IRC Rally Monte Carlo 2010 – SHRNUTÍ

IRC Rally Monte Carlo 2010 – SHRNUTÍ

 
 

Na legendární soutěži v Monte Carlu kraloval Mikko Hirvonen s novinkovou Fiestou S2000, výborně se dařilo také Škodovkám, Peugeoty přišly tak trošku zkrátka. Jak tedy první soutěž IRC 2010 probíhala?

Rallye Automobile Monte-Carlo patří k legendám mezi soutěžemi – to je neoddiskutovatelný fakt. Mezi jeho vítěze patří takové veličiny jako Sebastien Loeb (5x), Tommi Mäkinen (4x) nebo Valter Röhl (4x). Letos se jel již 78. ročník a tvůrci soutěže našli a naplánovali 405 ostrých soutěžních kilometrů. Prvních 8,83 km se do celkové klasifikace sice nepočítalo – byl to úvodní prolog – ale podle jeho výsledků pak posádky startovaly do samotné soutěže (první desítka v obráceném pořadí, vyhrál Gardemeister na Puntu Abarth).

Ještě před startem však bylo v týmu M-Sport, který nové Fiesty S2000 nasadil, pořádně horko. Fordům totiž hrozilo, že neprojdou technickou přejímkou před soutěží. Plocha předního nárazníku totiž neodpovídala homologaci a tak museli mechanici některé otvory zaslepit – na start se tak Fiesty S2000 postavily.

První etapa – Fiesta poprvé v ostré akci

Nejlépe do náročné soutěže vstoupili Hirvonen a Hänninen – po RZ1 je dělilo pouze 0,4 sekundy. Třetí Meeke již ztrácel téměř 10 sekund. Neuvěřitelnou smůlu měl na první erzetě Kopecký, píchnul gumu a měnil kolo na trati (loni mu zase v prvním testu odešel posilovač řízení). Výsledkem byla ztráta 3:49,9 a konec nadějí na vítězství.

„Byl to hrozný začátek, téměř ihned jsem si všimnul problému. Neměli jsme na výběr, museli jsme zastavit a vyměnit kolo na trati. Po zbytek testu jsem si nedůvěřoval. Ale stále nás čeká dlouhá cesta,“ okomentoval svůj vstup do soutěže Kopecký.

Druhou erzetou byla nejdelší zkouška – 45,17 kilometru dlouhá St. Pierreville – Antraigues. Zvítězil Ogier a při druhém průjezdu svůj triumf zopakoval. Na třetí zkoušce bohužel vyjel Sebastien z trati (údajně kvůli sněhu naházenému diváky) a ztratil přes dvě minuty.

Video

Po prvním dnu soubojů tak výsledkové listině vévodil Hirvonen, druhý byl Sarrazin na Peugeotu (+ 35,4), třetí místo držel “škodovkář“ Hänninen (+ 45,2). Kopecký se stačil vyškrabat na dvacátou pozici (+ 5:40,6).

Druhá etapa – Ogierův útok

Ve druhé etapě na posádky čekalo 145 ostrých kilometrů a hned v prvním testu soutěž skončila pro úřadujícího šampióna IRC Krise Meeka. Stejně jako loni tedy soutěž nedokončil, tentokráte tomu bylo na vině nedobrzdění do zatáčky před mostem a následný výlet směrem do potoka, to vše z průběžné druhé pozice.

Hezký pohled byl na výsledkovou listinu RZ5, na prvních třech místech byly seřazeny Fabie S2000 v pořadí Vouilloz – Hänninen – Kopecký. V následujícím testu postihnul defekt vedoucího Hirvonena, který lehce ztratil, ale v další erzetě si to dílčím vítězstvím vynahradil. Poslední dva testy opanoval francouzský mladík Sebastien Ogier, který se posunul na třetí místo, na druhého Hänninena ztrácel pouze 22,6 sekundy, na vedoucího Hirvonena to byla již minuta a deset sekund.

„Byl to další podařený den. Vyzkoušeli jsme různé komponenty a odpoledne jsme byli schopni nastavit setup více do sucha. I přesto, že na trati bylo více náledí než jsem čekal tak jsme neměli problémy. Měli jsme sice defekt, ten ale nezpůsobil nic závažnějšího. Je toho před námi ještě moc,“ zhodnotil druhou etapu vedoucí Mikko Hirvonen.

Třetí etapa – Smůla pro Francouze, štěstí do Finska

Na poslední den si organizátoři přichystali pět rychlostních zkoušek (pouze první test se jel za denního světla) včetně legendárního Col de Turini. První dva testy ovládnul opět Ogier, který díky své výborné jízdě předstihnul Hänninena a posunul se na druhou příčku – na vedení v tu chvíli ztrácel 38,3 sekundy. Třináctá vložka se stala nešťastnou pro Wittmanna juniora, který v levotočivé zatáčce se svým Peugeotem 207 nevybíravě atakoval zídku a soutěž pro něj končí – odstupuje z osmého místa.

13. erzeta se bohužel stala osudnou i výbornému Ogierovi, kterému začal zlobit alternátor a do předposlední (čtrnácté) rychlostní zkoušky již neodstartoval. Odstoupení po výborném výkonu ze druhého místa kvůli technické závadě opravdu naštve.

„Nefungoval alternátor, takže pokračovat bylo nemožné. Je to zklamání, ale jisté je, že to byla dobrá rally a ukázali jsme, že Peugeot 207 je stále dobré náčiní. Postihla nás smůla, ale také si odvážíme spoustu pozitivního,“ řekl ke svému odstoupení Ogier.

Mikko Hirvonen si druhými, třetím a čtvrtým místem z poslední etapy pohlídal své vítězství a při premiéře Fordu Fiesta S2000 světu ukázal, že ne náhodou se stal loni o jediný bodík vicemistrem světa šampionátu WRC. Dobře se také vyrovnal s volbou pneumatik, která hraje na této soutěži klíčovou volbu.

„Vyhrát Monte Carlo byl vždycky můj sen. Musím říct, že vůz byl perfektní od startu až do cíle, takže děkuji mechanikům, kteří tvrdě pracovali. Nebylo to jednoduché, ale díky excelentnímu týmovému výkonu jsme byli schopni vést již od startu. Tuto zkušenost jsem si opravdu užíval a rád se sem opět vrátím. Škoda, že Sebastien Ogier skončil kvůli technickým problémům, protože to byla skvělá bitva. S jeho odstoupením však přišla i úleva. Od Pirelli jsme měli skvělé pneumatiky, jsem velmi spokojen,“ řekl v cíli spokojený vítěz Mikko Hirvonen.

„Monte Carlo je jedna z legendárních soutěží s dlouhou historií. Není to jednoduchá soutěž, podmínky jsou hrozně těžké a bylo tomu tak i letos. Jsem velmi šťastný, že se nám podařilo vyhrát. Všichni jsme několik posledních týdnů tvrdě pracovali a i proto jsme dosáhli dobrých výsledků.“

„Auto je nové, ale všechno fungovalo dokonale od prvního kilometru. Celý tým může být pyšný a obzvláště lidé, kteří posledních 14 dnů tvrdě pracovali. Hned na startu sezóny vyhrát znamená obrovskou podporu. Vítězný pocit jsem si užíval a rád bych ve stejném duchu pokračoval i příští měsíc ve Švédsku.“

Velkou radostí v cíli přímo zářil Malcolm Wilson – šéf a majitel M-Sportu, který novou Fiestu S2000 vyvinul.

„Pro naši Fiestu S2000 je to debut z říše snů. Vedli jsme od první zkoušky až do cíle a nezaznamenali jsme jediný problém, což je u nového vozu nesmírně povzbuzující. Mikko jel přesně tak rychle jak potřeboval k vítězství a jeho “feedback“ bude rozhodující pro další vývoj.“

Celkové výsledky Rally Monte Carlo 2010:

1. Mikko Hirvonen (Ford Fiesta S2000) 4:32:58,5 hod
2. Juho Hanninen (Škoda Fabia S2000) + 1:51,4 min
3. Nicolas Vouilloz (Škoda Fabia S2000) + 3:19,1 min
4. Stéphane Sarrazin (Peugeot 207 S2000) + 7:25,5 min
5. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) + 8:48,7 min
6. Guy Wilks (Škoda Fabia S2000) + 9:24,5 min
7. Bruno Magalhaes (Peugeot 207 S2000) + 9:45,4 min
8. Jean-Sébastien Vigion (Peugeot 207 S2000) + 13:33,5 min
9. Jarek Orsák (Škoda Fabia S2000) + 21:16,6 min
10. Andrej Jereb (Peugeot 207 S2000) + 25:26,1 min
11. Kris Princen (Renault Clio R3) + 26:56,5 min
12. Pierre Campana (Renault Clio R3) + 28:19,2 min
13. Olivier Burri (Subaru Impreza STi) + 28:43,1 min
14. Vojtěch Štajf (Subaru Impreza STi) + 29:00,3 min
15. Cinotto Michele (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 29:50,9 min
16. Barral Thomas (Renault Clio R3) + 30:25,8 min
17. Frau Richard (Mitsubishi Lancer Evo X) + 32:00,2 min
18. Campedelli Simone (Renault Clio R3) + 34:5445,4 min
19. Boland Eamonn (Mitsubishi Lancer Evo X) + 35:50,4 min
20. Oliveira Daniel (Peugeot 207 S2000) + 40:54,0 min
21. Barry Daniel (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 41:10,4 min
22. Raoux Jean-Michel (Renault Clio R3) + 42:14,8 min
23. Noberasco Gabriele (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 42:54,4 min
24. Monet Arnaud (Peugeot 206 RC) + 50:05,8 min
25. Farnaud Michel (Citroën Saxo Kit Car) + 50:24,8 min

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 

Štítky Ford Fabia IRC

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý? Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už…

Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…