2.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Autonomní vozy použijí černé skříňky jako letadla (rozhovor)

Autonomní vozy použijí černé skříňky jako letadla (rozhovor)

Poznat, zda případnou nehodu autonomního vozidla může technika, nebo člověk, je těžké. Řešením budou záznamová zařízení známá z letadel.

Nissan chce v příštích letech postupně uvést na trh systémy autonomní jízdy. První generace takových systémů se v Evropě dočkáme už příští rok, plně autonomní vůz pak Nissan chce nabídnout do roku 2020. O podrobnostech jsme si v Ženevě exkluzivně popovídali se senior viceprezidentem Nissanu pro vývoj a výzkum Takaem Asamim.

Nissan chce v následujících letech začít nabízet systémy usnadňující jízdu. Co tyto systémy zvládnou a kdy se jich dočkáme?

První generace nabídne udržování v jízdním pruhu. Druhá umožní změnu pruhu na dálnici a generace tři umožní autonomní řízení v různých silničních prostředích, včetně křižovatek ve městech. První generaci uvedeme v Japonsku tento rok, v Evropě příští rok, v Qashqaii. Druhá generace bude uvedena v roce 2018 a třetí v roce 2020.

Kdy jste začali pracovat na těchto systémech?

Z širšího pohledu na autonomní systémy jsme začali už před více než dvaceti lety. Udržování v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomat jsou částečná automatizace řízení. Myslím, že éra autonomního řízení již začala.

Nejste jediní, kdo takové systém vyvíjí. Jaká je vaše výhoda proti konkurenci?

Nissan na této technice pracuje více než 20 let. Za tuto dobu jsme nashromáždili spoustu dat, jak účinný je jaký systém v reálném světě. Také jsme zvládli navržení systému jako celku, není to jen software, ale také hardware, jak řízení nebo brzdy reagují na pokyn systému automatického řízení. Myslím, že Nissan má hodně zkušeností.

Z jakého důvodu tyto systémy vyvíjíte?

Začalo to kvůli bezpečnostním důvodům. Díky vývoji elektroniky se autonomní řízení stalo reálnější, a tak jsme si všimli, že autonomní řízení může nabídnout i výhodu komfortu a pohody. Jízda v dopravních zácpách nebo na dlouhé cestě může být únavná. Proto je to dnes spíše otázka komfortu než bezpečnosti, autonomní řízení totiž umí nabídnout více volného času – jízda už není úkolem, ale může být proaktivně využita.

Jedním z problémů autonomních vozidel je zodpovědnost za nehodu. Jak se stavíte k této otázce?

Pokud zmateme řidiče, je to naše zodpovědnost. Pokud nevinný řidič nerozumí tomu, jak systém funguje, nemůže to být jeho zodpovědnost. Někteří zákazníci pak mohou tvrdit, že systém nefungoval, přestože byli opatrní. Proto budou potřeba záznamová zařízení, pomocí nichž budeme moci analyzovat danou situaci, která vedla k nehodě.

Autonomní vozidla tedy budou používat černé skříňka jako letadla?

Už dnešní airbagy mají záznamové zařízení. V dobách počátku airbagů si zákazníci stěžovali, že přestože do ničeho nenarazili, airbag se nafouknul. Proto mají airbagy tyto systémy, abychom mohli zjistit, co se stalo.

Mají zákazníci z některých koutů světa větší zájem o tyto systémy než zákazníci z jiných částí světa?

Nejsem si jistý, že je rozdíl země od země, závisí to spíše na druhu zákazníka. Pamatuju si anketu mezi zákazníky z USA, v níž se ukázalo, že lidé se zkušenostmi s dopravní nehodou mají o takové systémy větší zájem. Tato technika může vyhovovat i řidičům vysokého věku, kterým jejich rodiny říkají, aby už neřídili.

Spolupracujeme s TipCars.com
Útok na letišti v Istanbulu si vyžádal nejméně 28 mrtvých Útok na letišti v Istanbulu si vyžádal nejméně 28 mrtvých

Nejméně 28 mrtvých a kolem 60 zraněných si vyžádal…

Sněmovna zřídila vyšetřovací komisi k reformě policie Sněmovna zřídila vyšetřovací komisi k reformě policie

Sněmovna zřídila vyšetřovací komisi k reorganizaci…

Evropské a britské akcie prudce oživují, mažou ztráty předchozích dní Evropské a britské akcie prudce oživují, mažou ztráty předchozích dní

Akcie v Británii i na západoevropských kontinentálních…

Známý profesor Prymula musel odejít z rodinné firmy, kvůli penězům od výrobců vakcín Známý profesor Prymula musel odejít z rodinné firmy, kvůli penězům od výrobců vakcín

Ministr Němeček přiměl ředitele Fakultní nemocnice Hradec…

 
 












Blesk.cz

Manželka seřezala milenku nevěrného manžela na ulici: Strhala z ní šaty a profackovala ji

Manželka seřezala milenku nevěrného manžela na…

Být milenkou není nic jednoduchého. Své o tom ví mladá »poběhlice« z Číny, kterou si podala rozzuřená manželka.…

32 let od smrti Milana Chladila: Den před smrtí byl na hřbitově!

32 let od smrti Milana Chladila: Den před smrtí byl…

Kdo by neznal hity My dva a čas či O nás dvou. Jejich interprety Yvettu Simonovou (87) a Milana Chladila (†53)…

 

iSport.cz

Pohádka z Islandu. Při EURO 2012 režíroval reklamy, teď zkázu Anglie

Pohádka z Islandu. Při EURO 2012 režíroval reklamy,…

Máte rádi pohádky? Znáte tu o islandské popelce a proměně v královnu fotbalového plesu jménem EURO?…

Místo pro Vrbu? Výbuchy i atentáty! Nechtěl jsem tam, vzpomíná obránce

Místo pro Vrbu? Výbuchy i atentáty! Nechtěl jsem…

Házení kamenů a zapalovačů, napadení hostujícího hráče fanouškem, policejní ochrana na hotelu po celou noc i…

 

Reflex.cz

Hody šarlatánů: O důsledcích brexitu všichni hovoří, ale nikdo o nich nic neví

Hody šarlatánů: O důsledcích brexitu všichni hovoří,…

Jsou to největší hody šarlatánů a příznivců virtuální reality, jaké jsme za posledních několik desetiletí…

Extrémní saxofonisté: Zkuste hrát při fotbale, depilaci nebo na tři sága naráz

Extrémní saxofonisté: Zkuste hrát při fotbale,…

Před 170 lety si Belgičan Alphonse Sax nechal patentovat novinku. Snažil se vyvinout nástroj, který se bude…