Mitsubishi i-MiEV: Japonské elektromini

Mitsubishi i-MiEV: Japonské elektromini

 
 

Elektromobilní věk je tady. Mitsubishi je mezi prvními automobilkami, které své elektromobily nabízejí běžným zákazníkům. Brzy se objeví i v Evropě

Mitsubishi se vývoji elektřinou poháněných osobních automobilů věnuje již od roku 1966. První výsledek projektu i MiEV (ještě bez pomlčky) se objevil před čtyřmi lety. Využíval platformu původního konceptu i, který byl k vidění ve Frankfurtu 2003, tedy architekturu s motorem uprostřed. U něj však šlo o automobil segmentu A s konvenčním spalovacím agregátem.

Vývoj elektromobilu i-MiEV dospěl během dalších tří let až do sériové výroby. Takřka padesátka testovacích vozů najezdila po Evropě i Zemi vycházejícího slunce na půl milionu kilometrů. Japonští firemní zákazníci si i-MiEV mohli dopřát již červenci 2009, soukromé osoby pak mohou autíčko objednávat od letošního dubna.

Pohon

Vůz je poháněn synchronním elektromotorem s permanentním magnetem typového označení Y4F1, který je umístěn mezi nápravami. Nabízí maximální výkon 49 kW (67 k) mezi 2500 a 8000 min-1 a točivý moment 180 Nm v rozmezí otáček 0-2000 min-1. Ten je distribuován pomocí jednostupňové převodovky s voličem na podlaze, který vyznává tradiční schéma P-R-N-D, obvyklé u samočinných skříní.

Kromě nich má ale ještě polohu B (brzdění). Pohonná jednotka totiž funguje také jako generátor a při zpomalení díky systému rekuperace ukládá energii do trakčního akumulátoru. Při jízdě z kopce je možné přesunout volič právě do polohy B, která brzdnou rekuperační sílu ještě zvýší. Volba C (komfort, či pohodlí) ji naopak snižuje a je vhodná do příměstského provozu.

Zpět k srdci vozu: to je poháněno střídavým proudem, který vzniká v měniči z proudu stejnosměrného, dodávaného právě akumulátorem. Kromě toho je přítomen i další pomocný dvanáctivoltový, který je nabíjen převodníkem DC/DC a slouží k napájení elektrické výbavy.

Baterie

Lithium-iontové baterie s kapacitou 16 kWh umožňují vozu ujet na jedno nabití až 150 km, měřeno dle normy NEDC (New European Driving Cycle). Vysokonapěťové (330 V) akumulátory se nacházejí uvnitř v podlaze a jsou dále chráněny kolébkovým rámem před poškozením při nárazu. Jedná se o produkt společnosti Lithium Energy Japan, což je joint-venture dvou divizí Mitsubishi a GS Yuasa Corporation. Celek se skládá z 88 článků.

Při využití evropské sítě s 230 V, tedy například běžné domácí zásuvky, je možné je dobít za 6 hodin. Pokud je použita tzv. rychlonabíječka v dobíjecí stanici, trvá opětovné doplnění energie do akumulátorů na 80 % jejich kapacity zhruba půl hodiny. Potřebné zástrčky pro oba druhy nabíjení se nacházejí na pravé a levé straně vozidla.

Operační systém

Nad správným fungováním celé poháněcí soustavy dohlíží MiEV OS (zkratka OS značí operační systém), jenž shromažďuje údaje a informace ze všech hlavních součástí elektrického pohonu a na jejich základě zajišťuje integrované řízení výkonnosti vozu. Neustále sleduje stav nabití akumulátoru a množství energie získané z rekuperace a přitom reguluje výkon tak, aby byla zaručena plynulá a rychlá akcelerace z klidu. Elektronika tímto způsobem minimalizuje spotřebu elektrické energie.

O své činnosti pak informuje řidiče na přístrojovém panelu, kde najdeme kromě dominantního digitálního rychloměru také indikátor využití energie, který ukazuje spotřebu a informuje o rekuperaci. Další displej ukazuje zbývající množství v akumulátorech a třetí zobrazuje aktuální dojezd.

Úpravy

Ve srovnání s japonskou verzí došlo u evropské k několika úpravám jak zvenčí, tak uvnitř. Změněny byly přední a zadní nárazník, aby plnily přísné evropské bezpečnostní normy. Přední byl zvětšen, zadní nově vytvarován. Evropští zákazníci se mohou těšit také na jiná litá kola. Vzadu se objevilo mlhové světlo, vnější zpětná zrcátka byla zvětšena.

Evropský i-MiEV Bude mít kromě Británie levostranné řízení, v souvislosti s tím se změnila také kulisa převodovky a systém topení, větrání a klimatizace. Součástí základní výbavy bude rovněž imobilizér a úchyty Isofix pro dětské sedačky, opěrky hlavy jsou větší. Patřičně upraven byl software elektronické kontroly stability ASC, přibyla varovná kontrolka nezapnutí bezpečnostních pásů a boční a stropní airbagy. Je jich tedy celkem šest, zatímco japonské modely mají pouze dva!

Podvozek, karoserie, interiér

Podvozek má rozvor náprav 2550 mm, vpředu jsou vzpěry McPherson s vinutými pružinami, vzadu je náprava de Dion s tříprvkovými závěsy. Těžiště bylo v porovnání s původním benzinovým konceptem i i jeho novější verzí z roku 2005 sníženo o 65 mm. Řízení je hřebenové s elektrickým posilovačem, brzdy se spoléhají vpředu na větrané kotouče, vzadu najdeme bubny. Patnáctipalcová kola z lehké slitiny jsou obuta do pneumatik s nízkým valivým odporem o rozměrech 145/65 R15, respektive 175/55 R15.

Karoserie s délkou 3475 mm, šířkou 1475 mm a výškou 1610 mm je pětidveřová. V zadních kombinovaných svítilnách jsou pro koncová a brzdová světla použity diody. Automobil váží 1110 kg. Interiér je určen pro čtveřici cestujících. Zavazadlový prostor 227 l lze rozšířit sklopením zadních sedadel až na 860 l. Malé elektrické mitsubishi je určeno převážně do města, čemuž odpovídá i poloměr otáčení 4,5 m. Největší rychlost ale stačí i na český dálniční limit: dosahuje totiž přesně 130 km/h.

Produkce běží

Mitsubishi i-MiEV pro starý kontinent se již vyrábí, produkce byla zahájena v továrně Mizushima. Spolu s elektromobilem se třemi diamanty ve znaku tu budou vznikat i jeho značkové varianty se lvem a dvojitým šípem, tedy Peugeot Ion a Citroën C-Zero. V současném rozpočtovém roce, který trvá od dubna 2010 do března 2011, je plánována výroba a prodej pěti tisíc vozů pod všemi třemi značkami.

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) bude nabízet svůj i-MiEV od letošního prosince ve čtrnácti evropských zemích: Belgii, Dánsku, Francii, Německu, Irsku, Itálii, Nizozemí, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii.

Od počátku fiskálního roku 2011 se dostane také na další trhy. Cena by se měla pohybovat mezi 33 a 35 tisíci eur (810-859.000 Kč), státní dotace v jednotlivých zemích ji srazí pod 30 tisíc eur (736.000 Kč).

Záruku poskytuje výrobce vždy pětiletou, omezenou ovšem 100.000 ujetými kilometry.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Babišova částečná kapitulace Komentář Martina Čabana: Babišova částečná kapitulace

V roce 2018 by Česko mělo hospodařit s rozpočtovým…

Produkce aut v Česku roste, letos se vyrobilo už půl milionu vozů Produkce aut v Česku roste, letos se vyrobilo už půl milionu vozů

Výroba osobních aut v Česku se od ledna do dubna…

Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

Příprava rychlotratě Praha–Brno začala Příprava rychlotratě Praha–Brno začala

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se odhodlala…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Mitsubishi i-MiEV Evolution III pokořilo Pikes Peak Mitsubishi i-MiEV Evolution III pokořilo Pikes Peak

Japonská automobilka se dočkala vytouženého vítězství…

Mitsubishi i-MiEV a Evolution: Speciály pro Pikes Peak Mitsubishi i-MiEV a Evolution: Speciály pro Pikes Peak

Název Evolution je u vozů Mitsubishi spojen hlavně s…

 



 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Pražský smutek za teror v Manchesteru: Petřín bude zářit v britských barvách

Pražský smutek za teror v Manchesteru: Petřín bude…

Petřínská rozhledna v Praze bude v noci na středu 24. května zářit v barvách Velké Británie. Hlavní město chce…

Teror na koncertě Ariany Grande: Katy Perry, Taylor Swift a další celebrity posílají vzkazy!

Teror na koncertě Ariany Grande: Katy Perry, Taylor…

Všemi otřásla obrovská tragédie, která se stala na pondělním koncertu americké zpěvačky Ariany Grande (23) v…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Vicemistr hlásí zvučnou posilu, z NHL se vrací Šmíd

PŘESTUPY ONLINE: Vicemistr hlásí zvučnou posilu, z…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Schick si vybral Juventus, tvrdí Italové. Má dostat 40 milionů ročně

Schick si vybral Juventus, tvrdí Italové. Má dostat…

Spekulace o budoucnosti české komety Patrika Schicka neutichají. Podle italského listu La Stampa je střelec…

 

Reflex.cz

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje za lepší silnice

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje…

Ruská stylistka ze Saratova se vysvlékla do plavek a nechala se nafotit s nafukovacím plameňákem v loužích,…

Americké vojenské letadlo s nejnebezpečnějším smrtícím poselstvím: Boeing E-6 Mercury

Americké vojenské letadlo s nejnebezpečnějším…

Vojenská letadla Boeing E-6 Mercury na první pohled nevypadají nijak nebezpečně. Zdání ovšem hodně klame. Jde…