5.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Převodovka s plynulou změnou převodu (CVT): Jak se k ní chovat, aby vydržela?

 

Minule jsme se snažili shrnout pět věcí, které nedělat, když řídíte auto s dvouspojkovou samočinnou převodovkou. Nyní se pokusíme o něco podobného. Pouze dvouspojkovou převodovku vyměníme za variátor.

Převodovky s plynulou změnou převodu nebo také variátory se v osobních autech poprvé objevily v roce 1958. Za jejich vývojem stála nizozemská automobilka Van Doorne’s Automobiel Fabriek neboli zkráceně DAF. Dlouho však byla osamocena. Teprve v 80. letech se přidali další výrobci, a sice Fiat (převodovka Uno-matic) a Ford (převodovka CTX). Prvně jmenovaná byla určená, jak ostatně název napovídá, pro malý Fiat Uno, druhá pro Fiestu. Variátory totiž nebyly původně stavěné na přenosy velkých točivých momentů. Proto se používaly téměř výhradně ve spojení s malými motory a tedy i vozidly nižších tříd. V současné době ale již převodovky CVT můžete vidět i na velkých a hlavně výkonnějších autech. O jejich zásadní zlepšení se zasloužila společnost Schaeffler, dodavatel známých ústrojí Lineartronic (Subaru) a Multitronic (Audi). Obě tyto převodovky představují poslední vývojový stupeň variátorů pro osobní auta.

Odolnost vzbuzuje pochybnosti

Pokud čtete naše články o ojetinách pravidelně, tak víte, že motory v kombinaci s CVT moc nedoporučujeme. Převodovky CVT totiž obecně bez ohledu na typ či stáří přenáší točivý moment třením. Už z toho je jasné, že musí podléhat opotřebení. Kdy to bude a kolik v praxi skříň vydrží, dost závisí na její kvalitě a použitých materiálech, zejména řetěz, jenž propojuje dvě kuželová kola. A taky na způsobu používání. Když už si převodovku CVT chcete pořídit, třeba pro zcela plynulou jízdu při zrychlování, nebo pokud už ji ve svém autě máte, možná se vám budou hodit naše informace.

Používejte správně auto

Ano, zní to sice divně, ale je tomu skutečně tak. Pokud už budete volit auto se samočinnou převodovkou s plynulou změnou převodu, přemýšlejte, jakým způsobem chcete auto používat, přesněji k jakému účelu. Bude-li to k častým jízdám městem a na krátké vzdálenosti, pak může být variátor i dobrou volbou. Převodovky CVT vykazují výrazně nižší vnitřní tření než třeba planetové automaty. Při častém popojíždění tak skutečně mohou uspořit cenné litry paliva.

Přesně opačně je tomu při provozu na dlouhé vzdálenosti. Jízda po dálnici vysokou rychlostí vede naopak ke zvýšení spotřeby, neboť v tomto režimu vykazuje převodovka větší mechanické ztráty zapříčiněné prokluzem řetězu na kuželových kolech, mechaniky přezdívaných „šaiba“.

Měňte rychlost jízdy

Tím nejhorším je pro převodovku CVT jízda ustálenou rychlostí. Tedy pokud se nezrychluje či nebrzdí. Při konstantní rychlosti totiž řetěz zůstává „zafixovaný“ v jedné konkrétní poloze na kuželovém kole. Pokud byste s takovým autem jezdili stále rychlostí řekněme 130 km/h, po čase vznikne v místě, v němž řetěz přenáší hnací sílu z a na kuželové kolo, drážka – opotřebení. A právě tato závada se v minulosti často pojila s předovkami Audi Multitronic. Když už s takovým autem jedete po dálnici, snažte se měnit jízdní rytmus. Prostě občas zrychlete nebo zpomalte. Tedy měňte otáčky motoru a s nimi i převod v převodovce.

Nevyřazujte po zastavení na „neutrál“

Současné převodovky CVT používají pro vstup hnací síly od motoru buď rozjezdovou třecí vícelamelovou spojku (Honda CVT, Audi Multitronic), nebo kapalinový měnič (Subaru Lineartronic). Audi Multitronic má navíc tyto spojky dvě. Jednu pro jízdu vpřed, druhou pro zpátečku. K otočení smyslu točivého momentu, tedy aby auto couvalo, se u převodovek CVT používá přídavný planetový převod.

Jakmile vozidlo zastaví, dojde k rozpojení třecí spojky. V případě kapalinového měniče může olej v něm volně cirkulovat. Není tedy žádný důvod k vyřazování do neutrálu. Tím se tady vlastně „pouze“ rozpojí příslušná spojka.

Při stání v kopci používejte brzdu

Při zastavení vozidla ve svahu v žádném případě nepoužívejte k jeho udržení na místě motor a tedy plynový pedál. Pokud to uděláte, dochází ke zvýšenému opotřebení rozjezdové třecí spojky. V omezené míře také k opotřebení ploch kuželových kol. Nechte páku voliče v režimu „D“ a normálně držte brzdový pedál – zabrzděte.

Netahejte přívěs

Životnost variátoru, respektive rozjezdové spojky, snižuje tahání zejména hmotnějších přívěsů. Tím nemáme na mysli lehký vozík, ale třeba karavan, případně „plaťák“ s naloženým autem. Je to stejné jako u dvouspojkové převodovky. To platí zejména u větších auta s variátorem. O něco lépe jsou na tom CVT s hydrodynamickým měničem (Subaru Lineartronic). Přesto, pokud plánujete za autem tahat přívěs, variátoru se určitě vyhněte a raději zvolte planetovou převodovku. Ta je pro daný účel nejvhodnější.

Spolupracujeme s TipCars.com
Petříček: Brexit bez dohody by oslabil český HDP až o procento Petříček: Brexit bez dohody by oslabil český HDP až o procento

Vystoupení Británie z Evropské unie bez dohody by mohlo…

Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka

Možnost bydlet jako seriálové hvězdy zřejmě nikdy nebyla…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Převodovka s plynulou změnou převodu…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Dostane Mustang další motor? Ford zřejmě chystá výkonnější čtyřválec Dostane Mustang další motor? Ford zřejmě chystá výkonnější čtyřválec

Ford má zřejmě v plánu doplnit nabídku motorizací…

 





 
Švédská rallye po 2. etapě: Tänak převzal žezlo a kraluje

Švédská rallye po 2. etapě: Tänak převzal žezlo a kraluje

Včera

Estonský pilot Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) je lídrem Švédské rallye, druhého podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na začátku sobotního programu se dostal na první místo, vyhrál čtytři měřené testy a suverénně kraluje severské soutěži.




Blesk.cz

Tohle je tvář války: Fatima (12) váží sotva 10 kilo, s rodinou žije pod stromem

Tohle je tvář války: Fatima (12) váží sotva 10 kilo,…

Miliony Jemenců, hlavně dětí, nesou následky táhlé občanské války. Země je na pokraji hladomoru. Světem otřásly…

Breaking Bad film bude navazovat na seriál a hlavním hrdinou se stane Jesse. Snímek míří na Netflix

Breaking Bad film bude navazovat na seriál a hlavním…

Chystaný Breaking Bad (v Česku Perníkový táta) film začíná nabírat obrysy. Veškeré zvěsti, které kolem snímku…

 

iSport.cz

Češky zářily ve stíhačce! Vítková i Davidová se zlepšily, Krčmář si pohoršil

Češky zářily ve stíhačce! Vítková i Davidová se…

Biatlonový seriál v sobotu pokračoval stíhacími závody! V ženské stíhačce zazářily české závodnice. Veronika…

SESTŘIHY: Baník vyhrál a je třetí. Slaví i Příbram, Bohemians opět padli

SESTŘIHY: Baník vyhrál a je třetí. Slaví i Příbram,…

Ostravský Baník je opět třetí. Minimálně do neděle se svěřenci Bohumila Páníka dostali před Jablonec a pražskou…

 

Reflex.cz

Zdechovský: EU je teď hodně levicová, z brexitu se nepoučila, chyby se hledají všude jinde

Zdechovský: EU je teď hodně levicová, z brexitu se…

KDU-ČSL se v nadcházejících eurovolbách bude o hlasy voličů ucházet v alianci s menšími konzervativními…

Radomil Bábek: Česká republika jako navoněná bída

Radomil Bábek: Česká republika jako navoněná bída

Tak skvěle se nám ještě nežilo. Občan vidí, že mu roste plat, v obchodech najde lákavé zboží, zaletí si na…