Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
28 Fotogalerie

TEST Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4 - Čtyři v záběru

Svišť je na horách jako doma. A co Swift?

Novou generaci sympatického Suzuki s benzinovou dvanáctistovkou jsme již v redakčním testu měli. Dnes testovaný exemplář však neztratí hlavu ani v lehkém terénu: jde totiž o verzi s pohonem všech čtyř kol.

Připojení zadní nápravy je zajišťováno viskózní spojkou, která však ke své činnosti potřebuje prokluz předních kol. Co to v praxi znamená?

Rychlé rozjezdy na mokrém asfaltu budou efektní díky krátkému kvíknutí pneumatik, na bahně či na štěrku pak jasně cítíte jisté zpoždění systému a marné protočení předních kol. Když však spojka sepne a pošle sílu i k zadním kolům, Swift překoná všechny běžné nástrahy číhající na motoristu.

suzuki testy malevozysuzuki testy malevozy | aczNemáme na mysli strmý výjezd kdesi na offroadovém polygonu, nýbrž například rozjezd do kopce na zledovatělé silnici. Tento systém pohonu je opravdu určen spíše jako pomoc v nouzi či při výjezdu z garáže, proaktivní systémy jako je Haldex čtvrté generace, elektronické systémy pohonu všech kol typu xDrive či třeba poctivě mechanické permanentní čtyřkolky (např. Torsen) jsou o velký kus dál.

suzuki testy malevozysuzuki testy malevozy | acz

To by však zájemci o tento vůz nemuselo vadit; vždyť těžko si malého sviště koupíte na řádění v terénu či snad silniční sportování...zde by menší sofistikovanost systému samozřejmě už trochu na škodu byla. Přesto si musíme postesknout nad světlou výškou 140 mm, která se ani s nárůstem celkové výšky vozu o 25 mm nezvýšila. Viníkem je právě samotný pohon všech kol, resp. pod vůz trčící zadní diferenciál.

Na silnici ve formě

Zvětšení celkové výšky se naštěstí neprojevilo negativně, Swift nás opět potěšil svými nezáludnými a překvapivě zábavnými jízdními vlastnostmi. Výborně odladěný podvozek je spolu s krátkým rozvorem garantem toho, že za volantem vás nuda trápit nebude. Pořád se něco děje, na čemž má svou zásluhu i dobře odladěný posilovač řízení, který k vám posílá i celou řadu informací týkajících se předních kol.

V podobném duchu pokračuje i řazení. Ve Swiftu nás řazení díky krátké řadičce, krátkým drahám a příjemně se držící kulovité hlavici páky manuální pětistupňové převodovky bavilo. Jedinými šedými okamžiky bylo občasné zadrhnutí doprovázené chroupnutím při řazení prvního a druhého převodového stupně.

suzuki testy malevozysuzuki testy malevozy | acz

Spotřeba paliva se oproti běžnému modelu s motorem 1,2 VVT zvýšila. Při stokilometrové rychlosti jsme odečetli spotřebu 5,4 litru paliva na 100 km/h, model s přední poháněnou nápravou to na letních pneumatikách dokázal za rovných pět litrů. Zrychlení na trvalou rychlost 130 km/h znamená nárůst otáček na 3.800 min-1 a spotřebu 6,9 litru Naturalu, což není oproti dřívějším 6,4 litrům špatné. Ve vyšších rychlostech (nad cca. 80 km/h) už Swiftu začíná pomalu docházet dech a pohonná jednotka s 69 kW a 118 Nm se pro razantnější akceleraci musí držet ve vyšších otáčkách, ideálně nad 4.000 min-1.

Interiér s připomínkami

Uvnitř testovaného vozu najdeme tak trochu zvláštní mix výbavy: není to tradiční prostřední stupeň GL/AC, oproti němu má navíc třeba elektricky ovládaná zadní okna, zadní kotoučové brzdy a vyhřívaná přední sedadla. Zajímavostí je háček na tašky v opěradle sedadla spolujezdce. Důvodem v odlišnosti výbav je původ horského sviště, ten se totiž dováží přímo z Japonska.

suzuki testy malevozysuzuki testy malevozy | acz

U vozu za 350 tisíc Kč každopádně zamrzí detaily jako neosvětlená kosmetická zrcátka, což v kombinaci se stropním světlem umístěným až mezi předními opěradly dělá v noci z kokpitu poněkud temnější prostor. Podsvícené není navíc ani ovladač odemykání a zamykání dveří u řidiče, denní svícení jde na přání dodělat.

Na delších cestách bude chybět loketní opěrka, zvlášť když místo ve dveřích pro položení levého loktu není měkké. Líbí se nám velmi dobře čitelné ukazatele, naopak jen výškově stavitelný volant nebo ovládání palubního počítače pomocí kolíčků na pochvalu není. Úložný prostor pod podlahou zavazadlového prostoru potěší.

Cenou se nepodbízí

Čtyřkolka nefiguruje v akčním ceníku, v jediné výbavě a s jediným motorem vyjde na 349.900,- Kč. Je to moc nebo málo? Pro srovnání, akční ceníková cena modelu s pohonem předních kol (1.2 VVT GL/AC; výbava je o něco méně bohatá, viz předchozí text), je 259.900,- Kč. Akční cena SX4 modelu 1.6 GL/AC Plus 4WD je shodná s dnes testovaným Swiftem.

První cena vozu219.900,- Kč (1,2 VVT/69 kW GA třídveřový)
První cena vozu s testovanou motorizací349.900,- Kč (1,2 VVT/69 kW GL/AC 5d. 4x4)
Základní cena testovaného vozu349.900,- Kč (1,2 VVT/69 kW GL/AC 5d. 4x4)
Cena testovaného vozu vč. příplatků359.900,- Kč (1,2 VVT/69 kW GL/AC 5d. 4x4)

Plusy

  • Komfort tlumení nerovností
  • V daném segmentu bohatá bezpečnostní výbava
  • Jízdní vlastnosti
  • Přehlednost přístrojů
  • Kolenní airbag

Minusy

  • Malý objem zavazadlového prostoru
  • Vysoká hrana pro nakládání do zavazadlového prostoru
  • Omezená variabilita zavazadlového prostoru
  • Velký příplatek za verzi 4x4