Prodloužený Lincoln Continental Steva McQueena není tak drahý, jak byste řekli

 

Prodloužené lincolny bývaly symbolem luxusu. Jeden takový je v katalogu dražby v Santa Monice a měl slavného majitele. Vozil se v něm Steve McQueen.

Když se řekne americká limuzína ze 60. let minulého věku, i většinu Evropanů jako první napadne řádně natažený Lincoln Continental v typické černé barvě. Jedním z nejznámějších úpravců těchto vozů byla karosárna Lehmann-Peterson z Chicaga. Svou práci dělala tak dobře a kvalitně, že Ford na modifikovaná auta poskytl svou tovární záruku, což rozhodně není běžná praxe. Když si necháte jakkoli upravit svůj vůz jinde než u prodejce, garanci v drtivé většině ztratíte... A v tomto případě šlo samozřejmě o nezávislou firmu, která s modrým oválem neměla nic společného!

Partnerství stvrzovala smlouva ze 24. února 1964, ona záruka byla standardní dvouletá, omezená 24 tisíci mílemi (38.624 km). Z dnešního pohledu směšně málo, ale kdo tehdy najel více? Continental Executive Limousine se představil veřejnosti o dva měsíce později na autosalonu v New Yorku.

Pro boháče a celebrity

„Conti“ se standardním rozvorem existovaly i coby kabriolety a landaulety s pevnou střechou nad předními sedadly. U prodloužených verzí se tato dnes unikátní karoserie nepoužívala, nebyla by dostatečně tuhá. Lehmann-Peterson Incorporated je skoro ani nestíhala stavět, jaká po nich byla poptávka. Měli o ně zájem státníci, politici, ale i rockové hvězdy a jiné celebrity, prostě všichni, kteří si je mohli dovolit. V letech 1964-1970 jich ručně vzniklo 567.

Jeden používal prezident Lyndon B. Johnosn, v jiných se vozili senátor Robert Kennedy, guvernér Nelson Rockefeller, republikánský politik a bývalý herec Ronald Reagan, zakladatel Playboye Hugh Hefner, řecký rejdař Aristoteles Onassis, ze zábavního průmyslu je pak vlastnili Elvis Presley, ale i kapely Rolling Stones a The Supremes s Dianou Ross, komici Jackie Gleason, Victor Borge a Jerry Lewis, herci Sophia Loren, Robert Vaughn a Spencer Tracy. V showbusinessu si vůbec vydobyly dlouhé lincolny obrovskou popularitu. Ani sovětský ministr zahraničí Andrej Gromyko luxusem od „amerických imperialistů“ rozhodně nepohrdl, zakoupila jej samozřejmě vláda.

A byl tu ještě jeden známý muž. Herec, ale také motocyklový a automobilový závodník. Používal většinou ferrari a porsche, vozy německé značky řídil i ve svém asi nejslavnějším filmu, minimálně z pohledu automobilového fanouška. Ano, hádáte správně, Steve McQueen. Evidentně nemusel pořád sedět za volantem, někdy, při zvláštních příležitostech se nechával vozit řidičem, který k tomuhle autu prostě pasoval.

S barem a klimatizací

Pod vpřed výklopnou kapotou trůní vidlicový osmiválec 7,05 l spojený s automatickou převodovkou. Zadní pár dveří se otevírá typicky v protisměru, ale mezi ten a přední je vsazena ona část, která vůz prodlužuje. Zvenčí najdeme nezbytná loga karosárny, polstrovanou vinylovou střechu a uvnitř pak nezbytnou skleněnou přepážku, která odděluje prostor pro cestující od řidičova „pracoviště“. Dozadu se vejde až pět lidí, tři na pohodlný „gauč“ a dva na samostatná sedadla umístěná proti. Nemohou chybět ani klimatizace a bar s mechanickým otevíráním tlačítkem a původními křišťálovými sklenicemi. Většina funkcí je však elektrických: zámky, okna i výsuvná anténa AM rádia. Vznešený lincoln má pochopitelně i klimatizaci, posilovač řízení byl nutností.

McQueenův černý krasavec z roku 1965 půjde do dražby. O legendárním vlastníkovi nemůže být pochyb, je opravdu autentický, navíc v původním a opravdu velmi zachovalém stavu. Byl velmi dobře udržovaný. Počitadlo je sice pouze pětimístné, ale více než 27.358 mil (44.028 km) skutečně auto nenajelo!

Nic levného

Pochází ze soukromé sbírky v Kalifornii, nabídnou jej Auctions America v sobotu 24. června v Santa Monice. Cena? 100-150 tisíc dolarů (2,4-3,6 milionu korun). To je hodně peněz, žádný jiný model luxusní divize Fordu ze 60. let dráže nevyjde. Ale nový majitel se může vozit skoro jako král.

Prodloužené lincolny dřívějšího data výroby, i když samozřejmě ne staré přes půl století, potkáte i u nás, Používají se nejen ke svatbám. Nicméně zámořské celebrity, pokud už nutně potřebují takového „jezevčíka“, dávají v současnosti přednost nataženým SUV, klasické dlouhé a nízké limuzíny jsou na okraji zájmu, pomalu vymírají a stávají se minulostí. Ve všech případech se ovšem jedná o zakázkové práce severoamerických karosáren.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Carscoops, Auctions America

Štítky Lincoln

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 



Lincoln Continental: Návrat krále. Trochu nudného... Lincoln Continental: Návrat krále. Trochu nudného...

Lincoln Continental se vrací. Produkční verze se oproti…

Prosinec 2015 na Veterán.auto.cz: Čistě americká záležitost Prosinec 2015 na Veterán.auto.cz: Čistě americká záležitost

Continental, Chevrolet, Plymouth a Pontiac – poslední…

 



 
Retro test Mercedes-Benz 300 E-24: Sen dobových československých novinářů

Retro test Mercedes-Benz 300 E-24: Sen dobových československých novinářů

Dnes 17:35

Připomeňte si, co psali redaktoři Světa motorů o Mercedes-Benzu 300 E-24, když byl nový.




Blesk.cz

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“ schytal to od lidí

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“…

Jako nedůstojné označil kandidát na prezidenta Jiří Drahoš to, že jeho rival Michal Horáček nemohl vystoupit 17.…

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

 

iSport.cz

Hradečtí třikrát filmovali, myslí si v Boleslavi. Žádají přezkoumání

Hradečtí třikrát filmovali, myslí si v Boleslavi.…

Na svazové půdě se bude šetřit údajné simulování hradeckých hráčů. Rovnou tři podněty zaslal jejich páteční…

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City suverénně vede

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City…

Ve šlágru 12. kola anglické ligy porazil Arsenal fotbalisty Tottenhamu 2:0 a dotáhl se na ně v tabulce na rozdíl…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…