4.1. 2014 Vlastimil Šorm

Pneumatiky Continental pro autobusy: Pro autobusy

 

Německý koncern pokračuje v ofenzívě, kterou odstartoval loni v Hannoveru. Nové obutí třetí generace jsme vyzkoušeli na vlastní kůži.

Kroužíme v autokaru na zkušebním okruhu v areálu Driving Camp Pachfurth a zkušená řidička udržuje vozidlo na mezi adheze. Prožíváme pocit podobný power-slidu se sportovním vozem. Ptáme se technika, kolika „G“ jsme při dané odstředivé síle vystaveni. Musíme se přidržovat madel na opěradlech před námi, protože boční vedení sedadla odstředivé síle nestačí. V daném systému však právě působící tah do strany prý odpovídá hodnotě něco málo přes 0,5 G.

To se nezdá být mnoho, pokud uvážíme výsledky testů působících sil ke stanovení hodnoty zadržení silničních svodidel, kdy se při nárazu hodnota příčného zrychlení těžiště vozidla 3 G ještě pokládá za přípustnou; to je však již mezní hodnota pro riziko poranění při jízdě bez připoutání.

Jasná data

Měření času průjezdu jedním okruhem ukázalo hodnotu 18,53 s. Na nápravách byla namontována kola s plášti Continental Standard předchozí generace. Po přesednutí do coache s pneu třetí generace klesl čas průjezdu na 17,55 s. To se také nejeví jako velký rozdíl, rychlost průjezdu se ale zvýšila ze 45 na 47 km/h. Odstředivá síla však při stejném průměru otáčení roste s druhou mocninou rychlosti (m/s), v tomto případě tedy o cca devět procent, což je obrovský nárůst. V běžné praxi někdy stačí i mnohem menší změny a dojde k těžko zvládnutelnému a nebezpečnému smyku.

Jako cestující jsme si zkusili i chování autobusu při náročném vyhýbavém manévru. Zvláště při prudkém střídání objezdů doprava a doleva jsme se musili trvale přidržovat, ale jízdní stopa vozidla zůstávala díky přilnavosti pneumatik na mokré vozovce plynulá.

Snaha výrobců pneumatik směřuje k co nejdokonalejšímu vzorku běhounu, tuhosti příčného profilu pláště k zajištění trvalého styku celého povrchu běhounu s povrchem vozovky a dobrým podmínkám pro protektorování. Dále je třeba dbát na schopnost co nejširšího a nejrychlejšího přizpůsobení pneumatiky měnícím se podmínkám adheze.

Srovnání přilnavosti na mokru i ledu

Ve zkušebním areálu okruhu Pachfurth jsou také úseky vozovek ke zkoušení mezní brzdné dráhy. Jedna z nich je zařízena k vytváření povrchu s uměle udržovanou vrstvou ledu, a to pomocí technologie užívané při umělém zasněžování. Teplota povrchu samozřejmě neklesá znatelně pod bod mrazu, ale trvale kluzný ledový povrch neustupuje. Rozdíly v délce brzdné dráhy mezi pneumatikami Standard vyráběnými před zavedením třetí generace a novými typy pneumatik Conti Coach HA3, Conti Plus HA3 a Conti Urban HA3 prokázaly podle zkoušek značné zlepšení. Pozorovali jsme značné zkrácení brzdné dráhy při použití plášťů Conti Urban HA3. Po nastoupení do stejně vybaveného autobusu jsme sami mohli ocenit intenzitu brzdění, kterou nové typy připouštějí. Také udržení jízdní stopy nedělalo řidiči větší obtíže.

Tři řady

Výsledkem nově vyvinuté třetí generace pneumatik Continental je členění do tří kategorií. Pro dálkovou dopravu (typy Conti Coach HA3), regionální či příměstskou dopravu (Conti City Plus HA3) a městskou hromadnou dopravu (Conti Urban HA3) je nabídka specializovaných typů plášťů, jejichž vlastnosti vyhovují co nejčastějším, ale i okrajovým podmínkám jízdy.

U první kategorie pro dálková vozidla typu Coach, s nabídkou rozměrů 295/80 R 22.5 a 315/80 R 22.5, odpovídá konstrukce a vzorek běhounu pneumatik určených pro všechny nápravy především požadavkům jízdního komfortu včetně úrovně a spektra hluku, dále bezpečnosti jízdy, tj. směrové stabilitě, přesnému vedení stopy a chování na mokré vozovce po celu dobu životnosti. Zvláštní důraz je ovšem kladen na dlouhý a ekonomický proběh s co nejnižšími náklady, tedy minimální valivý odpor.

Pro různé autobusy

Pneumatiky kategorie Conti City Plus HA3 v rozměru 295/80 R22.5 na všechny nápravy pro autobusy regionální dopravy se vyznačují hlavně stabilitou a dobrými adhezními vlastnostmi. Dále pak bezpečným chováním na mokrém povrchu po celou dobu životnosti, stejnoměrným opotřebením a velkým kilometrovým proběhem. Úlohou třetí kategorie, Conti Urban HA3 s rozměry 295/80 R22.5 a 315/80 R22.5 na všechny nápravy, je postaráno o vyztužené boky při nebezpečí střetů s obrubníky, odolnost při častém rozjíždění a brzdění a stabilita při rychlém objíždění rohů.

Kromě toho je u všech pneumatik pamatováno na spolehlivý záběr v obloucích a odolnost proti průrazům.

Zimní speciály

U samostatné řady pneumatik pro zimní podmínky Scandinavia se ještě hodnotí co největší míra samočištění, aby se vzorek neucpával sněhem a ledem. Pro vlastnosti pneumatik však zdaleka nestačí štítkové hodnoty valivého odporu, záběru na mokru a hluku. Hledisek komplexní jakosti pneumatik pro výrobce je přibližně padesát.

Podpůrné služby

Společnost Continental nabízí monitorování tlaku a teploty v jednotlivých pneumatikách na vozidle. Systém ContiPressureCheck zahrnuje celou technologii od snímačů až po přijímač s napájením a displej, který se umisťuje v zorném poli řidiče. Snímač se vsazuje do pryžového pouzdra, přilepeného na vnitřní obvod pláště. Snímač měří asi 2 cm a jeho hmotnost nepřesahuje 20 g. Po skončení životnosti pneumatiky se vyjme a může se umístit do dalšího pláště. Dodává se s napájením vlastní baterií při životnosti šest let nebo 600 000 km. Procesor systému trvale vyhodnocuje a zaznamenává tlak vzduchu i teplotu pneumatiky a přenáší data bezdrátově do přijímače na rámu vozidla a odtud na displej v pravidelných intervalech. Řidič má tak přehled o stavu obutí v reálném čase a může zahájit operativní zákrok v případě potřeby ihned.

Systém byl testován na více než třiceti soupravách přepravy nákladů a autobusech v Evropě i v USA. Více než pětina vozidel byla postižena poruchou pneumatiky. Ve všech případech došlo k včasné opravě a zabránění jinak nákladné výměny poškozené pneumatiky za novou. Systém přináší velkým vozovým parkům úsporu nákladů, vzniklých zvýšeným opotřebením a nárůstem spotřeby paliva při jízdě na podhuštěných pneumatikách. Náklady na systém se umořují účinnou prevencí před vyřazením jediného pláště.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komunisty vede Filip, chtějí vliv na vládu Komunisty vede Filip, chtějí vliv na vládu

Komunisté pokračují v nastaveném kurzu. Z nejvyššího…

Zápisník Jany Havligerové: Pětiletka s tuzemákem Zápisník Jany Havligerové: Pětiletka s tuzemákem

Na sjezdu komunistů poprvé od listopadu 1989 promluvil…

Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

Radek Brzobohatý (†79) se musí v hrobě obracet: Podraz s divadlem!

Radek Brzobohatý (†79) se musí v hrobě obracet:…

Inkasovala miliony a teď podraz. Hana Gregorová (65) před rokem prodala Divadlo Radka Brzobohatého a nyní…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Pulkrab dostane za červenou na zadek, čertil se Holoubek po remíze

Pulkrab dostane za červenou na zadek, čertil se…

V klidu, v pohodě. Možná by člověk čekal, že když Slovan ve dvou minulých utkáních prohrál, bude jeho trenéra…

 

Reflex.cz

Král afrického státu změnil název své země. Pletou si nás se Švýcarskem, stěžoval si monarcha

Král afrického státu změnil název své země. Pletou…

Není na světě mnoho lidí, kteří mohou změnit název státu. Ale král, jeden z posledních panovníků v diarchii na…

Rusko, země dětských opilců a ztracených duší. Tísnivé snímky francouzské fotografky vás zarmoutí

Rusko, země dětských opilců a ztracených duší.…

Během 90. let procházel bývalý Sovětský svaz i jeho bývalé svazové republiky snad nejdivočejším obdobím možná od…