Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?
Je tomu už pět let, co kolega Martin Vaculík vyráběl vlastní „greenline“ z Octavie 1.9 TDI 66 kW tím, že použil soukolí pětky z motoru 1.6 TDI. Tehdy to přineslo téměř půllitrovou úsporu při dálničním provozu.
Nyní nás inspiroval čtenář, který obdobnou úpravu podstoupil s druhou generací Octavie Combi s atmosférickým zážehovým motorem 1.6 MPI. V redakční poště navíc přistálo i několik dalších e-mailů překvapených majitelů dvojkových octavií, kteří zjistili, že jim ve sto třiceti auto točí víc než předchozí model s tímto motorem. Významnou roli na tom sehrává fakt, že v první generaci více přeměřuje tachometr, ve 130 km/h je to téměř o 10 km/h, zatímco v druhé generaci asi o 6 km/h. Pravdou však zůstává, že Octavia II má kratší odstupňování (3,68 vs. 3,61). Skutečný rozdíl otáček na pětku při 130 km/h je sice méně než 100 ot./min (dle teoretických výpočtů asi 4003 ot./min vs. 3929 ot./min), jenže kvůli rozdílné odchylce tachometrů se zdá dvojnásobný. O to více se uživatelům vkrádá otázka, zda točit čtyři tisíce není na šestnáctistovku se solidním výkonem 75 kW zbytečně moc a zda by jejich snížení neprospělo spotřebě.
Náhradní díly | |||
Součást | Převod | Číslo dílu | Cena |
Diferenciál | 68/15=4,53 | 02T409021AP | 11 080 Kč |
Diferenciál | 64/14=4,57 | 02T409021BS | 11 080 Kč |
Diferenciál | 61/14=4,36 | 02T409021BN | 16 500 Kč |
Hnací kolo | 39/48=0,81 | 02T311361A | 3238 Kč |
Hnané kolo | 39/48=0,81 | 02T311158N | 3842 Kč |
Hnací kolo | 37/50=0,74 | 02T311361B | 3238 Kč |
Hnané kolo | 37/50=0,74 | 02T311158P | 3842 Kč |
Jde se prodlužovat
Technicky je výměna stejná jako v případě dieselu ze Světa motorů 18/2012, soukolí pětky je umístěno de facto mimo převodovku pod samostatným
plechovým krytem. Stačí tedy odmontovat přední kolo, povolit kryt, speciálním stahovákem sundat původní soukolí a vyměnit ho za nové. Zkušený
mechanik zvládne celý úkon asi za hodinu.
Původní dvojici ozubených kol s 39 a 48 zuby (poměr 0,81) lze nahradit dvěma koly s 37 a 50 zuby, čímž se převod prodlouží na 0,74. Jedná se o náhradní díly 02T311158P a 02T311361B, které jsou pro motor 1.6 MPI v octavii uvedeny jsou možná alternativa. Z výroby měla tento převodový poměr Octavia 1.4 16V/59 kW od 11/2010 a určený je i pro řadu jiných vozů koncernu VW. Sama Škodovka již tento díl překvapivě nedodává, ale Volkswagen ho stále nabízí. Podle oficiálního ceníku stojí obě kola dohromady 7080 Kč a zhruba tisícovku dáte za práci. Celá operace tak vyjde asi na osm tisíc. Po úpravě klesnou otáčky ve 130 km/h z původních 4003 ot./min na 3646 ot./min.
Vrátí se to?
Abychom ověřili, zda má úprava smysl a jestli přinese kýžené snížení spotřeby, vzali jsme druhou Octavii 1.6 MPI s původní převodovkou a vyrazili
po dálnici po D1 do Pelhřimova a zpět. Táhlá stoupání na nejstarší české dálnici nás v upraveném voze nutí k častější jízdě na plný plyn, nejvyšší povolenou rychlost však na pětku bez problémů udrží. Na rovinkách stačí pedál plynu jen mírně šolichat a v klesáních je výhodou, že octavia méně brzdí motorem a lépe se zařazenou rychlostí plachtí. Žádný dravec však z dnešního pohledu už motor 1.6 MPI není, a pokud se dožadujete výraznější akcelerace, musíte ho točit alespoň ke 4000 ot./min.
Před testem jsme u obou aut vynulovali palubní počítač a dotankovali je u stejného stojanu. To samé jsme učinili i po jeho skončení. Klasická verze ukázala spotřebu 7,5 l/100 km, octavia s upravenou převodovkou 7,2 l/100 km. Shodný rozdíl jsme dopočítali i po dotankování: 7,71 vs. 7,41 l/100 km. Snížení spotřeby na dlouhé vzdálenosti, kde je předpoklad největšího využívání pátého stupně, tak není zanedbatelné. V našem případě byl výsledek ovlivněn porovnáváním liftbacku s kombi, které má vyšší odpor vzduchu. U stejných karoserií by byl rozdíl ve spotřebě ještě o něco větší.
Při úspoře 0,3 l/100 km a aktuální ceně benzinu 31,30 Kč/l se investice 8000 Kč vrátí po 85.000 km. Během orientačního měření spotřeby na silnici I.
třídy, kde se motor nepohybuje v takové zátěži a ve větší míře než na dálnici využijete plachtění se zařazenou rychlostí z kopce, se úspora ve spotřebě pohybovala až okolo 0,8 l/100 km. V tom případě by se investice do prodloužení převodů zaplatila po 32.000 km. Návratnost však bude většina typických uživatelů i tak počítat v řádech let a hodně při tom záleží na způsobu provozování auta.
Technické parametry Škody Octavia 1.6 MPI | |
Motor | atmosférický zážehový, R4, 8V |
Zdvihový objem (cm3) | 1595 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81,0 x 77,4 |
Kompresní poměr | 10,5:1 |
Výkon (kW při ot./min.) | 75/5600 |
Toč. moment (N.m. při ot./min.) | 148/3800 |
Převodové poměry | I. 3,46; II. 1,96; III. 1,28; IV. 0,98; V. 0,81 |
Stálý převod | 4,53 |
Maximální rychlost (km/h) | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,3 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 7,4 |
Nepromění se v hlemýždě?
Hodně jsme byli zvědavi, co prodloužení pětky udělá při měření pružnosti. Sama o sobě si totiž šestnáctistovka s točivým momentem 148 N.m
vrcholícím při 3800 ot./min žádá vyšší otáčky a odspodu příliš netáhne. Hmotnostní 30 kg rozdíl mezi liftbackem a kombi jsme srovnali větším natankováním prvně jmenované verze a pro porovnání jsme pružné zrychlení změřili i na trojku a čtyřku, což by mohlo být teoreticky stejné. Kombi s upravenou převodovkou sice vykázalo o něco horší výsledky i na trojku a čtyřku, ale výsledky se lišily jen nejvýše o 0,5 s, chcete-li o 4 %. Po zařazení pětky se situace dramaticky horší a šestnáctistovka s prodlouženým převodem se jen neochotně sbírá. Obvyklé zrychlení z 80-120 km/h jí zabere 21,3 s, zatímco klasická verze to zvládne za 16,8 s, o něco menší rozdíl 19,5 vs. 16,0 s je při akceleraci 60-100 km/h.
Z hlediska absolutní dynamiky je vliv podstatně menší, neboť čtyřku zastaví omezovač (6600 ot./min) až lehce před 180 km/h, obě verze tak mohou až do této rychlosti zrychlovat stejně. Octavia s klasickou převodovkou dokáže akcelerovat na pětku až na maximální 190 km/h. Modifikovaná verze má pro přeprání setrvačných odporů síly již minimum, z pohledu běžného užívání je to však nepodstatné.
Spotřeba | 5. převodový stupeň | |
Standardní | Prodlouženy | |
Najeto (km) | 228 | 228 |
Spotřebováno (l) | 17,59 | 16,90 |
Skutečna spotřeba (l/100 km) | 7,7 | 7,4 |
Spotřeba dle palubního počítače (l/100 km) | 7,5 | 7,2 |
Náš verdikt
V každodenním provozu je po prodloužení převodů potřeba počítat s nutností častého podřazování při předjíždění nejen na silnici, ale i na dálnici, kde pružnost prodloužené pětky hektickému provozu nestačí. Úpravu tak ocení jen specifičtí uživatelé, kteří vyznačují klidný jízdní styl a jezdí dlouhé vzdálenosti.
Co vše je možné aneb Šest různých možností
Octavii 1.6 MPI lze podle oficiální dokumentace kombinovat hned s trojicí různých diferenciálů. Druhá generace modelu měla až do konce roku 2011
diferenciál s převodovým poměrem 4,53 (02T409021AP), od ledna 2012 ho pak nahradil jiný s mírně kratším převodem 4,57 (02T409021BS), což samo o sobě není pro řidiče postřehnutelné. Třetí diferenciál, určený pro motory 1.4 16V/59 kW vyrobené od listopadu 2010, však nabízí naopak těžší převod 4,36 (02T409021BN) a u šestnáctistovky umožňuje rovnoměrně prodloužit všechny stupně (v současnosti se používá mimo jiné i na třetí generaci octavie). Důsledkem však bude celkově mírné zhoršení dynamiky, nikoliv jen nižší pružnost na pětku. Ta by však byla proti sólo úpravě naopak kratší (3852 ot./min ve 130 km/h), tudíž pružnost by měla o něco lepší. Extrémní varianta, která by kombinovala výměnu diferenciálu i soukolí
pětky, by umožnila snížení otáček ve 130 km/h na 3506 ot./min, ale přinesla by celkově nejhorší dynamiku. Ceny nových diferenciálů činí 11 080 Kč u prvních dvou zmiňovaných a 16 500 Kč v případě třetího s těžším převodem. Všechny kombinace možných převodů naleznete v tabulce.
Autor: Martin Jeník