Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejrychlejší elektromobil na světě? Minivůz ze sedmdesátých let!

David Bureš
Diskuze (9)
Enfield 8000 vznikl v době ropné krize jako velice úsporný vůz. Jeden z postavených kusů však více než na nízké provozní náklady myslí na rychlost.

Očekávali byste, že nejrychlejším elektromobilem na světě je americká Tesla Model S, nebo třeba chorvatský Rimac Concept One poháněný hned čtyřmi elektromotory? Tak to se stejně jako my pletete. Jonny Smith známý třeba z pořadu Fifth Gear tvrdí, že nejrychlejším elektroautem světa je jím upravený Enfield 8000, minivozítko vyráběné v sedmdesátých letech.

Vylepšený Enfield 8000 tento víkend v britském Santa Pod zvládl sprint na čtvrt míle (cca 204 metrů) za pouhé 9,86 sekundy při průměrné rychlosti 194,7 km/h. Tím překonal předchozí rekord upraveného datsunu, který měl hodnotu 10,25 sekundy. Tesla Model S mimochodem rekord držela v roce 2013, kdy čtvrt míle ujela za 12,37 sekundy.

Smithův enfield byste zvenku nepovažovali za žádného rychlíka. Jen 2.845 mm dlouhé vozítko rozhodně nevypadá jako rychlá bestie. V útrobách ale pracují dva speciální elektromotory, které dohromady dosahují více než 588 kW a 1.627 N.m. A to je sakra nárůst proti původnímu, 6kW vozu navrženého pro jízdu do rychlosti 64 km/h. A co víc, auto nadále (i díky benevolentním britským normám) zůstává homologované pro silniční provoz.

Dva elektrické motory DC 9 pohánějící zadní nápravu čerpají svoji energii ze 188 lithium-iontových článků, které jsou umístěny pod kapotou a v zavazadelníku. Baterie generující 2000 ampérů a 400 voltů původně pochází z bojového vrtulníku Bell Super Cobra.

Práce na superrychlém enfieldu Smith zahájil před čtyřmi lety, kdy pořídil auto vyrobené v prosinci 1974. To bylo ve zbídačeném stavu, zničené po povodni. Následně zahájil renovaci a aplikoval do auta techniku 21. století. Vedle nového pohonného systému vůz dostal i nový podvozek nebo brzdy. „Rozhodl jsem se postavit britský elektrický hot rod,“ říká Smith o svých původních plánech.

Majitel sice tvrdí, že ho mnozí odrazovali od závodění s enfieldem. Miniautíčko podle jejich názoru nemělo být schopné jezdit bezpečně tak rychle, jak autor zamýšlel. Výsledné auto ale dokázalo, že se Smithovi přátelé mýlili. „Auto nikdy nepůsobí, jako by se dostalo ze své komfortní zóny. Jakmile se rozsvítí zelená, rychle zapomenete na to, jak je malé. Okamžitý výkon je něco, co jsem za 15 let testování sportovních aut nezažil,“ říká automobilový novinář.

Enfield 8000 byl vyráběn mezi lety 1973 a 1978 na ostrově Wight v podniku řeckého miliardáře Giannise Goulandrise, kdy vzniklo pouhých 120 kusů tohoto úsporného minivozítka. Originál s hliníkovou karoserií čerpající energii z olověného akumulátoru zvládl na jedno dobití v závislosti na podmínkách ujet asi 88 kilometrů. To Smithův model kvůli vysokému výkonu zvládá jen zhruba 48 km.

David Bureš
Diskuze (9)
Avatar - pallas
23. 7. 2016 02:27
Re: Ve Světě motorů v roce 1980
tie články si pamätám, ešte by som tie časopisy aj niekde našiel. A tretí elektromobil tam bol tuším z Barkasa?
Avatar - pallas
23. 7. 2016 02:25
Re: opravdu
to máš nejakú starú info.
Garlits dal 1/4 míle za 7,25 sekundy [odkaz]
Avatar - Řízek
20. 7. 2016 22:09
Celkem smutné
No to je celkem smutná zpráva, jen potvrzuje moji domněnku, že automobilismus postupuje do předu jen velmi pomalu. Máme sice různé systémy (které, ale ve finále auta jen prodražují) ale nic průlomového, to by mohlo přijít s autonomním řízením.
Avatar - David Surma
20. 7. 2016 15:12
čtvrt míle neni cca 204 metrů
čtvrt míle neni cca 204 metrů ale cca 402 metrů :yes:
Avatar - Stejsn
20. 7. 2016 11:29
Ve Světě motorů v roce 1980
vyšel článek o dvou československých elektromobilech. Jeden z nich byl Fiat 127 mk1, vyvinutý "Ustavem silniční a městské dopravy" a v podstatě je to konvenční nabíjecí elektomobil s trakčním motorem původně z vozítka EMA2. Auto to bylo celkem naprd a nejzrůdnější je hmotnost, která vzrostla na 1143 kilo (Fiat 127!!!), přičemž agregát má cca poloviční výkon oproti původnímu spalovacímu motoru. Zajímavější, ale komičtější je hybridní embéčko Škoda 1000 MBE, které postavil jakýsi pan Mužík z Mlýnského Struhadla (!) na klatovsku. Vycuknul z něj původní motor, a nahradil ho pulsním elektromotorem vlastní kontrukce se setrvačníkem jako zásobníkem energie (!!). Ale nejvtipnější na tom je, že celý systém elektického pohonu byl pod podlahou (krom čtyř baterek z náklaďáku - dvě v kufru, dvě za sedačkami) a pod zadní kapotou byl vyjímatelný agregát, sestávající z motoru z babety a alternátoru. Celé se to dalo rychle vyndat a použít třeba jako elektrocentrála na chatě :-) Jsou tam u toho i fotky, včetně pana Mužíka s motorem v ruce. To jen tak pro zpestření, na téma elektroauta.