5.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Převodovka s plynulou změnou převodu (CVT): Jak se k ní chovat, aby vydržela?

 

Minule jsme se snažili shrnout pět věcí, které nedělat, když řídíte auto s dvouspojkovou samočinnou převodovkou. Nyní se pokusíme o něco podobného. Pouze dvouspojkovou převodovku vyměníme za variátor.

Převodovky s plynulou změnou převodu nebo také variátory se v osobních autech poprvé objevily v roce 1958. Za jejich vývojem stála nizozemská automobilka Van Doorne’s Automobiel Fabriek neboli zkráceně DAF. Dlouho však byla osamocena. Teprve v 80. letech se přidali další výrobci, a sice Fiat (převodovka Uno-matic) a Ford (převodovka CTX). Prvně jmenovaná byla určená, jak ostatně název napovídá, pro malý Fiat Uno, druhá pro Fiestu. Variátory totiž nebyly původně stavěné na přenosy velkých točivých momentů. Proto se používaly téměř výhradně ve spojení s malými motory a tedy i vozidly nižších tříd. V současné době ale již převodovky CVT můžete vidět i na velkých a hlavně výkonnějších autech. O jejich zásadní zlepšení se zasloužila společnost Schaeffler, dodavatel známých ústrojí Lineartronic (Subaru) a Multitronic (Audi). Obě tyto převodovky představují poslední vývojový stupeň variátorů pro osobní auta.

Odolnost vzbuzuje pochybnosti

Pokud čtete naše články o ojetinách pravidelně, tak víte, že motory v kombinaci s CVT moc nedoporučujeme. Převodovky CVT totiž obecně bez ohledu na typ či stáří přenáší točivý moment třením. Už z toho je jasné, že musí podléhat opotřebení. Kdy to bude a kolik v praxi skříň vydrží, dost závisí na její kvalitě a použitých materiálech, zejména řetěz, jenž propojuje dvě kuželová kola. A taky na způsobu používání. Když už si převodovku CVT chcete pořídit, třeba pro zcela plynulou jízdu při zrychlování, nebo pokud už ji ve svém autě máte, možná se vám budou hodit naše informace.

Používejte správně auto

Ano, zní to sice divně, ale je tomu skutečně tak. Pokud už budete volit auto se samočinnou převodovkou s plynulou změnou převodu, přemýšlejte, jakým způsobem chcete auto používat, přesněji k jakému účelu. Bude-li to k častým jízdám městem a na krátké vzdálenosti, pak může být variátor i dobrou volbou. Převodovky CVT vykazují výrazně nižší vnitřní tření než třeba planetové automaty. Při častém popojíždění tak skutečně mohou uspořit cenné litry paliva.

Přesně opačně je tomu při provozu na dlouhé vzdálenosti. Jízda po dálnici vysokou rychlostí vede naopak ke zvýšení spotřeby, neboť v tomto režimu vykazuje převodovka větší mechanické ztráty zapříčiněné prokluzem řetězu na kuželových kolech, mechaniky přezdívaných „šaiba“.

Měňte rychlost jízdy

Tím nejhorším je pro převodovku CVT jízda ustálenou rychlostí. Tedy pokud se nezrychluje či nebrzdí. Při konstantní rychlosti totiž řetěz zůstává „zafixovaný“ v jedné konkrétní poloze na kuželovém kole. Pokud byste s takovým autem jezdili stále rychlostí řekněme 130 km/h, po čase vznikne v místě, v němž řetěz přenáší hnací sílu z a na kuželové kolo, drážka – opotřebení. A právě tato závada se v minulosti často pojila s předovkami Audi Multitronic. Když už s takovým autem jedete po dálnici, snažte se měnit jízdní rytmus. Prostě občas zrychlete nebo zpomalte. Tedy měňte otáčky motoru a s nimi i převod v převodovce.

Nevyřazujte po zastavení na „neutrál“

Současné převodovky CVT používají pro vstup hnací síly od motoru buď rozjezdovou třecí vícelamelovou spojku (Honda CVT, Audi Multitronic), nebo kapalinový měnič (Subaru Lineartronic). Audi Multitronic má navíc tyto spojky dvě. Jednu pro jízdu vpřed, druhou pro zpátečku. K otočení smyslu točivého momentu, tedy aby auto couvalo, se u převodovek CVT používá přídavný planetový převod.

Jakmile vozidlo zastaví, dojde k rozpojení třecí spojky. V případě kapalinového měniče může olej v něm volně cirkulovat. Není tedy žádný důvod k vyřazování do neutrálu. Tím se tady vlastně „pouze“ rozpojí příslušná spojka.

Při stání v kopci používejte brzdu

Při zastavení vozidla ve svahu v žádném případě nepoužívejte k jeho udržení na místě motor a tedy plynový pedál. Pokud to uděláte, dochází ke zvýšenému opotřebení rozjezdové třecí spojky. V omezené míře také k opotřebení ploch kuželových kol. Nechte páku voliče v režimu „D“ a normálně držte brzdový pedál – zabrzděte.

Netahejte přívěs

Životnost variátoru, respektive rozjezdové spojky, snižuje tahání zejména hmotnějších přívěsů. Tím nemáme na mysli lehký vozík, ale třeba karavan, případně „plaťák“ s naloženým autem. Je to stejné jako u dvouspojkové převodovky. To platí zejména u větších auta s variátorem. O něco lépe jsou na tom CVT s hydrodynamickým měničem (Subaru Lineartronic). Přesto, pokud plánujete za autem tahat přívěs, variátoru se určitě vyhněte a raději zvolte planetovou převodovku. Ta je pro daný účel nejvhodnější.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jany Havligerové: Pirátem bez trestu Zápisník Jany Havligerové: Pirátem bez trestu

Člen Pirátské strany Tomáš Vymazal loni v poslaneckém…

Trump otočil. Znovu připouští schůzku s Kim Čong-unem Trump otočil. Znovu připouští schůzku s Kim Čong-unem

Setkání nejvyšších představitelů Spojených států…

Ministerstvu financí se prodražuje dluh Ministerstvu financí se prodražuje dluh

Česká koruna se minulý týden propadla vůči evropské měně…

Italský prezident odmítl euroskeptika na financích, vláda nebude Italský prezident odmítl euroskeptika na financích, vláda nebude

Designovaný italský premiér Giuseppe Conte se vzdal…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Převodovka s plynulou změnou převodu…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Michelin vyvíjí pružné disky. Skoncují s nepohodlím a prorážením gum Michelin vyvíjí pružné disky. Skoncují s nepohodlím a prorážením gum

Michelin chce na trh dostat pružné disky kol. Zatím to…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 





 
Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Včera

Francouzský Michelin v sedmdesátých letech postavil vozidlo na testování svých pneumatik. Jeho základem byl legendární Citroën DS.




Blesk.cz

Brabec promluvil o plánu B. Co udělá ANO v případě krachu referenda v ČSSD?

Brabec promluvil o plánu B. Co udělá ANO v případě…

Pokud sociální demokraté odmítnou ve vnitrostranickém referendu vstup do koaliční vlády, jak se zachová ANO?…

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Google na své letošní vývojářské konferenci kladl velký důraz na digitální závislost a zdraví uživatelů.     

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 8. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Zraněný Salah: Jsem přesvědčený, že budu na šampionátu v Rusku

Zraněný Salah: Jsem přesvědčený, že budu na…

Černé scénáře se nepotvrdily. Fotbalový útočník Mohamed Salah se navzdory děsivě vyhlížejícímu zranění z finále…

 

Reflex.cz

Soukromé věci nemusí být přece hned špatné aneb Nebojme se privátních škol

Soukromé věci nemusí být přece hned špatné aneb…

Někdy je až s podivem, jak i skoro třicet let po sametové revoluci, ovládá mysl mnohých hluboce zakořeněná…

Josefa Klímu navrhli poslanci na státní vyznamenání. Ten je ale od prezidenta nechce

Josefa Klímu navrhli poslanci na státní vyznamenání.…

Novinář a spisovatel Josef Klíma by od prezidenta Miloše Zemana nepřijal státní vyznamenání, na které ho navrhli…