Pneumatiky bez vzduchu? Nic nového, pocházejí už z 30. let!

 

„Airless“ pneumatiky už léta vyvíjí Michelin, přidali se také někteří další. Francouzi se ovšem nechali inspirovat patenty Američana Martina ze 30. a 40. let minulého věku...

O bezvzduchových pneumatikách se v poslední době hovoří stále častěji. Michelin představil prototyp svého Tweelu už na autosalonu v Paříži v roce 2004. Na konci roku 2011 jej následoval Bridgestone s vlastní alternativou. Michelin „gumy“ už testoval na všem možném a dokonce je nabízel stavebním firmám pro jejich speciální stroje. Nahrazují vlastně celé kolo, tvoří je vnitřní flexibilní vřetena, respektive paprsky z polyresinu a nedají se prorazit. John Deere obdobnou konstrukci používá pro některé modely svých sekaček a Polaris vyvinul ve spolupráci s Resilient Technologies Non-pneumatic Tire (NPT) pro své čtyřkolky.

Všechna podobná řešení mají ale i svého předchůdce, jistě, všechno už tu jednou bylo, myšlenka není nijak nová. Pochopitelně nemám na mysli plnopryžové obruče, které ještě ve 20. letech minulého věku používaly zejména nákladní vozy, protože neexistovalo vhodné obutí, které by vydrželo jejich značnou hmotnost. Posádky hlavně benzinových, ale i ještě parních náklaďáků s diskovými koly si na dlažebních kostkách příliš komfortu neužily. Svá osobní auta jimi tehdy vybavoval například britský Trojan.

Americký vynálezce James Vernon Martin (1885-1956) se věnoval jak automobilismu, tak i letectví. Jeho dílem je třeba letecký zatahovací podvozek, který vyvinul už v dobách první světové války, nebo tříkolka Martinette (1932) s jedinými dveřmi v přídi a nezávislým zavěšením pomocí pryžových lan. Dalším počinem tohoto muže byl právě koncept bezvzduchové pneumatiky.

Michelin si z něj v moderní době evidentně vzal inspiraci. Martin podal v letech 1931-1944 celkem tři patenty na lehké, pružné a elastické obruče, které měly „gumy“ nahradit. I jejich vnitřní struktura byla tvořena mohutnými paprsky, nepotřebovaly plnit směsí stlačených plynů a nehrozil jim defekt. Testování probíhalo v terénu, kam je takové obutí zdaleka nejvhodnější, jak ukazuje dobové video, při porovnávacích zkouškách se používaly jeepy. V rychlosti 52 km/h se jinak sklopné a neposedné čelní sklo ani nehnulo, auta také dojela dále i v písku.

Pneumatika se měla snadno vyrábět a zajišťovat vozidlům lepší ovladatelnost a hlavně stabilitu při jízdě po nerovném, tedy až hrbolatém povrchu. Zejména těm vojenským. Martinovo dílo používalo pro vyztužení běhounu několik tenkých, pružných a paralelně vedle sebe umístěných obručí z oceli, nikoli pouze jednu. Do nich byla vytvrzena kaučuková vrstva. Pružné vnitřní paprsky byly připojeny k vnější části pomocí ok, na druhé straně pak speciálním příčkami ke středům. Paprsky se při zatížení pohybovaly směrem dovnitř, tradiční disk nebyl vůbec potřeba. Vynález se ale i přes nesporné výhody nechytl.

Připomeňme, že tehdy ještě nebyla na světě ani radiální pneumatika s ocelovým kordem. Na moderní náhradu diagonálního obutí byl opět francouzskému Michelinu udělen patent až 4. června 1946. Poslední Martinův na jeho elastickou náhradu však zaregistroval příslušný americký úřad ještě později, 27. prosince 1949.

Foto: USPTO, Michelin, Periscope Film

Video

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Praha chystá opravu třiceti mostů a lávek Praha chystá opravu třiceti mostů a lávek

Pražský magistrát a městská Technická správa komunikací…

Náklady na opravu Státní opery se mohou vyšplhat k miliardě Náklady na opravu Státní opery se mohou vyšplhat k miliardě

Rozpočet rekonstrukce Státní opery může nafouknout nová…

 
Zdroj: Jalopnik, archiv, Lane Motor

Štítky Pneu Technika Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

 





 
Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Dnes 15:30

Seat dnes světu oficiálně představil novou značku Cupra, která se bude věnovat stavbě sportovně střižených modelů automobilky.




Blesk.cz

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237 lidí, většinou šlo o sebevraždy

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237…

Na železnici v Česku loni zemřelo 237 lidí, což je o jednoho méně než v roce 2016. Stejně jako v předchozích…

Melanie si dovezla do USA i rodiče. „Zlo,“ tepe Trump imigranty za podobné praktiky

Melanie si dovezla do USA i rodiče. „Zlo,“ tepe…

Rodiče americké první dámy zřejmě využili možnosti takzvané řetězové migrace, kterou jejich zeť, prezident USA…

 

iSport.cz

ONLINE: Česko - Rusko OSR. Boj o finále, zastaví hokejisté obra?

ONLINE: Česko - Rusko OSR. Boj o finále, zastaví…

ONLINE | Sen o zlatu pokračuje a české hokejisty čeká na olympijském turnaji v Pchjongčchangu další těžký krok.…

Český manažer vykázal televizi. Za střídačku Rusové nabídli 100 eur, řekl

Český manažer vykázal televizi. Za střídačku Rusové…

PŘÍMO Z KOREJE | Český trénink před pátečním semifinále s Ruskem vyšperkovala akční scéna. Jak se tým Josefa…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Ester Ledecká je rebel!

Ekonom Vladimír Pikora: Ester Ledecká je rebel!

Přízeň davu je vrtkavá, že… Není to tak dlouho, co vyšel článek podepsaný redaktorem jednoho veřejnoprávního…

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity, pro kterou neexistují hranice

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity,…

Joel Marklund je známý švédský fotograf specializující se na sport. Vedle toho se však věnuje i lidem a životu…