Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Omezovač rychlosti vám může ušetřit peníze za pokuty. Víte, jak funguje?

Tomáš Dusil
Diskuze (24)
Zařízení, které řidiči umožňuje předvolit maximální rychlost, nazýváme omezovač rychlosti. Jde vlastně o doplňkovou funkci tempomatu. Zjišťovali jsme, jak to celé funguje.

Zatímco tempomat umožňuje vozidlu udržovat předem zvolenou rychlost a v případě potřeby ji snižovat/zvyšovat po krocích, je omezovač rychlosti vlastně jednou z doplňkových funkcí. Pojí se tak vždy s tempomatem a jeho úkolem je zabránit řidiči jet rychleji, než kolik si předem zvolil. Jakmile vozidlo dosáhne předvolenou rychlost, nedojde při dalším stlačování pedálu akcelerace (plynu) k jejímu zvyšování. Ovladačem může řidič předvolenou rychlost zvyšovat, případně snižovat, a to všechno, aniž by sundal ruce z volantu.

Systém má ochranu pro případ, kdyby řidiči potřeboval z bezpečnostních důvodů náhle přednastavenou maximální rychlost překročit. K tomu stačí prudce sešlápnout pedál akcelerace a překonat tlakový odpor spínače jeho koncové polohy (podobně jako při kickdownu u samočinné převodovky). V tu chvíli se omezovač rychlosti deaktivuje a vůz může nabrat i vyšší než přednastavenou rychlost. K jeho opětovnému zapnutí dojde při zpomalení či brzdění, jakmile se auto dostane pod předvolenou rychlost.

Výhradně elektronika

Omezovač rychlosti se na rozdíl od tempomatu pojí výhradně s moderními systémy řízení motoru, využívající elektricky ovládanou škrticí klapku (zážehové motory) či elektronicky řízená vstřikovací čerpadla (diesely). Princip omezovače rychlosti spočívá, podobně jako u tempomatu, v nastavení úhlu otevření škrticí klapky. Asi nejdůležitějším vstupním údajem je rychlost vozidla, kterou řídicí jednotka určuje ze systému ABS/ASR. V případě omezovače rychlosti se tak škrticí klapka může otevřít pouze o takový úhel, jaký odpovídá předvolené rychlosti, s ohledem na otáčky motoru a tedy i zařazený převodový stupeň.

V principu tak vlastně jde o umělé omezení výkonu motoru, neboť jeho plnému využití brání právě nemožnost více otevřít (o větší úhel) škrticí klapku. Ostatní snímače, například pedálu akcelerace, brzdy a spojky, odpovídají tempomatu.

Tomáš Dusil
Diskuze (24)
Avatar - O5kar
1. 2. 2017 12:24
Vymoženosti.
Před léty jsem se těšil, že si koupím auto se řadou těchto vymožeností. A tak se stalo. Dnes jich využívám málo. Jízda s omezovačem rychlosti mi neustále musí vtírat do povědomí, že ho mám zapnutý. Protože při potřebě rychlé reakce trvá změna dost dlouho. Potom je to už zbytečné. U navigace jsem rychle vypnul jakékoliv upozorňování na překročení rychlosti. Bylo to otravné, přerušovalo to hudbu a občasní spolujezdci měli hloupé poznámky.
1. 2. 2017 10:10
Re: Tempomat
Ono ani tak nejde u toho o čas, to jsou opravdu vteřiny. Mi je spíš otravné zpomalovat na rychlost cyklisty, podřadit, páč 20 to čtyřku nejde a zase zrychlovat, přeřadit. Když to jde, dělám to jak jsem popsal nahoře.
Avatar - michal.t
1. 2. 2017 09:55
Re: Tempomat
Jj, nelze nesouhlasit, takhle to určitě může občas vycházet. Jen si prostě každý musí zvážit, zda chce mít možnost plynule zrychlovat z přednastavené rychlosti (se všemi možnými ryziky), viz tempomat. Nebo pylnule zpomalovat a někdy holt obětovat trochu svého času navíc či potřebu prošlápnout plyn nadoraz (omezovač).
1. 2. 2017 08:19
Re: Tempomat
U toyot se nedá tempomat aktivovat při rychlosti pod 40, na kvaltu nesejde.
1. 2. 2017 08:17
Re: Tempomat
Moc času...aby bylo předjetí pro všechny ještě "komfortní", stačí ušetřená vteřinka. Prostě dojíždíš cyklistu, vidíš ještě protijedoucí auto 150 m před ním. Začneš mírně zrychlovat (dobře, v tu chvíli jedeš obcí 60) a co by trvalo 10 vteřin, bude trvat 9. Zrychluješ (potichu, nenápadně), předjíždíš, zařadíš, projede protijedoucí auto, bez plynu zpomaluješ na nastavenou tempomatovou rychlost. Tohle mi přijde taky pohodlnější, než prošlapávat omezovač rychlosti, pro který jsem v autě zatím nenašel využití, cestou z práce si ho zapnu a zkusím :-)