2.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Autonomní vozy použijí černé skříňky jako letadla (rozhovor)

Autonomní vozy použijí černé skříňky jako letadla (rozhovor)

Poznat, zda případnou nehodu autonomního vozidla může technika, nebo člověk, je těžké. Řešením budou záznamová zařízení známá z letadel.

Nissan chce v příštích letech postupně uvést na trh systémy autonomní jízdy. První generace takových systémů se v Evropě dočkáme už příští rok, plně autonomní vůz pak Nissan chce nabídnout do roku 2020. O podrobnostech jsme si v Ženevě exkluzivně popovídali se senior viceprezidentem Nissanu pro vývoj a výzkum Takaem Asamim.

Nissan chce v následujících letech začít nabízet systémy usnadňující jízdu. Co tyto systémy zvládnou a kdy se jich dočkáme?

První generace nabídne udržování v jízdním pruhu. Druhá umožní změnu pruhu na dálnici a generace tři umožní autonomní řízení v různých silničních prostředích, včetně křižovatek ve městech. První generaci uvedeme v Japonsku tento rok, v Evropě příští rok, v Qashqaii. Druhá generace bude uvedena v roce 2018 a třetí v roce 2020.

Kdy jste začali pracovat na těchto systémech?

Z širšího pohledu na autonomní systémy jsme začali už před více než dvaceti lety. Udržování v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomat jsou částečná automatizace řízení. Myslím, že éra autonomního řízení již začala.

Nejste jediní, kdo takové systém vyvíjí. Jaká je vaše výhoda proti konkurenci?

Nissan na této technice pracuje více než 20 let. Za tuto dobu jsme nashromáždili spoustu dat, jak účinný je jaký systém v reálném světě. Také jsme zvládli navržení systému jako celku, není to jen software, ale také hardware, jak řízení nebo brzdy reagují na pokyn systému automatického řízení. Myslím, že Nissan má hodně zkušeností.

Z jakého důvodu tyto systémy vyvíjíte?

Začalo to kvůli bezpečnostním důvodům. Díky vývoji elektroniky se autonomní řízení stalo reálnější, a tak jsme si všimli, že autonomní řízení může nabídnout i výhodu komfortu a pohody. Jízda v dopravních zácpách nebo na dlouhé cestě může být únavná. Proto je to dnes spíše otázka komfortu než bezpečnosti, autonomní řízení totiž umí nabídnout více volného času – jízda už není úkolem, ale může být proaktivně využita.

Jedním z problémů autonomních vozidel je zodpovědnost za nehodu. Jak se stavíte k této otázce?

Pokud zmateme řidiče, je to naše zodpovědnost. Pokud nevinný řidič nerozumí tomu, jak systém funguje, nemůže to být jeho zodpovědnost. Někteří zákazníci pak mohou tvrdit, že systém nefungoval, přestože byli opatrní. Proto budou potřeba záznamová zařízení, pomocí nichž budeme moci analyzovat danou situaci, která vedla k nehodě.

Autonomní vozidla tedy budou používat černé skříňka jako letadla?

Už dnešní airbagy mají záznamové zařízení. V dobách počátku airbagů si zákazníci stěžovali, že přestože do ničeho nenarazili, airbag se nafouknul. Proto mají airbagy tyto systémy, abychom mohli zjistit, co se stalo.

Mají zákazníci z některých koutů světa větší zájem o tyto systémy než zákazníci z jiných částí světa?

Nejsem si jistý, že je rozdíl země od země, závisí to spíše na druhu zákazníka. Pamatuju si anketu mezi zákazníky z USA, v níž se ukázalo, že lidé se zkušenostmi s dopravní nehodou mají o takové systémy větší zájem. Tato technika může vyhovovat i řidičům vysokého věku, kterým jejich rodiny říkají, aby už neřídili.

Spolupracujeme s TipCars.com
ONLINE: Česko je příkladem úspěšné země, řekla Merkelová ONLINE: Česko je příkladem úspěšné země, řekla Merkelová

Německá kancléřka Angela Merkelová přiletěla do Prahy a…

Aukční propadák: hlavní událost sezóny historických vozů provázel nezájem Aukční propadák: hlavní událost sezóny historických vozů provázel nezájem

Po letech růstu začínají aukční ceny automobilových…

Čtveřice bankovních obrů chce do dvou let zavést vlastní kryptoměnu Čtveřice bankovních obrů chce do dvou let zavést vlastní kryptoměnu

Principy sdíleného řetězce transakcí (blockchainu), na…

WhatsApp poskytne Facebooku i telefonní čísla uživatelů WhatsApp poskytne Facebooku i telefonní čísla uživatelů

Aplikace pro bezplatné zasílání zpráv přes chytré…

 
 












Blesk.cz

Utopil se ve Vltavě: Opilého mladíka sázka s kamarády stála život

Utopil se ve Vltavě: Opilého mladíka sázka s…

Došly mu síly? Muž, který se ve čtvrtek odpoledne snažil přeplavat Vltavu z jedné náplavky na druhou, zmizel pár…

Otec nechal dceru sníst syrové srdce jelena, kterého sama zastřelila

Otec nechal dceru sníst syrové srdce jelena, kterého…

Je jí teprve osm let a o její správné výchově nyní pochybuje celý svět. Malou Chloe Yuile z Nového Zélandu vzal…

 

iSport.cz

CHAT: Hrdina z Ria Josef Dostál bude odpovídat čtenářům ONLINE

CHAT: Hrdina z Ria Josef Dostál bude odpovídat…

Ziskem dvou medailí na jedné olympiádě se zapsal do české sportovní historie. Stříbrný a bronzový muž z LOH Rio…

Olympijský magazín: Medailové příběhy i kompletní výsledkový servis

Olympijský magazín: Medailové příběhy i kompletní…

Pojďte si připomenout atmosféru olympijského festivalu v Riu! Se Sport Magazínem, který vyjde v pátek, máte…

 

Reflex.cz

Rasisté z Hate Free, já nejsem žádný gadžo s předsudky!

Rasisté z Hate Free, já nejsem žádný gadžo s předsudky!

Popletení sluníčkáři z Hate Free Culture zahájili další ze svých na hlavu padlých kampaní. Tentokrát zařídili,…

Jako z filmu: Policisté převlečeni za hotelový personál zatkli významného italského mafiána

Jako z filmu: Policisté převlečeni za hotelový…

Italská policie údajně několik měsíců velmi úporně hledala Salvatore Mariana (40), který je významným členem…