2.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Autonomní vozy použijí černé skříňky jako letadla (rozhovor)

Autonomní vozy použijí černé skříňky jako letadla (rozhovor)

Poznat, zda případnou nehodu autonomního vozidla může technika, nebo člověk, je těžké. Řešením budou záznamová zařízení známá z letadel.

Nissan chce v příštích letech postupně uvést na trh systémy autonomní jízdy. První generace takových systémů se v Evropě dočkáme už příští rok, plně autonomní vůz pak Nissan chce nabídnout do roku 2020. O podrobnostech jsme si v Ženevě exkluzivně popovídali se senior viceprezidentem Nissanu pro vývoj a výzkum Takaem Asamim.

Nissan chce v následujících letech začít nabízet systémy usnadňující jízdu. Co tyto systémy zvládnou a kdy se jich dočkáme?

První generace nabídne udržování v jízdním pruhu. Druhá umožní změnu pruhu na dálnici a generace tři umožní autonomní řízení v různých silničních prostředích, včetně křižovatek ve městech. První generaci uvedeme v Japonsku tento rok, v Evropě příští rok, v Qashqaii. Druhá generace bude uvedena v roce 2018 a třetí v roce 2020.

Kdy jste začali pracovat na těchto systémech?

Z širšího pohledu na autonomní systémy jsme začali už před více než dvaceti lety. Udržování v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomat jsou částečná automatizace řízení. Myslím, že éra autonomního řízení již začala.

Nejste jediní, kdo takové systém vyvíjí. Jaká je vaše výhoda proti konkurenci?

Nissan na této technice pracuje více než 20 let. Za tuto dobu jsme nashromáždili spoustu dat, jak účinný je jaký systém v reálném světě. Také jsme zvládli navržení systému jako celku, není to jen software, ale také hardware, jak řízení nebo brzdy reagují na pokyn systému automatického řízení. Myslím, že Nissan má hodně zkušeností.

Z jakého důvodu tyto systémy vyvíjíte?

Začalo to kvůli bezpečnostním důvodům. Díky vývoji elektroniky se autonomní řízení stalo reálnější, a tak jsme si všimli, že autonomní řízení může nabídnout i výhodu komfortu a pohody. Jízda v dopravních zácpách nebo na dlouhé cestě může být únavná. Proto je to dnes spíše otázka komfortu než bezpečnosti, autonomní řízení totiž umí nabídnout více volného času – jízda už není úkolem, ale může být proaktivně využita.

Jedním z problémů autonomních vozidel je zodpovědnost za nehodu. Jak se stavíte k této otázce?

Pokud zmateme řidiče, je to naše zodpovědnost. Pokud nevinný řidič nerozumí tomu, jak systém funguje, nemůže to být jeho zodpovědnost. Někteří zákazníci pak mohou tvrdit, že systém nefungoval, přestože byli opatrní. Proto budou potřeba záznamová zařízení, pomocí nichž budeme moci analyzovat danou situaci, která vedla k nehodě.

Autonomní vozidla tedy budou používat černé skříňka jako letadla?

Už dnešní airbagy mají záznamové zařízení. V dobách počátku airbagů si zákazníci stěžovali, že přestože do ničeho nenarazili, airbag se nafouknul. Proto mají airbagy tyto systémy, abychom mohli zjistit, co se stalo.

Mají zákazníci z některých koutů světa větší zájem o tyto systémy než zákazníci z jiných částí světa?

Nejsem si jistý, že je rozdíl země od země, závisí to spíše na druhu zákazníka. Pamatuju si anketu mezi zákazníky z USA, v níž se ukázalo, že lidé se zkušenostmi s dopravní nehodou mají o takové systémy větší zájem. Tato technika může vyhovovat i řidičům vysokého věku, kterým jejich rodiny říkají, aby už neřídili.

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš oznámí jména ministrů již brzy Babiš oznámí jména ministrů již brzy

 Premiér Andrej Babiš (ANO) chce jména kandidátů do vlády…

Autoprůmysl má za sebou rekordní rok, už ale naráží na svůj strop Autoprůmysl má za sebou rekordní rok, už ale naráží na svůj strop

Loni zažil český automobilový průmysl rekordní rok, letos…

Osekání evropských dotací pro farmáře bude mít fatální dopad, varoval Zemědělský svaz Osekání evropských dotací pro farmáře bude mít fatální dopad, varoval Zemědělský svaz

Ke kritice návrhu zemědělského rozpočtu Evropské unie se…

 
 












Blesk.cz

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak porazit průjem, úpal a štípance

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak…

Úpal, bodnutí hmyzem a průjem – tři nejčastější zdravotní problémy, které nás v teplých měsících mohou pěkně…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Super bitva Vémola vs. Kincl se blíží: Těším se, až si na něj sáhnu!

Super bitva Vémola vs. Kincl se blíží: Těším se, až…

Jen několik dnů zbývá do obří události bojových sportů, 28. června pražskou O2 Arenu znovu rozduní MMA.…

 

Reflex.cz

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a indiáni chováni jako zvěř. Podívejte se

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a…

Od doby, kdy se Evropané chodili dívat na černochy, ale i indiány nebo eskymáky zavřené v klecích, neuplynulo…