Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na letišti v Berlíně pracují desítky lidí. Letadla tady ale nenajdete...

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Na berlínském letišti Willyho Brandta pracují desítky lidí. Na rozdíl od běžných vzdušných přístavů ale nikdo z nich neodbavuje cestující, nekontroluje pasy ani neprodává občerstvení a suvenýry.

Jejich práce spočívá výhradně v údržbě letištní budovy, která po letech průtahů stále není připravena na první pasažéry.

"Neptejte se mě, prosím, kdy se letiště otevře. Tuto otázku přenecháme vedení," říká průvodkyně Petra Neumannová za smíchu skupiny asi 50 lidí, kteří si letiště přišli prohlédnout. "To se pak určitě dozvíte z tisku, ze zpráv," poznamenává. Takových oznámení už ale za poslední léta přišla celá řada a žádné z nich se nenaplnilo.

Letiště, s jehož stavbou se začalo v roce 2006, se mělo původně otevřít už v říjnu 2011, od té doby byl ale termín už několikrát odložen. Naposledy začátkem roku, kdy zástupci města uvedli, že s otevřením letiště není možné počítat ani letos. Důvodem jsou znovu obavy z nedostatků v protipožární ochraně, související tentokrát se zhruba 1200 automatickými dveřmi.

Místo davů cestujících směřujících na dovolenou či za obchodem tak návštěvník letiště může v odletové hale spatřit stále jen řemeslníky. "Hlavní stavební práce jsou už dávno hotové, teď se dodělávají úpravy," konstatuje Neumannová.

Na první pohled vypadá hlavní letištní hala skutečně připravená k použití. Obrazovky nad elegantními, dřevem obkládanými odbavovacími přepážkami už fungují, zapnuté jsou i některé monitory běžně ukazující seznam letů, k použití jsou připravené výtahy a cestu halou ukazují informační tabule. Při bližším pohledu si ale návštěvník všimne z řady míst čouhajících elektrických kabelů, které řemeslníci právě vyměnili, nebo ještě musí vyměnit.

Vedle řemeslníků je v hale možné potkat už i některé zaměstnance letiště. Ti každý den vytírají podlahu haly, v které téměř nikdo nechodí, utírají prach na odbavovacích přepážkách, u nichž se nikdo neodbavuje, nebo pouštějí vodu v umyvadlech na toaletách, které nikdo nepoužívá. Vše proto, aby letiště nezchátralo.

Podobně surreálně to vypadá i v hotelu naproti hlavní letištní hale. "Teď tam stojí, je hotový a někdo se o něj musí starat - musí se v něm topit, větrat, pouštět vodu, vše, aby to nesešlo," vysvětluje asi padesátiletá průvodkyně.

Provoz letiště, které nefunguje, přitom každý den stojí asi milion eur (27 milionů Kč). Zhruba 17 milionů eur měsíčně jsou náklady na údržbu letiště a dalších 13-14 milionů eur jsou plánované příjmy z pronájmu prostor na letišti, které zatím chybějí.

Jedním z mála zařízení, která tak už dnes v rozsáhlém areálu skutečně fungují, je jedno ze čtyř parkovišť pro 2500 osobních aut a lékařská služba. "Je tam všeobecný lékař, chirurg, ortoped, zubař," líčí Neumannová. Doporučuje se u lékařů zapsat, protože mají vzhledem ke stavu letiště relativně málo pacientů a jsou u nich krátké čekací doby na ošetření.

I kdyby se letiště nakonec příští rok podařilo otevřít, všechny problémy tím zmizet nemusejí. Plánovaná kapacita letiště Willyho Brandta je totiž 28 milionů cestujících ročně. Přitom už loni dvojice berlínských letišť Tegel a Schönefeld, které má nové letiště nahradit, odbavila celkem 32 milionů pasažérů. "To se bohužel nedalo vůbec předpokládat," říká Neumannová k době, kdy se letiště plánovalo.

Nové letiště je možné rozšířit tak, aby pojalo až 45 milionů cestujících ročně. O dalších nákladech na stavbu, která se zatím prodražila ze dvou na 6,5 miliardy eur, ale zatím v Německu nikdo nechce ani slyšet.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Avatar - praděda7
16. 2. 2017 11:41
Ach jo...
Kde asi udělali soudruzi z NSR chybu..... ;-)
16. 2. 2017 10:43
Celkem nuklearni prusvih
Ono to neni jenom o tech ztracenych penezich a prostojich, ale i o tom ze ostatni berlinska letiste tezce nestihaji a tim ze maji leta zastavene investice (protoze se mely zavrit nebo prestavet po dostavbe Berlin Branderburg), takze dneska treba takovy Berlin Schönefeld vypada jak letiste nekde v zapadle casti Pakistanu. Docela masivni ostuda pro zemi, ktera ma ambice vest Evropu a vzdy si zakladala na svem technickem umu.
16. 2. 2017 09:42
důvod
existuje v Německu více měst:
KASSEL, SUHL, FÜRTH, SIMMERN, BERLIN-WEST, LÜNEBURG, GÖRLITZ, COLOGNE, HAMBURG, BREMEN, KIEL, DÜSSELDORF, MUNICH, STUTTGART,
kde existuje obrovský stavební projekt, který konzumuje/konzumoval nepřiměřené obnosy peněz.
Např. Berlín- 95% financí určené pro stavbu letiště je zpronevěřeno pro jiné účely. zdroj od člověka, který je povoláním konstruktér hlubinných bunkrů.
ODPAD...
:-!
15. 2. 2017 13:58
www.letadlo.cz
No, ještě to chce zapracovat, viz ten výpočet, kolik stojí provoz.
Hele, já bych tady ale radši viděl koťátka.
[odkaz]