Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nízký tlak v pneumatikách: stále problém i u nás

Ondřej Láník
Diskuze (22)
Statistiky techniků Michelinu potvrdily, že Češi riskují svůj život. Z celkem 373 testovaných aut mělo 154 podhuštěné pneumatiky. To je 41% procent řidičů. 6,7% řidičů v pětadvaceti autech mělo pneumatiky podhuštěné o více než 1 bar!

Akci „Nahustěte své pneumatiky”, tentokrát ve spolupráci s výrobcem tlumičů Monroe, uspořádal Michelin v České republice už potřetí. Oproti minulému roku využilo služeb techniků o několik desítek řidičů více. Technici Michelinu bezplatně kontrolovali autům tlak i stav plášťů, provedli dohuštění a poradili, jak se o pneumatiky správně starat. Bezpečnostní kampaně využilo u nás 373 řidičů, kteří si zdarma nechali zkontrolovat stav tlaku v pneumatikách a otestovat tlumiče. Svoje stany měly společnosti Michelin a Monroe na parkovištích před nákupními centry v Letňanech a na Černém Mostě.

Výsledky kampaně v České republice nedopadly pro řidiče příliš růžově. Statistiky techniků Michelinu potvrdily, že Češi riskují svůj život. Z celkem 373 testovaných aut mělo 154 podhuštěné pneumatiky. To je 41% procent řidičů. 6,7% řidičů v pětadvaceti autech mělo pneumatiky podhuštěné o více než 1 bar! To je pro jejich život i bezpečí na silnici velmi alarmující. Takové podhuštění znamená čtyři metry rozdílu brzdné dráhy! Podceňování kontroly pneumatik může při nehodě stát i několik životů.

Přestože nejsou výsledky kontroly tlaku pneumatik uspokojivé, v porovnání s ostatními východoevropskými státy - Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem dopadli čeští řidiči o něco lépe. Správně nahuštěno jich mělo nejvíc se všech těchto zemí. Na druhou stranu největší počet řidičů s podhuštěnými koly pod jeden bar zachytili technici Michelinu v Praze na Černém Mostě. Během tří dnů zde testovali 148 aut. 14 řidičů, tedy skoro desetina z nich, měla takto nebezpečně podhuštěná kola.

Roztržením pneumatiky začíná skoro každá desátá nehoda na dálnici. Zanedbání péče o správný tlak pneumatik má velice vážné následky. Podhuštěná pneumatika má jiný tvar kontaktní plochy – tlak, který vyvíjí na vozovku, tak špatně rozkládá. Způsobuje zhoršení jízdních vlastností, prodlužuje brzdnou dráhu na mokrém povrchu, zkracuje životnost pláště a zvyšuje i valivý odpor, což má za následek větší spotřebu paliva. Za rok ztratí pneumatika samovolně až 0,5 baru. Kontrola pneumatik by měla probíhat přinejmenším jednou za měsíc a před dlouhými cestami by měla být samozřejmostí. Hustit je třeba správně podle rozměru a zatížení auta.

Měření tlaku 2005
MístoPočet vozůMinus 1 barMinus 0,5 až 0,9 baruMinus 0,3 - 0,4 baru0 - 0,2 baruPřehuštěné pneumatiky
Ljubljana, Slovinsko197830437442
16.04.2005-17.04.2005 4,06%15,23%21,83%37,56%21,32%
Maribor, Slovinsko105522243519
18.05.2005. 4,76%20,95%22,86%33,33%18,10%
Budapest, Maďarsko209547518224
22.04.2005-24.04.2005 2,39%22,49%24,40%39,23%11,48%
Nyíregyháza, Maďarsko9252335218
27.04.2005 5,43%25,00%38,04%22,83%8,70%
Bratislava, Slovensko1681539287511
29.04.2005-30.04.2005 8,93%23,21%16,67%44,64%6,55%
Praha Černý Most1481416357112
03.05.2005-05.05.2005 9,46%10,81%23,65%47,97%8,11%
Praha Letňany22511285010630
06.05.2005-07.05.2005 4,89%12,44%22,22%47,11%13,33%
Celkový počet1 14463206268467147
  5,54%18,03%23,40%40,80%12,84%

Ondřej Láník
Diskuze (22)
Avatar - pepavasa
20. 4. 2007 13:10
Re: Rajský plyn
Ten plyn se jmenuje dusík, je inertní a ve vzduchu je ho asi 78 procent, jeho hlavní devizou pro použití v pneumatice je maximálně zmiňovaná minimální tepelná roztažnost, zbytek je marketingový joke. ;-)
19. 5. 2005 17:08
Re: Rajský plyn
19. 5. 2005 17:07
Re: GUMA (ne 4000)
Jo, je to opravdu dobré.
19. 5. 2005 16:19
GUMA (ne 4000)
Hustím stále stejně - vždy na max zatížení. Pokud je auto plně zatížené, je to v pohodě, nehoním ho po silnici, pokud je odlehčené, výborně sedí, i když nutno říci, že také ovšem víc vnímám povrch silnice. Kdo rád houpání, ať hustí na minimum, ovšem s rostoucí zátěží musí dohušťovat. Jistě, že se pneu za jízdy zahřívá, proto se hustí guna studená. Nárůst teploty a tedy nárůst tlaku lze eliminovat (tohle mám od profíka, nejsem fyzik) huštěním plynem, kdy je vozidlo pak vybaveno červenou čepičkou ventilku. Tohle používám asi rok a zásadně se změnila i potřeba dohušťování, neboť ten plyn má prý větší molekuly a tedy nižší prostupnost pláštěm. Kdo jezdí na podhuštěné gumě je jednak sebevrah, jednak často mění gumy.