Peugeot Boxer 2. HDI 100 furgon - Městský běžec

Peugeot Boxer 2. HDI 100 furgon - Městský běžec

 
 

Krátce na to, co jsme si mohli vyzkoušet v běžném provozu nejdelší a vysokou verzi furgonu Peugeot Boxer nové generace, dostali jsme příležitost konfrontovat poznatky s variantou nekratší a nejnižší.

Podobně jako konkurence, také Peugeot Boxer sází na pestrost nabídky motorů, podvozků a skříní tak, aby si vybral doslova každý. Zůstává věren pohonu kol přední nápravy. Jeho karoserie však není moderní pouze vzhledem ale i konstrukcí a koncepcí. Je postavena jako klasický samonosný furgon s vnitřními lisovanými přibodovanými výztuhami strukturovanými do formy integrovaného rámu.

Konkurence v tomto tržním segmentu je obrovská, Boxer však vyskočil ze 76 000 kusů prodaných v roce 1995 na 166 000 v roce 2005. Ve furgonech vzrostl prodej Peugeotu o 97 %! První generace dosáhla prodeje 530 000 ks. Tlak na exhalace a další technické parametry stoupal, takže musel vyjet pátý automobil tohoto jména. Nový vzhledově, konstrukčně i co do užitné hodnoty. Zůstal však věren rodinným poutům s Fiatem Ducato a Citroenem Jumper. S nimi se nadále rodí na jediné montážní lince v Sevel Sud.

Výrobce nabízí tři rozvory náprav (3000, 3450 a 4035 mm), čtyři celkové délky (4963,5413, 5998 a 6363 mm) a tři výšky karoserie (2254, 2524 a 2764 mm), tedy paletu různých objemů nákladového prostoru od 8,0 do 17,0 m3. A to je již hodnota s konkurencí více než srovnatelná. Navíc lze ještě diferencovat mezi karoseriemi prosklenými nebo pouze plechovými, respektive Minibus (devět cestujících) či Combi (šest cestujících)...

Peugeot postavil novou trojici agregátů. Jedná se samozřejmě o kapalinou chlazené vznětové přeplňované čtyřválce HDI se vstřikováním paliva systémem Common Rail, které s rezervou splňují limity normy Euro 4.

Prvním z nich je typ 2.2 HDI postavený ve spolupráci Peugeot/Citroen/Ford cíleně pro instalaci do užitkových vozidel. Jeho zdvihový objem činí 2198 cm3 a mírně nadčtvercová konfigurace vrtání a zdvihu 86 x 94,6 mm. Blok je z tenkostěnné litiny, hlava válců z lehké slitiny. Pro dosažení co nejnižší úrovně emisí využívá technologie EGR, recirkulace výfukových plynů s jejich chlazením kapalinovým okruhem motoru. Je k dispozici ve dvou výkonových variantách 74 kW a 88 kW, respektive 250 a 320 N.m. První z nich s pětistupňovou převodovkou MLGU s přímým řazením.

Nejvýkonnějším agregátem je 3.0 HDI o zdvihovém objemu 2998 cm3 s vrtáním a zdvihem 95,8 x 104 mm, který poskytuje největší výkon 115 kW/2800 min-1 (400 N.m/1700 min-1). Také v tomto případě se jedná o kombinaci litinového bloku a hlavy válců z lehké slitiny, vstřikování paliva systémem Common Rail. Tento motor je spojován s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením.

Nejobvyklejší z obvyklých je skříňová karoserie, kterou jsme měli k dispozici. Tentokrát šlo o furgon s rozměry nákladového prostoru 2670 x 1870 x 1662 mm, respektive 8,0 m3. Kompaktnější stavbě a menší užitečné hmotnosti, která činí 1155 kg, odpovídala i instalace hnacího řetězce v základní sestavě. Tedy motoru o největším výkonu 74 kW (točivý moment 250 N.m) a pětistupňové převodovky s přímým řazením. Tato kombinace se později ukázala být jako výborně vyvážená a přinášející velmi dobré parametry nejen s přihlédnutím k pozitivně zajímavé prodejní ceně vozidla.

Kratší a nižší stavba se také odráží na torzní tuhosti karoserie, která je vynikající. Stejně jako její odolnost vůči vibracím a rezonancím. Až se dokonce vnitřní žebrování skeletu zdálo být možná až zbytečně masivní. To je však zase příslib větší odolnosti při kolizích a haváriích, ale také předpoklad pro dosažení dlouhé životnosti. Pozoruhodně kladný vliv má také na jízdní vlastnosti, protože podvozek má pevnější oporu v nosné struktuře.

Uživatel nového boxera ocení robustnost celé konstrukce, ale především promyšlenost detailů usnadňujících posádce život. Velmi dobrý je například velký úhel otevření dveří, příjemný schůdek v nich, velmi dobré vlastnosti má také potahový textil i tvar a čalounění sedadel, zvuková izolace kabiny není formalitou...

Po zkušenosti s velkou variantou jsme si pozorněji všímali detailů a charakteristik chování boxera. Nejslabší motor bohatě vyhovoval. Absolvovali jsme dokonce jízdu do Jablonce s plným zatížením velmi svižně a s překvapivou spotřebou paliva. Při rychlostním průměru 84 km/h totiž činila jen 9,1 l/100 km.

Stejně přiměřeným prvkem je pětistupňová převodovka s přímým řazením. Má odpovídající odstupňování, velmi lehký a přesný krok páky a lehkou, účinnou synchronizaci. Snad jen pátý stupeň by mohl být ještě trochu „delší“, aby v dálničním provozu a při rychlosti okolo 120 km/h poklesly otáčky. Ale to by na druhou stranu mohlo zase vadit v městském provozu, kam testovaná verze směřuje především.

Z kritických připomínek nutno opakovat, že ve výhledu do levého zpětného zrcátka řidičům vyšší postavy trochu překáží lišta mezi pevnou a posuvnou částí zasklení levých dveří. Daní eleganci přídě je příliš vysoké umístění světlometů, které v městském provozu oslňuje řidiče vozidel jedoucích před boxerem (i při maximálním sklopení ovladačem sklonu).

Na českém trhu může nový Peugeot Boxer výhodně těžit z vynikající pověsti předchozích generací, všeobecně známého velmi dobrého poměru mezi cenou a užitnou hodnotou a kvalitativního posunu novinky na špičku konkurence.

Technické parametry
Motor2.2 HDI 120
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/16
Rozvod ventilůDOHC
Vrtání a zdvih86 x 94,6 mm
Zdvihový objem2198 cm3
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivaCommon Rail
Největší výkon74 kW/2900 min-1
Točivý moment250 N.m/1500 min-1
Převodovkapětistupňová
Brzdykotoučové
Provozní hmotnost1845 kg
Celková hmotnost3000 kg
Rozvor náprav3000 mm
RozchodP/Z
Karoserietřímístný furgon
Vnější rozměry4963 x 2050 x 2254 mm
Rozměry nákl. prostoru2670 x 1870 x 1662 mm
Objem náklad. prostoru 8,0 m3
Pneu215/70 R 15 C
Objem nádrže paliva90 l
Spotřeba paliva8,1 l/100 km
Největší rychlost125 km/h
Cena základní589 400 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Alena Nosková

Spolupracujeme s TipCars.com
Češi prosázeli rekordní balík, historicky nejvyšší je i jeho meziroční růst Češi prosázeli rekordní balík, historicky nejvyšší je i jeho meziroční růst

Češi loni prosázeli 196,4 miliardy korun, meziročně o 29…

V budoucnosti asi nebude nutné, aby měl každý práci, říká expert z Cambridge V budoucnosti asi nebude nutné, aby měl každý práci, říká expert z Cambridge

Jeho úkolem je propočítávat šance, zda propukne pandemie,…

Do západních aerolinek poprvé investuje velká čínská letecká společnost Do západních aerolinek poprvé investuje velká čínská letecká společnost

Letecká společnost China Eastern Airlines koupí podíl…

Prodej Slevomatu spěje do finále, cena převýší miliardu Prodej Slevomatu spěje do finále, cena převýší miliardu

Sedm let od založení prvního českého webu na hromadné…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Peugeot Boxer Minibus L2H2: Osm pohodlných Peugeot Boxer Minibus L2H2: Osm pohodlných

V ceníku Peugeotu Boxer pro přepravu osob najdeme dvě…

Peugeot Foodtruck: Koncept šikovného pojízdného bistra Peugeot Foodtruck: Koncept šikovného pojízdného bistra

Peugeot zveřejnil první fotografie konceptu dodávky,…

 



 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Muž na střeše domu na Letné vyhrožoval, že skočí: Dobrovolně slezl dolů

Muž na střeše domu na Letné vyhrožoval, že skočí:…

V pátek 28. července dopoledne se rozhodl muž na Letné ukončit život. Pobíhal na střeše a vyhrožoval. Na místo…

Másla, jogurty, sýry: Nenaběhněte si při koupi mléčných výrobků. Jak je vybírat?

Másla, jogurty, sýry: Nenaběhněte si při koupi…

Máte rádi sýry, jogurty, zákysy a další mléčné výrobky? V obchodech jich najdete nepřeberné množství. Samozřejmě…

 

iSport.cz

Pardubice se chlubí: Ujedeme toho nejméně! Koho čekají nejdelší cesty?

Pardubice se chlubí: Ujedeme toho nejméně! Koho…

Najezdíme nejméně, pochlubily se hokejové Pardubice. Před zářijovým startem nové extraligové sezony spočítaly…

Stramaccioni po direktu v EL: Hráči vědí, co mají hrát! Jsem zklamaný

Stramaccioni po direktu v EL: Hráči vědí, co mají…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU – Na svůj první ostrý zápas na střídačce Sparty nebude trenér Andrea Stramaccioni vzpomínat v…

 

Reflex.cz

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…

Ve 14 městech světa bude vůbec poprvé unikátní výstava předmětů z koncentračního tábora Osvětim

Ve 14 městech světa bude vůbec poprvé unikátní…

Vůbec poprvé od konce druhé světové války se ve 14 městech Evropy a USA uskuteční putovní výstava předmětů z…