2.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Autonomní vozy použijí černé skříňky jako letadla (rozhovor)

Autonomní vozy použijí černé skříňky jako letadla (rozhovor)

Poznat, zda případnou nehodu autonomního vozidla může technika, nebo člověk, je těžké. Řešením budou záznamová zařízení známá z letadel.

Nissan chce v příštích letech postupně uvést na trh systémy autonomní jízdy. První generace takových systémů se v Evropě dočkáme už příští rok, plně autonomní vůz pak Nissan chce nabídnout do roku 2020. O podrobnostech jsme si v Ženevě exkluzivně popovídali se senior viceprezidentem Nissanu pro vývoj a výzkum Takaem Asamim.

Nissan chce v následujících letech začít nabízet systémy usnadňující jízdu. Co tyto systémy zvládnou a kdy se jich dočkáme?

První generace nabídne udržování v jízdním pruhu. Druhá umožní změnu pruhu na dálnici a generace tři umožní autonomní řízení v různých silničních prostředích, včetně křižovatek ve městech. První generaci uvedeme v Japonsku tento rok, v Evropě příští rok, v Qashqaii. Druhá generace bude uvedena v roce 2018 a třetí v roce 2020.

Kdy jste začali pracovat na těchto systémech?

Z širšího pohledu na autonomní systémy jsme začali už před více než dvaceti lety. Udržování v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomat jsou částečná automatizace řízení. Myslím, že éra autonomního řízení již začala.

Nejste jediní, kdo takové systém vyvíjí. Jaká je vaše výhoda proti konkurenci?

Nissan na této technice pracuje více než 20 let. Za tuto dobu jsme nashromáždili spoustu dat, jak účinný je jaký systém v reálném světě. Také jsme zvládli navržení systému jako celku, není to jen software, ale také hardware, jak řízení nebo brzdy reagují na pokyn systému automatického řízení. Myslím, že Nissan má hodně zkušeností.

Z jakého důvodu tyto systémy vyvíjíte?

Začalo to kvůli bezpečnostním důvodům. Díky vývoji elektroniky se autonomní řízení stalo reálnější, a tak jsme si všimli, že autonomní řízení může nabídnout i výhodu komfortu a pohody. Jízda v dopravních zácpách nebo na dlouhé cestě může být únavná. Proto je to dnes spíše otázka komfortu než bezpečnosti, autonomní řízení totiž umí nabídnout více volného času – jízda už není úkolem, ale může být proaktivně využita.

Jedním z problémů autonomních vozidel je zodpovědnost za nehodu. Jak se stavíte k této otázce?

Pokud zmateme řidiče, je to naše zodpovědnost. Pokud nevinný řidič nerozumí tomu, jak systém funguje, nemůže to být jeho zodpovědnost. Někteří zákazníci pak mohou tvrdit, že systém nefungoval, přestože byli opatrní. Proto budou potřeba záznamová zařízení, pomocí nichž budeme moci analyzovat danou situaci, která vedla k nehodě.

Autonomní vozidla tedy budou používat černé skříňka jako letadla?

Už dnešní airbagy mají záznamové zařízení. V dobách počátku airbagů si zákazníci stěžovali, že přestože do ničeho nenarazili, airbag se nafouknul. Proto mají airbagy tyto systémy, abychom mohli zjistit, co se stalo.

Mají zákazníci z některých koutů světa větší zájem o tyto systémy než zákazníci z jiných částí světa?

Nejsem si jistý, že je rozdíl země od země, závisí to spíše na druhu zákazníka. Pamatuju si anketu mezi zákazníky z USA, v níž se ukázalo, že lidé se zkušenostmi s dopravní nehodou mají o takové systémy větší zájem. Tato technika může vyhovovat i řidičům vysokého věku, kterým jejich rodiny říkají, aby už neřídili.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 












Blesk.cz

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez dluhů a průvanu v peněžence

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez…

Vánoce jsou ještě poměrně daleko. Abychom však tyto svátky v pohodě ustáli, respektive aniž bychom se jimi…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na dně statistik

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na…

Šest zápasů mají za sebou hokejisté Winnipegu a jejich úspěšnost je v tuto chvíli padesátiprocentní. Ucházející…

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG přejelo Anderlecht

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG…

Brankář Tomáš Vaclík podruhé za sebou udržel v Lize mistrů čisté konto a pomohl fotbalistům Basileje ve 3. kole…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…