Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?

Svět motorů
Diskuze (138)
Jednou z cest ke snížení spotřeby paliva může být prodloužení převodů. Ušetřili jsme?

Je tomu už pět let, co kolega Martin Vaculík vyráběl vlastní „greenline“ z Octavie 1.9 TDI 66 kW tím, že použil soukolí pětky z motoru 1.6 TDI. Tehdy to přineslo téměř půllitrovou úsporu při dálničním provozu.

Nyní nás inspiroval čtenář, který obdobnou úpravu podstoupil s druhou generací Octavie Combi s atmosférickým zážehovým motorem 1.6 MPI. V redakční poště navíc přistálo i několik dalších e-mailů překvapených majitelů dvojkových octavií, kteří zjistili, že jim ve sto třiceti auto točí víc než předchozí model s tímto motorem. Významnou roli na tom sehrává fakt, že v první generaci více přeměřuje tachometr, ve 130 km/h je to téměř o 10 km/h, zatímco v druhé generaci asi o 6 km/h. Pravdou však zůstává, že Octavia II má kratší odstupňování (3,68 vs. 3,61). Skutečný rozdíl otáček na pětku při 130 km/h je sice méně než 100 ot./min (dle teoretických výpočtů asi 4003 ot./min vs. 3929 ot./min), jenže kvůli rozdílné odchylce tachometrů se zdá dvojnásobný. O to více se uživatelům vkrádá otázka, zda točit čtyři tisíce není na šestnáctistovku se solidním výkonem 75 kW zbytečně moc a zda by jejich snížení neprospělo spotřebě.

Náhradní díly
Součást Převod Číslo dílu Cena
Diferenciál 68/15=4,53 02T409021AP 11 080 Kč
Diferenciál 64/14=4,57 02T409021BS 11 080 Kč
Diferenciál 61/14=4,36 02T409021BN 16 500 Kč
Hnací kolo 39/48=0,81 02T311361A 3238 Kč
Hnané kolo 39/48=0,81 02T311158N 3842 Kč
Hnací kolo 37/50=0,74 02T311361B 3238 Kč
Hnané kolo 37/50=0,74 02T311158P 3842 Kč

Jde se prodlužovat

Technicky je výměna stejná jako v případě dieselu ze Světa motorů 18/2012, soukolí pětky je umístěno de facto mimo převodovku pod samostatným

plechovým krytem. Stačí tedy odmontovat přední kolo, povolit kryt, speciálním stahovákem sundat původní soukolí a vyměnit ho za nové. Zkušený

mechanik zvládne celý úkon asi za hodinu.

Původní dvojici ozubených kol s 39 a 48 zuby (poměr 0,81) lze nahradit dvěma koly s 37 a 50 zuby, čímž se převod prodlouží na 0,74. Jedná se o náhradní díly 02T311158P a 02T311361B, které jsou pro motor 1.6 MPI v octavii uvedeny jsou možná alternativa. Z výroby měla tento převodový poměr Octavia 1.4 16V/59 kW od 11/2010 a určený je i pro řadu jiných vozů koncernu VW. Sama Škodovka již tento díl překvapivě nedodává, ale Volkswagen ho stále nabízí. Podle oficiálního ceníku stojí obě kola dohromady 7080 Kč a zhruba tisícovku dáte za práci. Celá operace tak vyjde asi na osm tisíc. Po úpravě klesnou otáčky ve 130 km/h z původních 4003 ot./min na 3646 ot./min.

skoda octavia svetmotoru skoda octavia svetmotoru

Vrátí se to?

Abychom ověřili, zda má úprava smysl a jestli přinese kýžené snížení spotřeby, vzali jsme druhou Octavii 1.6 MPI s původní převodovkou a vyrazili

po dálnici po D1 do Pelhřimova a zpět. Táhlá stoupání na nejstarší české dálnici nás v upraveném voze nutí k častější jízdě na plný plyn, nejvyšší povolenou rychlost však na pětku bez problémů udrží. Na rovinkách stačí pedál plynu jen mírně šolichat a v klesáních je výhodou, že octavia méně brzdí motorem a lépe se zařazenou rychlostí plachtí. Žádný dravec však z dnešního pohledu už motor 1.6 MPI není, a pokud se dožadujete výraznější akcelerace, musíte ho točit alespoň ke 4000 ot./min.

skoda octavia svetmotoru skoda octavia svetmotoru

Před testem jsme u obou aut vynulovali palubní počítač a dotankovali je u stejného stojanu. To samé jsme učinili i po jeho skončení. Klasická verze ukázala spotřebu 7,5 l/100 km, octavia s upravenou převodovkou 7,2 l/100 km. Shodný rozdíl jsme dopočítali i po dotankování: 7,71 vs. 7,41 l/100 km. Snížení spotřeby na dlouhé vzdálenosti, kde je předpoklad největšího využívání pátého stupně, tak není zanedbatelné. V našem případě byl výsledek ovlivněn porovnáváním liftbacku s kombi, které má vyšší odpor vzduchu. U stejných karoserií by byl rozdíl ve spotřebě ještě o něco větší.

Při úspoře 0,3 l/100 km a aktuální ceně benzinu 31,30 Kč/l se investice 8000 Kč vrátí po 85.000 km. Během orientačního měření spotřeby na silnici I.

třídy, kde se motor nepohybuje v takové zátěži a ve větší míře než na dálnici využijete plachtění se zařazenou rychlostí z kopce, se úspora ve spotřebě pohybovala až okolo 0,8 l/100 km. V tom případě by se investice do prodloužení převodů zaplatila po 32.000 km. Návratnost však bude většina typických uživatelů i tak počítat v řádech let a hodně při tom záleží na způsobu provozování auta.

Technické parametry Škody Octavia 1.6 MPI
Motor atmosférický zážehový, R4, 8V
Zdvihový objem (cm3) 1595
Vrtání x zdvih (mm) 81,0 x 77,4
Kompresní poměr 10,5:1
Výkon (kW při ot./min.) 75/5600
Toč. moment (N.m. při ot./min.) 148/3800
Převodové poměry I. 3,46; II. 1,96; III. 1,28; IV. 0,98; V. 0,81
Stálý převod 4,53
Maximální rychlost (km/h) 190
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,3
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,4

Nepromění se v hlemýždě?

Hodně jsme byli zvědavi, co prodloužení pětky udělá při měření pružnosti. Sama o sobě si totiž šestnáctistovka s točivým momentem 148 N.m

vrcholícím při 3800 ot./min žádá vyšší otáčky a odspodu příliš netáhne. Hmotnostní 30 kg rozdíl mezi liftbackem a kombi jsme srovnali větším natankováním prvně jmenované verze a pro porovnání jsme pružné zrychlení změřili i na trojku a čtyřku, což by mohlo být teoreticky stejné. Kombi s upravenou převodovkou sice vykázalo o něco horší výsledky i na trojku a čtyřku, ale výsledky se lišily jen nejvýše o 0,5 s, chcete-li o 4 %. Po zařazení pětky se situace dramaticky horší a šestnáctistovka s prodlouženým převodem se jen neochotně sbírá. Obvyklé zrychlení z 80-120 km/h jí zabere 21,3 s, zatímco klasická verze to zvládne za 16,8 s, o něco menší rozdíl 19,5 vs. 16,0 s je při akceleraci 60-100 km/h.

Z hlediska absolutní dynamiky je vliv podstatně menší, neboť čtyřku zastaví omezovač (6600 ot./min) až lehce před 180 km/h, obě verze tak mohou až do této rychlosti zrychlovat stejně. Octavia s klasickou převodovkou dokáže akcelerovat na pětku až na maximální 190 km/h. Modifikovaná verze má pro přeprání setrvačných odporů síly již minimum, z pohledu běžného užívání je to však nepodstatné.

Spotřeba 5. převodový stupeň
  Standardní Prodlouženy
Najeto (km) 228 228
Spotřebováno (l) 17,59 16,90
Skutečna spotřeba (l/100 km) 7,7 7,4
Spotřeba dle palubního počítače (l/100 km) 7,5 7,2

Náš verdikt

V každodenním provozu je po prodloužení převodů potřeba počítat s nutností častého podřazování při předjíždění nejen na silnici, ale i na dálnici, kde pružnost prodloužené pětky hektickému provozu nestačí. Úpravu tak ocení jen specifičtí uživatelé, kteří vyznačují klidný jízdní styl a jezdí dlouhé vzdálenosti.

skoda octavia svetmotoru skoda octavia svetmotoru

Co vše je možné aneb Šest různých možností

Octavii 1.6 MPI lze podle oficiální dokumentace kombinovat hned s trojicí různých diferenciálů. Druhá generace modelu měla až do konce roku 2011

diferenciál s převodovým poměrem 4,53 (02T409021AP), od ledna 2012 ho pak nahradil jiný s mírně kratším převodem 4,57 (02T409021BS), což samo o sobě není pro řidiče postřehnutelné. Třetí diferenciál, určený pro motory 1.4 16V/59 kW vyrobené od listopadu 2010, však nabízí naopak těžší převod 4,36 (02T409021BN) a u šestnáctistovky umožňuje rovnoměrně prodloužit všechny stupně (v současnosti se používá mimo jiné i na třetí generaci octavie). Důsledkem však bude celkově mírné zhoršení dynamiky, nikoliv jen nižší pružnost na pětku. Ta by však byla proti sólo úpravě naopak kratší (3852 ot./min ve 130 km/h), tudíž pružnost by měla o něco lepší. Extrémní varianta, která by kombinovala výměnu diferenciálu i soukolí

pětky, by umožnila snížení otáček ve 130 km/h na 3506 ot./min, ale přinesla by celkově nejhorší dynamiku. Ceny nových diferenciálů činí 11 080 Kč u prvních dvou zmiňovaných a 16 500 Kč v případě třetího s těžším převodem. Všechny kombinace možných převodů naleznete v tabulce.

skoda octavia svetmotoru skoda octavia svetmotoru

Autor: Martin Jeník

Svět motorů
Diskuze (138)
17. 9. 2019 13:19
lepšia prevodovka
Prevodovka spájaná s týmto motorom je akoby z doby, keď nezáležalo na spotrebe ani hluku. Kto chce jazdiť s lepšou spotrebou a tichšie po diaľnici ale aj okreskách, má niekoľko možností ako si toto auto dorobiť:

- vymeniť kolesá 5. prevodového stupňa za rýchlejšie - cena okolo 200Eur, zníženie spotreby 0,2 - 0,5 l/100km, návratnosť 40.000-100.000km, príjemnejšia jazda hlavne po diaľnici, trochu veľký skok medzi 4. a 5. prevodovým stupňom, ale nič tragické. Päťka sa dá používať dokonca aj pri jazde v meste rýchlosťou 50km/h

- rýchlejšia päťstupňová prevodovka - cena 400-800Eur, zníženie spotreby 0,4-0,8 l/100km, návratnosť 50.000-200.000km, príjemnejšia jazda od cca 50km/h, rovnomerné odstupňovanie prevodovky. Päťka sa dá používať od rýchlosti 50km/h - 60km/h, podľa použitých prevodov, najefektívnejšie je toto urobiť pri oprave prevodovky, ktorá sa kazí pomerne často.

- šesťstupňová prevodovka - cena 800-1200Eur, zníženie spotreby 0,4-0,8 l/100km, návratnosť 100.000-250.000km, oveľa príjemnejšia jazda od cca 50km/h, rovnomerné odstupňovanie prevodovky. Šestka sa dá používať od rýchlosti 50km/h - 60km/h, podľa použitých prevodov, najefektívnejšie je toto urobiť pri oprave prevodovky, ktorá sa kazí pomerne často.

Osobne mám praktické skúsenosti len s tou poslednou variantou, kde máme už v dvoch vozidlách šesťstupňové prevodovky a pripravujem ich montáž do zvyšných troch, pretože, kto raz vyskúša ako príjemne sa s týmto motorom jazdí so šeťstupňovou prevodovkou, už si nevie ani predstaviť, že by počúval hluk tej originálnej na mimoriadne pomalej päťke a okrem toho sa to oplatí aj pri priemernom nájazde po pár rokoch a to nehovorím, že pri predaji sú takéto vozidlá výrazne hodnotnejšie.
2. 5. 2017 22:02
Dojezd na palubním počítači
Je radost sledovat když při tankování nadrže svítí nový dojezd někdy 1040 až 1110 km, před úpravou to byvalo 930 - 1000.
Jinak pokud se jezdí okrsky do 100km/h tak spotřeba 4 litry na 100km. :-!
17. 3. 2017 14:21
oprava rychlosti překlep
Spotřeba 4 litrů je při 115 km/h a ne 150 sorry. >:D
17. 3. 2017 14:19
má to něco do sebe mohu jen doporučit.
Sám mám podobně upravenou převodovku, 1.6 MPi jsem mel předtím a ta 6 tka nebo delsí 5 tka chybí, ted mam Golf Plus 1.9 tdi 77kW PD.
Sice ta uprava na 6 tý převod. stupen byl balík 33 tis kč ale jelikož vozidlo bylo nové tak navratnost rychlá. Dnes najeto přes 150tis km.
Delála mi to firma eurotunig, a před upravou spotřeba při 130 km/h byla 5,8 - 6 litrů. Po upravě skoro vždy do 5 ti litru na 100km. Motor se zklidnil protoze se nemusí točit na skoro 3000 ot/min ale ted je to o 500 méně takže nějakých 2400 při 130km/h.
Když jedete na spořebu to je při max toč momentu 330nm to je mezi 2000 a 2200 otaček tak spořeba kolem 4 litru ale rychlost je jen 150km/h.
Vozidlo bylo nové po 17 tis km ujetých načipováno před upravou měřeno na brzde 85 kw 260Nm po upravě zvolil jsem zlatý střed na 103kW a 330 nm, šlo to i více ale pak se místo tlaku turba vzduchu přidává i více nafty takže spotřeba roste a je tam i mez prokluzu spojky. Trpi klikovka dvouhmota atd , jinak upravu delal tdifun.
Jinak ty kecy palubní počítač a pruměrná spotřeba ukazuje správně a to platí i o tempomatu. Takže nevím kde to daný uživatel zjistil no opět z netu protože tolik hovadin tu dají lidé milion.
14. 3. 2017 07:56
Re: hm
Tohle je přestavěná přestavba :-)
MTX pro Syrský trh přestavovalo Formany na čtyřmístný pickup (MTX pickup D.C.). Vyrobilo se jich asi 1400ks.
Tyto pickupy pak dost majitelů předělalo na sedan.

Skutečný Favorit sedan byl jen jeden nebo dva prototypy (plus typ 792 "felicia") - měl delší C-sloupek, díky čemu vypadal lépe.