Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyzkoušeli jsme ořezávátko na stěrače: Funguje, nebo jde jenom o past na řidiče?

Matouš Jelínek
Diskuze (25)
Na trhu jsme nalezli zajímavý nůž na úpravu opotřebovaných gumiček stíracích lišt. Jak funguje?

Opotřebení stěračů dříve, či později začne trápit každého motoristu. Obvykle se nejprve projeví způsobem, kdy lišty začnou nechávat na skle tenké stopy. V pozdější fázi už gumičky jen roztírají kapky po skle a výhled i bezpečnost posádky jsou zásadně omezeny.

V tu chvíli by měla následovat okamžitá výměna celých stěračů, nebo alespoň gumových části. Jak na to, popisujeme v samostatném článku „Od 20 Kč“. Jenže na trhu se objevilo nové řešení, slibující snadnou opravu stěračů a prodloužení jejich životnosti. Vyzkoušeli jsme jej!

Za čtyři stovky

Produkt jménem EcoCut Pro slibuje za 380 korun seříznutí opotřebované části gumičky a tím i výrazné zlepšení vlastností už odřeného pryžového břitu.

Když produkt vybalujeme z poštovního balíčku, nacházíme drobnou plastovou věc, která má ve spodní části dvě kolejnice přesně ve tvaru stírací gumičky s žiletkou uvnitř. Z garáže vyndáváme vyřazenou loňskou sadu stěračů a jdeme na test!

Když se zblízka podíváme na břit stírací lišty, vidíme zvrásněný povrch – je od toho, jak se gumička měsíce ohýbala tam a zase zpět. Kromě toho, že má na povrchu nerovnosti, je už část přiléhající ke sklu celá unavená. Ve chvíli, kdy pouštíme stěrače na navlhčené čelní sklo, zanechávají za sebou viditelné stopy. Na prudké letní lijáky už by to rozhodně nebylo.

Za pět minut hotovo

Návod v krabičce je jednoduchý jako facka – nejprve gumičky omyjeme saponátem přiloženou houbičkou, pak už se můžeme ujmout chirurgické práce. Výrobce tvrdí, že stěrače lze nechat nasazené, my ale doporučujeme sejmutí. U těch označovaných aero je to záležitostí vteřiny. Následnou manipulaci to výrazně usnadní.

Nasazujeme ořezávátko na gumičku a soustředíme se, abychom dodrželi rovnoměrný tlak – jinak by na stěrači vznikly nerovnosti. Krabička ale skvěle kopíruje tvar stěrače, proto to není žádný problém a gumičce skutečně ubíráme proužek s tloušťkou asi jednoho milimetru. Jediný zádrhel přichází na konci stěrače, kde na pryži vzniká zub. Přejíždíme ji tedy z druhé strany – úplně perfektní ale výsledek v tomto místě není.

Funguje?

Na první pohled to vypadá, že se naše stěračová obřízka podařila – skutečně jsme odstranili nejvíce poškozenou část gumy. Ověřujeme to i na mokrém skle a výsledek je více než uspokojivý. Stěrač už nedělá šmouhy a odvádí vodu tak, jak má. S přístrojem bychom přitom mohli tyto gumičky po čase oříznout ještě jednou.

Jenže musíme podotknout, že naše stěrače byly jen asi rok a půl staré. Jejich gumičky tedy stále byly dostatečně vláčné na to, aby mohly dále fungovat. U letitějších bychom se obávali, že se zpuchřelou nebo ztvrdlou pryží nepomohou a řidič bude riskovat horší výhled i odřené sklo. Testované ořezávátko tak můžeme doporučit především někomu, kdo by měnil stěrače i několikrát do roka – je ale otázkou, jak dlouho zůstane břit dostatečně ostrý. Pro nás ostatní bude vhodnější pravidelná výměna za čerstvé stěrače, které koupíte asi od 450 Kč, nebo alespoň jejich gumiček s cenou od 20 Kč.

Výměna břitu u aerostěračů: Od 20 Kč

Na rozdíl od klasických ramínkových stěračů, jejichž konstrukce málokdy překoná životnost gumičky, vydrží aerostěrače násobně více. Jejich

základem jsou dvě plechové lamely, které prakticky nepodléhají opotřebení. Že gumičky u originálních bezramínkových stěračů nelze vyměnit? Omyl! Jen to chce trochu cviku a síly. My jsme to vyzkoušeli na originální přestavbové sadě od Škody, která pocházela z první oktávky. Komplikovanější je to s nákupem vhodných gumiček. Zde použité jsou totiž výrazně subtilnější a nižší než u klasického stěrače. Prodejci autopříslušenství už se je naštěstí naučili rozlišovat, proto je lze při troše hledání pořídit asi od dvacetikoruny. A odpověď vyzkoušenou na Octavii II, ale použitelnou i jinde má opět nabídka originálních dílů. Součástka s označením 1K0 955 429 B je určena pro caddy a stojí 139 Kč. Důležité je, že v balíčku naleznete

i náhradní koncovky. Staré tak můžete odstranit klidně násilím – jinak to ani nepůjde. Začněte ale kontrolou, na které straně je gumička uchycena.

Právě na té budeme operovat. Předtím sejměte krytku uchycení. To umožní popojet aerodynamickou lištou. Poté zespodu tenkým plochým šroubovákem nadzdvihněte a vypáčte koncovku – ano, chce to trochu síly. Pak už se před vámi objeví zobáček držící gumičku – je pouze na jedné straně. Jemně jej šroubovákem ohněte a potom už může pryžový díl ven. Následně stačí jen zasunout nový, opět přimáčknout jisticí plech a nasadit krytku.

Hlavně podložit!

Na co si dát při výměně pozor? Málokoho to napadne, ale na rozbití čelního skla. Pružiny přitlačující ramínka stěračů jsou pěkně silné, a i když je odklopíte, stačí do nich lehce drknout a pohroma je na světě. Do pojišťovny ani nechoďte, takovéto poškození snadno odhalí. Řešení je snadné: při výměně si vždy dejte na sklo karton, nikdy nenechávejte ramínka ve vztyčené poloze.

Zaťukej

Jak vlastně dostat na světlo stěrače, které často bývají ukryty za hranou kapoty? Poslouží k tomu jednoduchý trik. Nejen u vozů koncernu VW stačí zapnout zapalování, vypnout jej a následně ťuknout do ovládací páčky. Stěrače vyjedou nahoru. Zpátky je vrátíte stejným postupem při zapnutém zapalování. Obdobný postup používají i jiné značky.

Matouš Jelínek
Diskuze (25)
Avatar - Barrichello
31. 7. 2017 18:41
Re: Guma
lepší než celá guma nebo grafit sou silikonová gumičky, maj jednom zásadní vlastnost - nevržou :-)
31. 7. 2017 18:40
Guma
Kupte si Regum alebo podobne zmakcovadlo gumy, stierac treba natriet, nechat polhodinu posobit, zotriet zvysok a podla staroby stieraca zopakovat; guma citelne zmakne a stierace zrazu funguju.

Mozete to pouzivat na cokolvek gumene, bez problemov to funguje.
31. 7. 2017 16:28
Re: Kdo nemá na stírátka
Souhlas.
31. 7. 2017 15:36
Re: To je zas výmysl
Nové by nemalo stierať ako nové? Ale občas treba vymeniť celé lišty, časom strácajú pružnosť.
31. 7. 2017 15:35
Re: Heyner
Je to tak. Ale zdá sa, že Bosch tu má zvuk a aj pár priaznivcov, ako pozerám na tie mínusky...