4.1. 2014 Vlastimil Šorm

Pneumatiky Continental pro autobusy: Pro autobusy

 

Německý koncern pokračuje v ofenzívě, kterou odstartoval loni v Hannoveru. Nové obutí třetí generace jsme vyzkoušeli na vlastní kůži.

Kroužíme v autokaru na zkušebním okruhu v areálu Driving Camp Pachfurth a zkušená řidička udržuje vozidlo na mezi adheze. Prožíváme pocit podobný power-slidu se sportovním vozem. Ptáme se technika, kolika „G“ jsme při dané odstředivé síle vystaveni. Musíme se přidržovat madel na opěradlech před námi, protože boční vedení sedadla odstředivé síle nestačí. V daném systému však právě působící tah do strany prý odpovídá hodnotě něco málo přes 0,5 G.

To se nezdá být mnoho, pokud uvážíme výsledky testů působících sil ke stanovení hodnoty zadržení silničních svodidel, kdy se při nárazu hodnota příčného zrychlení těžiště vozidla 3 G ještě pokládá za přípustnou; to je však již mezní hodnota pro riziko poranění při jízdě bez připoutání.

Jasná data

Měření času průjezdu jedním okruhem ukázalo hodnotu 18,53 s. Na nápravách byla namontována kola s plášti Continental Standard předchozí generace. Po přesednutí do coache s pneu třetí generace klesl čas průjezdu na 17,55 s. To se také nejeví jako velký rozdíl, rychlost průjezdu se ale zvýšila ze 45 na 47 km/h. Odstředivá síla však při stejném průměru otáčení roste s druhou mocninou rychlosti (m/s), v tomto případě tedy o cca devět procent, což je obrovský nárůst. V běžné praxi někdy stačí i mnohem menší změny a dojde k těžko zvládnutelnému a nebezpečnému smyku.

Jako cestující jsme si zkusili i chování autobusu při náročném vyhýbavém manévru. Zvláště při prudkém střídání objezdů doprava a doleva jsme se musili trvale přidržovat, ale jízdní stopa vozidla zůstávala díky přilnavosti pneumatik na mokré vozovce plynulá.

Snaha výrobců pneumatik směřuje k co nejdokonalejšímu vzorku běhounu, tuhosti příčného profilu pláště k zajištění trvalého styku celého povrchu běhounu s povrchem vozovky a dobrým podmínkám pro protektorování. Dále je třeba dbát na schopnost co nejširšího a nejrychlejšího přizpůsobení pneumatiky měnícím se podmínkám adheze.

Srovnání přilnavosti na mokru i ledu

Ve zkušebním areálu okruhu Pachfurth jsou také úseky vozovek ke zkoušení mezní brzdné dráhy. Jedna z nich je zařízena k vytváření povrchu s uměle udržovanou vrstvou ledu, a to pomocí technologie užívané při umělém zasněžování. Teplota povrchu samozřejmě neklesá znatelně pod bod mrazu, ale trvale kluzný ledový povrch neustupuje. Rozdíly v délce brzdné dráhy mezi pneumatikami Standard vyráběnými před zavedením třetí generace a novými typy pneumatik Conti Coach HA3, Conti Plus HA3 a Conti Urban HA3 prokázaly podle zkoušek značné zlepšení. Pozorovali jsme značné zkrácení brzdné dráhy při použití plášťů Conti Urban HA3. Po nastoupení do stejně vybaveného autobusu jsme sami mohli ocenit intenzitu brzdění, kterou nové typy připouštějí. Také udržení jízdní stopy nedělalo řidiči větší obtíže.

Tři řady

Výsledkem nově vyvinuté třetí generace pneumatik Continental je členění do tří kategorií. Pro dálkovou dopravu (typy Conti Coach HA3), regionální či příměstskou dopravu (Conti City Plus HA3) a městskou hromadnou dopravu (Conti Urban HA3) je nabídka specializovaných typů plášťů, jejichž vlastnosti vyhovují co nejčastějším, ale i okrajovým podmínkám jízdy.

U první kategorie pro dálková vozidla typu Coach, s nabídkou rozměrů 295/80 R 22.5 a 315/80 R 22.5, odpovídá konstrukce a vzorek běhounu pneumatik určených pro všechny nápravy především požadavkům jízdního komfortu včetně úrovně a spektra hluku, dále bezpečnosti jízdy, tj. směrové stabilitě, přesnému vedení stopy a chování na mokré vozovce po celu dobu životnosti. Zvláštní důraz je ovšem kladen na dlouhý a ekonomický proběh s co nejnižšími náklady, tedy minimální valivý odpor.

Pro různé autobusy

Pneumatiky kategorie Conti City Plus HA3 v rozměru 295/80 R22.5 na všechny nápravy pro autobusy regionální dopravy se vyznačují hlavně stabilitou a dobrými adhezními vlastnostmi. Dále pak bezpečným chováním na mokrém povrchu po celou dobu životnosti, stejnoměrným opotřebením a velkým kilometrovým proběhem. Úlohou třetí kategorie, Conti Urban HA3 s rozměry 295/80 R22.5 a 315/80 R22.5 na všechny nápravy, je postaráno o vyztužené boky při nebezpečí střetů s obrubníky, odolnost při častém rozjíždění a brzdění a stabilita při rychlém objíždění rohů.

Kromě toho je u všech pneumatik pamatováno na spolehlivý záběr v obloucích a odolnost proti průrazům.

Zimní speciály

U samostatné řady pneumatik pro zimní podmínky Scandinavia se ještě hodnotí co největší míra samočištění, aby se vzorek neucpával sněhem a ledem. Pro vlastnosti pneumatik však zdaleka nestačí štítkové hodnoty valivého odporu, záběru na mokru a hluku. Hledisek komplexní jakosti pneumatik pro výrobce je přibližně padesát.

Podpůrné služby

Společnost Continental nabízí monitorování tlaku a teploty v jednotlivých pneumatikách na vozidle. Systém ContiPressureCheck zahrnuje celou technologii od snímačů až po přijímač s napájením a displej, který se umisťuje v zorném poli řidiče. Snímač se vsazuje do pryžového pouzdra, přilepeného na vnitřní obvod pláště. Snímač měří asi 2 cm a jeho hmotnost nepřesahuje 20 g. Po skončení životnosti pneumatiky se vyjme a může se umístit do dalšího pláště. Dodává se s napájením vlastní baterií při životnosti šest let nebo 600 000 km. Procesor systému trvale vyhodnocuje a zaznamenává tlak vzduchu i teplotu pneumatiky a přenáší data bezdrátově do přijímače na rámu vozidla a odtud na displej v pravidelných intervalech. Řidič má tak přehled o stavu obutí v reálném čase a může zahájit operativní zákrok v případě potřeby ihned.

Systém byl testován na více než třiceti soupravách přepravy nákladů a autobusech v Evropě i v USA. Více než pětina vozidel byla postižena poruchou pneumatiky. Ve všech případech došlo k včasné opravě a zabránění jinak nákladné výměny poškozené pneumatiky za novou. Systém přináší velkým vozovým parkům úsporu nákladů, vzniklých zvýšeným opotřebením a nárůstem spotřeby paliva při jízdě na podhuštěných pneumatikách. Náklady na systém se umořují účinnou prevencí před vyřazením jediného pláště.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 





 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

V Letňanech vyrostlo město ve městě. Děti se s kamiony proháněly po silnicích i v terénu

V Letňanech vyrostlo město ve městě. Děti se s…

Město ve městě - a nejen to! Malí i velcí si v sobotu 21. října užívali v Letňanech den plný her. V rámci…

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

 

iSport.cz

Vary uspěly v Třebíči a jsou stále první, Kladno a Budějovice prohrály

Vary uspěly v Třebíči a jsou stále první, Kladno a…

Hokejisté Karlových Varů porazili v 16. kole první ligy Třebíč 3:2 v prodloužení a díky prohře Kladna 1:5 ve…

SESTŘIHY: Sparta přeskočila Jablonec, Baník urval s Olomoucí bod

SESTŘIHY: Sparta přeskočila Jablonec, Baník urval s…

Fotbalisté Sparty zabrali a po čtyřech ligových zápasech uspěli v 11. kole HET ligy na půdě soupeře, když díky…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…