2.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Autonomní vozy použijí černé skříňky jako letadla (rozhovor)

Autonomní vozy použijí černé skříňky jako letadla (rozhovor)

Poznat, zda případnou nehodu autonomního vozidla může technika, nebo člověk, je těžké. Řešením budou záznamová zařízení známá z letadel.

Nissan chce v příštích letech postupně uvést na trh systémy autonomní jízdy. První generace takových systémů se v Evropě dočkáme už příští rok, plně autonomní vůz pak Nissan chce nabídnout do roku 2020. O podrobnostech jsme si v Ženevě exkluzivně popovídali se senior viceprezidentem Nissanu pro vývoj a výzkum Takaem Asamim.

Nissan chce v následujících letech začít nabízet systémy usnadňující jízdu. Co tyto systémy zvládnou a kdy se jich dočkáme?

První generace nabídne udržování v jízdním pruhu. Druhá umožní změnu pruhu na dálnici a generace tři umožní autonomní řízení v různých silničních prostředích, včetně křižovatek ve městech. První generaci uvedeme v Japonsku tento rok, v Evropě příští rok, v Qashqaii. Druhá generace bude uvedena v roce 2018 a třetí v roce 2020.

Kdy jste začali pracovat na těchto systémech?

Z širšího pohledu na autonomní systémy jsme začali už před více než dvaceti lety. Udržování v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomat jsou částečná automatizace řízení. Myslím, že éra autonomního řízení již začala.

Nejste jediní, kdo takové systém vyvíjí. Jaká je vaše výhoda proti konkurenci?

Nissan na této technice pracuje více než 20 let. Za tuto dobu jsme nashromáždili spoustu dat, jak účinný je jaký systém v reálném světě. Také jsme zvládli navržení systému jako celku, není to jen software, ale také hardware, jak řízení nebo brzdy reagují na pokyn systému automatického řízení. Myslím, že Nissan má hodně zkušeností.

Z jakého důvodu tyto systémy vyvíjíte?

Začalo to kvůli bezpečnostním důvodům. Díky vývoji elektroniky se autonomní řízení stalo reálnější, a tak jsme si všimli, že autonomní řízení může nabídnout i výhodu komfortu a pohody. Jízda v dopravních zácpách nebo na dlouhé cestě může být únavná. Proto je to dnes spíše otázka komfortu než bezpečnosti, autonomní řízení totiž umí nabídnout více volného času – jízda už není úkolem, ale může být proaktivně využita.

Jedním z problémů autonomních vozidel je zodpovědnost za nehodu. Jak se stavíte k této otázce?

Pokud zmateme řidiče, je to naše zodpovědnost. Pokud nevinný řidič nerozumí tomu, jak systém funguje, nemůže to být jeho zodpovědnost. Někteří zákazníci pak mohou tvrdit, že systém nefungoval, přestože byli opatrní. Proto budou potřeba záznamová zařízení, pomocí nichž budeme moci analyzovat danou situaci, která vedla k nehodě.

Autonomní vozidla tedy budou používat černé skříňka jako letadla?

Už dnešní airbagy mají záznamové zařízení. V dobách počátku airbagů si zákazníci stěžovali, že přestože do ničeho nenarazili, airbag se nafouknul. Proto mají airbagy tyto systémy, abychom mohli zjistit, co se stalo.

Mají zákazníci z některých koutů světa větší zájem o tyto systémy než zákazníci z jiných částí světa?

Nejsem si jistý, že je rozdíl země od země, závisí to spíše na druhu zákazníka. Pamatuju si anketu mezi zákazníky z USA, v níž se ukázalo, že lidé se zkušenostmi s dopravní nehodou mají o takové systémy větší zájem. Tato technika může vyhovovat i řidičům vysokého věku, kterým jejich rodiny říkají, aby už neřídili.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Střelba ve Štrasburku si vyžádala jednoho mrtvého, další jsou zranění Střelba ve Štrasburku si vyžádala jednoho mrtvého, další jsou zranění

Po střelbě v centru Štrasburku je jeden mrtvý a tři…

Německý ministr hospodářství Altmaier zhoršil odhad růstu HDP Německý ministr hospodářství Altmaier zhoršil odhad růstu HDP

Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se v letošním roce…

INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů

Zpravodajský web Politico před několika dny zveřejnil…

Vysokorychlostní železniční trať mezi Prahou a Mnichovem je priorita pro Česko i Německo Vysokorychlostní železniční trať mezi Prahou a Mnichovem je priorita pro Česko i Německo

Ministerstvo dopravy považuje vysokorychlostní železniční…

 
 












Blesk.cz

Vánoce: Po čem ženy touží?

Vánoce: Po čem ženy touží?

Dárky mají pro ženy velkou důležitost a není radno je podceňovat. Víte, co si vaše dáma (maminka, manželka,…

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Nové změny ve vybírání poplatků od vývojářů oznámil o víkendu největší online obchod s hrami Steam. Ze zisku z…

 

iSport.cz

Teskné Blues. Hráči se poprali na tréninku, kouč rváč měl radost

Teskné Blues. Hráči se poprali na tréninku, kouč…

St. Louis bez play off? Loňské fiasko a po šesti letech první neúčast silné organizace v bojích o Stanley Cup…

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis už vyřizuje pas

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis…

Velmi zajímavý příběh se rýsuje na Hané. Jakub Yunis, útočník Olomouce a někdejší český mládežnický…

 

Reflex.cz

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

Přes 150 zemí sdružených v OSN - světového uskupení, kde většinu tvoří reprezentanti nedemokratických režimů -…

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel čas s Vánocemi v Bílém domě

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel…

Od roku 1929 je v USA tradice, že o výzdobu vánočního stromečku se stará první dáma. A od roku 1961 každá první…