reklama


5.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Převodovka s plynulou změnou převodu (CVT): Jak se k ní chovat, aby vydržela?

 

Minule jsme se snažili shrnout pět věcí, které nedělat, když řídíte auto s dvouspojkovou samočinnou převodovkou. Nyní se pokusíme o něco podobného. Pouze dvouspojkovou převodovku vyměníme za variátor.

Převodovky s plynulou změnou převodu nebo také variátory se v osobních autech poprvé objevily v roce 1958. Za jejich vývojem stála nizozemská automobilka Van Doorne’s Automobiel Fabriek neboli zkráceně DAF. Dlouho však byla osamocena. Teprve v 80. letech se přidali další výrobci, a sice Fiat (převodovka Uno-matic) a Ford (převodovka CTX). Prvně jmenovaná byla určená, jak ostatně název napovídá, pro malý Fiat Uno, druhá pro Fiestu. Variátory totiž nebyly původně stavěné na přenosy velkých točivých momentů. Proto se používaly téměř výhradně ve spojení s malými motory a tedy i vozidly nižších tříd. V současné době ale již převodovky CVT můžete vidět i na velkých a hlavně výkonnějších autech. O jejich zásadní zlepšení se zasloužila společnost Schaeffler, dodavatel známých ústrojí Lineartronic (Subaru) a Multitronic (Audi). Obě tyto převodovky představují poslední vývojový stupeň variátorů pro osobní auta.

Odolnost vzbuzuje pochybnosti

Pokud čtete naše články o ojetinách pravidelně, tak víte, že motory v kombinaci s CVT moc nedoporučujeme. Převodovky CVT totiž obecně bez ohledu na typ či stáří přenáší točivý moment třením. Už z toho je jasné, že musí podléhat opotřebení. Kdy to bude a kolik v praxi skříň vydrží, dost závisí na její kvalitě a použitých materiálech, zejména řetěz, jenž propojuje dvě kuželová kola. A taky na způsobu používání. Když už si převodovku CVT chcete pořídit, třeba pro zcela plynulou jízdu při zrychlování, nebo pokud už ji ve svém autě máte, možná se vám budou hodit naše informace.

Používejte správně auto

Ano, zní to sice divně, ale je tomu skutečně tak. Pokud už budete volit auto se samočinnou převodovkou s plynulou změnou převodu, přemýšlejte, jakým způsobem chcete auto používat, přesněji k jakému účelu. Bude-li to k častým jízdám městem a na krátké vzdálenosti, pak může být variátor i dobrou volbou. Převodovky CVT vykazují výrazně nižší vnitřní tření než třeba planetové automaty. Při častém popojíždění tak skutečně mohou uspořit cenné litry paliva.

Přesně opačně je tomu při provozu na dlouhé vzdálenosti. Jízda po dálnici vysokou rychlostí vede naopak ke zvýšení spotřeby, neboť v tomto režimu vykazuje převodovka větší mechanické ztráty zapříčiněné prokluzem řetězu na kuželových kolech, mechaniky přezdívaných „šaiba“.

Měňte rychlost jízdy

Tím nejhorším je pro převodovku CVT jízda ustálenou rychlostí. Tedy pokud se nezrychluje či nebrzdí. Při konstantní rychlosti totiž řetěz zůstává „zafixovaný“ v jedné konkrétní poloze na kuželovém kole. Pokud byste s takovým autem jezdili stále rychlostí řekněme 130 km/h, po čase vznikne v místě, v němž řetěz přenáší hnací sílu z a na kuželové kolo, drážka – opotřebení. A právě tato závada se v minulosti často pojila s předovkami Audi Multitronic. Když už s takovým autem jedete po dálnici, snažte se měnit jízdní rytmus. Prostě občas zrychlete nebo zpomalte. Tedy měňte otáčky motoru a s nimi i převod v převodovce.

Nevyřazujte po zastavení na „neutrál“

Současné převodovky CVT používají pro vstup hnací síly od motoru buď rozjezdovou třecí vícelamelovou spojku (Honda CVT, Audi Multitronic), nebo kapalinový měnič (Subaru Lineartronic). Audi Multitronic má navíc tyto spojky dvě. Jednu pro jízdu vpřed, druhou pro zpátečku. K otočení smyslu točivého momentu, tedy aby auto couvalo, se u převodovek CVT používá přídavný planetový převod.

Jakmile vozidlo zastaví, dojde k rozpojení třecí spojky. V případě kapalinového měniče může olej v něm volně cirkulovat. Není tedy žádný důvod k vyřazování do neutrálu. Tím se tady vlastně „pouze“ rozpojí příslušná spojka.

Při stání v kopci používejte brzdu

Při zastavení vozidla ve svahu v žádném případě nepoužívejte k jeho udržení na místě motor a tedy plynový pedál. Pokud to uděláte, dochází ke zvýšenému opotřebení rozjezdové třecí spojky. V omezené míře také k opotřebení ploch kuželových kol. Nechte páku voliče v režimu „D“ a normálně držte brzdový pedál – zabrzděte.

Netahejte přívěs

Životnost variátoru, respektive rozjezdové spojky, snižuje tahání zejména hmotnějších přívěsů. Tím nemáme na mysli lehký vozík, ale třeba karavan, případně „plaťák“ s naloženým autem. Je to stejné jako u dvouspojkové převodovky. To platí zejména u větších auta s variátorem. O něco lépe jsou na tom CVT s hydrodynamickým měničem (Subaru Lineartronic). Přesto, pokud plánujete za autem tahat přívěs, variátoru se určitě vyhněte a raději zvolte planetovou převodovku. Ta je pro daný účel nejvhodnější.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan chce znovuzavedení trestu smrti a pro sebe větší pravomoci Erdogan chce znovuzavedení trestu smrti a pro sebe větší pravomoci

Pokud znovuzavedení trestu smrti neschválí turecký…

Volkswagen zastropoval platy a odměny nejvyšších manažerů. Chce předejít kritice Volkswagen zastropoval platy a odměny nejvyšších manažerů. Chce předejít kritice

Dozorčí rada německé automobilové skupiny Volkswagen…

 
 

Přidat názorDiskuse: Převodovka s plynulou změnou převodu…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila! Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila!

Motorkář ve Velké Británii natočil konflikt mezi…

Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat! Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat!

Kia představila čtvrtou generaci modelu Rio už minulý rok…

 






 
Optický klam: Proč se nám zdá, že se kola při jízdě otáčejí na druhou stranu?

Optický klam: Proč se nám zdá, že se kola při jízdě otáčejí na druhou stranu?

Včera

Někdy to vypadá, jako kdyby se kola automobilu jedoucího určitým směrem otáčela nebo dokonce stála, přestože pohyb vozu je jasně zřetelný. Čím to je?




Blesk.cz

Libye zakázala dospělým do 45 let opustit zemi. Aby se nepřidali k teroristům

Libye zakázala dospělým do 45 let opustit zemi. Aby…

Východní Libye zakázala občanům mezi 18 a 45 lety vycestovat bez povolení úřadů. Řada z těch, kdo zemi opustí,…

Policisté si to rozdali ve služebním autě: Hlášení o loupeži úplně ignorovali!

Policisté si to rozdali ve služebním autě: Hlášení o…

Policisté byli přistiženi přímo při činu! Muž a žena v uniformě se oddávali intimním hrátkám při službě v…

 

iSport.cz

Dvougólový střelec Buchtele: Chtěli jsme tři body a máme je

Dvougólový střelec Buchtele: Chtěli jsme tři body a máme je

Nebyl to pro Spartu jednoduchý večer. Pražský celek ale dokázal urvat cennou výhru na ledě Mladé Boleslavi 4:2,…

VIDEO: Liberec s Kometou dostaly nakládačku, Pardubice dál padají

VIDEO: Liberec s Kometou dostaly nakládačku,…

Hokejisté Liberce měli dnes první příležitost obhájit Prezidentský pohár. V rámci kompletního 49. kola bojovali…

 

Reflex.cz

Proč nebude profesor Drahoš prezidentem

Proč nebude profesor Drahoš prezidentem

Ano, Česká republika konečně má protikandidáta k Miloši Zemanovi v nadcházející prezidentské volbě. Je to…

V Česku začíná komiksová revoluce. Projekt NANITS mění zažité pořádky a vyzkoušet si ho můžete zdarma

V Česku začíná komiksová revoluce. Projekt NANITS…

Stvořili celý nový vesmír, na crowdfoundingové platformě Kickstarter vybrali přes 800 tisíc korun, vymysleli…

 
 
reklama