých vozů kvůli špatné ochraně při bočním nárazu

Svolávací akce známe různé, třeba kvůli špatným airbagům…

 



 
Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Dnes 08:00

Dokončení dálniční sítě, jednodušší bodový systém nebo zavedení elektronických dálničních známek. I to jsou sliby jednotlivých stran v oblasti dopravy před nadcházejícími volbami.




Blesk.cz

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílná součást jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Neuvirth s Faksou prvními hvězdami, Palát a Hertl s gólem, Nečas debutoval

Neuvirth s Faksou prvními hvězdami, Palát a Hertl s…

SOUHRN | Brankář Michal Neuvirth pomohl v úterním utkání NHL 40 zákroky k výhře hokejistů Philadelphie nad…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Malý hádž - tak bývá často nazývána pouť ke svatyni Hacšbektas, na kterou se každý srpen vydávají tisíce…

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…