Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 908 RC – luxusní závoďák

Miroslav Kudělka
Peugeot se stejně jako i ostatní francouzské značky léta snaží proniknout do třídy luxusních vozů.

V poslední době však své úsilí stupňuje a představuje jednu studii za druhou. Poslední v řadě je 908 RC, který je dosavadním vrcholem.

Peugeot intenzivně pracuje na posilování své image, aby jeho vstup na trhy luxusních vozů nebyl jen marným pokusem. Mimo angažmá šéfa designu od Mercedesu před několika lety se tato snaha projevuje také snahou o prosazení se v prestižních motoristických podnicích. Loni ohlásil vstup do vytrvalostních závodů, kde poslední roky kralují speciály Audi, jež chce porazit jejich vlastní zbraní – vznětovým dvanáctiválcem. Letos tak proti sobě stanou dvě sportovně velmi úspěšné tovární stáje, protože na tratě se vrhne model 908 Hdi FAP. Má na co navazovat, jelikož jeho předchůdce 905 byl neomezeným vládcem série v letech 1992 a 93.

Na poli studií se Peugeot prezentuje od roku 2002, kdy předvedl dvě studie RC. O dva roky později představil obrovské kupé 907 s dvanáctiválcem za přední nápravou a letos, opět po dvou letech, je to studie 908 RC, která přináší zatím nejkomplexnější zpracování luxusu v pojetí Peugeotu. Jak Již sám název napovídá, studie má hodně společného se závodním speciálem. Jeho celková koncepce s motorem vzadu je vysloveně supersportovní, ovšem interiér nabízí plné pohodlí čtyřem osobám na samostatných anatomicky tvarovaných křeslech. Na evropské poměry gigantické rozměry s délkou 5123 mm, šířkou přes zrcátka 2154 mm a rozvorem náprav 3150 mm dovolují i při výšce jen 1370 mm vytvořit nadstandardní prostor pro posádku.

Vnější křivky karosérie jsou především při pohledu zepředu jasným vodítkem, do jaké stáje tento dravec patří. Mohutný znak na masce chladiče doplňují po stranách šikmé oči šelmy v podobě diodových světlometů protažených daleko vzad. Jejich vnitřní architektura využívá vlastností diod a působí jako broušený drahokam. Rozměrné vstupy chladícího vzduchu nad výrazným spoilerem zásobují médiem chladiče motoru a odvod ohřátého vzduchu zajišťují výstupy před předními 20“ koly s tenkými paprsky. Boční profil předlouhého vozu působí vyváženě, neboť oba převisy jsou téměř stejně velké (přední 1010, zadní 962 mm) a také prostor pro posádku je posunut výrazně vpřed. V podobě splývavé zádi je patrná snaha o konzervativní pojetí luxusní limuzíny. Hladké čisté linie boků jsou podtrženy absencí klik dveří a originálně působí tvar předního skla. Jeho velmi klenutý tvar napomohl ke zlepšení výhledu šikmo vpřed, protože A-sloupky mohly být zkráceny ohybem dolů. Navíc je protaženo do střechy až po druhý sloupek,kde na něj pak navazuje další prosklený díl. Celková plocha zasklení dosahuje 3 m2. Za zadními 21“ koly je podobný výstup vzduchu jako vpředu, kterým se odvádí horký vzduch od chladičů stlačeného vzduchu. Majestátní záď se vyznačuje jednoduchým a čistým designem. Zadní pohled také odhaluje, že se nejedná o vůz se splývající zádí,ale že mohutné zadní sloupky mají jen estetickou a aerodynamickou funkci. Mezi nimi je, těsně za kolmo dolů umístěným zadním oknem, víko motorového prostoru s chladiči stlačeného vzduchu. Díky kompaktní koncepci motoru se za ním našlo ještě dostatek místa pro 300 litrů zavazadlového prostoru, který je doplněn ještě 220 litry pod přední kapotou. Mimo velké šířky vozu o jeho dynamice při pohledu zezadu napovídají především dva páry kruhových koncovek výfuku a rozměrný difuzor mezi nimi. O příslušnosti do rodiny Peugeotů svědčí i tvar zadních diodových svítilen.

Technicky je 908 RC na výši stejně jako vzhledově. O pohon supervozu se stará vznětový závodní motor V12 100° o objemu 5,5 litru, který s přeplňováním dvěma turbodmychadly a čtyřmi ventily na válec dává fantastický výkon přes 515 kW (700 k) a točivý moment zničujících 1200 Nm. Tyto hodnoty jsou nezbytně nutné, protože motor je vyvinut pro účast závodní verze 908 ve vytrvalostní sérii Le Mans v letošním roce. Motor je v obou případech vybaven dvěma filtry pevných částic. O přenos mamutích sil na zadní poháněná kola se stará šestistupňová sekvenční převodovka umístěná pod motorem. Pohonné ústrojí je zavěšeno v pomocném trubkovém rámu, jenž je ukotven do středové nosné skořepiny vyrobené z uhlíkového kompozitu a hliníkového sendviče. V pomocném rámu je upevněna také přední náprava. Ta je stejně jako zadní lichoběžníková. Všechna kola jsou osazena keramickými kotouči 380x34 se čtyřpístkovými třmeny.

Jednoduše tvarovaný interiér je vyveden v kombinaci šedé kůže a dubového dřeva. Přístrojová deska nabízí přehledný design oproštěný od jakýchkoli zbytečností rozptylujících řidičovu pozornost. Ovládání veškerých funkcí nepotřebných k bezprostřednímu ovládání vozu je soustředěno do dotykového displeje na středovém panelu. Tyto funkce mohou ovládat také cestující na zadních sedadlech, kde je mezi nimi jeho věrná zmenšená kopie.

Tato studie luxusního vozu jednoznačně ukazuje zájem Peugeotu o tuto prestižní kategorii a přitom jde neokoukanou vlastní cestou. Zdali se v dohledné době dočkáme výroby podobného Peugeotu, ví asi jen jeho vedení, ale rozhodně by to bylo výrazné oživení kategorie vysokovýkonných luxusních sedanů.

Miroslav Kudělka