Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Crash-test Ford Fiesta vs. Peugeot 308

Diskuze (30)

Podle Euro NCAP patří oba vozy k nejlepším ve svých kategoriích, jak to ale s jejich bezpečností dopadne v praxi?

Nárazové zkoušky probíhají za přesně stanovených podmínek v laboratořích s deformovatelnými bariérami. Jak to ale dopadne, když se čelně střetnou dvě auta v reálných podmínkách?

Crash-testy, které jsou základem bezpečnostního hodnocení nových aut (např. Euro NCAP), probíhají za přesně vymezených podmínek. Zkoušené auto se rozjede rychlostí 64 km/h a čelně kolmo narazí do deformovatelné překážky, která je přesazená o 40 % vůči podélné ose auta. Právě tyto vlastnosti překážky mají přiblížit průběh kolize střetu s autem.

Německý autoklub ADAC ve spolupráci s výzkumnými ústavy pravidelně provádí alternativní zkoušky, tentokrát vyzkoušel skutečný střet dvou aut, který převádí podmínky standardního crash testu s bariérou do reálného světa. Pro kolizi byla vybrána dvě různě velká auta – hatchbacky ze segmentu malých vozů a nižší střední třídy. Konkrétně se jedná o Ford Fiesta a Peugeot 308, oba mají od respektované autority pětihvězdičkové hodnocení s nadprůměrným bodovým ziskem.

Obě auta můžeme označit za moderní, přinejmenším z hlediska hodnocení a výbavy bezpečná a na evropských silnicích velmi rozšířená. Rozdíl v hmotnosti mezi testovanou Fiestou a Peugeotem 308 je 200 kg – podstatně méně, než tomu bylo ve starším experimentu s Audi Q7 a Fiatem 500.

Podmínky testu respektují koncept Euro NCAP. Ke střetu došlo s přesazením 40 %, rychlost kolize byla snížena na 56 km/h, což je rychlostní ekvivalent nárazu do deformovatelné bariéry při 64 km/h.

Výsledky testu ADAC nejsou zdaleka tak optimistické, jak by napovídalo hvězdičkové hodnocení. Problémem je často diskutovaná kompatibilita při nárazu – ani jedno z aut nedokázalo plně využít deformační zóny. Energii nárazu pohlcují především podélné nosníky.

Jak je patrné z připojeného videa, karoserie obou aut se v místě nárazu zdeformovaly až po čelní okno. Zatížení bezpečnostních struktur chránících prostor pro cestující se dostalo až k mezním hodnotám. Výsledkem je, že dveře řidiče Peugeotu nelze otevřít a u řidiče Fordu jen s obtížemi.

ADAC a švýcarský partner TCS Sektion Schwyz proto apelují na výrobce, aby věnovali více pozornosti vzájemné kompatibilitě bezpečnostních struktur. Bezpečnost samotných aut je dnes již na vysoké úrovni, ke snížení následků nehod proto bude nutné se zaměřit na přehodnocení konstrukce příčných nosníků a nárazové zkoušky simulující skutečný střet dvou protijedoucích aut. Odborníci z ADAC odhadují, že přehodnocení konstrukce bezpečnostních struktur může snížit riziko poranění při nehodě o 7 %.

Diskuze (30)
6. 11. 2010 22:01
Re: Pravy smysl testu
njn to je fakt :-)

Nicmene na mou obranu, ten pan v tom klipu presne rika ze davaji proti sobe hmotnostne srovnatelne konkurenty. No a ja presne ve smyslu, ze me nezajima co sou to za auta, koukal na to o cem ze ten test je! Mno a pak sem proste prekouk, ze i v clanku je to presneji zminovano ... proste :*)
6. 11. 2010 12:33
Re: Normálně nerejpu
Golf má nejtužší skelet ve třídě...
6. 11. 2010 03:00
Re: Normálně nerejpu
Lépe to dopadne, když jedoucí F500 narazí do stojící Q7. Při nárazu jde o energii a při stejné rychlosti má Q7 výrazně větší energii než F500 - tedy při případné nehodě je zde více energie k pohlcení. A vzhledem k tomu, že F500 pohlcuje energii lépe než Q7, pak tento nárůst energie odnese z větší části právě Fiat.

Q7 je spíš nabroušená na srážku s náklaďákem, nebo pevnou překážkou, třeba sloupem mostu (je těžší, musí pohltit víc energie). Schopnost pohltit energii by člověk mohl vyjádřit dvěma vlastnostmi - velikostí deformační zóny a tuhostí materiálu. Čím větší zóna, víc materiálu, tím víc energie dokáži pohltit. Čím tužší materiál, tím více energie je potřeba k jeho deformaci => tím více energie pohltí. Proto se k F500 nechová "slušně", její deformační zóny jsou dimenzované pro jinou váhovou kategorii. Řešením by možná bylo použít vícestupňovou deformační zónu, která by využívala materiálů postupně rostoucí tuhosti.

Zjednodušeně řečeno. Skutečnost je, hlavně co se té "tuhosti" týče, mnohem složitější.
Avatar - positivemind
6. 11. 2010 00:45
Re: Pravy smysl testu
308 není konkurent Fiesty... ale Focusu ;)
Avatar - gld
5. 11. 2010 22:31
Re: Každá nehoda je iná ...
:yes: