4.1. 2014 Vlastimil Šorm

Pneumatiky Continental pro autobusy: Pro autobusy

 

Německý koncern pokračuje v ofenzívě, kterou odstartoval loni v Hannoveru. Nové obutí třetí generace jsme vyzkoušeli na vlastní kůži.

Kroužíme v autokaru na zkušebním okruhu v areálu Driving Camp Pachfurth a zkušená řidička udržuje vozidlo na mezi adheze. Prožíváme pocit podobný power-slidu se sportovním vozem. Ptáme se technika, kolika „G“ jsme při dané odstředivé síle vystaveni. Musíme se přidržovat madel na opěradlech před námi, protože boční vedení sedadla odstředivé síle nestačí. V daném systému však právě působící tah do strany prý odpovídá hodnotě něco málo přes 0,5 G.

To se nezdá být mnoho, pokud uvážíme výsledky testů působících sil ke stanovení hodnoty zadržení silničních svodidel, kdy se při nárazu hodnota příčného zrychlení těžiště vozidla 3 G ještě pokládá za přípustnou; to je však již mezní hodnota pro riziko poranění při jízdě bez připoutání.

Jasná data

Měření času průjezdu jedním okruhem ukázalo hodnotu 18,53 s. Na nápravách byla namontována kola s plášti Continental Standard předchozí generace. Po přesednutí do coache s pneu třetí generace klesl čas průjezdu na 17,55 s. To se také nejeví jako velký rozdíl, rychlost průjezdu se ale zvýšila ze 45 na 47 km/h. Odstředivá síla však při stejném průměru otáčení roste s druhou mocninou rychlosti (m/s), v tomto případě tedy o cca devět procent, což je obrovský nárůst. V běžné praxi někdy stačí i mnohem menší změny a dojde k těžko zvládnutelnému a nebezpečnému smyku.

Jako cestující jsme si zkusili i chování autobusu při náročném vyhýbavém manévru. Zvláště při prudkém střídání objezdů doprava a doleva jsme se musili trvale přidržovat, ale jízdní stopa vozidla zůstávala díky přilnavosti pneumatik na mokré vozovce plynulá.

Snaha výrobců pneumatik směřuje k co nejdokonalejšímu vzorku běhounu, tuhosti příčného profilu pláště k zajištění trvalého styku celého povrchu běhounu s povrchem vozovky a dobrým podmínkám pro protektorování. Dále je třeba dbát na schopnost co nejširšího a nejrychlejšího přizpůsobení pneumatiky měnícím se podmínkám adheze.

Srovnání přilnavosti na mokru i ledu

Ve zkušebním areálu okruhu Pachfurth jsou také úseky vozovek ke zkoušení mezní brzdné dráhy. Jedna z nich je zařízena k vytváření povrchu s uměle udržovanou vrstvou ledu, a to pomocí technologie užívané při umělém zasněžování. Teplota povrchu samozřejmě neklesá znatelně pod bod mrazu, ale trvale kluzný ledový povrch neustupuje. Rozdíly v délce brzdné dráhy mezi pneumatikami Standard vyráběnými před zavedením třetí generace a novými typy pneumatik Conti Coach HA3, Conti Plus HA3 a Conti Urban HA3 prokázaly podle zkoušek značné zlepšení. Pozorovali jsme značné zkrácení brzdné dráhy při použití plášťů Conti Urban HA3. Po nastoupení do stejně vybaveného autobusu jsme sami mohli ocenit intenzitu brzdění, kterou nové typy připouštějí. Také udržení jízdní stopy nedělalo řidiči větší obtíže.

Tři řady

Výsledkem nově vyvinuté třetí generace pneumatik Continental je členění do tří kategorií. Pro dálkovou dopravu (typy Conti Coach HA3), regionální či příměstskou dopravu (Conti City Plus HA3) a městskou hromadnou dopravu (Conti Urban HA3) je nabídka specializovaných typů plášťů, jejichž vlastnosti vyhovují co nejčastějším, ale i okrajovým podmínkám jízdy.

U první kategorie pro dálková vozidla typu Coach, s nabídkou rozměrů 295/80 R 22.5 a 315/80 R 22.5, odpovídá konstrukce a vzorek běhounu pneumatik určených pro všechny nápravy především požadavkům jízdního komfortu včetně úrovně a spektra hluku, dále bezpečnosti jízdy, tj. směrové stabilitě, přesnému vedení stopy a chování na mokré vozovce po celu dobu životnosti. Zvláštní důraz je ovšem kladen na dlouhý a ekonomický proběh s co nejnižšími náklady, tedy minimální valivý odpor.

Pro různé autobusy

Pneumatiky kategorie Conti City Plus HA3 v rozměru 295/80 R22.5 na všechny nápravy pro autobusy regionální dopravy se vyznačují hlavně stabilitou a dobrými adhezními vlastnostmi. Dále pak bezpečným chováním na mokrém povrchu po celou dobu životnosti, stejnoměrným opotřebením a velkým kilometrovým proběhem. Úlohou třetí kategorie, Conti Urban HA3 s rozměry 295/80 R22.5 a 315/80 R22.5 na všechny nápravy, je postaráno o vyztužené boky při nebezpečí střetů s obrubníky, odolnost při častém rozjíždění a brzdění a stabilita při rychlém objíždění rohů.

Kromě toho je u všech pneumatik pamatováno na spolehlivý záběr v obloucích a odolnost proti průrazům.

Zimní speciály

U samostatné řady pneumatik pro zimní podmínky Scandinavia se ještě hodnotí co největší míra samočištění, aby se vzorek neucpával sněhem a ledem. Pro vlastnosti pneumatik však zdaleka nestačí štítkové hodnoty valivého odporu, záběru na mokru a hluku. Hledisek komplexní jakosti pneumatik pro výrobce je přibližně padesát.

Podpůrné služby

Společnost Continental nabízí monitorování tlaku a teploty v jednotlivých pneumatikách na vozidle. Systém ContiPressureCheck zahrnuje celou technologii od snímačů až po přijímač s napájením a displej, který se umisťuje v zorném poli řidiče. Snímač se vsazuje do pryžového pouzdra, přilepeného na vnitřní obvod pláště. Snímač měří asi 2 cm a jeho hmotnost nepřesahuje 20 g. Po skončení životnosti pneumatiky se vyjme a může se umístit do dalšího pláště. Dodává se s napájením vlastní baterií při životnosti šest let nebo 600 000 km. Procesor systému trvale vyhodnocuje a zaznamenává tlak vzduchu i teplotu pneumatiky a přenáší data bezdrátově do přijímače na rámu vozidla a odtud na displej v pravidelných intervalech. Řidič má tak přehled o stavu obutí v reálném čase a může zahájit operativní zákrok v případě potřeby ihned.

Systém byl testován na více než třiceti soupravách přepravy nákladů a autobusech v Evropě i v USA. Více než pětina vozidel byla postižena poruchou pneumatiky. Ve všech případech došlo k včasné opravě a zabránění jinak nákladné výměny poškozené pneumatiky za novou. Systém přináší velkým vozovým parkům úsporu nákladů, vzniklých zvýšeným opotřebením a nárůstem spotřeby paliva při jízdě na podhuštěných pneumatikách. Náklady na systém se umořují účinnou prevencí před vyřazením jediného pláště.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko patří mezi nejatraktivnější rozvíjející se trhy, zaostává ale za Mexikem a Tureckem Česko patří mezi nejatraktivnější rozvíjející se trhy, zaostává ale za Mexikem a Tureckem

Česká republika je třetí nejlákavější zemí pro investory…

Spojené státy přesunou ambasádu do Jeruzaléma do konce příštího roku Spojené státy přesunou ambasádu do Jeruzaléma do konce příštího roku

Washington hodlá přesunout svou ambasádu z Tel Avivu do…

Výrobce Mattoni přebírá středoevropské aktivity PepsiCo Výrobce Mattoni přebírá středoevropské aktivity PepsiCo

Karlovarské minerální vody koupí od nadnárodní…

Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors loni hospodařil…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

TEST: Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

Dnes 12:51

Porsche Cayenne přijíždí ve třetí generaci a právě esko má být ze současné nabídky žádaným středobodem. Vyzkoušeli jsme jej i s celou řadou příplatkových položek.




Blesk.cz

Jiří Pomeje po operaci hrtanu: Stěhování do Thajska z pádných důvodů!

Jiří Pomeje po operaci hrtanu: Stěhování do Thajska…

Rakovina hrtanu mu vzala už jednou provždy hlas. Jiří Pomeje (53), který se zotavuje z páteční pětihodinové…

Zafúkané Brno, zafúkané! Autobus zapadlý ve 3 cm sněhu odtlačili cestující

Zafúkané Brno, zafúkané! Autobus zapadlý ve 3 cm…

Kdepak na Brňáky s přívalem sněhu. S kalamitou z konce týdne si tady nedělali žádné vrásky. A když  bylo nejhůř,…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Útočník Tecl se vrací do Slavie. V pondělí už trénoval s týmem

Útočník Tecl se vrací do Slavie. V pondělí už…

Poslední dílek skládačky Jindřicha Trpišovského už je na svém místě. O půl roku dříve se z hostování v Jablonci…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Kokosy na sněhu: Nigérie jede poprvé na zimní olympiádu, vysílá veselé tancující bobistky

Kokosy na sněhu: Nigérie jede poprvé na zimní…

Sportovci z Afriky jsou na zimních olympiádách vzácností. Letos se ale do Jižní Koreje chystají zástupci hned 8…