Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Corsa 2010: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (21)
I když měli v Rüsselsheimu v poslední době dost práce s Insignií, Astrou a Merivou, na důležitý model segmentu B se nezapomnělo. Design Corsy se ani po čtyřech letech od premiéry nemění, podvozek i motory však ano.

Největší konkurent Volkswagenu Polo a Škody Fabia na německém trhu dospěl do poloviny svého životního cyklu, a proto nastal čas na modernizaci. Protože jsou s designem spokojení nejen lidé u Opelu, ale i zákazníci, vizuální proměnu na Corse modelového roku 2010 odhalíte jen obtížně.

Co se vizuální atraktivnosti vnějšího designu týká, jde automobilka spíše cestou výrazně odlišných akčních modelů s netradičními barevnými kombinacemi karoserií (včetně odlišně lakované střechy) a kol. Na německém trhu jsou k dispozici řady Color Line, Color Edition, Color Wave nebo Color Race. Na českém trhu je nabízena Color Edition, kterou poznáte mj. podle tmavě podbarveného pozadí předních světlometů.

Interiér

Ani interiér Corsy se vlastně nezměnil. Stále patří k jednomu z nejprostornějších a nejlépe zpracovaných ve třídě. Interiérový design je chytlavější alternativou k přeci jen občas příliš jednoduchým linkám Volkswagenu, na druhou stranu zůstává střízlivější než interiérová kinetika Fiesty.

Přední sedadla mají dospělé rozměry, optimální tuhost i tvarování výplní a velké seřizovací rozsahy. Řidičům všech postav bude vyhovovat volant se silným věncem, jehož všestranně seřiditelný sloupek dovoluje jak okruhovou polohu volantu blízko těla, tak vzdálenější nastavení vpředu dole. Když si připlatíte za kůží obšitý věnec (standard pro Color Edition, Cosmo), dostanete i do běžných Cors jeden z nejlepších volantů mezi neprémiovými malými modely. Za příplatek 11.000,-Kč, resp. 7.600,-Kč je v nabídce pro většinu modelů zimní sada s vyhřívanými předními sedadly a v této třídě unikátním vyhříváním věnce volantu.

Často kritizovaný ovladač pro zapínání světlometů dostal obvyklejší provedení, podobné tomu v Astře. Poněkud nevhodná poloha na přístrojové desce vlevo dole, vedle volantu, bohužel zůstává, takže jej napoprvé bez vyklonění zřejmě nenahmatáte.

Větší pozornost měli inženýři věnovat grafickému rozhraní audiosoustav a navigací. Vedle diskutabilní integrace displeje pod velkým vikýřem na vrcholu středové konzoly, je v roce 2010 zarážející malé rozlišení zobrazovačů jak v základní monochromatické verzi (standard pro všechny akční modely), tak i v nadále poměrně drahé barevné verzi s navigačním systémem (45 resp. 30 tisíc Kč, podle výbavy).

Pochvalu zaslouží připravenost Corsy na přepravu jízdních kol. Zatím nikdo z konkurentů totiž nedokázal napodobit do zadního nárazníku integrovaný nosič kol FlexFix. S ohledem na příplatek 15.000,-Kč jej považujeme za rozumnou investici pro všechny aktivní cyklisty.

Podvozek

Standard, se kterým loni přijelo nové Polo, se rozhodli v Rüsselsheimu dostihnout re-tuningem většiny podvozkových komponent. Hardware (vzpěry McPherson a příčná spodní ramena vpředu, vlečená ramena spojená příčkou vzadu) zůstává koncepčně beze změn, ale detailních změn, které nakonec ovlivňují jízdní projev, bylo mnoho.

Hned po rozjezdu je znát nový elektrický posilovač řízení, který významně zlepšuje odezvu za jízdy, kontakt s autem ve vyšších rychlostech a citlivost kolem středové polohy. Došlo nejen na nový software řídicí jednotky, ale i na samotný posilovač s nižším vnitřním třením a charakteristikou, která více vrací volant do přímého směru.

Přední i zadní tlumiče pérování mají nové písty a průtočné ventily, které zvyšují degresivitu tlumicí charakteristiky. Na silnicích s horším povrchem, kde se jede pomaleji, působí Corsa stále jistým dojmem, na dálnici ve vyšších rychlostech a při vyšších budících frekvencích od vozovky je auto komfortnější.

Vznětové verze dostaly asi o 8 % měkčí přední pružiny, menší tuhost mají i pryžové dorazy předního zavěšení, takže se od podvozku do interiéru se nepřenáší ruchy ani při velkých propruženích. Verze EcoFLEX, které mají sportovní pružiny standardně, mají vzadu také měkčí dorazy pérování a – v porovnání se standardními vznětovými modely - měkčí tlumiče pérování vpředu i vzadu.

Se snížením tuhosti pružin přišlo současně zvýšení tuhosti stabilizátorů – průměr předního stabilizátoru se zvětšil z 18 mm na 19 mm (modely 1.0 a 1.2), resp. z 19 mm na 20 mm (verze 1.4 a všechny vznětové modely).

I když většina zkoušených Cors byla postavena na 16palcových a 17palcových pneumatikách, zlepšení jízdního komfortu bylo zřetelné, podvozek ale nadále velmi dobře tlumí nerovnosti, a to včetně těch velkých. Německá podvozková škola segmentu B, kam počítáme Fiestu, Polo, Fabii i Ibizu, by měla s přítomností Corsy mezi nejlepšími opět počítat.

Motory

Technická modernizace Corsy pro rok 2010 stojí vedle nového podvozku taky na inovovaných motorech.

Snaha o minimalizaci normované spotřeby došla u Opelu tak daleko, že ve vybraných zemích nabízí zákazníkům dvě verze převodového ústrojí – s krátkými a dlouhými převody. Na český trh se dostávají jen verze s krátkými převody, které jsou rychlejší jak z hlediska akcelerace, tak i maximální rychlosti, musíte se však smířit s tím, že na dálnici ve 130 km/h budete muset poslouchat zvuk čtyřválce (1,4 16V) vytočeného na 4200 min-1.

Zajímavý paradox se týká základního tříválce 1,0 12V. Ten, stejně jako ostatní motory, plní emisní standard Euro 5 a posílil o 4 kW. Na německém trhu však byl z nabídky vyškrtnut, ačkoli má nejnižší kombinovanou spotřebu mezi zážehovými motorizacemi Corsy (5,0 l/100 km).

Českého zákazníka budou nejvíce zajímat nejprodávanější čtyřválce 1,2 16V (63 kW) a 1,4 16V (74 kW). Oba mají navzdory přísnějšímu emisnímu standardu vyšší maxima výkonů i točivých momentů. Vděčí za to zejména instalaci variabilního časování sacích i výfukových ventilů, motor 1,4 16V pak i delšímu zdvihu a tedy nepatrně většímu zdvihovému objemu.

Základní čtyřválec 1,2 16V (63 kW, 115 Nm) je vlastně přímým konkurentem Fabií 1,2 HTP (51 kW, 112 Nm), co se objemu a dynamických vlastností týká. Čtyřválcový průběh točivého momentu jej trochu hendikepuje v nízkých otáčkách, ale vyšší výkonové maximum a zejména krátké převody umožňují vyniknout motoru nahoře a dosáhnout akceleraci z 0 na 100 km/h za čas o sekundu lepší než u Fabie.

Zatímco dvanáctistovka bude optimální motor pro druhé auto do rodiny, obsluhující městské a příměstské pojížďky, stokoňová čtrnáctistovka má právo být motorem plnohodnotného rodinného hatchbacku. Živý motor má radost z návštěv ve vyšších otáčkách, což je vlastnost, kterou podporuje i tradičně přesné řazení. Atmosférický motor odměňuje dynamikou za to, že jej vytočíte nad 4000 min-1, ale na dálnici bohužel krátké převody zvyšují hlukovou hladinu a znepříjemňují dlouhé cesty. Delší pětka by to jednoduše vyřešila...

Přímý konkurent motoru 1,2 TSI (63 kW) kupodivu zásadně neztrácí v dynamice (0-100 km/h u Opelu za 11,9 s, u Škody 11,7) ani v maximální rychlosti (180 km/h vs. 177 km/h). Hlavní rozdíl nakonec zřejmě bude ve vnitřní hlučnosti (atmosférický motor pracuje téměř stále s vyššími otáčkami) a pravděpodobně i ve spotřebě (jízda konstantní rychlostí bude levnější u turbomotoru). Sami jsme zvědaví na první přímé srovnání.

Ceny

Základní výbava Essentia se skládá ze dvou airbagů, posilovače řízení, centrálního zamykání, elektricky ovládaných zpětných zrcátek, volantu nastavitelného ve dvou osách a výškově nastavitelného sedadla řidiče. Ve zvýhodněné akci lze ke Corse Essentia získat za příplatek 7.000,- Kč klimatizaci a rádio.

Výbava Enjoy přidává elektrické stahování předních oken, dělená zadní sedadla, dálkový ovladač k centrálnímu zamykání a 15palcová kola místo 14palcových. I pro Enjoy lze za 7 tisíc Kč připlatit klimatizaci a rádio.

Color Edition se od Enjoy odlišuje zatmavenými světlomety, zamtavenými zadními okny, kůží potaženým volantem a řadicí pákou a černým podkladem přístrojového štítu. Dále má přední mlhovky a 16palcová litá kola. Příplatek proti Enjoy je 10 tisíc Kč, nabídka je však omezena jen na motory 1,2 16V a 1,4 16V. Také zde je možné za 7 tisíc Kč přiobjednat klimatizaci a rádio.

Nová Edice 111 vychází z výbavy Enjoy a nabízí se za stejné ceny jako Color Edition. Zde je již klimatizace standardem, stejně jako rádio, ovládání rádia na volantu, palubní počítač a tempomat. Za 7.000,- Kč navíc lze tuto výbavu rozšířit o přední mlhovky, boční airbagy a ESP.

I nejvyšší verze Cosmo vychází z Enjoy. Přidává boční a okenní airbagy, vyhřívání zpětných zrcátek, přední mlhovky, kůží potažený volant, klimatizaci, rádio a 16palcová ocelová kola.

Opel Corsa 5dv. - ceny na českém trhu (únor 2010)
Motor 1,0 12V 1,2 16V 1,2 16V 1,4 16V 1,3 DTJ 1,3 DTH
Převodovka 5M 5M 5M (5MA) 5M (4A) 5M 6M (6MA)
Zdvihový objem [cm3] 998 1229 1229 1364 1248 1248
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 48/5300 59/5600 63/5600 74/6000 55/4000 66/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 90/4000 110/4000 115/4000 130/4000 170/1750 200/1750
Max. rychlost [km/h] 155 168 172 (127) 180 (172) 163 172 (172)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 18,2 13,9 13,6 (14,9) 11,9 (13,9) 14,5 12,7 (14,2)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,0 5,8 5,3 (5,1) 5,5 (5,7) 4,3 4,8 (4,7)
Cena Essentia [Kč] 234.800,- - 246.800,- 266.800,- 291.800,- -
Cena Enjoy [Kč] - 261.800,- - 281.800,- 306.800,- 331.800,-
Cena Color Edition [Kč] - - 271.800,- 291.800,- - -
Cena Edice 111 [Kč] - - 271.800,- 291.800,- 316.800,- 341.800,-
Cena Cosmo [Kč] - - 291.800,- 311.800,- - 361.800,-

Třídveřová verze je o 15 tisíc Kč levnější než výše uvedené ceny pětidveřové Corsy. V nabídce pro třídveřovou karoserii je i úsporný model 1,3 CDTI ecoFlex (70 kW, spotřeba 3,7 l/100 km), který je o 13 tisíc Kč dražší než motor 1,3 DTJ.

Závěr

Corsa 2010 prošla úspěšně klasickou optimalizací. Detailní práce na podvozku ji vrací do klubu evropských supermini, která možná vypadají podobně jako asijská konkurence, ale rozdíl v přístupu poznáte za jízdy. Corsa je komfortnější než dříve, má ale stále jistý podvozek za každé situace. K silným stránkám patří nejen rozměry a provedení interiéru, ale i rozsáhlé možnosti individualizace výbavy, vzhledu i netradičního továrního příslušenství (Flexfix).

Ceny nevypadají na první pohled nějak mimořádně, ale rozhodně se vyplatí prostudovat, co vše obsahují. Na rozdíl od nedávných dob, odpovídá standardní výbava akčních modelů aktuální tržní situaci.

Ondřej Láník
Diskuze (21)
Avatar - Blue Sun
6. 4. 2010 15:26
Re: Corsa
No jo.. hned čtvrtý příspěvek v diskusi, včera v 19:38...
6. 4. 2010 13:25
Re: Corsa
presne tak... :yes: :yes: :yes:
6. 4. 2010 13:24
Re: Corsa
to iste plati aj o superbe.. prerastol svoju triedu.. Astra to iste.. Tazke auta..
Avatar - iudex
6. 4. 2010 11:19
Re: Corsa
Takze so mnou súhlasís.
A k tej výzve na spamatanie sa: z vety "Taky je to jediná značka, která ještě v malých autech nemá benzinové turbo." dost tazko dedukovat, ci ide o pochvalu, alebo kritiku; logickejsie sa ale javí výklad názoru ako kritického. Preto namiesto urázlivej odpovede nabudúce jasnejsie svoje postoje formuluj. ;-)
Avatar - iudex
6. 4. 2010 11:15
Re: Corsa
Pochopil som, co si myslel a tiez mám rovnaký názor. Skrátka ten znacný nárast rozmerov sa neprejavil vo vnútornom priestore, ale bohuzial na hmotnosti áno, takze napriek nominálne peknému výkonu dnes ani jedna-sestka v Astre nie je ziaden zázrak.