TEST Opel Zafira 2017: MPV nekončí!
Nejistotě kolem budoucnosti Zafiry se nelze divit. Příklad Renaultu Scénic ukazuje, že když móda a marketingové průzkumy zavelí, jde pkratická stránka věci k ledu. Pozvánka na první seznámení s modernizovanou zafirou ale pochybnosti rozptýlila. Rodinná klasika pokračuje, chystaný crossover ji pouze doplní.
Jak jsme se mohli přesvědčit v okolí Frankfurtu nad Mohanem, zachovává si zafira všechny důležité vlastnosti: velkorysý prostor, pohodlné odpružení a tichou jízdu. Zásahy techniků přinášejí zklidnění designu a lepší ergonomii. Z čumáku auta zmizely svislé kontrastní hokejky a z palubní desky skrumáž tlačítek. Zůstává pouze pár knoflíků ventilace, ovládání rádia a navigace přebírá dotykový displej. Jedinou motorářskou novinkou je dieselový dvoulitr s katalyzátorem AdBlue a vyvažovacími hřídeli, dosud vyhrazený insignii. V ceníku překvapivě chybí motor 1.6 CDTI. Opel bez dalšího upřesnění říká, že ji uvede později, my v tom vidíme odraz sporů o emise. Právě Zafira 1.6 CDTI letos na jaře pohořela při nezávislých testech NOx. Opel sice zpochybnil jejich odbornost, ale na zlepšení pracuje, v krátké době má spustit i kampaň pro starší ročníky. Chybějící řádek v ceníku ale zatím bohužel znamená, že si zájemci o diesel musejí připlatit za dvoulitr.
Benzinové motory 1.4 a 1.6 Turbo zatím zůstávají v původní sestavě. Zafira tak mimo jiné zůstává jediným MPV s nabídkou pohonu na LPG i CNG.
Svezení mezi vinicemi podél Rýna potvrzuje, že větší než minimální změny vůz nepotřeboval. Dvoulitr při rozjezdu zahudruje, abychom nezapomněli, že jezdí na naftu, ale po překonání nejnižších otáček příjemně ztichne a pomáhá pohodové náladě na palubě. Na ní se podílí i přiměřeně vláčné pérování a nízká hladina valivého hluku.
Obecně můžeme zafiře vytknout vyšší hmotnost a jen průměrné využití prostoru, praktický základ ale s léty získává na hodnotě. Tím spíš, že Ford Grand C-Max skrblí místem, novému Volkswagenu Touran se moc nedaří co do komfortu a Mazda 5 bez náhrady zmizela. Modernizované provedení už lze objednávat, k prodejcům dorazí na podzim.
Otázka pro Pedra Lazarina, produktového manažera
Jaký význam bude mít zafira vedle chystaného crossoveru?
Cílová skupina zákazníků klasických MPV je velmi vyhraněná, stabilní a loajální. Jsou to lidé, kteří nehoní módu, ale trvají na praktických vlastnostech. Zafira byla prvním sedmimístným vozem své třídy a dodnes si našla více než 2,7 milionu zákazníků. Trvalý zájem těchto zákazníků je pro nás důležitý. Crossover je daleko víc zaměřený na emoce a přitahuje jiný druh lidí.
Tady Opel, tady Opel!
Společně se zafirou dostanou na podzim i ostatní modely Opelu asistenční systém OnStar s družicovým vyhledáváním polohy vozidla. Na stisk tlačítka se vozidlo spojí s dispečinkem, který vyhledá volná parkoviště či nejlépe hodnocené restaurace v okolí. Systém je připravený i na pomoc v nouzi – elektronika zaregistruje vystřelení airbagů a pokud řidič nereaguje, služba pošle na místo nehody sanitku. Do třetice OnStar pomůže i s určením polohy vozidla v případě odcizení. Elektronický modul stojí v zafiře 11.000 Kč, samotná služba stojí 2700 Kč ročně a první rok je zdarma.
Opel Zafira Tourer - ceny na českém trhu | ||
Motor | Cena Edition [Kč] | Cena Innovation [Kč] |
1.4 Turbo/88 kW 6M | 455.900 | 530.900 |
1.4 Turbo/88 kW 6M Start/Stop | 463.900 | 538.900 |
1.4 Turbo/103 kW 6M | 467.900 | 542.900 |
1.4 Turbo/103 kW 6M Start/Stop | 475.900 | 550.900 |
1.4 Turbo/103 kW 6A | 512.900 | 587.900 |
1.4 Turbo/103 kW 6M LPG* | 497.900 | 572.900 |
1.6 Turbo/110 kW CNG | 548.900 | 623.900 |
1.6 Turbo/125 kW 6A | 557.900 | 632.900 |
1.6 Turbo/147 kW Stop/Start | 535.900 | 610.900 |
2.0 CDTi/96 kW 6A | 587.900 | 652.900 |
2.0 CDTi/125 kW 6M | 554.900 | 629.900 |
2.0 CDTi/125 kW 6A | 591.900 | 666.900 |
*S využitím Opel Finance LPG zdarma. Technická data budou k dispozici v srpnu. |