2.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Autonomní vozy použijí černé skříňky jako letadla (rozhovor)

Autonomní vozy použijí černé skříňky jako letadla (rozhovor)

Poznat, zda případnou nehodu autonomního vozidla může technika, nebo člověk, je těžké. Řešením budou záznamová zařízení známá z letadel.

Nissan chce v příštích letech postupně uvést na trh systémy autonomní jízdy. První generace takových systémů se v Evropě dočkáme už příští rok, plně autonomní vůz pak Nissan chce nabídnout do roku 2020. O podrobnostech jsme si v Ženevě exkluzivně popovídali se senior viceprezidentem Nissanu pro vývoj a výzkum Takaem Asamim.

Nissan chce v následujících letech začít nabízet systémy usnadňující jízdu. Co tyto systémy zvládnou a kdy se jich dočkáme?

První generace nabídne udržování v jízdním pruhu. Druhá umožní změnu pruhu na dálnici a generace tři umožní autonomní řízení v různých silničních prostředích, včetně křižovatek ve městech. První generaci uvedeme v Japonsku tento rok, v Evropě příští rok, v Qashqaii. Druhá generace bude uvedena v roce 2018 a třetí v roce 2020.

Kdy jste začali pracovat na těchto systémech?

Z širšího pohledu na autonomní systémy jsme začali už před více než dvaceti lety. Udržování v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomat jsou částečná automatizace řízení. Myslím, že éra autonomního řízení již začala.

Nejste jediní, kdo takové systém vyvíjí. Jaká je vaše výhoda proti konkurenci?

Nissan na této technice pracuje více než 20 let. Za tuto dobu jsme nashromáždili spoustu dat, jak účinný je jaký systém v reálném světě. Také jsme zvládli navržení systému jako celku, není to jen software, ale také hardware, jak řízení nebo brzdy reagují na pokyn systému automatického řízení. Myslím, že Nissan má hodně zkušeností.

Z jakého důvodu tyto systémy vyvíjíte?

Začalo to kvůli bezpečnostním důvodům. Díky vývoji elektroniky se autonomní řízení stalo reálnější, a tak jsme si všimli, že autonomní řízení může nabídnout i výhodu komfortu a pohody. Jízda v dopravních zácpách nebo na dlouhé cestě může být únavná. Proto je to dnes spíše otázka komfortu než bezpečnosti, autonomní řízení totiž umí nabídnout více volného času – jízda už není úkolem, ale může být proaktivně využita.

Jedním z problémů autonomních vozidel je zodpovědnost za nehodu. Jak se stavíte k této otázce?

Pokud zmateme řidiče, je to naše zodpovědnost. Pokud nevinný řidič nerozumí tomu, jak systém funguje, nemůže to být jeho zodpovědnost. Někteří zákazníci pak mohou tvrdit, že systém nefungoval, přestože byli opatrní. Proto budou potřeba záznamová zařízení, pomocí nichž budeme moci analyzovat danou situaci, která vedla k nehodě.

Autonomní vozidla tedy budou používat černé skříňka jako letadla?

Už dnešní airbagy mají záznamové zařízení. V dobách počátku airbagů si zákazníci stěžovali, že přestože do ničeho nenarazili, airbag se nafouknul. Proto mají airbagy tyto systémy, abychom mohli zjistit, co se stalo.

Mají zákazníci z některých koutů světa větší zájem o tyto systémy než zákazníci z jiných částí světa?

Nejsem si jistý, že je rozdíl země od země, závisí to spíše na druhu zákazníka. Pamatuju si anketu mezi zákazníky z USA, v níž se ukázalo, že lidé se zkušenostmi s dopravní nehodou mají o takové systémy větší zájem. Tato technika může vyhovovat i řidičům vysokého věku, kterým jejich rodiny říkají, aby už neřídili.

Spolupracujeme s TipCars.com
Brusel nechce pokutovat Španělsko a Portugalsko kvůli jejich deficitům Brusel nechce pokutovat Španělsko a Portugalsko kvůli jejich deficitům

Evropská komise doporučila členským zemím EU nepokutovat…

Do drogerie místo do lékárny. Řetězce spouštějí prodej medikamentů Do drogerie místo do lékárny. Řetězce spouštějí prodej medikamentů

Síť drogerií DM začne od září nabízet vyhrazená léčiva ve…

SABMiller pozastavuje integraci s AB InBev, posoudí jeho novou nabídku SABMiller pozastavuje integraci s AB InBev, posoudí jeho novou nabídku

Pivovarnická společnost SABMiller vyzvala své…

Babiš ustoupil, továrna GE poblíž Prahy se začne stavět Babiš ustoupil, továrna GE poblíž Prahy se začne stavět

Nejpozději do roku 2022 zahájí americký koncern Generál…

 
 












Blesk.cz

Zavřeli ji v baru: Dívka se zdarma najedla, napila, ukradla „kasírku“ a vyskočila z okna

Zavřeli ji v baru: Dívka se zdarma najedla, napila,…

Ženu omylem uzavřel v polovině června personál v jednom z barů v ulici Makovského v Praze-Řepích. Když jí došlo,…

Hromy, lijáky a zavřené silnice: Bouřky bičují Česko a jen tak nepřestanou

Hromy, lijáky a zavřené silnice: Bouřky bičují Česko…

Velmi silné lijáky, které v úterý zasáhly Česko, budou pokračovat. Nad naším územím se drží teplý a vlhký…

 

iSport.cz

Fenerbahce v předkole Ligy mistrů porazilo Monaco, Celtic remizoval

Fenerbahce v předkole Ligy mistrů porazilo Monaco,…

Fotbalisté tureckého Fenerbahce Istanbul, se kterými Sparta remizovala v generálce 0:0, porazili ve 3. předkole…

GAMBRINUS FANLIGA je zpátky! Přihlašte svůj tým do velkého souboje fanoušků

GAMBRINUS FANLIGA je zpátky! Přihlašte svůj tým do…

Pozor, pozor! Nejlepší fotbalová fantasy hra na českém internetu je zpátky. Oficiální hra fotbalových fanoušků…

 

Reflex.cz

Rok 2016 může být ještě horší, je teprve kousek za pololetím

Rok 2016 může být ještě horší, je teprve kousek za pololetím

Na roku 2016 je nejhorší to, že z něj ještě pořád zbývá pět měsíců. Uvědomíme-li si, kolik špatného se letos už…

V Itálii má politika jinou úroveň, Babišovi chybí ideologie, říká Alexander Bellu

V Itálii má politika jinou úroveň, Babišovi chybí…

Zatracování okoukaných přestárlých elit je v posledních letech folklórem především pro populisty. Na scéně se…