Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Noble M14: „více nóbl”

Ondřej Láník
Diskuze (3)
Nový model M14 má podle výrobce namířeno na trh za zákazníky, kteří nakupují Porsche 911 Turbo nebo Ferrari 360 Modena. Bude k tomu stačit přeplňovaný šestiválec od Fordu?

Nový Noble M14, představený minulý týden v Birminghamu se bude od října prodávat na britském trhu za necelých 75 tisíc liber a stane se tak vrcholem nabídky firmy Noble Automotive.

Fakt, že jde o "zcela nový model", deklaruje výrobce tvrzením, že 95 % dílů (mimo hnací ústrojí) je odlišných od modelu M12, 70 % dílů vzniká přímo v továrně. Na druhou stranu M14 zachovává rozvor řady M12 2438 mm. Vnější rozměry narostly (délka +178 mm na 4267 mm, šířka o 50 mm na 1935 mm), z čehož profitují cestující, kteří mají více místa pro sebe i svá zavazadla (nyní dva zavazadlové prostory, jeden vpředu, druhý vzadu za motorem; objem celkem cca 300 l). Našel se taky prostor pro zlepšení pasivní bezpečnosti, s výhledem absolvování homologačních testů, od nichž jsou malosériově vyráběné automobily osvobozeny.

Lee Noble opět vybral pro své dílo modifikovaný motor Ford 3.0 l V6 a šestistupňovou přímo řazenou převodovku, tedy hnací ústrojí, které spolehlivě funguje v Jaguarech a po letech vývoje zdomácnělo i ve voze Noble M12.

Podobně jako v modelech GTO-3R a M400, je motor v v M14 přeplňován dvojicí turbodmychadel (plnící tlak max. 0,8 bar). Dva mezichladiče stlačeného vzduchu jsou umístěny za zadními koly, což zvětšilo prostor pro zavazadla v zádi a chladící vzduch je nyní přiváděn tvarováním v podbězích a blatnících zadních kol. Nejvyšší výkon 290 kW je dosažen při 6100 ot./min, což by mělo stačit 1150 kg těžkému vozu na nejvyšší rychlost 190 mph (304 km/h). Zrychlení z 0 na 96 km/h zvládá Noble M14 za 4,3 s.

Interiér má kvalitou zpracování obstát v konkurenci zavedených značek, dodavatel kůže pro čalounění pracuje také pro Ferrari. Ručička otáčkoměru změní barvu z modré na růžovou ve chvíli, kdy otáčky překročí hranici 4100 ot./min a zčervená jakmile dosáhnete červeného pole (to končí hodnotou 7200 ot./min, kdy zasahuje omezovač).

Ondřej Láník
Diskuze (3)