Pneumatiky bez vzduchu? Nic nového, pocházejí už z 30. let!

 

„Airless“ pneumatiky už léta vyvíjí Michelin, přidali se také někteří další. Francouzi se ovšem nechali inspirovat patenty Američana Martina ze 30. a 40. let minulého věku...

O bezvzduchových pneumatikách se v poslední době hovoří stále častěji. Michelin představil prototyp svého Tweelu už na autosalonu v Paříži v roce 2004. Na konci roku 2011 jej následoval Bridgestone s vlastní alternativou. Michelin „gumy“ už testoval na všem možném a dokonce je nabízel stavebním firmám pro jejich speciální stroje. Nahrazují vlastně celé kolo, tvoří je vnitřní flexibilní vřetena, respektive paprsky z polyresinu a nedají se prorazit. John Deere obdobnou konstrukci používá pro některé modely svých sekaček a Polaris vyvinul ve spolupráci s Resilient Technologies Non-pneumatic Tire (NPT) pro své čtyřkolky.

Všechna podobná řešení mají ale i svého předchůdce, jistě, všechno už tu jednou bylo, myšlenka není nijak nová. Pochopitelně nemám na mysli plnopryžové obruče, které ještě ve 20. letech minulého věku používaly zejména nákladní vozy, protože neexistovalo vhodné obutí, které by vydrželo jejich značnou hmotnost. Posádky hlavně benzinových, ale i ještě parních náklaďáků s diskovými koly si na dlažebních kostkách příliš komfortu neužily. Svá osobní auta jimi tehdy vybavoval například britský Trojan.

Americký vynálezce James Vernon Martin (1885-1956) se věnoval jak automobilismu, tak i letectví. Jeho dílem je třeba letecký zatahovací podvozek, který vyvinul už v dobách první světové války, nebo tříkolka Martinette (1932) s jedinými dveřmi v přídi a nezávislým zavěšením pomocí pryžových lan. Dalším počinem tohoto muže byl právě koncept bezvzduchové pneumatiky.

Michelin si z něj v moderní době evidentně vzal inspiraci. Martin podal v letech 1931-1944 celkem tři patenty na lehké, pružné a elastické obruče, které měly „gumy“ nahradit. I jejich vnitřní struktura byla tvořena mohutnými paprsky, nepotřebovaly plnit směsí stlačených plynů a nehrozil jim defekt. Testování probíhalo v terénu, kam je takové obutí zdaleka nejvhodnější, jak ukazuje dobové video, při porovnávacích zkouškách se používaly jeepy. V rychlosti 52 km/h se jinak sklopné a neposedné čelní sklo ani nehnulo, auta také dojela dále i v písku.

Pneumatika se měla snadno vyrábět a zajišťovat vozidlům lepší ovladatelnost a hlavně stabilitu při jízdě po nerovném, tedy až hrbolatém povrchu. Zejména těm vojenským. Martinovo dílo používalo pro vyztužení běhounu několik tenkých, pružných a paralelně vedle sebe umístěných obručí z oceli, nikoli pouze jednu. Do nich byla vytvrzena kaučuková vrstva. Pružné vnitřní paprsky byly připojeny k vnější části pomocí ok, na druhé straně pak speciálním příčkami ke středům. Paprsky se při zatížení pohybovaly směrem dovnitř, tradiční disk nebyl vůbec potřeba. Vynález se ale i přes nesporné výhody nechytl.

Připomeňme, že tehdy ještě nebyla na světě ani radiální pneumatika s ocelovým kordem. Na moderní náhradu diagonálního obutí byl opět francouzskému Michelinu udělen patent až 4. června 1946. Poslední Martinův na jeho elastickou náhradu však zaregistroval příslušný americký úřad ještě později, 27. prosince 1949.

Foto: USPTO, Michelin, Periscope Film

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Počet exekucí klesl. Stále jich jsou ale stovky tisíc Počet exekucí klesl. Stále jich jsou ale stovky tisíc

Počet nově zahájených exekucí v roce 2016 proti…

Lesům ČR klesl zisk. Může za to kůrovec a jiné kalamity Lesům ČR klesl zisk. Může za to kůrovec a jiné kalamity

Státnímu podniku Lesy České republiky (LČR) loni klesl…

Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko

Počet transakcí platební kartou mBank narostl na…

Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost!

Za čtrnáct dní se světem rozletí snímky konceptu…

 
Zdroj: Jalopnik, archiv, Lane Motor
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Dnes 08:00

Za čtrnáct dní se světem rozletí snímky konceptu Vision-E. My jsme si ho včera dopoledne prohlédli přímo v Mladé Boleslavi.




Blesk.cz

Komentář: Britové spouštějí brexit. Pro Čechy to není dobrá zpráva

Komentář: Britové spouštějí brexit. Pro Čechy to…

Velká Británie dnes oficiálně začne, co si Britové odhlasovali už loni v červnu: odchod z EU. Nikdo sice zatím…

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na ní nebezpečné bakterie

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na…

Pokud si navaříte velké množství rýže a část si necháte „na potom“, může vás postihnout otrava jídlem. Je to…

 

iSport.cz

Krejčí, Hanzal a Jágr mířili přesně, první gól v NHL má Nosek

Krejčí, Hanzal a Jágr mířili přesně, první gól v NHL…

SOUHRN | Českým hokejisům se v úterý střelecky dařilo. Důležitou výhru v boji o play off trefil David Krejčí,…

ANKETA před derby: Silná stránka Sparty? Že je na dně, tvrdí legenda Mašek

ANKETA před derby: Silná stránka Sparty? Že je na…

V pořadí 287. derby mezi Slavií a Spartou klepe na dveře. Už v neděli se chystá fotbalový svátek v rámci 22.…

 

Reflex.cz

Babiš to dal bez Andreje

Babiš to dal bez Andreje

Ministr financí Andrej Babiš jde, jak je ostatně jeho zvykem, s lidem. Sotva se rozjela EET, už se začalo v…

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Je to jako když vzhlédnete do rozbouřeného moře. Shluky oblaků jsou malé a pravidelné a působí místy až děsivě.…