Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rally Cyprus - hodnocení

Michal Hochman
Diskuze (0)
Na start letošní Kyperské rally se postavilo celkem 51 posádek, 17 posádek bylo klasifikováno v cíli. Na soutěžící čekalo celkem 18. RZ o celkové délce 340,61km.

Na start letošní Kyperské rally se postavilo celkem 51 posádek, 17 posádek bylo klasifikováno v cíli. Na soutěžící čekalo celkem 18. RZ o celkové délce 340,61km. V první etapě ve 3 a 4. RZ vystřídala průtrž mračen tradiční vedro. Letošní ročník Kyperské rally, kromě několika soubojů nabídl i velký počet odstupujících továrních posádek.

Nejtragičtější byla 5. RZ, kde odstoupila většina továrních týmů. Poprvé na Kyperské rally startovali vozy Citroën. Premiéra to byla ukázková, všechny tři vozy dorazili do cíle na třetím, čtvrtém a pátém místě. Ostatní týmy měli v cíli po jednom soutěžním voze: Subaru P. Solberga (1), Peugeot týmovou trojku H. Rovanperu (2), Ford překvapivě trojku M. Hirvonena (6) a Hyundai A. Schwarze (7).

Soutěž se nevyvedla továrnímu týmu Škoda, který jel soutěž naposledy s továrními vozy Škoda Octavia WRC, se kterými soutěžil v modifikacích EVO I, II, II od roku 1999. Přesto D. Auriol zaznamenal na Kyperské rally dílčí úspěch, když na první RZ zajel třetí nejrychlejší čas. V osmém podniku sezóny, Německé rally bude tovární tým Škoda startovat s vozy Škoda Fabia WRC.

Na Kyperské rally se konečně prosadil tovární tým Hyundai, který konečně bodoval a pro A. Schwarze to bude jistě vzpruha před domácím publikem.

1. (7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

Rally začal na druhém místě, ale po druhé RZ se propadl na čtvrté místo a po třetí RZ je dokonce až pátý. Od čtvrté RZ začíná spanilá jízda P. Solberga za druhým vítězstvím v seriálu MS. Po první etapě jede na třetím místě, se ztrátou +10,2 vteřiny na prvního M. Grönholma a má náskok +3,5 vteřiny na druhého H. Rovanperu. Po páté RZ jde do čela průběžného pořadí, které si udrží až do konce soutěže. V polovině druhé etapy, má sice náskok pouhých +4,8 vteřiny, ale jede takticky rychle, bez chyb. Začíná vítězit v jedné RZ za druhou, po jedenácté RZ má náskok již +13,1 vteřiny, který ještě v poslední 12. RZ druhé etapy zvýší na +25,3 vteřiny. To mu dává do třetí etapy zklidňující náskok, přesto neubírá a jede vstříc vidině druhého vítězství. V patnácté RZ má uklidňující náskok necelých padesát vteřin (+47,6) před H. Rovanperou. V následující 16. RZ po technických problémech H. Rovanpery může zvolnit, jeho náskok je 2:12,3 minuty, v 17. RZ vzroste na +3:03,4 minuty a v cíli vítězí s náskokem +4:14,0 minuty před H: Rovanperu. Vítězný čas je ovlivněn problémy s poloosou H. Rovanpery na voze Peugeot 206 WRC.

Petter Solberg se tak může v cíli radovat ze svého druhého vítězství (poprvé vyhrál vloni v poslední soutěži ročníku 2002 v Anglii) jak s týmem, tak s přítelkyní a potomkem. Od počátku soutěže neměl žádné problémy a po odstoupení M. Grönholma se dostal do vedení. V průběhu rally byl nucen jet až do dvanácté RZ bez chyb, neboť mu na záda dýchal H. Rovanperä. Oddychnout si mohl až v samotném závěru soutěže, kdy H. Rovanperu začal ztrácet. Pro své druhé vítězství udělal maximum rychlou jízdou bez zbytečných chyb.

2. (3) HARRI ROVANPERÄ / Risto Pietilainen

Odjel naprosto špičkový závod. V závěru soutěže se k H. Rovanperovi přiklonilo i "jezdecké štěstí". Jako jediný se H. Rovanperovä, zatracovaná "trojka" týmu Peugeot, postaral o bodový zisk týmu, díky němuž se udržel tovární tým Peugeot ve vedení průběžného pořadí hodnocení týmů MS.

Po první RZ jde H. Rovanperä do vedení, které si udržuje až do třetí RZ. Při průtrži mračen v přímém souboji prohrává s M. Grönholmem, propadá na druhé místo, které si drží až do samotného závěru soutěže. Po technických problémech M. Grönholma prohrává souboj z P. Solbergem o první místo a jede na druhé příčce. Po páté RZ ztrácí na P. Solberga +3,1 vteřiny, v polovině druhé etapy v 9. RZ je jeho ztráta na první místo +6,8 vteřiny. Nenechává ani na chvíli vydechnout P Solberga, který by při jakémkoliv zaváhání přišel o vedoucí pozici. Ve 13. RZ už H. Rovanperä ztrácí na P. Solberga 29,1 vteřiny. Z poklidného tempa jej však vyvede prasklá poloosa, která H. Rovanperovi zkomplikuje poslední tři RZ. Inženýrka po telefonu radí H. Rovanperovi, jak má zafixovat přední pravou poloosu, což se podaří a H. Rovanperä tak startuje v posledních dvou RZ. Postupně ztrácí svůj náskok, nebezpečně se na něj dotahuje třetí S. Loeb, který ho v 17. RZ poráží o 1:00,1 minuty. Náskok H. Rovanpery se snižuje před poslední 18. RZ na 1:06,6 minuty. V poslední RZ se H. Rovanperä snaží dojet do cíle a udržet si náskok před S. Loebem. V průběhu RZ už ztrácí na S. Loeba přes 50 vteřin a jeho náskok se neustále tenčí. Časomíra nakonec ukázala, že H. Rovanperä si náskok udržel o necelé tři vteřiny (+2,8). Dokončil rally tak na druhém místě, což je jeho letošní nejlepší výsledek. Přestože nemá nejlepší vztahy se šéfem týmu Peugeot Corrado Proverou, stal se hlavní hvězdou Kyperské rally týmu Peugeot a přes chladné poplácávání po ramennou od šéfa týmu prokázal H. Rovanperä svůj závodnická potenciál.

3. (18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

Po dvou výpadcích, dojel S. Loeb na třetím místě Kyperské rally, což po vítězství v Monte Carlu je jeho druhý nejlepší výsledek. Rally Kypr začal až na devatenáctém místě průběžného (+25,9) pořadí a nic nenasvědčovalo tomu, že zajede skvělý závod. Po druhé RZ zajíždí sedmý nejlepší čas a to ho posouvá na osmé místo. Ve třetí RZ ztrácí a je devátý. Nejvíce se mu daří ve čtvrté RZ kdy zajíždí druhý nejlepší čas, který S. Loeba posouvá na páté místo průběžného pořadí. V šesté RZ po odstoupení M. Grönholma a G. Panizziho se dostal na třetí místo průběžného pořadí se ztrátou +1:15,2 minuty na vedoucího P. Solberga a náskokem na C. McRaem +32,6 vteřiny. Třetí místo si udržel až do konce Kyperské rally. Po třinácté RZ ztrácel na vedoucí místo +3:03,2 minuty a na druhé potom +2:34,1 minuty. Náskok na čtvrtého C. McRaeho měl +44,0 vteřiny. V následující RZ začíná mít problémy s elektronikou a nemůže jet na plno. V 16.RZ zajíždí stejný čas jako C. McRae, elektronika se umoudřila a S. Loeb se po potížích H. Rovanpery chystá ataku druhého místa. Fascinující souboj v závěru třetí etapy, bylo jediné drama které se ve třetí etapě odehrálo. Počáteční ztráta +1:59,5 minuty S. Loeba se nakonec scvrkla na +2,8 vteřiny, o které S. Loeb prohrál druhé místo v souboji s H. Rovanperou. Po avizovaném vítězství v Monte Carlu zajel S. Loeb svůj druhý nejlepší výsledek, po sedmém místě ve Švédsku a čtvrtém na Novém Zélandě dojel na Kypru na "bedně".

4. (17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

Rally začal na čtvrtém místě. Pak jezdil výsledky jako na houpačce, po druhé RZ se propadl na deváté místo, aby v následující 3. RZ byl sedmý a první etapu ukončil na šestém místě se ztrátou +55,7 vteřiny na vítěze a +15,3 vteřiny ztráty na páté místo S. Loeba. Před sedmým M. Martinem má náskok +26,6 vteřiny. Po odpadnutí M. Grönholma a G. Panizziho se posouvá na čtvrté místo, které si drží až do samotného závěru soutěže. Podle vlastních slov nemá cenu útočit na S. Loeba, když je jeho náskok poměrně velký, po 12. RZ +44,4 vteřiny. Přes prohlášení, C. McRae svou šanci vycítil před koncem třetí etapy, kdy měl S. Loeb technické potíže s elektronikou a snížil náskok na +27,6 vteřiny. V 17. RZ ještě náskok snížil na +25,9 vteřiny, ale to už S. Loeb bojoval s H. Rovanperou a C. McRae se spokojil se čtvrtým místem. Z taktického hlediska byla v sázce ještě "bedna", kdyby se nepodařilo H. Rovanperovi dojet do cíle Kyperské rally. Po Turecké rally je to v letošní sezóně pro C.McRaeho druhé čtvrté místo.

5. (19) Carlos Sainz / Marc Marti

Carlos Sainz v letošní Kyperské rally podtrhl skvělý výkon vozů Citroën. Rally začal vlažně třináctým místě, v následující RZ se o jedno místo ještě propadá, ale to už začíná jeho skvělá stíhací jízda, která v závěru soutěže graduje pátým místem konečného pořadí v Kyperské rally. Po prvním dnu ještě figuruje na devátém místě, ale posouvá se vpřed, v přímém souboji poráží trápícího se R. Burnse a po sedmé RZ je na pátém místě se ztrátou +2:39,9 minuty na první místo a na čtvrtého C. McRaeho ztrácí +35,0 vteřiny. Jeho náskok před R. Burnsem je +10,5 vteřiny. Ze zkušeností mazáka si drží páté místo až do konce Kyperské rally. Páté místo a čtyři body mají cenu zlata, neboť v průběžném pořadí ztrácí C. Sainz na vedoucího R. Burnse (37) pouhý jeden bod (36).

6. (6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

Na rally spíše než závodí sbírá zkušenosti, jezdí okolo desátého místa, jenže… Tentokráte zachraňuje čest týmu Ford, přináší body nejen do týmové pokladničky, ale připisuje si 3 body v seriálu MS jezdců! Po první etapě je na dvanáctém místě, po druhé po vypadnutí favoritů a továrních jezdců je dokonce na šestém místě. Jeho ztráta na čelo je téměř sedm minut +6:49,4 minuty, na pátého C. Sainze ztrácí 2:16,5 minuty a náskok před sedmým Schwarzem má +3:13,9 minuty. Do cíle tedy může jet v klidu a jeho sladkou odměnou jsou body z MS.

7. (10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

Po špatném začátku to vypadá, že vozy Hyundai opět nebudou bodovat. Po první etapě je A. Schwarz na čtrnácté místě ve druhé etapě těží z odstoupení jezdců před ním a jede na sedmém místě jako jediný zástupce týmu. Ztrátu má sice hrozivých +10:03,3 minuty, ale sedmé místo přináší body a ty se počítají. Kyperskou rally končí na sedmém místě a připisuje si dva body do hodnocení jezdců. Důležitější jsou 3 body pro tým. Hyundai jich má celkem šest a po Monte Carlu a šesti závodech bez bodů konečně opět boduje.

8. ALISTAIR GINLEY / Kenedy Rory

Překvapení soutěže? Asi ano, dokonale využil výpadku továrních jezdců, správně vsadil na taktiku dojezdu a v cíli má první sladký bod! Podle vlastních slov měl ke konci soutěže strach z nečekaného výsledku ale vše zvládl, nedopustil se zbytečné chyby a soutěž dokončil na osmém bodovaném místě. Po 15. místě na rally Akropolis a 12. místě v Turecku je osmé místo a bod z MS splněným snem.

Umístění dalších jezdců

1. AUTOMOBILES CITROËN TOTAL (11 BODŮ)

Nasadil tři vozy do soutěže. Tentokráte je to jediný tovární tým, který přivezl všechny vozy do cíle a to na třetím S. Loeb, čtvrtém C. McRae, a pátém C. Sainz. Závěr soutěže zdramatizoval S. Loeb, který ještě útočil na druhé místo průběžného pořadí!

Šéf týmu, se sice zachoval správně, a nechal jezdce týmu dojet na vydobytých pozicích, ale nabízela se z taktického hlediska ještě jedna varianta týmové režie. S. Loeb by musel zpomalit (měl faktické potíže s elektronikou), stejně tak jako C. McRae, a C. Sainz by musel úměrně přidat, aby se dostal na třetí místo. Dosáhl by tak bodového zisku, který by ho posunul na první místo průběžného pořadí. Ano, jednalo by se o týmovou režii, ale C. Sainz by byl ve vedení MS jezdců minimálně do Německé rally. Pravděpodobně by tým byl kritizován… a vše je teď reálné pouze za slůvka kdyby…

2. 555 SUBARU WORD RALLY TEAM (10 BODŮ)

Padesátiprocentní úspěšnost! T. Mäkinen ač se ocitl v průběžném pořadí na špici, nakonec rally pro technické problémy nedokončil. Jeho týmový kolega vyhrál. O to asi větší byla radost T. Mäkinena, kterou projevil v servisu po příjezdu P. Solberga. Spokojenost vládně i týmu Subaru, které se posunulo v průběžném pořadí týmů na třetí místo před čtvrtý Ford.

(-) (8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

Tentokráte se T. Mäkinenovi dařilo pouze v úvodu soutěže. Po první RZ byl osmý, po druhé se prodral na třetí místo průběžného pořadí v následující 3. RZ prohrává s M. Grönholmem a je čtvrtý. Po technický problémech přichází pád na devatenácté místo, kde končí první etapu. Soutěž končí v šesté RZ s poničeným závěsem kola.

3. MARLBORO PEUGEOT TOTAL (8 BODŮ)

Od totálního krachu tentokráte zachránil tým Peugeot H. Rovanperä, který v poslední době nemá na růžích ustláno. Tým nasadil tři vozy, z nich do cíle se zafixovanou zlomenou poloosou dojel H. Rovanperä. To ještě odstoupili ze soutěže posádky týmu Bozian Racing G. Panizzi a J. Pykälistö. Přesto mělo druhé místo pro tým Peugeot zvláštní význam, protože se udrželo v čele průběžného pořadí MS a R. Burns, který ze soutěže odstoupil si udržel průběžné první místo.

(-) (1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

Rally začal na devátém místě průběžného pořadí, v závěru první etapy dokonale využil počasí a prodral se na vedoucí místo. Vypadalo to, že nikoho nenechá M. Grönholm na pochybách, že loňské vítězství chce obhájit. Jenže, po páté RZ jej pronásledují potíže, ze čtyřkolky udělá dvoukolku a propadá se na čtvrté místo v průběžném pořadí. Závada s hnacím hřídelem je na přejezdu neopravitelná a Grönholm končí. Tentokráte to M. Grömholma mrzet nemusí, protože neboduje ani R. Burns.

(-) (2) RICHARD BURNS / Robert Reid

Rally začíná na jedenáctém místě, ale od počátku soutěže jej sužují technické problémy s převodovkou. Po první etapě jede na osmém místě. Potíže gradují a na desáté RZ odstupuje s poruchou motoru. O jediný bod si udržuje náskok v průběžném pořadí MS jezdců.

4. FORD MOTOR COMPANY LTD (4 BODY )

Ford nasadil do soutěže tři vozy, v cíli měl pouze jeden vůz tentokráte zásluhou M. Hirvonena. Jak to vypadá, našla se jedna ze slabin nového modelu Ford Focus RS WRC 03, který je citlivý na prach. Ten byl pravou příčinou ztráty tlaku oleje. Stejná závada potkala Ford na Argentinské rally . Tentokráte měli oba jezdci M. Martin a F. Duval stejnou závadu, a oba shodou okolností vyřadila závada v 5. RZ.

(-) (4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

Po vítězství na rally Akropolis, jak se zdá opustilo M. Martina štěstí! Rally začal na dvanáctém místě, v následující RZ se posouvá na šesté místo průběžného pořadí. Na konci první etapy podléhá v přímém souboji C. McRaemu a končí první etapu na sedmém místě. Druhý den v páté RZ končí Kyperskou rally.

(-) (5) FRANCOIS DUVAL / Stéphane Prévot

Rally začal na patnáctém místě, po problémech s řazením se propad na šestnácté místo a první etapu končí na jedenáctém místě. Druhý den v páté RZ končí Kyperskou rally.

5. HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM (3 body)

Po šesti závodech konečně body! Od Monte Carla tovární tým Hyundai nebodoval a stejně tak jako v Monte Carlu přinesl A. Schwarz do týmové pokladničky 3. body. Tovární tým postavil na start Kyperské rally tři vozy, dva v průběhu rally ztratil a jeden dojel na šestém místě a připsal si tak tři body. Pro tým Hyundai jsou body jistě vzpruhou.

(-) (11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

Od počátku soutěže ho provázejí technické problémy, rally začíná na šestnáctém místě, po první etapě uzavírá elitní desítku. V šesté RZ je s poruchou motoru nucen odstoupit. Po dvou desátých místech ve Švédsku a Turecku je to pro F. Loixe pátý nedokončený závod v letošní sezóně.

(-) (12) JUSTIN DALE / Andrew Bargery

Ani účast třetího zástupce nemá v soutěži dlouhého trvání.J. Dále začal Kyperskou rally 20. místem a po druhé RZ ze soutěže po problémech s motorem odstupuje.

6. ŠKODA MOTORSPORT ( TÝM NEBODOVAL )

Tovární tým Škoda Motorsport byl nucen odstoupit z Kyperské rallye v průběhu druhého dne a to ve chvíli, kdy obě posádky figurovaly na bodovaných místech v elitní desítce absolutního pořadí. Celkem si sedmá rally letošního šampionátu vybrala již rekordní daň devět vozů WRC vypadlo během pouhých šesti rychlostních zkoušek.

Skončila tak obdivuhodná série dvaadvaceti po sobě jdoucích rally, ve kterých tým Škoda Motorsport dovedl do cíle alespoň jeden ze svých vozů. Stejný rekord ve spolehlivosti drží jen mistrovský tým Peugeot.

Vedoucí týmu Škoda Motorsport Pavel Janeba prohlásil: "Příčinu problému zatím ještě neznáme, ale vše důkladně prověříme, jakmile vůz dopravíme zpět. Je to velké zklamání, že se nám nepodařilo dosáhnout cíle poslední rally, ve které jsme nasadili vozy Octavia WRC, ale nyní se musíme hlavně zaměřit na novou kapitolu v podobě Fabie WRC. Do jejího prvního startu v Německu už zbývá jen necelých pět týdnů."

(9) (14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

Didier Auriol odstartoval Kyperskou rally výborným třetím nejrychlejším časem v úvodní RZ a dnes opět pokračoval v elitní desítce. "Dnešní RZ byly mnohem lepší než jsme předpokládali a povedlo se mi chytit ten správný rytmus," prohlásil dopoledne. Poruchu elektroniky motoru na konci desáté rychlostní zkoušky zkoušeli Didier se spolujezdcem Denisem Giraudetem ještě odstranit při přejezdu, avšak bez úspěchu.

(15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

Toni Gardemeister držel po osmé RZ devátou pozici, ale zhruba pět kilometrů po startu deváté rychlostní zkoušky pro něj Kyperská rallye skončila: "Byl tam další z té spousty skoků. Tenhle byl ale delší, než jsem čekal. Přistáli jsme těsně mimo vozovku, což by normálně nic neznamenalo. Dopadli jsme ale na pařez a náraz poškodil motor natolik, že jsme nemohli pokračovat dál. Velká škoda, že jsme museli odstoupit. Měli jsme rallye dobře rozjetou, domů bychom určitě dovezli další body."

FIA WORLD CHAMPIONSHIPS (průběžné pořadí po 7 ze 14 závodů)


FIA World Rally Championship jezdci :

1. R. Burns (GB) 37, 2. C.Sainz (E) 36, 3. M. Grönholm (FIN) 30, 4. P. Solberg (N), 5. S.Loeb (F) 23 6. M. Märtin (EE) 23, 7. C. McRae (GB) 23, 8. H. Rovanperä (FIN) 16, 9. T. Mäkinen (FIN) 15, 10. F. Duval (B) 9, 11. T.Gardemeister (FIN) 9, 12. G. Panizzi (F) 6, 13. D. Auriol (F) 4, 14. M. Hirvonen (FIN) 3, 15. A. McRae (GB) 3, 16. C. Robert (F) 3, 17. A. Schwarz (D) 3. …..21. R. Kresta (CZ) 0 bodů

FIA World Rally Championship for Tovární týmy :

1. Peugeot 81, 2. Citroën 73, 3. Subaru 47, 4. Ford 43, 5. Škoda 20, 6. Hyundai 6 bodů

Osmým závodem sezóny 2003 je 24 - 27. července Německá rally
Michal Hochman
Diskuze (0)