Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ohlasy po páté etapě Dakaru 2017: V hlavní roli počasí

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
V metropoli jihoamerické země neustále prší, což dokresluje smutný kolorit jediného oficiálního dne odpočinku v devětatřicátém ročníku Rallye Dakar 2017.

V sobotu zrušená etapa měla být jedna z těch hodně dlouhých. Organizátoři původně připravili pro závodníky 786 kilometrů, z toho mělo být 527 kilometrů měřených. Opravdová výzva i s pomyslnou třešničkou v podobě focení před jezerem Titicaca. Etapa s údajně nejdivočejšími dunami. Místo toho přesun do La Paz, administrativního centra Bolívie.

Buggyra: Díly dorazily

„V sobotu nás čekal jen dvou set kilometrový přejezd do La Paz, kde bude probíhat den volna, což je z pohledu mechanika nejtěžší den na Dakaru. Čeká nás totiž velký servis na obou tatrách. Na autech se tak budou měnit věci, které mezi etapami normálně nestíháme,“ přiblížil nedělní program šéfkonstruktér Tatra Buggyra Racing David Vršecký.

Časně ráno bolívijského času přiletělo do La Paz letadlo s náhradními servo pumpami a na techniky Aleše Lopraise čeká tvrdý oříšek. „Udělali jsme krátkodobé řešení, se kterým jsme dojeli do dalšího bivaku a teď musíme vymyslet něco, co Alešovi vydrží déle než jednu etapu. Času na to budeme mít teď hodně, takže věřím, že se nám to s novými díly podaří,“ řekl ředitel vývoje R&D Robin Dolejš.

V opravu své Tatry Phoenix věří také posádka Aleše Lopraise, která je na 11. místě v aktuálním pořadí. „Dokud mi pořádně nepošlape kobylka, tak se nedá hovořit o dostihu, který by mne naplňoval. Jde nám místy takzvaně o kejhák. Ale vše se to může zlomit dnešním dnem, kdy nám přistála nadílka v podobě náhradních dílů,“ uvedl Aleš a dodal: „Den volna budu trávit mediálními povinnostmi a s naším úžasným masérem, kde na chvilku ulehnu a budu se koncentrovat na pročištění hlavy.“

Třináctá příčka mezi truckery drží Martin Kolomý byl ze zrušené etapy rozčarovaný. Jak známo, bruntálský jezdec má těžké podmínky a klouzavé bláto v oblibě, věřil si. „Čím víc prší, tím se mi to líbí víc, a proto mne mrzí, že se šestá etapa nejela. Myslel jsem si, že si napravím tu páteční smůlu. Jsem ještě zvědavý, co pořadatelé udělají s výsledky páté etapy, kde snad osm kamionů neprojelo třetím kontrolním časovým bodem,“ řekl Kolomý.

Do bivaku v La Paz dorazila také posádka Karla Trněného, která z Rally Dakar musela odstoupit. „Děkuji moc klukům, protože bojovali jako lvi. Už jsme ale neměli dostatek náhradních dílů, abychom to zdárně dojeli. Kloubouk dolů před všemi, co to zvládnou,“ uvedl Karel Trněný.

Macík: Bolívie žije Dakarem

Hodně práce mají v La Pazu rovněž mechanici Big Shock Racing týmu, ve kterém startuje s liazkou jménem Franta český jezdec Martin Macík. „Mechanici mají prostor pro pečlivý servis. My vyklízíme kabinu, ve které jsou spousty bahna. Všichni se dáváme dohromady po otřesné noci a nouzovém spaní na dálnici před Orurem,“ popisuje situaci Macík, aktuálně šestnáctý v celkovém pořadí kamionů.

Mechanik Macíkovy posádky Michal Mrkva se vrátil ještě v páté páteční etapě do Orura. „Byla opravdu výživná a kluci udělali večer opravdu jen nejnutnější servis. Teplota těsně nad nulou, proudy vody a bahna rozhodně nebyly ideální podmínky pro cokoliv.“

Big Shock Racing takticky nenocoval v oficiálním bivaku, ale kousek od něho. Na části uzavřené dálnice před městem. „Díky tomu jsme nemuseli řešit tolik bahno a vyprošťování techniky. Zároveň se potvrdila zkušenost, že i asistence a doprovodné vozy je ideální mít připravené na extrémní terén. Nechtěl bych zažívat to, co jiní ve standardních karavanech,“ popisuje bolívijské povodně Martin Macík starší.

Atmosféra při závodě je i přes nepřízeň počasí úžasná. „Stačí jen, aby na chvilku přestalo pršet a hned je kolem nás spousta fanoušků, kteří se chtějí fotit nebo žádají o podpisy. Je vidět, že Dakarem žije celá Bolívie,“ svěřuje se Martin Macík, pilot kamionu s číslem 518.

Klymčiw: Děkuju Prokopovi

Nejlepším českým motocyklovým jezdcem letošního Dakaru je Ondřej Klymčiw, který je aktuálně patnáctý ze 111 závodníků, kteří jsou zatím v klasifikaci. Ještě před odjezdem z bahnitého bivaku v Oruro, komentoval situaci na svém facebookovském profilu.

„Pokud bych měl hodnotit dosavadní průběh Dakaru, tak řeknu jedno slovo: extrémní. Střídala se tady během jednoho dne vedra přes čtyřicet stupňů a teploty kolem nuly, občas taky neseděla navigace. Je to hodně tvrdá soutěž, ale takový by měl Dakar být. Špičkoví jezdci padají jako švestky, protože nejsou zvyklí na takové podmínky a tempo. Moje motorka i Petra Vlčka jsou už zase v pořádku a připravené k další jízdě. Petr měl v etapě do Orura těžkou havárii, dost potloukl motorku i sebe. Martin Prokop ho dotáhl do bivaku a já mu za to moc děkuju, ukázal se jako špičkový profík,“ uvedl Ondřej Klymčiw.

Odstoupilo jich 63

Na start letošního ročníku Rallye Dakar 2017 nastoupilo v kategorií automobilů, motocyklů, čtyřkolek a kamionů celkem 306 posádek (jezdců) a dosud jich odstoupilo dohromady 63. Pokračuje tak 79,4 % posádek (závodníků). Uvádí to oficiální web organizátorů www.dakar.com.

Z favoritů museli odstoupit v hodnocení motocyklů loňský vítěz Australan Toby Price (KTM), ve třídě automobilů nejedou Španěl Carlos Sainz (Peugeot) a Katařan Nasser Al-Attiyah (Toyta).

Z českých závodníků odstoupil po havárii motorkář Lukáš Kvapil a jezdec na čtyřkolce Josef Macháček. Porucha motoru quadu vyřadila Tomáše Kubienu. Technické problémy n edovlily pokračovat posádce Karel Trněný, Petr Pokora a David Schovánek s kamionem MAN.

KategorieStartPokračujeOdstoupilo
Motocykly14211131
Automobily806317
Čtyřkolky372512
Kamiony47443

Pokud počasí dovolí, měla by se kolona účastníků Rallye Dakar 2017 vydat v pondělí 9. ledna z La Pazu do Uyuni, ležícím v nadmořské výšce 2838 metrů. Pro všechny kategorie je dlouhá 622 kilometrů a z toho rovné tři stovky jsou vypsány jako měřený úsek. Půjde o první maratónskou rychlostní zkoušku. Klíčové bude nepoškodit stroje, protože na konci dne nemohou závodníci využít pomoci mechaniků. Pomoci si mohou pouze sami nebo mezi sebou.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)