24.4. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nápravnice aut z kompozitu: Nižší hmotnost, méně částí!

 

Strojírenská firma Magna, zabývající se komponenty pro automobily, vyvinula ve spolupráci s automobilkou Ford inovativní technologii, díky níž budou v budoucnu nápravnice či pomocné rámy zavěšení aut lehčí a výrobně jednodušší. V čem to celé spočívá?

Snaha výrobců automobilů o snižování hmotnosti nových aut se brzy, zdá se, opět kvalitativně posune dále. Tedy za předpokladu, že se podaří dotáhnout do sériové produkce výrobu nápravnice, případně pomocných rámů náprav automobilů z kompozitních materiálů. Společnost Magna International Inc. představila možnou budoucí podobu této u moderních aut nezbytné části podvozku již na pařížském autosalonu v loňském roce.

O 34, respektive 87 procent

Čím je tedy řešení Magny tak výjimečné v porovnání s tím, jaké se dnes běžně používá? Především použitým materiálem, kterým je kompozit využívající uhlíková vlákna. Jak už jsme uvedli, předností této technologie je zejména snížení hmotnosti. A to poměrně výrazné. Magna uvádí, že tvarově i rozměrově obdobná nápravnice vyrobená z kompozitu je o značných 34 procent lehčí než stejná, zhotovená z dnes běžně používané oceli.

Všechny typy adaptivního odpružení: V čem se liší?

Druhou výhodou je výrazně zjednodušení. Běžné nápravnice či rozměrnější pomocné rámy jsou dnes složeny z až 45 ocelových částí. Ty jsou pak vzájemně svařeny do požadovaného tvaru. Řešení Magny si vystačí s pouhými šesti komponenty. Z nich jen čtyři jsou vyrobeny z kovu. To znamená, že počet částí nápravnice (rámu) se tímto sníží o značných 87 procent. Jednotlivé díly jsou spojovány lepením a nýtováním.

Ford a kompozity

Jak už jsme uvedli, nápravnici z kompozitu vyvinula Magna ve spolupráci s Fordem. K čemu je ale nápravnice dobrá? Předně jsou v ní uložena ramena náprav, v případě přední nese často také řízení a dále částečně i hnací ústrojí. Zejména rozměrnější nápravnice, kterou můžeme nazývat pomocným rámem, má důležitou roli v zajištění požadované tuhosti karoserie. Při čelním nárazu také pomáhá mařit kinetickou energii a rovněž rozkládá působící síly do dalších částí skeletu karoserie.

V současné době je nápravnice z kompozitů ve fázi vývoje. Lehký a pevný materiál si však pozvolna razí cestu do sériových automobilů, zpočátku samozřejmě jen do těch výkonných a exkluzivních. Třeba Cadillac CTS/ATS-V má z kompozitu kapotu motoru, zatímco Ford Mustang Shelby Cobra GT500 zvolil tento materiál na výrobu masky chladiče.

Spolupracujeme s TipCars.com
Samsung a Spotify se spojují proti Applu Samsung a Spotify se spojují proti Applu

Akcie hudební společnosti Spotify povyskočily o šest…

Uber čelí dalším pokusům o regulaci Uber čelí dalším pokusům o regulaci

Alternativní dopravce Uber, který musel loni na podzim…

Chřadnoucímu Turecku mají pomoci stovky miliard katarských investic Chřadnoucímu Turecku mají pomoci stovky miliard katarských investic

Katar slíbil, že v Turecku investuje 15 miliard dolarů…

Marvanová: Smetka lže. Chce jen hodit vinu na někoho jiného Marvanová: Smetka lže. Chce jen hodit vinu na někoho jiného

Bývalý majitel H-Systemu Petr Smetka promluvil pro deník…

 

Štítky Ford Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 





 
Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Dnes 18:43

Kolojezd nebo kočár bez koní, i tak se v minulosti říkalo vynálezu, který dnes známe pod označením automobil.




Blesk.cz

Gottova domácnost se zase rozrostla! BÉÉzvadný nápad, Mistře!

Gottova domácnost se zase rozrostla! BÉÉzvadný…

Zpěvák Karel Gott (79) je doma obklopen nejenom samými ženami, tedy manželkou a dcerami, ale má kolem sebe také…

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše obrovský úspěch multiplayerové hry Fortnite

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše…

Pokud jde o počet hráčů, kteří přes konkrétní platformu hrají nějakou multiplayerovou hru online, Steam je stále…

 

iSport.cz

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí vítkovického kapitána Olesze

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí…

Vítkovice i v druhém přípravném derby s třineckými Oceláři padly. Po domácí prohře 0:3 prohrály v Třinci 1:3,…

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí vytipovat slabá místa

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí…

Šokovali ho rozhodčí, ale na ně vyřazení fotbalistů Slavie z Ligy mistrů nesváděl. „Aby slávisté mohli myslet na…

 

Reflex.cz

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje ochranu, dotace a možná i zvláštní zákon

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje…

Zažil jsem díky České poště nádherné odpoledne, kdy jsem si v úplnosti zavzpomínal na mládí, vrátil se do…

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš pravidelnou panickou hrůzu z veřejného mínění

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš…

Letošní léto je poměrně bohaté na řečnické přemety politiků a neméně komické tiskové konference. Většinou mají…