9.11. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Moderní vznětové motory jsou čistší než kdy před tím! Potvrzují to nová měření.

 

Z prohlášení evropských politiků se zdá, že dieselům zvoní hrana. Ale je tomu skutečně tak? Odborníci stále častěji poukazují na to, že bez dieselů to v budoucnu nepůjde.

Jak se ukazuje, bez moderních vznětových motorů nedokážou automobilky splnit stále přísnější emisní normy. Jak nedávno napsal britský tisk, s odvoláním na vedoucí představitele automobilek, diesel v budoucnu sehraje klíčovou roli dokonce i v centrech měst. Přitom právě tady proti němu v současné době nejvíce zbrojí…

Vývoj stále probíhá, i když…

Že vznětový motor pod kapotou osobního auta v propadlišti dějin hned tak neskončí, dokazují nejen stále častější prohlášení šéfů automobilek, ale také neustávající vývoj. Třeba Renault už představil novou generaci motoru 2.0 dCi coby řadu M9R a dále zcela nový čtyřválec 1.7 dCi, který je výraznou evolucí stávajících motorů 1.6 dCi (R9M). PSA opět inovovalo svoji letitou řadu DW10 coby 2.0 HDi a navíc zmenšilo motor 1.6 HDi na 1.5 HDi. Do toho přicházejí japonské automobilky Mazda a Honda s novými diesely, byť jen pro některé modely (v případě Hondy), a takto bychom mohli pokračovat.

Proč stále potřebujeme diesel: Má vůbec někdo náhradu za naftu? Adekvátní těžko...

Jiné ovšem, například Fiat-Chrysler prohlašují, že do roku 2022 již nebude v jejich nabídce figurovat žádný vznětový motor. Také Volvo, Suzuki, Subaru či Porsche mají k dieselům do budoucna poněkud rozpačitý přístup.

Čistší než kdykoliv dříve

„Nové vznětové motory jsou zásluhou moderních technologií mnohem čistší než jejich předchůdci,“ vyjádřil se k situaci ohledně dieselů pro britský trh Erik Jonnaert, tajemník Evropské asociace výrobců automobilů ACEA.

Tato organizace podrobila emisním testům v rámci metodiky WLTP asi 270 aut s novými vznětovými motory. V rámci testu potvrdila, že hodnoty emisí, zejména oxidů dusíku a pevných částic, které způsobují rakovinu, jsou v zásadě obdobné při testu v laboratoři i při skutečné jízdě po silnici. Platí to při dodržování zákonných limitů, zejména rychlostních a zároveň při běžném užívání vozidla. Jde o takzvaný reálný jízdní test RDE. Právě ten ukazuje, jak na tom vznětové motory ve skutečnosti jsou a tudíž nejvíce vypovídá o tvorbě množství pevných částic (sazí) a dále oxidů dusíku (NOx)

O 85 procent čistší

Dle vyjádření Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA jsou současné vznětové motory, vyvinuté pod diktátem emisní normy Euro 6, přibližně o 85 procent čistší než jejich předchůdci, splňující normu Euro 5. Ta byla v platnosti v letech 2010 až 2014. Od září tohoto roku navíc musejí všechna nově registrovaná auta splňovat přísnější normu Euro 6.2 (občas nazývaná Euro 6d – temp).

Pro srovnání - třeba limitní hodnoty oxidů dusíku klesly při přechodu z emisní normy Euro 5 na Euro 6 u dieselů z 0,180 g na kilometr na pouhých 0,080 g/km. To je o celý řád méně. Mezní podíl pevných částic se ale nezměnil.

Diesel „chrání“ planetu

I v případě, že by moderní vznětové motory nevykázaly tak nízké emise oxidů dusíku a pevných částic, mají pro ochranu životního prostředí ještě minimálně jednu výhodou. Tou je v porovnání s benzinovými motory nižší produkce oxidu uhličitého (CO2).

Oxid uhličitý sice není přímo jedovatý. Ostatně je to plyn, který vydechujeme a jenž zároveň slouží jako potrava pro rostliny při fotosyntéze a tedy tvorbě kyslíku. Jeho nadměrné množství má však za následek oteplování zemského povrchu vinou takzvaného skleníkového efektu.

Jak to s dieselem nakonec dopadne, ukáže nejbližší budoucnost. Jedno však je jisté už dnes. A sice, že díky nové metodice měření emisí WLTP má diesel v osobních autech opět šanci. Bohužel jeho budoucnosti moc nenahrávají ani samotní politici v čele EU. Například polská liberální politička a zároveň komisařka EU pro průmysl Elžbieta Bieńkowská se nechala slyšet, že „budoucnost automobilového průmyslu není v dieselech“. Teď je na odbornících, nejen z řad zaměstnanců automobilek, ale třeba i z řad profesorů technických vysokých škol, aby existenci dieselu v osobním autě obhájili.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Společný podnik s českou účastí koupil solární parky v Bulharsku Společný podnik s českou účastí koupil solární parky v Bulharsku

Společnost Samsung C&T prodala svých sedm solárních…

Seat loni překonal hranici půl milionu prodaných vozů Seat loni překonal hranici půl milionu prodaných vozů

Španělská automobilka Seat překonala prodejní rekord…

Palladium je na dalším maximu, analytici ale drahému kovu příliš nevěří Palladium je na dalším maximu, analytici ale drahému kovu příliš nevěří

Burzovně nejúspěšnější kov loňského roku palladium má…

 

Štítky Diesely

 

Přidat názorDiskuse: Moderní vznětové motory jsou čistší než…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

Upoutávka na nový Top Gear: Continental GT v terénu a plovoucí tuk-tuky Upoutávka na nový Top Gear: Continental GT v terénu a plovoucí tuk-tuky

V pořadí již 26. řada Top Gearu se odhaluje v první…

 





 
Rallye Dakar 2019, cíl: Prokop nejúspěšnější Čech. Historické šesté místo!

Rallye Dakar 2019, cíl: Prokop nejúspěšnější Čech. Historické šesté místo!

Dnes 18:50

Posádka Martin Prokop a Jan Tománek (Ford) dokončila 41. ročník Rallye Dakar na šestém místě v kategorii automobilů.




Blesk.cz

Krvavá řež ve škole na Domažlicku: Žák má zraněnou hlavu, ředitel přeražený nos

Krvavá řež ve škole na Domažlicku: Žák má zraněnou…

Krev tekla na základní škole v Poběžovicích na Domažlicku. Nejdříve se servali žáci, pak měl táta kluka, který…

Tipy na víkend: Nová stezka v korunách stromů, závody na běžkách a lyžích i návrat dinosaurů

Tipy na víkend: Nová stezka v korunách stromů,…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Baník: tři zápasy, tři výhry. Ale ještě někdo dorazí, přiznal Hrubý

Baník: tři zápasy, tři výhry. Ale ještě někdo…

Nebýt naplánovaného soustředění v Turecku, zahráli by si fotbalisté Baníku v rámci zimní Tipsport ligy…

Plzeň - Ústí nad Labem 6:1. Trefily se ofenzivní posily Kayamba i Beauguel

Plzeň - Ústí nad Labem 6:1. Trefily se ofenzivní…

Fotbalisté Plzně porazili druholigové Ústí nad Labem 6:1 a v zimní přípravě i potřetí zvítězili. Také ve třetím…

 

Reflex.cz

Jaromír Soukup verze 2018 pro Reflex: Politické ambice určitě nemám

Jaromír Soukup verze 2018 pro Reflex: Politické…

Moderátor nespočitatelného počtu pořadů televize Barrandov Jaromír Soukup oznámil vstup do politiky a vznik…

Předchůdci análních kolíků: Rektální rozšiřovače „léčily“ pacienty ještě před 80 lety

Předchůdci análních kolíků: Rektální rozšiřovače…

Anémii, letargii, nespavost, migrény, návaly horka, hemeroidy, anorexii, nadýmání, zažívací potíže, podrážděnost…