Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak pokročilé asistenční systémy škodí: Že vás štvou, je ten menší problém

Tomáš Dusil
Diskuze (63)
Moderní bezpečnostní a asistenční systémy zvyšují bezpečnost a pohodlí řidiče. Jenže i v případě jen malé nehody mohou zvýšit náklady na opravu vozu. A to klidně dvojnásobně.

Adaptivní diodové světlomety, aktivní kapota chránící chodce, parkovací senzory, kamera za čelním sklem či radar (případně lidar) v přední části vozidla... To vše jsou systémy, které jsou dnes běžně dostupné. Pokud ne na malých autech, tak od střední třídy snad napříč všemi automobilovými výrobci. Třeba adaptivní tempomat se neobejde bez radaru či lidaru (stejně jako systém varující před srážkou) a případně zmírňující její následky samočinným zásahem do brzd vozidla.

Taková malá nehoda

Uvedené systémy jsou jednoznačně přínosné, pokud pomáhají zachránit lidské životy, o tom není pochyb. Jenže současně mají i svá negativa. K tomu, aby mohly efektivně fungovat, musejí být ve vozidle situovány na vhodném místě. Třeba radar tak bývá umístěn zcela vpředu, hned za maskou chladiče, případně o něco níže v nárazníku. A parkovací senzory jakbysmet. I nezasvěcenému člověku musí být hned jasné, že k poškození těchto součástek stačí velmi málo.

Jakým způsobem ovlivňují pokročilé bezpečnostní a asistenční systémy cenu opravy po třeba jen malé nehodě, zjišťovala v USA Americká automobilová asociace AAA (American Automobile Association).

Za tímto účelem vzala tři auta běžně nabízená na americkém trhu a představující různé automobilové třídy. Konkrétně se jednalo o Nissan Rogue coby malé sportovní SUV, dále Toyotu Camry, která reprezentovala střední třídu sedanů, a konečně Ford F-150 zastupující v Americe populární pick-upy. Všechna auta byla vyrobena v roce 2018 a zároveň vybavena pokročilými asistenčními a bezpečnostními systémy.

U uvedených aut zjišťovalo AAA ceny konkrétních dílů, a to včetně nezbytných doplňkových prací, jakými jsou třeba výměna skla v případě poškození dešťového čidla či kamery umístěné za ním. Náklady na díly vycházely z cen uplatňovaných autorizovanými opravci, tudíž se jedná o ceny originálních dílů.

Klidně na dvojnásobek

Na kolik tedy vyjde oprava vozidla s asistenčními systémy nebo spíše o kolik bude vyšší, než u stejného auta bez nich? Podle informací AAA vyjde přední radar nezbytný třeba pro nouzové brzdění na částku 900 až 1300 dolarů (20.000 až 28.600 korun), zadní radar hlídající mrtvý úhel stojí 850 až 2050 dolarů (19.500 až 45.000 korun), přední kamera umístěná za čelním sklem vyjde na 850 až 1900 dolarů (19.000 až 43.000 korun). Lacinější jsou ultrazvukové parkovací senzory, které stojí 500 až 1300 dolarů (11.000 až 28.600 korun). A takto bychom mohli pokračovat.

Ve snaze převést uvedené informace na české podmínky jsme zkusili zjistit orientační ceny vybraných komponentů asistenčních systémů, u nichž hrozí poškození při čelním nárazu i v malé rychlosti. Jako vzorek jsme vzali vůz Škoda Octavia III, respektive VW Golf 7. generace. Jedná se čistě o ceny součástek, tedy bez výměny a doplňkových prací. U uvedené dvojice lze třeba přední radar systému AEB (autonomní nouzový brzdový systém) koupit za přibližnou částku 11.000 korun, kamera za čelním sklem vyjde na zhruba 9.000 korun a dešťový senzor stojí asi 1.700 korun. Za parkovací číslo dále zhruba sedm stovek, ovšem v předním nárazníku je těchto senzorů šest.

Uvedené vozy mají také takzvanou aktivní kapotu, chránící chodce při střetu. Samotný mechanismus vystřelování kapoty lze po jeho aktivaci ještě dvakrát použít, než se musí vyměnit. K výměně byste tak museli „bourat“ třikrát.

Elektronické problémy

Ceny tedy nejsou na první pohled zase tak vysoké, i když, jak se to vezme. Třeba přední radar je u Octavie III umístěný ve spodní části nárazníku, takže i při malé nehodě je první na ráně. K jeho poškození tak stačí trefit pouze nárazník. A je opravdu rozdíl dát 10.000 korun za nárazník, nebo 20.000 korun za nárazník a radar.

U uvedených systémů ale číhá ještě jeden problém. Tím je jejich kompatibilita s elektronickou multiplexní sítí vozidel. Pokud si tento díl koupíte třeba na vrakovišti, může se stát, že po výměně a opravě vozidla nebude funkční, neboť nebude umět komunikovat se zbývající elektronikou auta. To pak nezbude nic jiného, než konkrétní součástku zakoupit jako novou na konkrétní výrobní číslo (VIN) opravovaného vozidla. Toto se samozřejmě nemusí týkat všech komponentů asistenčních systémů. Pokud v sobě ale mají integrovanou řídicí jednotku, je téměř jisté, že součástky „z cizího“ vozu nebude možné spárovat s elektronikou ve vašem autě.

Tomáš Dusil
Diskuze (63)
Avatar - Beefcake
18. 1. 2019 17:59
Re: Jak pokročilé asistenční systémy škodí ?
A ty chodis po tme bez svetiel ?
18. 1. 2019 10:09
Re: mne najviac vadia dnes brzdovky
jasné, ale teraz je áut strašne veľa všetci jazdia aj na záchod a samá zápcha a kolóna, k tomu prirátaj, že dnes už každá žena šoféruje a každé decko má svoje auto tiež, takže si vychutnávaš naplno a ešte si pridaj, že dnes ti ledky svietia jak keby mali osvetľovať hospodársky areál.
18. 1. 2019 07:21
Re: Jak pokročilé asistenční systémy škodí ?
Nevěřím tomu, že díky ESP roztočíte auto. ESP právě roztočení auta brání a zatím jsem nenašel situaci, kdy by ESP toto mohlo způsobit.
Já naopak, když chci zadriftovat nebo s autem "vyvádět", tak ESP musím vypnout.
18. 1. 2019 07:15
Re: Jak pokročilé asistenční systémy škodí ?
Ve tmě nevidí. Myslím tím situaci, kdy ve tmě třeba jede auto na denní svícení a ty jedeš za ním. Kamera tuto situaci nedá, pouze radar.
Avatar - Đawson
17. 1. 2019 23:56
Re: Jak pokročilé asistenční systémy škodí ?
Logan, sandero ho neumi vypnout vubec, citigo a fabia s nejslabsim motorem taktez ne