Nejstarší motorárna na světě na videu
Zasloužili se o to dva poměrně známí pánové, Nikolaus August Otto a Eugen Langen. Jimi založená společnost N. A. Otto & Cie. vyráběla v Kolíně nad Rýnem atmosférické dvoudobé plynové motory.
Ke skutečným automobilům s benzinovými pohonnými jednotkami bylo ještě daleko, tyto agregáty tak byly většinou stacionární a sloužily k pohonu jiných strojů a zařízení. Důležitým datem v historii byl dále rok 1872, kdy management této firmy doplnili jiní dva muži: Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach.
Ti jsou považováni spolu s Carlem Benzem za otce automobilu. Je pravdou, že díky nim vznikl první pojízdný čtyřkolový kočár poháněný neviditelným zdrojem energie v dějinách, který úspěšně jezdil a nerozpadl se. Zatímco Benz ovšem postavil svou tříkolku doma v Mannheimu skoro celou vlastníma rukama, Maybach s Daimlerem v Bad Cannstattu pouze zamontovali svou pohonnou jednotku do otevřeného kočáru dodaného Wilhelmem Wimpffem a doplnili ji vlastní dvoustupňovou řemenovou převodovkou s disky na hřídeli a ozubenými kolečky.
Vraťme se ale k původnímu podniku, kterému se také neoficiálně říká Otto & Langen, dnes se ovšem jmenuje Deutz AG. Popisovaná továrna sice stále stojí, ale nebude dlouho, musí uvolnit místo daleko modernější budově na výrobu kabelů. Stavba není kulturní památkou a výrazně ji nahlodal zub času, o vandalech nemluvě. Má ovšem neopakovatelnou patinu a vyzařuje doslova magickou atmosféru, která již brzy přijde vniveč. Industriálním romantikům se jistě objeví slzy v očích.