9.11. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Moderní vznětové motory jsou čistší než kdy před tím! Potvrzují to nová měření.

 

Z prohlášení evropských politiků se zdá, že dieselům zvoní hrana. Ale je tomu skutečně tak? Odborníci stále častěji poukazují na to, že bez dieselů to v budoucnu nepůjde.

Jak se ukazuje, bez moderních vznětových motorů nedokážou automobilky splnit stále přísnější emisní normy. Jak nedávno napsal britský tisk, s odvoláním na vedoucí představitele automobilek, diesel v budoucnu sehraje klíčovou roli dokonce i v centrech měst. Přitom právě tady proti němu v současné době nejvíce zbrojí…

Vývoj stále probíhá, i když…

Že vznětový motor pod kapotou osobního auta v propadlišti dějin hned tak neskončí, dokazují nejen stále častější prohlášení šéfů automobilek, ale také neustávající vývoj. Třeba Renault už představil novou generaci motoru 2.0 dCi coby řadu M9R a dále zcela nový čtyřválec 1.7 dCi, který je výraznou evolucí stávajících motorů 1.6 dCi (R9M). PSA opět inovovalo svoji letitou řadu DW10 coby 2.0 HDi a navíc zmenšilo motor 1.6 HDi na 1.5 HDi. Do toho přicházejí japonské automobilky Mazda a Honda s novými diesely, byť jen pro některé modely (v případě Hondy), a takto bychom mohli pokračovat.

Proč stále potřebujeme diesel: Má vůbec někdo náhradu za naftu? Adekvátní těžko...

Jiné ovšem, například Fiat-Chrysler prohlašují, že do roku 2022 již nebude v jejich nabídce figurovat žádný vznětový motor. Také Volvo, Suzuki, Subaru či Porsche mají k dieselům do budoucna poněkud rozpačitý přístup.

Čistší než kdykoliv dříve

„Nové vznětové motory jsou zásluhou moderních technologií mnohem čistší než jejich předchůdci,“ vyjádřil se k situaci ohledně dieselů pro britský trh Erik Jonnaert, tajemník Evropské asociace výrobců automobilů ACEA.

Tato organizace podrobila emisním testům v rámci metodiky WLTP asi 270 aut s novými vznětovými motory. V rámci testu potvrdila, že hodnoty emisí, zejména oxidů dusíku a pevných částic, které způsobují rakovinu, jsou v zásadě obdobné při testu v laboratoři i při skutečné jízdě po silnici. Platí to při dodržování zákonných limitů, zejména rychlostních a zároveň při běžném užívání vozidla. Jde o takzvaný reálný jízdní test RDE. Právě ten ukazuje, jak na tom vznětové motory ve skutečnosti jsou a tudíž nejvíce vypovídá o tvorbě množství pevných částic (sazí) a dále oxidů dusíku (NOx)

O 85 procent čistší

Dle vyjádření Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA jsou současné vznětové motory, vyvinuté pod diktátem emisní normy Euro 6, přibližně o 85 procent čistší než jejich předchůdci, splňující normu Euro 5. Ta byla v platnosti v letech 2010 až 2014. Od září tohoto roku navíc musejí všechna nově registrovaná auta splňovat přísnější normu Euro 6.2 (občas nazývaná Euro 6d – temp).

Pro srovnání - třeba limitní hodnoty oxidů dusíku klesly při přechodu z emisní normy Euro 5 na Euro 6 u dieselů z 0,180 g na kilometr na pouhých 0,080 g/km. To je o celý řád méně. Mezní podíl pevných částic se ale nezměnil.

Diesel „chrání“ planetu

I v případě, že by moderní vznětové motory nevykázaly tak nízké emise oxidů dusíku a pevných částic, mají pro ochranu životního prostředí ještě minimálně jednu výhodou. Tou je v porovnání s benzinovými motory nižší produkce oxidu uhličitého (CO2).

Oxid uhličitý sice není přímo jedovatý. Ostatně je to plyn, který vydechujeme a jenž zároveň slouží jako potrava pro rostliny při fotosyntéze a tedy tvorbě kyslíku. Jeho nadměrné množství má však za následek oteplování zemského povrchu vinou takzvaného skleníkového efektu.

Jak to s dieselem nakonec dopadne, ukáže nejbližší budoucnost. Jedno však je jisté už dnes. A sice, že díky nové metodice měření emisí WLTP má diesel v osobních autech opět šanci. Bohužel jeho budoucnosti moc nenahrávají ani samotní politici v čele EU. Například polská liberální politička a zároveň komisařka EU pro průmysl Elžbieta Bieńkowská se nechala slyšet, že „budoucnost automobilového průmyslu není v dieselech“. Teď je na odbornících, nejen z řad zaměstnanců automobilek, ale třeba i z řad profesorů technických vysokých škol, aby existenci dieselu v osobním autě obhájili.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Dušana Kütnera: Marné boží mlýny Zápisník Dušana Kütnera: Marné boží mlýny

Před několika týdny v ústraní a téměř zapomnění zemřel…

Insolvenční správce OKD Louda vstupuje do hry kolem Premium Fashion Brands Insolvenční správce OKD Louda vstupuje do hry kolem Premium Fashion Brands

Někdejší majitel obchodů značky Geox v Česku nemůže bez…

Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše

Kdyby poslanci nynější vládě Andreje Babiše (ANO)…

Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak

Nejdelším železničním tunelem v ČR projel ve čtvrtek…

 

Štítky Diesely

 

Přidat názorDiskuse: Moderní vznětové motory jsou čistší než…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 





 
Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Včera

Pro nezasvěcené to může být divná stará krabice. I Simče se však nakonec géčko líbilo.




Blesk.cz

Gott opět onemocněl, zklame rodnou Plzeň! Potíže s dýcháním!

Gott opět onemocněl, zklame rodnou Plzeň! Potíže s dýcháním!

Po čtyřech letech měl Karel Gott (79) vystoupit v rodné Plzni. Ale zdravotní problémy zaúřadovaly. Zpěvák je…

Tipy na víkend: Noc divadel, sametové happeningy i výlet zpět do socialismu

Tipy na víkend: Noc divadel, sametové happeningy i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Brankářská sága u konce, Langhamer odchází z Komety do Chabarovsku

Brankářská sága u konce, Langhamer odchází z Komety…

Jeden dovnitř, druhý ven. Pouhé dva dny po příchodu brankáře Libora Kašíka do Komety opouští klub Marek…

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v bráně zářil Pavlenka

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v…

Úkol splněn! Česká reprezentace obstála i ve třetím utkání pod novým trenérem Jaroslavem Šilhavým a přípravný…

 

Reflex.cz

Demisi, demisi! Na Václavském náměstí demonstrovaly tisíce lidí proti premiéru Babišovi

Demisi, demisi! Na Václavském náměstí demonstrovaly…

Na pražském Václavském náměstí se ve čtvrtek 15. listopadu večer sešly tisíce lidí, kteří požadovaly demisi…

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová revoluce byla měkká, z estébáků udělala úspěšné podnikatele

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová…

Tak tu zase máme výročí 17. listopadu. Dost dobrá příležitost zamyslet se, co nám přinesl 17. listopad 1989.…