Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nápravnice aut z kompozitu: Nižší hmotnost, méně částí!

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Strojírenská firma Magna, zabývající se komponenty pro automobily, vyvinula ve spolupráci s automobilkou Ford inovativní technologii, díky níž budou v budoucnu nápravnice či pomocné rámy zavěšení aut lehčí a výrobně jednodušší. V čem to celé spočívá?

Snaha výrobců automobilů o snižování hmotnosti nových aut se brzy, zdá se, opět kvalitativně posune dále. Tedy za předpokladu, že se podaří dotáhnout do sériové produkce výrobu nápravnice, případně pomocných rámů náprav automobilů z kompozitních materiálů. Společnost Magna International Inc. představila možnou budoucí podobu této u moderních aut nezbytné části podvozku již na pařížském autosalonu v loňském roce.

O 34, respektive 87 procent

Čím je tedy řešení Magny tak výjimečné v porovnání s tím, jaké se dnes běžně používá? Především použitým materiálem, kterým je kompozit využívající uhlíková vlákna. Jak už jsme uvedli, předností této technologie je zejména snížení hmotnosti. A to poměrně výrazné. Magna uvádí, že tvarově i rozměrově obdobná nápravnice vyrobená z kompozitu je o značných 34 procent lehčí než stejná, zhotovená z dnes běžně používané oceli.

Druhou výhodou je výrazně zjednodušení. Běžné nápravnice či rozměrnější pomocné rámy jsou dnes složeny z až 45 ocelových částí. Ty jsou pak vzájemně svařeny do požadovaného tvaru. Řešení Magny si vystačí s pouhými šesti komponenty. Z nich jen čtyři jsou vyrobeny z kovu. To znamená, že počet částí nápravnice (rámu) se tímto sníží o značných 87 procent. Jednotlivé díly jsou spojovány lepením a nýtováním.

Ford a kompozity

Jak už jsme uvedli, nápravnici z kompozitu vyvinula Magna ve spolupráci s Fordem. K čemu je ale nápravnice dobrá? Předně jsou v ní uložena ramena náprav, v případě přední nese často také řízení a dále částečně i hnací ústrojí. Zejména rozměrnější nápravnice, kterou můžeme nazývat pomocným rámem, má důležitou roli v zajištění požadované tuhosti karoserie. Při čelním nárazu také pomáhá mařit kinetickou energii a rovněž rozkládá působící síly do dalších částí skeletu karoserie.

V současné době je nápravnice z kompozitů ve fázi vývoje. Lehký a pevný materiál si však pozvolna razí cestu do sériových automobilů, zpočátku samozřejmě jen do těch výkonných a exkluzivních. Třeba Cadillac CTS/ATS-V má z kompozitu kapotu motoru, zatímco Ford Mustang Shelby Cobra GT500 zvolil tento materiál na výrobu masky chladiče.

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
24. 4. 2018 15:53
Procenta
Není moc důležité o kolik procent se sníží hmotnost samotné nápravnice, ale celého auta. Tenhle údaj však chybí.