Prodej osobních vozů v Evropě se propadl na 19leté minimum
Sledování evropského trhu s osobními automobily se v letošním roce díky neustálému snižování prodejů věnují i média, která se doposud ekonomice nevěnovala nebo ji sledovala jen okrajově. Čísla, která zveřejnil například server Automotive News Europe, vycházející ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), nejsou totiž ani trochu optimistická.
Registrace nových automobilů v Evropě ve srovnání s loňským listopadem klesly o 10 procent na 965.918 vozidel, což je nejnižší výsledek za posledních 19 let. Prodeje za prvních jedenáct měsíců letošního roku poklesly oproti stejnému období loňského roku o 7,2 procenta na 11,3 milionu vozidel a dostaly se tak na úroveň roku 1993.
Nejvýraznější pokles prodejů zaznamenaly na evropském trhu francouzské a italské značky a prostřednictvím značek Opel, Chevrolet a Ford také severoamerické automobilky. Největší meziroční pokles prodejů zaznamenal s 27,4 procenty Renault následován koncernem PSA s 16 procenty. General Motors Europe, sdružující Opel/Vauxhall a Chevrolet, klesly prodeje o 13 procent, koncernu Fiat o 12,8 procent a Fordu o 10,2 procenta.
Volkswagen Group jako největší evropský výrobce automobilů podle údajů ACEA vykázal 2,5procentní pokles tržeb na evropském trhu za letošní listopad. Samotná značka Volkswagen pak měla zaznamenat pokles prodejů o 4,5 procenta a to i navzdory nástupu nové generace Golfu. Prémiové Audi mělo v listopadu v Evropě pokles prodejů o 2,3 procenta, zatímco konkurenční BMW včetně značky Mini dosáhlo zvýšení prodejů o 0,4 procenta. Mercedes-Benz a Smart naopak zaznamenali pokles o 0,7 procenta.
Zajímavý je výsledek jihokorejské značky Hyundai, jejíž prodeje na evropském trhu v listopadu vzrostly o sedm procent, zatímco sesterská Kia se dočkala poklesu prodejů o 3,6 procenta.
Prodeje na čtyřech z pěti největších evropských trhů v listopadu klesly podobně jako u automobilek. V Německu došlo ke snížení registrací nových vozů o 3,5 procenta. Ve Francii došlo k propadu o 19 procent a v Itálii a Španělsku o rovných 20 procent.
Velká Británie je jedním z mála evropských trhu, kterým se v listopadu podařilo dosáhnout zvýšení registrací nových vozidel a to dokonce o 11 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Britský trh se díky tomu posunul na pozici druhého největšího trhu v Evropě namísto Francie.
Podle současných odhadů dosáhnou prodeje nových osobních automobilů na evropském trhu úrovně 12 milionů vozidel, což je nejhorší výsledek od roku 1995.