Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest QJ Motor MTX 125: Silný vítr z východu

Barevný displej stále ještě není u levných skútrů samozřejmostí
QJ Motor MTX 125
Rozložení ovládacích prvků na rukojetích je tradiční a rychle jsme se v něm vyznali
QJ Motor MTX 125
28 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (5)

O stopětadvacítky, na něž stačí řidičský průkaz skupiny B, je v poslední době obrovský zájem. Prosadit se v tomto segmentu skútrů ale není jednoduché, zejména pro nové značky. Takovou je i čínská QJ Motor, která nabízí zajímavý model MTX 125.

Čínský výrobce motocyklů QJ Motor se nadechuje k velkému rozmachu. Zviditelnil se například i při silničních motocyklových závodech. Ještě v živé paměti máme stroj stáje Gresini v Moto2 Filipa Salače s obřím nápisem QJ motor na boku. To by ale samo o sobě nestačilo, takže přidává širokou nabídku modelů všech kategorií. Nechybí ani stopětadvacítkový skútr. A ne ledajaký. Model MTX 125 je letošní novinka, která míří mezi elitu tohoto segmentu. Pyšní se přitom silným motorem s označením hybrid a prodává se za velmi hezké peníze.

V hlavním proudu

Na první pohled vypadá MTX 125 jako moderní sportovní skútr. Dvojité přední LED světlomety dodávají stroji výrazný vzhled, stejně jako dynamické linie nebo zadní diodové světlo. Plexištítek je dostatečně rozměrný, aby chránil řidiče, a spolujezdec se může přidržovat madel. Na druhou stranu, jeho vzhled nevybočuje ze zaběhnutých pořádků a podobně vypadajících skútrů jezdí po silnicích stovky. Přestože jeho design pochází z italských středisek, větší originalita by stroji neuškodila. Příjemným překvapením je hezké zpracování všech detailů i kvalita použitých materiálů. Ladně třeba působí výfuk, který doplňuje sportovní charakter stroje.

Potěší také bohatá výbava. Život ulehčuje bezklíčkové zapalování s možností odemykání sedla a centrální jednotky na dálku, modře podsvícené ovladače nebo monitorování tlaku a teploty v pneumatikách.

Drobnosti lze odložit do dvou schránek pod řídítky, do nichž se pohodlně vejde i PET láhev s pitím. V levé schránce navíc najdete zásuvky USB-A i USB-C k dobíjení mobilu. A tím se dostáváme k celému informačnímu systému. Barevný 5" displej s vysokým rozlišením je hezky čitelný, a navíc ho lze propojit s chytrým telefonem. Potom se mobil zrcadlí na displeji, takže můžete sledovat i mapu navigace. Je možné stáhnout si aplikaci QJ Motor, která za drobný poplatek zpřístupní aktuální dopravní informace.

Stačí usednout

S délkou 1945 mm a rozvorem 1335 mm zapadá velikostně do sportovnější skupiny skútrů, takže se spíše hodí pro jednoho jezdce. Sedlo 755 mm nad zemí považujeme za ideální a se 174 cm krásně došlápneme na zem. Řídítka jsou užší a o něco níže, ale ve spojení s polohou sedla a stupaček zajišťují příjemnou uvolněnou jízdní pozici. Drobný nedostatek vidíme v masivním středovém tunelu, v němž je nádrž. Je hodně vysoký a při nastupování se přes něj musí hodně zvedat noha. Prostor mezi sedlem a spínací skříňkou je navíc úzký, takže pravidelně nohou něco ušpiníme. Skoro je lepší přehodit nohu přes sedlo, jenže tam je zase vzadu horní kufr. Ten dostanete ve standardu, což na druhou stranu není jen dárkem od výrobce. Pod sedlem je totiž místo jen na jednu přilbu, protože se tam musí vejít i větší baterie hybridu, tedy startér-generátoru.

Skvělé jsou naopak dvě pozice pro položení nohou. Tradiční rovnou podlahu doplňují plošky v předním krytu, takže jezdec si může natáhnout nohy. Sedadlo je měkké a pohodlné.

Elektrické posílení

O pohon se stará čtyřtaktní jednoválec o objemu 125 cm³ s vodním chlazením a označením hybrid, což znamená posílený startér-generátor. Stop-start i díky němu funguje jemně a neznatelně. Motor občas zhasíná ještě před úplným zastavením, což ale několikrát vedlo k nepříjemné situaci. Když jsme přijeli ke křižovatce, zastavili, rozhlédli se a hned chtěli pokračovat, motor nestihl naskočit.

Výkonem 10,8 kW a točivým momentem 12 Nm patří tento agregát k nejsilnějším jednoválcům zabudovaným do skútrů. A na jízdě je to znát. MTX 125 z křižovatek odjíždí svižně a připadá nám, že variátor prokluzuje o něco méně než u konkurenčních strojů. Určitě se pozitivně projevuje i síla startér-generátoru, který znatelně pomáhá. Elán mu nechybí také ve vyšších rychlostech, takže ani mimo město nebudete za „brzdy“. Podle technických údajů se umí rozjet až na 99 km/h, ale podle tachometru jsme jeli i rychleji. Přitom z 8litrové nádrže benzin jen usrkává. Výrobce uvádí spotřebu 2,2 l/100 km, my jsme jezdili za 2,5 litru.

Nejlépe se MTX 125 cítí v městském rajonu, kde se využijí jeho hbité jízdní vlastnosti. Také chválíme komfortní podvozek, který žehlí všechny nerovnosti a na propadlých kanálech se jen příjemně zhoupne. Na druhou stranu ale necítíme takovou jistotu při rychlejší jízdě mimo obec, protože se skútr často zavlní kvůli méně pevnému rámu. Jinak za vynaložených 74.900 Kč dostanete velmi dobrý stroj.

Video placeholder
QJ Motor MTX 125 • Zdroj: QJ Motor

Plusy

  • Silný motor
  • Bohatá standardní výbava
  • Komfortně nastavený podvozek
  • Kvalitní zpracování a materiály

Minusy

  • Vysoký středový tunel je nepříjemný při nastupování
  • Pod sedlem místo jen na jednu přilbu

Kde se vzala?

QJ Motor je poměrně mladá značka letitého výrobce motocyklů Qianjiang Motorcycle. Ten vznikl v roce 1985 a po mnoha letech výroby motocyklů pod svou vlastní značkou v roce 2005 koupil Benelli. I z toho je patrné, že motocykly QJ Motor jsou stavěné právě na základech motocyklů Benelli. Vždy jsou ale něčím vylepšené - například lepšími komponenty nebo větším motorem. Dnes je společnost Qiangjiang obrovský výrobce, který produkuje 1,2 milionu jednostopých vozidel a čtyřkolek ročně, a to pod svými značkami QJ Motor, Benelli, Keeway či MBP. Vyrábí však i pro další výrobce, např. Harley-Davidson, MV Agusta, Peugeot a další. Patří pod holding Geely, který je u nás známý tím, že vlastní např. automobilky Volvo, Smart, Polestar, Lotus, Proton a mnohé další.

Technické údaje: QJ Motor MTX 125
Motorčtyřtaktní jednoválec SOHC, 2 ventily
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm³)125
Vrtání a zdvih (mm) 52,4 x 57,9
Výkon (kW/min-1)10,8/8750
Točivý moment (Nm/min-112/8250
Převodovkabezestupňová automatická
Startování elektrické
Brzda přední kotoučová 240 mm
Brzda zadníkotoučová 225 mm
Pneumatiky P a Z110/80 R14 a 130/70 R13
Rozvor (mm) 1335
Výška sedla (mm) 755
Pohotovostní hmotnost (kg) 132
Nejvyšší rychlost (km/h)99
Objem nádrže (l) 8
Spotřeba (l/100 km)2,2
Základní cena (Kč) 74 900 Kč

Zdroj: Svět motorů, video: QJ Motor

Vstoupit do diskuze (5)