Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejlepší dostupné čtyřkolky na zimu: Ve jménu zábavy

Ondřej Chamilla
Diskuze (103)
První náznaky letošní zimy jsou zde a možná si říkáte, jaký vůz se vám bude na sněhu řídit nejlépe. Pokud se navíc na kluzkém povrchu rádi i trochu bavíte, podívejte se na náš výběr.


Úvod


Stará pravda říká, že nejvíce se vlastnosti vozu ukážou v extrému. Jeden extrém přitom můžeme zažívat poměrně běžně, stačí jezdit s autem v zimě na zasněžených silnicích. Tyto podmínky jsou noční můrou začínajících řidičů, těm zkušenějším ale dovolují objevovat limity přilnavosti v nízkých rychlostech. Pokud patříte k první skupině, určitě oceníte automobil, který se bude chovat bezpečně a předvídatelně.

Druhá skupina pak ocení i další věci, kupříkladu důraz na dobrou přilnavost přídě, obratnost, odezvu ovládacích prvků, přesnost či co nejlepší kontrolu nad situací bez nechtěných vnějších zásahů. A právě pro takové řidiče jsme dnes vybrali osm nových vozů, které se podle nás na sněhu chovají výborně. Něco vás naučí a dovolí vám cestu si užít, aniž byste se museli bát.

Každá z vybraných čtyřkolek je přitom trochu jiná, dva přímé konkurenty zde najdete jen stěží. Cenový strop pak byl určen až na 1,5 milionu korun. Pryč jsou totiž doby, kdy mělo pohon všech kol snad každé relativně dostupné auto střední třídy, přestože dnes je poptávka po 4x4 větší než kdy dříve, a to speciálně v České republice (jak dokazují prodeje kupříkladu verzí xDrive od BMW či Quattro od Audi). Jen o drahých čtykolkách to ale dnes nebude, těšte se i na dostupné stroje.

A po tomto zábavném výběru bude následovat i technický exkurz, který pro vás na příští týden připravuje Tomáš Dusil.

Suzuki Swift 4x4


Suzuki Swift je jedním z mála malých vozů, u kterého se pohon všech kol drží již po desetiletí. Druhá generace Swiftu se totiž vyráběla také jako Subaru Justy a oba vozy disponovaly stálou čtyřkolkou. A právě tento vůz dokázal díky nízké hmotnosti na sněhu maximálně pobavit a zároveň být velmi schopný.

Třetí i současná čtvrtá generace Swiftu pokračují v podobném duchu. V současnosti jde o jeden z nejlevnějších automobilů s pohonem všech kol na trhu, cena začíná na 364.900 Kč, přičemž k pohonu slouží výhradně atmosférická benzinová dvanáctistovka o výkonu 69 kW ve spojení s pětistupňovým manuálem.

Výhody Suzuki pramení v dobře naladěném podvozku a zejména v nízké hmotnosti. Ta pomáhá nejen při výjezdu ze závěje, ale také v zatáčkách, kde je auto i na kluzkém povrchu velmi obratné a skvěle řiditelné. Pokud si chcete užít také nějaké té jízdy bokem, tak na to musíte jako s klasickými čtyřkolkami, tedy nestačí jen v zatáčce přišlápnout plyn, ale je potřeba zvolit již ostřejší nájezd. Tohle auto vás tak dokáže perfektně naučit třeba skandinávský švih, kdy si hatchback rozhodíte už před zatáčkou. Motor musíte ždímat, ale zábava to bude i tak, a to v rozumných rychlostech. Zároveň je to dostatečně jednoduchý stroj na to, aby vydržel i náročnější službu v horských oblastech.

Alternativa: Fiat Panda 4x4 Climbing


Mazda CX-3 AWD


Pokud toužíte po relativně dostupném voze s pohonem všech kol, nejčastěji natrefíte na některé z kompaktních SUV. Jenže ta úplně nesplňují naše požadavky na zábavu a ovladatelnost, tedy až na pár výjimek. Jednou z nich budiž novinka v dané třídě, Mazda CX-3, která se s pohonem všech kol nabízí jak s atmosférickým benzinovým, tak přeplňovaným naftovým motorem. Vybrat si můžete dokonce mezi manuální či automatickou převodovku.

Spolu s pohonem 4x4 se pojí i nadstandardní výbava, proto tyto modely začínají na ceně 565.900 Kč. Nejlevnější čtyřkolkou přitom je dvoulitr se 110 kW a manuální převodovkou.

Výhodou Mazdy zůstává velmi slušná ovladatelnost, obratnost, dobré řízení a celková sladěnost vozu. Jízdu si tak na poměry SUV neobvykle užíváte již na suchu, nehledě na kluzký povrch, zejména když auto má stále kompaktní rozměry a poddajný podvozek se dobře vyrovnává i s nástrahami zapadlých silniček.

Pokud tedy chcete spíše vyšší automobil, který ale nesleví z jízdního nadšení a dokáže i pobavit, jste u Mazdy na správné adrese.

Alternativa: Suzuki Vitara


Audi TT 2.0 TFSI Quattro


Třetí generace Audi TT byla překvapením minulého roku. Ačkoliv totiž vůz používá běžnou koncernovou techniku, její naladění je výrazně lepší než u jiných modelů. To znamenalo, že i když je pohon všech kol řešen dobře známým systémem Haldex páté generace, naladění je tak dobré, že při startu z místa se okamžitě protočí i zadní kola a na výjezdu ze zatáček vůz dokáže pohodit zádí, to vše na suchém povrchu.

Přidejte k tomu vhodně nastavený podvozek, přesné řízení a velmi obratné chování, a vyjde vám Audi, které konečně dokáže zcela seriózně pobavit i uspokojit nadšeného řidiče. Skvělé chování na suchém povrchu se na sněhu dále umocní. S autem si tak můžete vyloženě hrát, na zasněžené okresce bude jak precizní, tak zábavné.

Bavíme se přitom stále o základním modelu s motorem 2.0 TFSI Quattro a výkonem 169 kW za cenu 1.129.900, což je ale zcela dostatečná motorizace, i když na sněhu by se hodil spojkový pedál, který tato varianta nemá – standardně je s automatem S-tronic. Pokud chcete více, můžete si objednat silnější TTS. Benzinové kupé dané velikosti s podobným výkonem i cenou budete hledat těžko, proto jsme jako alternativu zvolili konkurenční naftový vůz.

Alternativa: BMW 220d xDrive


Volkswagen Golf R Variant


Novinkou v nabídce ostrých Volkswagenů je nejsilnější Golf s přídomkem R v karoserii kombi. Automobil za cenu od 1.054.900 Kč má dvoulitrový turbomotor o výkonu 221 kW, pohon všech kol a standardně rovněž šestistupňový dvouspojkový automat DSG. Původně jsme chtěli do výběru zařadit levnější hatchback s manuálem, nicméně jako jediné kombi se sem Golf R Variant hodí ještě o kus lépe.

Těžší záď navíc může pomoci vyvážení v zatáčkách. Pohon všech kol je v tomto případě naladěn o kousek méně ostře než v případě Audi TT, stále se však jedná schopný systém, který nezkazí zábavu. Výtečný motor, který má malou prodlevu turba a silný zátah téměř v jakýchkoliv otáčkách, dokáže i s rozložitým kombi pohnout více než dobře.

Na kluzkém povrchu preferuje Golf R spíše rychlou jízdu s lehkým vybočením zádi, na precizní drifty jsou zde jiní. Přesto je ovladatelnost v dané chvíli slušná, auto dává řidiči dostatečný pocit jistoty a cesta na chatu se tak změní v takřka rallyeový zážitek. Výhodou Golfu R je každodenní použitelnost, takže nemusíte být Juha Kankunen, abyste s ním mohli jezdit. V běžném režimu se jedná o standardní Golf – tichý, relativně pohodlný a krotký. Stačí však změnit nastavení a máme zde rodinné kombi, které zvládne i patřičné drama.

Alternativa: Subaru Levorg


Mini Paceman JCW ALL4


Crossovery, tedy vozy jasně nezařaditelné do žádné třídy, jsou čím dál populárnější. Dokazuje to i kombinace třídveřového hothatche a malého SUV s pohonem všech kol známá pod názvem Mini Paceman JCW.

Varianta John Cooper Works disponuje charakterní přeplňovanou šestnáctistovkou, která prská, řve a hezky se vytáčí. Zároveň nechybí ani poměrně potentní systém pohonu všech kol, se kterým se dá pobavit již na mokru. Paceman má navíc vypínatelnou stabilizaci, spíše tvrdší podvozek, manuální šestikvalt a sice podivně tvarovanou, ale funkční ruční brzdu, takže zábavě v cestě nestojí vůbec nic.

Šestnáctistovka se 160 kW zajistí, že na kluzkém povrchu nezůstanou všechna kola bez práce, díky slušnému řízení a do zatáček se vrhajícímu podvozku pak bude mít co dělat také řidič. Za cenu 956.800 Kč se nejedná o zrovna laciný stroj, nicméně za možnost vystoupit z řady se v tomto případě holt platí. Špatné auto však rozhodně nedostanete a v zimě s ním bude radost jezdit.

Alternativa: Audi S1 Sportback


Subaru WRX STI


Pokud chcete znát archetyp ideálního sportovního auta na zimu, pak po ukončení prodeje Lanceru Evolution musíte rovnou k Subaru. Tam objevíte automobil, který má plně vypínatelné ESP, klasickou ruční brzdu, manuální převodovku a stálý pohon všech kol s nastavitelným mezinápravovým diferenciálem. Subaru WRX STI je na sněhu jednoduše nepřekonatelné, porazit by jej mohl snad jen Ford Focus RS, který má přijít s unikátním pohonem všech kol.

Tajemství STI se ukrývá právě v poctivé mechanice vozu, díky které se dá i na kluzkém povrchu jet rychle a bezpečně. Auto totiž brzdí také svými diferenciály, na každý pokyn reaguje snad s až delikátní přesností a díky tomu lze vůz vodit na sněhu na milimetry přesně. Subaru vyžaduje zkušenou ruku, ostatně jako každé STI, ale o to víc dokáže řidiče odměnit.

Ve verzi Active, která postrádá kupříkladu typické zadní křídlo, stojí WRX STI 1.089.900 Kč. Není to zrovna vůz na každodenní provoz, v autě vše hlučí, má tvrdý podvozek a tuhé ovládací prvky. Pokud se však chcete u běžného sériového vozu přiblížit zážitkům ze světa rallye, tady jste na správné adrese. A když přijde ta správná chvíle, jen málo aut na světě vás dokáže pobavit lépe.

Alternativa: Ford Focus RS 2016


BMW M135i xDrive


Kompaktní hatchback s masivním šestiválcem je již v podstatě vyhynulý druh, posledním mohykánem tak je BMW M135i. To se nabízí jak ve verzi s manuální převodovkou a pohonem zadních kol, tak i jako čtyřkolka, i když pouze s osmistupňovým automatem ZF.

Chování vozu na sněhu je pak i přes těžší řadový šestiválec vepředu přímo skvostné. Může za to jak rozložení hmotnosti 50:50, tak zejména vychytaný pohon všech kol xDrive. Ten totiž při nájezdu do oblouku odpojuje přední kola, čímž zabraňuje nedotáčivosti v nájezdu. Po přidání plynu se navíc auto zpočátku chová jako zadokolka, tudíž velmi předvídatelně a jde progresivně do přetáčivosti.

V tu chvíli se však přidá i přední náprava a BMW je schopno citlivým přenosem výkonu mezi předními a zadními koly zajistit jak dostatečnou trakci pro vystřelení vpřed, tak i stále zábavné chování. Ve výsledku tak auto minimálně na kluzkém povrchu neztratilo mnoho z typických vlastností BMW se zadním pohonem, ale zároveň přibyla vítaná trakce.

Za cenu 1 245 400 můžete mít mnoho různých zajímavých sportovních hatchbacků, zde však všemu dominuje charakterní šestiválec, který je v takto malé karoserii hatchbacku již raritou.

Alternativa: Audi RS3


Audi A6 3.0 TFSI Quattro se sportovním diferenciálem


Abychom pokryli co možná nejširší spektrum automobilů, vzpomínal jsem, s jakým velkým vozem se mi jezdilo na sněhu nejlépe. A překvapivě jsem došel k Audi A6. Proč překvapivě? Protože před nějakými pěti až deseti lety to nebylo s Audi na sněhu zrovna růžové. Modely A4, A5 či předchozí A6 už se na kluzkém povrchu nechovaly tak dobře jako dřívější vozy s pohonem Quattro – byly špatně čitelné, nepřesné a těžkopádné.

Jenže pak u nové generace A6 přišlo nejen lepší naladění podvozku, ale zejména kouzelná krabička zvaná sportovní diferenciál, která umí vektorovat točivý moment mezi zadními koly.

Výsledkem je, že jindy těžkopádné a nikterak zvlášť dobře ovladatelné auto nyní umí projíždět zatáčky v přetáčivém smyku, a to na milimetry přesně. Záď najednou poslouchá jako roky cvičený pes a auto lze skvěle ovládat plynem. Zmizela také nedotáčivost či špatně předvídatelné chování auta.

Příplatek za sportovní diferenciál přitom činí snesitelných 30.100 Kč, chování auta v zatáčkách ale změní neskutečně, což se na kluzkém povrchu jen umocní. Audi A6 Quattro s benzinovým motorem 3.0 TFSI o výkonu 245 kW, který se podle nás pro zimní provoz hodí více než diesel, pak stojí 1 453 900 Kč, silnější třílitrový nafťák s 200 kW je pak dražší o 3.000 Kč.

Alternativa: Mercedes-Benz E400 4Matic


Zobrazit celý článek
Ondřej Chamilla
Diskuze (103)
20. 10. 2015 17:04
Re: pro AUDIRS 6
Díky moc, v debilním klikacím formátu bych to nečetl! :-) :yes:
20. 10. 2015 17:03
Re: atributy zabavneho auta na zimu
Auto s el. parkovací brzdou bych si nikdy nekoupil, a zdaleka ne jen kvůli blbnutí v zimě! :-!
20. 10. 2015 10:56
TT
mne sa na snehu velmi pacilo Mitsubishi outlander - predosly model. a vlastne aj a5 sb 2,0 tfsi quattro - teda az do momentu pokial som nezostal lezat na bruchu. k tomu TT by som
[odkaz]
19. 10. 2015 09:41
Re: opravdu potrebujete ctyrkolku??
No, nesedím v zimě na zadku, ale o víkendech vyrážím na lyže... např do Krkonoš nebo Krušných hor... Tam je sněhu panečku... CELOU ZIMU.
19. 10. 2015 06:31
Re: opravdu potrebujete ctyrkolku??
Pro připojovací to vesměs platí taky, snad s výjimkou toho držení stopy. A myslím že auta u nás nejezdí jen po Praze