24.4. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nápravnice aut z kompozitu: Nižší hmotnost, méně částí!

 

Strojírenská firma Magna, zabývající se komponenty pro automobily, vyvinula ve spolupráci s automobilkou Ford inovativní technologii, díky níž budou v budoucnu nápravnice či pomocné rámy zavěšení aut lehčí a výrobně jednodušší. V čem to celé spočívá?

Snaha výrobců automobilů o snižování hmotnosti nových aut se brzy, zdá se, opět kvalitativně posune dále. Tedy za předpokladu, že se podaří dotáhnout do sériové produkce výrobu nápravnice, případně pomocných rámů náprav automobilů z kompozitních materiálů. Společnost Magna International Inc. představila možnou budoucí podobu této u moderních aut nezbytné části podvozku již na pařížském autosalonu v loňském roce.

O 34, respektive 87 procent

Čím je tedy řešení Magny tak výjimečné v porovnání s tím, jaké se dnes běžně používá? Především použitým materiálem, kterým je kompozit využívající uhlíková vlákna. Jak už jsme uvedli, předností této technologie je zejména snížení hmotnosti. A to poměrně výrazné. Magna uvádí, že tvarově i rozměrově obdobná nápravnice vyrobená z kompozitu je o značných 34 procent lehčí než stejná, zhotovená z dnes běžně používané oceli.

Všechny typy adaptivního odpružení: V čem se liší?

Druhou výhodou je výrazně zjednodušení. Běžné nápravnice či rozměrnější pomocné rámy jsou dnes složeny z až 45 ocelových částí. Ty jsou pak vzájemně svařeny do požadovaného tvaru. Řešení Magny si vystačí s pouhými šesti komponenty. Z nich jen čtyři jsou vyrobeny z kovu. To znamená, že počet částí nápravnice (rámu) se tímto sníží o značných 87 procent. Jednotlivé díly jsou spojovány lepením a nýtováním.

Ford a kompozity

Jak už jsme uvedli, nápravnici z kompozitu vyvinula Magna ve spolupráci s Fordem. K čemu je ale nápravnice dobrá? Předně jsou v ní uložena ramena náprav, v případě přední nese často také řízení a dále částečně i hnací ústrojí. Zejména rozměrnější nápravnice, kterou můžeme nazývat pomocným rámem, má důležitou roli v zajištění požadované tuhosti karoserie. Při čelním nárazu také pomáhá mařit kinetickou energii a rovněž rozkládá působící síly do dalších částí skeletu karoserie.

V současné době je nápravnice z kompozitů ve fázi vývoje. Lehký a pevný materiál si však pozvolna razí cestu do sériových automobilů, zpočátku samozřejmě jen do těch výkonných a exkluzivních. Třeba Cadillac CTS/ATS-V má z kompozitu kapotu motoru, zatímco Ford Mustang Shelby Cobra GT500 zvolil tento materiál na výrobu masky chladiče.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně

Každý, komu se daří na poli internetového prodeje, vám…

Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

 

Štítky Ford Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 





 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Mladý kouč jede s Varnsdorfem nad plán. Bizarní skóre? Na 1:0 nehrajeme

Mladý kouč jede s Varnsdorfem nad plán. Bizarní…

Měli být za otloukánky. Bez dvou nejproduktivnějších opor, s trenérským zelenáčem na lavičce. Jenže…

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče poslal do továrny

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče…

Třeba se vás plachej? Ne, to nehrozí. Ačkoli jde o klub, jehož vedení bylo dlouho a přehnaně shovívavé k…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…