5.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Převodovka s plynulou změnou převodu (CVT): Jak se k ní chovat, aby vydržela?

 

Minule jsme se snažili shrnout pět věcí, které nedělat, když řídíte auto s dvouspojkovou samočinnou převodovkou. Nyní se pokusíme o něco podobného. Pouze dvouspojkovou převodovku vyměníme za variátor.

Převodovky s plynulou změnou převodu nebo také variátory se v osobních autech poprvé objevily v roce 1958. Za jejich vývojem stála nizozemská automobilka Van Doorne’s Automobiel Fabriek neboli zkráceně DAF. Dlouho však byla osamocena. Teprve v 80. letech se přidali další výrobci, a sice Fiat (převodovka Uno-matic) a Ford (převodovka CTX). Prvně jmenovaná byla určená, jak ostatně název napovídá, pro malý Fiat Uno, druhá pro Fiestu. Variátory totiž nebyly původně stavěné na přenosy velkých točivých momentů. Proto se používaly téměř výhradně ve spojení s malými motory a tedy i vozidly nižších tříd. V současné době ale již převodovky CVT můžete vidět i na velkých a hlavně výkonnějších autech. O jejich zásadní zlepšení se zasloužila společnost Schaeffler, dodavatel známých ústrojí Lineartronic (Subaru) a Multitronic (Audi). Obě tyto převodovky představují poslední vývojový stupeň variátorů pro osobní auta.

Odolnost vzbuzuje pochybnosti

Pokud čtete naše články o ojetinách pravidelně, tak víte, že motory v kombinaci s CVT moc nedoporučujeme. Převodovky CVT totiž obecně bez ohledu na typ či stáří přenáší točivý moment třením. Už z toho je jasné, že musí podléhat opotřebení. Kdy to bude a kolik v praxi skříň vydrží, dost závisí na její kvalitě a použitých materiálech, zejména řetěz, jenž propojuje dvě kuželová kola. A taky na způsobu používání. Když už si převodovku CVT chcete pořídit, třeba pro zcela plynulou jízdu při zrychlování, nebo pokud už ji ve svém autě máte, možná se vám budou hodit naše informace.

Používejte správně auto

Ano, zní to sice divně, ale je tomu skutečně tak. Pokud už budete volit auto se samočinnou převodovkou s plynulou změnou převodu, přemýšlejte, jakým způsobem chcete auto používat, přesněji k jakému účelu. Bude-li to k častým jízdám městem a na krátké vzdálenosti, pak může být variátor i dobrou volbou. Převodovky CVT vykazují výrazně nižší vnitřní tření než třeba planetové automaty. Při častém popojíždění tak skutečně mohou uspořit cenné litry paliva.

Přesně opačně je tomu při provozu na dlouhé vzdálenosti. Jízda po dálnici vysokou rychlostí vede naopak ke zvýšení spotřeby, neboť v tomto režimu vykazuje převodovka větší mechanické ztráty zapříčiněné prokluzem řetězu na kuželových kolech, mechaniky přezdívaných „šaiba“.

Měňte rychlost jízdy

Tím nejhorším je pro převodovku CVT jízda ustálenou rychlostí. Tedy pokud se nezrychluje či nebrzdí. Při konstantní rychlosti totiž řetěz zůstává „zafixovaný“ v jedné konkrétní poloze na kuželovém kole. Pokud byste s takovým autem jezdili stále rychlostí řekněme 130 km/h, po čase vznikne v místě, v němž řetěz přenáší hnací sílu z a na kuželové kolo, drážka – opotřebení. A právě tato závada se v minulosti často pojila s předovkami Audi Multitronic. Když už s takovým autem jedete po dálnici, snažte se měnit jízdní rytmus. Prostě občas zrychlete nebo zpomalte. Tedy měňte otáčky motoru a s nimi i převod v převodovce.

Nevyřazujte po zastavení na „neutrál“

Současné převodovky CVT používají pro vstup hnací síly od motoru buď rozjezdovou třecí vícelamelovou spojku (Honda CVT, Audi Multitronic), nebo kapalinový měnič (Subaru Lineartronic). Audi Multitronic má navíc tyto spojky dvě. Jednu pro jízdu vpřed, druhou pro zpátečku. K otočení smyslu točivého momentu, tedy aby auto couvalo, se u převodovek CVT používá přídavný planetový převod.

Jakmile vozidlo zastaví, dojde k rozpojení třecí spojky. V případě kapalinového měniče může olej v něm volně cirkulovat. Není tedy žádný důvod k vyřazování do neutrálu. Tím se tady vlastně „pouze“ rozpojí příslušná spojka.

Při stání v kopci používejte brzdu

Při zastavení vozidla ve svahu v žádném případě nepoužívejte k jeho udržení na místě motor a tedy plynový pedál. Pokud to uděláte, dochází ke zvýšenému opotřebení rozjezdové třecí spojky. V omezené míře také k opotřebení ploch kuželových kol. Nechte páku voliče v režimu „D“ a normálně držte brzdový pedál – zabrzděte.

Netahejte přívěs

Životnost variátoru, respektive rozjezdové spojky, snižuje tahání zejména hmotnějších přívěsů. Tím nemáme na mysli lehký vozík, ale třeba karavan, případně „plaťák“ s naloženým autem. Je to stejné jako u dvouspojkové převodovky. To platí zejména u větších auta s variátorem. O něco lépe jsou na tom CVT s hydrodynamickým měničem (Subaru Lineartronic). Přesto, pokud plánujete za autem tahat přívěs, variátoru se určitě vyhněte a raději zvolte planetovou převodovku. Ta je pro daný účel nejvhodnější.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték

SŽDC chystá rychlou trať do Mnichova. Dokončení české…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Převodovka s plynulou změnou převodu…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 





 
Jízdní dojmy se Seatem Tarraco: Nová vlajková loď sourozence nezapře, přesto je svá

Jízdní dojmy se Seatem Tarraco: Nová vlajková loď sourozence nezapře, přesto je svá

Dnes 08:00

Modely Kodiaq a Tiguan Allspace se dočkaly koncernového sourozence. Jaké je SUV Seatu pro sedm jsme zjišťovali v okolí Barcelony.




Blesk.cz

Hodinové kolony: Provoz na D1 po kolapsu stále vázne. Dopravu komplikují kamioňáci

Hodinové kolony: Provoz na D1 po kolapsu stále…

Dálnice D1 na Vysočině byla celou noc i dnes ráno sjízdná jen s velkými problémy, řidiči stále čekají v dlouhých…

Poštu zavalilo 420 tisíc balíků za 24 hodin. Ředitel slibuje: „Dárky doručíme do 4 dnů“

Poštu zavalilo 420 tisíc balíků za 24 hodin. Ředitel…

Češi před Vánoci posílají opět více balíků. Zatímco loni touto dobou pošťáci doručovali přibližně 300 až 350…

 

iSport.cz

Satoranský Washingtonu k výhře nepomohl, Detroit padl o bod

Satoranský Washingtonu k výhře nepomohl, Detroit padl o bod

Basketbalisté Washingtonu prohráli v NBA potřetí za sebou, a to 125:130 s Bostonem po prodloužení, přestože…

Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i přes kolaps Realu

Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i přes…

Fotbalisté Plzně v závěrečném utkání Ligy mistrů doma porazili AS Řím 2:1, ve skupině G obsadili třetí místo a…

 

Reflex.cz

Marek Stoniš: Filipika proti Babišovu státnímu zadarmu

Marek Stoniš: Filipika proti Babišovu státnímu zadarmu

Babišova vláda odvíjí svůj domnělý úspěch od věcí, které nabízí lidem zdarma. Třeba jízdenky na vlak vybraným…

Proč s rozumnými argumenty často nevyhrajeme? Podřídit se emocím jsme se naučili od prapředků

Proč s rozumnými argumenty často nevyhrajeme?…

Běžný problém: proč lidé nezmění svůj názor, ani když narazí na rozumné argumenty? Protože je v nich něco…