Nízký tlak v pneumatikách: stále problém i u nás
Akci „Nahustěte své pneumatiky”, tentokrát ve spolupráci s výrobcem tlumičů Monroe, uspořádal Michelin v České republice už potřetí. Oproti minulému roku využilo služeb techniků o několik desítek řidičů více. Technici Michelinu bezplatně kontrolovali autům tlak i stav plášťů, provedli dohuštění a poradili, jak se o pneumatiky správně starat. Bezpečnostní kampaně využilo u nás 373 řidičů, kteří si zdarma nechali zkontrolovat stav tlaku v pneumatikách a otestovat tlumiče. Svoje stany měly společnosti Michelin a Monroe na parkovištích před nákupními centry v Letňanech a na Černém Mostě.
Výsledky kampaně v České republice nedopadly pro řidiče příliš růžově. Statistiky techniků Michelinu potvrdily, že Češi riskují svůj život. Z celkem 373 testovaných aut mělo 154 podhuštěné pneumatiky. To je 41% procent řidičů. 6,7% řidičů v pětadvaceti autech mělo pneumatiky podhuštěné o více než 1 bar! To je pro jejich život i bezpečí na silnici velmi alarmující. Takové podhuštění znamená čtyři metry rozdílu brzdné dráhy! Podceňování kontroly pneumatik může při nehodě stát i několik životů.
Přestože nejsou výsledky kontroly tlaku pneumatik uspokojivé, v porovnání s ostatními východoevropskými státy - Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem dopadli čeští řidiči o něco lépe. Správně nahuštěno jich mělo nejvíc se všech těchto zemí. Na druhou stranu největší počet řidičů s podhuštěnými koly pod jeden bar zachytili technici Michelinu v Praze na Černém Mostě. Během tří dnů zde testovali 148 aut. 14 řidičů, tedy skoro desetina z nich, měla takto nebezpečně podhuštěná kola.
Roztržením pneumatiky začíná skoro každá desátá nehoda na dálnici. Zanedbání péče o správný tlak pneumatik má velice vážné následky. Podhuštěná pneumatika má jiný tvar kontaktní plochy – tlak, který vyvíjí na vozovku, tak špatně rozkládá. Způsobuje zhoršení jízdních vlastností, prodlužuje brzdnou dráhu na mokrém povrchu, zkracuje životnost pláště a zvyšuje i valivý odpor, což má za následek větší spotřebu paliva. Za rok ztratí pneumatika samovolně až 0,5 baru. Kontrola pneumatik by měla probíhat přinejmenším jednou za měsíc a před dlouhými cestami by měla být samozřejmostí. Hustit je třeba správně podle rozměru a zatížení auta.
Měření tlaku 2005 | ||||||
Místo | Počet vozů | Minus 1 bar | Minus 0,5 až 0,9 baru | Minus 0,3 - 0,4 baru | 0 - 0,2 baru | Přehuštěné pneumatiky |
Ljubljana, Slovinsko | 197 | 8 | 30 | 43 | 74 | 42 |
16.04.2005-17.04.2005 | 4,06% | 15,23% | 21,83% | 37,56% | 21,32% | |
Maribor, Slovinsko | 105 | 5 | 22 | 24 | 35 | 19 |
18.05.2005. | 4,76% | 20,95% | 22,86% | 33,33% | 18,10% | |
Budapest, Maďarsko | 209 | 5 | 47 | 51 | 82 | 24 |
22.04.2005-24.04.2005 | 2,39% | 22,49% | 24,40% | 39,23% | 11,48% | |
Nyíregyháza, Maďarsko | 92 | 5 | 23 | 35 | 21 | 8 |
27.04.2005 | 5,43% | 25,00% | 38,04% | 22,83% | 8,70% | |
Bratislava, Slovensko | 168 | 15 | 39 | 28 | 75 | 11 |
29.04.2005-30.04.2005 | 8,93% | 23,21% | 16,67% | 44,64% | 6,55% | |
Praha Černý Most | 148 | 14 | 16 | 35 | 71 | 12 |
03.05.2005-05.05.2005 | 9,46% | 10,81% | 23,65% | 47,97% | 8,11% | |
Praha Letňany | 225 | 11 | 28 | 50 | 106 | 30 |
06.05.2005-07.05.2005 | 4,89% | 12,44% | 22,22% | 47,11% | 13,33% | |
Celkový počet | 1 144 | 63 | 206 | 268 | 467 | 147 |
5,54% | 18,03% | 23,40% | 40,80% | 12,84% |