Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Škoda Octavia 1.9 TDI: Úspěch zaručen

Bazarové Recenze
Diskuze (220)
Octavia má na domácím trhu doslova na růžích ustláno. Zájem motoristů je velký, a pokud se objeví vůz s nízkým kilometrovým proběhem, v autobazaru se dlouho neohřeje. Nám se podařilo najít jeden extrémně zachovalý exemplář.

Škoda Octavia je ve všech svých generacích a verzích mnohými českými motoristy doslova milována. Přesně to říkají statistiky. Stáří automobilu přitom není tak významným parametrem jako u vozidel jiných značek. Zejména, pokud má vůz málo najeto, motoristé se nebojí sáhnout ani znatelně hlouběji do kapes. Zkrátka řada z nich přichází do autobazaru s jasnou vizí, že si odveze Octavii s nízkým kilometrovým proběhem, ať to stojí, co to stojí. Nad testovaným vozem se takoví řidiči musejí rozplývat. Octavia první generace vybraná k testu sice sjela z výrobní linky již v roce 1997, ale do dneška urazila pouhých 47 585 kilometrů.

Prostor pro posádku

Nabídka vnitřního místa je obehranou písničkou. Zatímco vpředu si není na co naříkat, cestující vzadu mají jenom omezený prostor v oblasti kolen. Na druhou stranu automobil disponuje skutečně velkým zavazadelníkem o základním objemu 528 litrů. Díky karoserii liftback je navíc prostor pro náklad velmi dobře přístupný.

Nás na testované octavii ale více než známá fakta vztahující se k modelu obecně zajímal skutečný stav interiéru. Udávaný kilometrový proběh je vzhledem ke stáří vozu velice nízký. Auto z roku 1997 přitom nejeví žádné známky nadměrného opotřebení ani zvenčí, ani uvnitř. Čalounění, ovladače, volant nebo hlavice řadicí páky, nic z toho není ošoupané či ohmatané. Zkrátka auto jako nové. Interiér vypadá dobře, i když zde najdeme ještě starou palubní desku. Novou přitom dostala Octavia ve shodné výbavě SLX o rok později, než byl vyrobený testovaný vůz.

Vedle palubní desky nesmí pozornosti uniknout ani elektrický šíbr, což není zrovna častá výbava daného modelu. Přehlédnout rozhodně nelze lesklé plastové doplňky, nijak zvlášť dobře imitující dřevo. Přesto musíme uznat, že šedý interiér oživují.

Motor a převodovka

Vznětové motory o objemu 1,9 litru jsou ve škodovkách velmi oblíbené. O přeplňovaných agregátech to platí dvojnásob, protože vedle mimořádně úsporného provozu nabídnou i potřebnou porci výkonu. Pravda, nejslabší TDI o výkonu 66 kW Usain Bolt zrovna není, pro běžnou jízdu ale dostačuje. Testovaný vůz právě tento turbodiesel pohání. Spolupracuje s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, což je věc, na kterou si řidič v době šestikvaltů musí chvilku zvykat. I po čase ale cítíte, že by se při jízdě po dálnici chybějící šestka celkem hodila.

Všechny tyto úvahy se však rozplynou a drobné minusy jsou zapomenuty v okamžik, kdy se podíváte na spotřebu. Úsporné turbodiesely 1.9 TDI jsou vyhlášení spořílci a nejslabší z nich není výjimkou. Bez problémů lze jezdit těsně nad pět litrů nafty na 100 km, aniž by se člověk nějak omezoval.

Samotná jízda na nás udělala dobrý dojem, to však neplatí o startování. Teplému motoru chvíli trvalo, než naskočil, což ukazuje na problém s čerpadlem. Nejedná se o nic, s čím by se automechanici u octavie občas nesetkali. Důležité je, že jde o opravitelnou závadu. Mohlo by jít také o špatně nastavený předvstřik po výměně rozvodů. Sice má automobil relativně málo najeto, avšak rozvody přirozeně stárnou, a tak se musejí měnit v závislosti na ujetých kilometrech či čase. Podle toho, který interval vyprší dříve.

Jízdní vlastnosti a komfort

Zkoušená Škoda Octavia těží z nízkého proběhu a od toho se odvíjejícího stavu, jenž nemá daleko k novému vozu. V této situaci nepřekvapí, že podvozek nevykazuje žádné vůle a vše funguje, jak má. A co více, podvozek nevykazuje ani známky koroze, a to platí jak pro díly náprav a šroubové spoje, tak pro výfuk. Ten jenom září…

Zkrátka výborný stav vozu je prvním předpokladem pro dobré jízdní vlastnosti, a to se u testované octavie potvrdilo. Jistě, ve srovnání s vozem druhé generace by automobil první řady neobstál, ale ani tak jej nemůžeme hanit. Vedle solidního držení stopy v zatáčkách podvozek potěší i schopnostmi tlumit nerovnosti, takže posádka cestuje v pohodlí. Tedy pokud nejedete v létě při teplotách okolo 30 °C. Ano, tušíte správně, klimatizace chybí! A nutno říct, že nám chyběla citelně, když jsme uvázli v koloně. Za jízdy ale znatelně pomáhal otevřený šíbr a okénka, takže ve vozidle bylo přijatelně.

Výbava a cena testovaného vozu

Přestože nejde o nejmladší automobil, nabízí solidní výbavu, tedy až na zmíněnou absenci klimatizace. Nechybějí airbagy, elektrická okna vpředu i vzadu, elektrická zpětná zrcátka či dálkové centrální zamykání. Potěší také palubní počítač nebo v létě tolik potřebný elektrický šíbr. Řidiči ocení stavitelné sedadlo a volant, přehřívání interiéru v letním období trochu mírní tónovaná skla, v nečase zase oceníte ostřikovače světlometů. Autorádio Blaupunkt bylo ve své době in, dnes s ním ale díru do světa neuděláte. Vzhled vozu vylepšují originální litá kola Škoda.

Podtrženo a sečteno: vůz je jako nový, dobře vybavený, jenom ta klimatizace schází. Má za sebou pouhých 47 585 kilometrů, což se přirozeně odráží na ceně, která se může pohybovat okolo 100 000 Kč.

Expert Auto ESA radí

Samotné turbodiesely 1.9 TDI vykazují dobrou spolehlivost. Při vysokém kilometrovém proběhu ale pozor na stav turbodmychadla, častěji se vyskytují poruchy váhy vzduchu. Výměna je naštěstí snadná a rychlá, navíc není nijak zvlášť nákladná.

Setkat se můžete i s nadměrně opotřebeným dvouhmotovým setrvačníkem. Jeho výměna je nákladnější, zpravidla se provádí včetně celé spojky. V porovnání s řadou konkurentů ale cenově nevychází nejhůře, což je dáno rozšířeností jednotek TDI a početnou druhovýrobou, která ceny dílů snižuje.

Při výběru vozu dejte pozor na korozi výfuku nebo vůle na přední nápravě. Častý problém představují zatuhlé stírače. Někdy jdou rozhýbat, jindy se výměně jejich mechanismu nevyhnete.

Škoda Octavia 1.9 TDI
Objem motoru (cm3):1896
Maximální výkon (kW/ot. za min.):66/4000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):210/1900
Zrychlení 0-100 km/h (s):13,2
Největší rychlost (km/h):182
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):5,1
Rok výroby testovaného vozu:1997
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:47 585
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):neprodejný vzorek

Bazarové Recenze
Diskuze (220)
28. 8. 2013 08:26
Re: Ocetavia
To je naprostý nesmysl, kámoš má na O2 najeto 260.000 km a řazení je jak u nového auta, řídil jsem jí půl cesty do Chorvatska. U tebe zřejmě zanedbaná údržba, nebo neumíš řadit a rveš tam ty kvalty kladivem. ;-\
Avatar - twistedTSD
27. 8. 2013 23:45
Re: Nechápem
V Česku tedy zdaleka ne. Když vezmu důstojnější motorizace, zůstává tam při shodné výbavě rozdíl zhruba 500-800 €, a to ještě PSA ani za příplatek nenabízí hlavové pytle.
Avatar - JDM
27. 8. 2013 14:50
Re: Skvělé auto = neprodejný vzorek
bezpečný parkování
Avatar - JDM
27. 8. 2013 14:46
Re: Skvělé auto = neprodejný vzorek
a on malý auto typu fábie má nějakej antidecelerátor?? nebo antivnitřostítrhátor? >:D
Avatar - JDM
27. 8. 2013 14:42
Re: Ocetavia
no protože OII má doma proč asi ... >:D