Firma (či spíše firmička) Protoscar ze švýcarského Rovia má za sebou čtvrt století existence a spolupracuje například s německým Daimlerem, GM, japonským Nissanem nebo domácím Rinspeedem.

V Ženevě vystavovala již loni model Lampo se dvěma elektromotory o výkonu 199 kW, přičemž každý z nich poháněl jednu nápravu. Byly napájeny moderními lithium-iontovými bateriemi. I když společnost avizovala vůz jako výzkumný prototyp, uvažovala výhledově i o možnosti kusové výroby, k té však dosud nedošlo a s největší pravděpodobností se tak ani nestane.

U modelu Lampo 2 (firemní materiály uvádějí poněkud zvláštní přepis LAMPO2) zůstala základní koncepce pohonu zachována. V útrobách vozu jsou dva synchronní elektromotory firmy Brusa, tentokrát ovšem s výkonem 300 kW (408 k) a maximálním točivým momentem 640 Nm, který je dostupný mezi 0-4500 min-1. Elektrickou energii dodávají pohonným jednotkám vodou chlazené lithium-iontové baterie od stejného dodavatele s kapacitou 32 kWh. Celkem 216 článků váží dohromady 280 kg a automobil díky nim ujede až 200 km. Akumulátory jsou umístěny nad oběma nápravami v blízkosti motorů.

Nabíjet je lze z běžné domácí elektrické zásuvky, což by mělo trvat asi 12 hodin. Lampo 2 ale stejně jako jeho předchůdce disponuje nabíjecím systémem, který dá majiteli na vybranou. Buď může zvolit nabití za co nejkratší čas, na co největší kapacitu nebo si stanoví maximální dobu, po kterou se mají baterie nabíjet. Akční rádius automobilu pak pochopitelně závisí na zvoleném způsobu dobití akumulátorů. Již za 10 minut jsou ovšem schopny vydržet až 100 km jízdy. Parkovací brzda je elektrická a ovládá se tlačítkem na volantu, další knoflík slouží ke krátkodobému zvýšení výkonu (tzv. boost).

Dvoumístný roadster je 4280 mm dlouhý, 1880 mm široký a 1203 mm vysoký. Podvozek disponuje rozvorem náprav 2415 mm. Konstrukčním základem elektrického sportovce je klasický prostorový rám z ocelových trubek, na němž spočívá lehká karoserie z kompozitů. Celek je navržen jako bezpečnostní buňka s deformačními zónami. Pasažéři mají k dispozici dva airbagy, předpínače bezpečnostních pásů a integrované opěrky hlavy v obou vyhřívaných sedadlech. V případě krajní nouze lze roadster s klasickou plátěnou střechou tlačítkem zastavit.

Komfortní výbava zahrnuje dotykový displej, který zobrazuje veškeré informace o vozidle a umožňuje ovládat některé jeho funkce, sportovní volant, elektrické topení, tempomat, centrální zamykání a GPS navigaci. Zadní světla jsou z LED diod, na karoserii najdeme i fotovoltaické solární panely, které jsou schopny absorbovat část energie pro napájení palubní elektroniky.

Automobil váží 1580 kg a jezdí na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 245/45 R18. Z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za zhruba 5 s a pokud je to možné, může uhánět rychlostí až 200 km/h.

I tento vůz, stejně jako první prototyp, slouží hlavně k propagačním účelům a k demonstraci schopností elektřinou poháněných vozidel v současnosti, resp. vývojového potenciálu firmy Protoscar.


Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Zdroj: redakce

Štítky Ženeva 2010

 












Blesk.cz

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a lidovci kývli Starostům

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

VIDEO: Teplice - Dukla 0:1. Zmar domácích. Poháry se na Stínadlech hrát nebudou

VIDEO: Teplice - Dukla 0:1. Zmar domácích. Poháry se…

Fotbalisté Teplic předkolo Evropské ligy hrát nebudou. I když měli svůj osud ve vlastních rukou, poslední ligový…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…