Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nürburgring za 6:11,13: Proč tento rekord už nikdy nikdo nepřekoná?

Michal Fokt
Diskuze (27)
Absolutní rekord závodního okruhu Nürburgring už je starý 34 let a nejspíš už nikdy překonán nebude. Jeho držitel si ale slávy moc dlouho neužil...

Dnes je mezi automobilkami velmi populární přetahovat se se svými produkčními modely na Severní smyčce Nürburgringu o sekundy, rozhodně ale nejde o nějaký nový trend. Zelené peklo bylo pro řidiče výzvou odjakživa a dvojnásob to platí od roku 1983, kdy byl na "Ringu" stanoven nejlepší čas historie, jenž nebyl nikdy překonán.

V roce 1983 dostal okruh kvůli stavbě GP trati novou konfiguraci se zkrácenou délkou trati na 20,81 km, která vydržela až do dnešních dnů a právě na ní se jel vytrvalostní závod Nüburgring 1000 km, do něhož nastoupily mimo jiné i speciály Porsche 956 - závodní monstra s 2,7litrovým přeplňovaným šestiválcovým boxerem, disponujícím výkonem přes 620 koní. Síla motoru ale nebyla jedinou zbraní stuttgartského speciálu, jako jedno z prvních závodních aut využívalo ve značné míře též přítlačné síly, generované soustavou kanálů v podlaze auta.

Tato kombinace zajišťovala autům nejen neuvěřitelnou rychlost, ale také poněkud nevypočitatelné chování na nerovném povrchu, jímž byl Nürburgring proslulý. Porsche byla rychlá už v trénincích, ale historie se začala psát v kvalifikaci. Tehdy 25letý německý jezdec Stefan Bellof si umanul, že překoná čas Jochena Masse, jenž s tím samým Porsche zajel okruh za 6 minut a 16.85 s. A také se mu to povedlo, překonal jeho čas o pět sekund a s hodnotou 6 minut a 11,13 s se stal jasným vítězem kvalifikace.

"Mohl jsem být ještě rychlejší," komentoval to následně Bellof. "Udělal jsem dvě chyby a na chvíli se mi do cesty připletla nějaká 911," dodal. V závodě nasadil podobně drtivé tempo, už v šestém kole vedl před druhým Massem o 36 sekund a 2,5 minuty před Keke Rosbergem. Zběsilá jízda se mu ale vymstila. Krátce poté, co zajel své nejrychlejší závodní kolo s časem 6:25,91 ztratil kontrolu nad vozem a havaroval v zatáčce Pfianzgarten, která nyní nese jeho jméno. Nic se mu nestalo, ale závod pro něj skončil a vítězem se stal Mass.

Stefan Bellof v následujícím roce vyhrál celý World Sportscar Championship, ale jeho obrovský talent vyhasl v roce 1985, kdy zemřel po kolizi s Ickxem při 1000km závodě ve Spa-Francorchamps. V té době patřil k nejnadějnějším jezdcům formule 1.

V roce 2013 se Porsche 956 do Zeleného pekla vrátilo, řídil jej na počest Bellofa jeho bývalý týmový kolega Derek Bell, ale v rámci sice rychlé, ale pouze propagační jízdy nebylo cílem pomýšlet na souboj s neopakovatelným Stefanovým výkonem. A tak je Bellof držitelem nejlepšího času na Severní smyčce dodnes...

Michal Fokt
Diskuze (27)
27. 12. 2017 15:50
Re: Titulek
To rozhodně ne. Výkonu to má dost 380 koní není málo, ale hlavně ty auta jsou tak zpřevodovaný, že na maximálce jsou prakticky hned. Myslím že současný wrc auta by jeli velkou část ringu na maximálku a nemohli by konkurovat ani supersportům. Vzdyť třeba 911 GT2 jela ve Foxhole 270.
6. 3. 2017 20:00
Re: Titulek
Nejen maximalkou ale i vykonem...
6. 3. 2017 19:57
Re: Titulek
Cigi, dyt se tam pise za kolik to jezdi hyperśorty. A 6 minutova hranice se vazne neklepe...
5. 3. 2017 09:33
Re: Titulek
Trať si přeci můžeš pronajmout.
5. 3. 2017 09:30
Re: Titulek
To byla asi pointa. Nadhodit v nadpisu něco, co by lidi mohlo zaujmout. Co na tom, že se tomu pak článek nevěnuje. Čekal jsem očividnou odpověď - protože byla trať upravena. Neobtěžoval jsem se to však číst. A koukám, že šéfredaktor nezklamal.