5.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Převodovka s plynulou změnou převodu (CVT): Jak se k ní chovat, aby vydržela?

 

Minule jsme se snažili shrnout pět věcí, které nedělat, když řídíte auto s dvouspojkovou samočinnou převodovkou. Nyní se pokusíme o něco podobného. Pouze dvouspojkovou převodovku vyměníme za variátor.

Převodovky s plynulou změnou převodu nebo také variátory se v osobních autech poprvé objevily v roce 1958. Za jejich vývojem stála nizozemská automobilka Van Doorne’s Automobiel Fabriek neboli zkráceně DAF. Dlouho však byla osamocena. Teprve v 80. letech se přidali další výrobci, a sice Fiat (převodovka Uno-matic) a Ford (převodovka CTX). Prvně jmenovaná byla určená, jak ostatně název napovídá, pro malý Fiat Uno, druhá pro Fiestu. Variátory totiž nebyly původně stavěné na přenosy velkých točivých momentů. Proto se používaly téměř výhradně ve spojení s malými motory a tedy i vozidly nižších tříd. V současné době ale již převodovky CVT můžete vidět i na velkých a hlavně výkonnějších autech. O jejich zásadní zlepšení se zasloužila společnost Schaeffler, dodavatel známých ústrojí Lineartronic (Subaru) a Multitronic (Audi). Obě tyto převodovky představují poslední vývojový stupeň variátorů pro osobní auta.

Odolnost vzbuzuje pochybnosti

Pokud čtete naše články o ojetinách pravidelně, tak víte, že motory v kombinaci s CVT moc nedoporučujeme. Převodovky CVT totiž obecně bez ohledu na typ či stáří přenáší točivý moment třením. Už z toho je jasné, že musí podléhat opotřebení. Kdy to bude a kolik v praxi skříň vydrží, dost závisí na její kvalitě a použitých materiálech, zejména řetěz, jenž propojuje dvě kuželová kola. A taky na způsobu používání. Když už si převodovku CVT chcete pořídit, třeba pro zcela plynulou jízdu při zrychlování, nebo pokud už ji ve svém autě máte, možná se vám budou hodit naše informace.

Používejte správně auto

Ano, zní to sice divně, ale je tomu skutečně tak. Pokud už budete volit auto se samočinnou převodovkou s plynulou změnou převodu, přemýšlejte, jakým způsobem chcete auto používat, přesněji k jakému účelu. Bude-li to k častým jízdám městem a na krátké vzdálenosti, pak může být variátor i dobrou volbou. Převodovky CVT vykazují výrazně nižší vnitřní tření než třeba planetové automaty. Při častém popojíždění tak skutečně mohou uspořit cenné litry paliva.

Přesně opačně je tomu při provozu na dlouhé vzdálenosti. Jízda po dálnici vysokou rychlostí vede naopak ke zvýšení spotřeby, neboť v tomto režimu vykazuje převodovka větší mechanické ztráty zapříčiněné prokluzem řetězu na kuželových kolech, mechaniky přezdívaných „šaiba“.

Měňte rychlost jízdy

Tím nejhorším je pro převodovku CVT jízda ustálenou rychlostí. Tedy pokud se nezrychluje či nebrzdí. Při konstantní rychlosti totiž řetěz zůstává „zafixovaný“ v jedné konkrétní poloze na kuželovém kole. Pokud byste s takovým autem jezdili stále rychlostí řekněme 130 km/h, po čase vznikne v místě, v němž řetěz přenáší hnací sílu z a na kuželové kolo, drážka – opotřebení. A právě tato závada se v minulosti často pojila s předovkami Audi Multitronic. Když už s takovým autem jedete po dálnici, snažte se měnit jízdní rytmus. Prostě občas zrychlete nebo zpomalte. Tedy měňte otáčky motoru a s nimi i převod v převodovce.

Nevyřazujte po zastavení na „neutrál“

Současné převodovky CVT používají pro vstup hnací síly od motoru buď rozjezdovou třecí vícelamelovou spojku (Honda CVT, Audi Multitronic), nebo kapalinový měnič (Subaru Lineartronic). Audi Multitronic má navíc tyto spojky dvě. Jednu pro jízdu vpřed, druhou pro zpátečku. K otočení smyslu točivého momentu, tedy aby auto couvalo, se u převodovek CVT používá přídavný planetový převod.

Jakmile vozidlo zastaví, dojde k rozpojení třecí spojky. V případě kapalinového měniče může olej v něm volně cirkulovat. Není tedy žádný důvod k vyřazování do neutrálu. Tím se tady vlastně „pouze“ rozpojí příslušná spojka.

Při stání v kopci používejte brzdu

Při zastavení vozidla ve svahu v žádném případě nepoužívejte k jeho udržení na místě motor a tedy plynový pedál. Pokud to uděláte, dochází ke zvýšenému opotřebení rozjezdové třecí spojky. V omezené míře také k opotřebení ploch kuželových kol. Nechte páku voliče v režimu „D“ a normálně držte brzdový pedál – zabrzděte.

Netahejte přívěs

Životnost variátoru, respektive rozjezdové spojky, snižuje tahání zejména hmotnějších přívěsů. Tím nemáme na mysli lehký vozík, ale třeba karavan, případně „plaťák“ s naloženým autem. Je to stejné jako u dvouspojkové převodovky. To platí zejména u větších auta s variátorem. O něco lépe jsou na tom CVT s hydrodynamickým měničem (Subaru Lineartronic). Přesto, pokud plánujete za autem tahat přívěs, variátoru se určitě vyhněte a raději zvolte planetovou převodovku. Ta je pro daný účel nejvhodnější.

Spolupracujeme s TipCars.com
Funguje tu „daňové gestapo“, říká Babišův poradce Bláha Funguje tu „daňové gestapo“, říká Babišův poradce Bláha

Před rokem říkal, že Andreji Babišovi nevěří, a že je pro…

Výdělky O2 letos vzrostly, výrazně přesahují miliardu Výdělky O2 letos vzrostly, výrazně přesahují miliardu

Operátor O2 zvýšil v prvním čtvrtletí zisk o tři procenta…

Komentář Bohumila Pečinky: Odvolání Babiše? Hra zašla daleko Komentář Bohumila Pečinky: Odvolání Babiše? Hra zašla daleko

Okolí premiéra Bohuslava Sobotky rozehrálo hru proti…

Microsoftu i Googlu výrazně vzrostly zisky Microsoftu i Googlu výrazně vzrostly zisky

Čistý zisk amerického softwarového gigantu Microsoft ve…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Převodovka s plynulou změnou převodu…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

Netradiční ukončení honičky. Policisté v Estonsku srazili motocyklistu Netradiční ukončení honičky. Policisté v Estonsku srazili motocyklistu

Policie v Estonsku se rozhodla netradičně ukončit…

 






 
Škoda Karoq konečně oficiálně! Nový Yeti má 1.5 TSI, ovládání gesty a digitální štít

Škoda Karoq konečně oficiálně! Nový Yeti má 1.5 TSI, ovládání gesty a digitální štít

Dnes 08:00

V Estonsku právě probíhají první testy Škody Karoq. Než zveřejníme první jízdní dojmy, pojďme si shrnout vůbec první oficiální informace.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Kde oslavit

Kde oslavit "čarodějnice"? Vezměte děti na výlet.

Filipojakubská noc či pohanský Beltine bývaly slavné svátky. Dnes se sice jejich magický aura trochu vytratila,…

 

iSport.cz

Plzeň uctí zesnulého Rajtorala a vyřadí jeho dres. Ivanschitz má nové číslo

Plzeň uctí zesnulého Rajtorala a vyřadí jeho dres.…

Fotbalová Viktoria Plzeň v sobotním ligovém utkání s Duklou Praha oficiálně vyřadí číslo 27, s nímž nastupoval…

Italský řád, tvrdost, rychlost. Hvězdám se líbí a Chelsea v Anglii jede

Italský řád, tvrdost, rychlost. Hvězdám se líbí a…

Ani Guardiola, ani Mourinho, natož Klopp. K titulu v Premier League uhánějí fotbalisté Chelsea pod velením…

 

Reflex.cz

Macronova žena by v USA dostala třicet let vězení

Macronova žena by v USA dostala třicet let vězení

Vracím se k cause, která mne nedávno pohnula k sepsání petice. K případu americké učitelky Jennifer, která si…

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na kontroverzní výstavě Voayer

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na…

Do Prahy přijede ze Slovenska výstava, na níž se prezentují nahé ženy převážně v pozicích odpovídajících…