IRC Rally Monte Carlo 2010 – SHRNUTÍ

IRC Rally Monte Carlo 2010 – SHRNUTÍ

 
 

Na legendární soutěži v Monte Carlu kraloval Mikko Hirvonen s novinkovou Fiestou S2000, výborně se dařilo také Škodovkám, Peugeoty přišly tak trošku zkrátka. Jak tedy první soutěž IRC 2010 probíhala?

Rallye Automobile Monte-Carlo patří k legendám mezi soutěžemi – to je neoddiskutovatelný fakt. Mezi jeho vítěze patří takové veličiny jako Sebastien Loeb (5x), Tommi Mäkinen (4x) nebo Valter Röhl (4x). Letos se jel již 78. ročník a tvůrci soutěže našli a naplánovali 405 ostrých soutěžních kilometrů. Prvních 8,83 km se do celkové klasifikace sice nepočítalo – byl to úvodní prolog – ale podle jeho výsledků pak posádky startovaly do samotné soutěže (první desítka v obráceném pořadí, vyhrál Gardemeister na Puntu Abarth).

Ještě před startem však bylo v týmu M-Sport, který nové Fiesty S2000 nasadil, pořádně horko. Fordům totiž hrozilo, že neprojdou technickou přejímkou před soutěží. Plocha předního nárazníku totiž neodpovídala homologaci a tak museli mechanici některé otvory zaslepit – na start se tak Fiesty S2000 postavily.

První etapa – Fiesta poprvé v ostré akci

Nejlépe do náročné soutěže vstoupili Hirvonen a Hänninen – po RZ1 je dělilo pouze 0,4 sekundy. Třetí Meeke již ztrácel téměř 10 sekund. Neuvěřitelnou smůlu měl na první erzetě Kopecký, píchnul gumu a měnil kolo na trati (loni mu zase v prvním testu odešel posilovač řízení). Výsledkem byla ztráta 3:49,9 a konec nadějí na vítězství.

„Byl to hrozný začátek, téměř ihned jsem si všimnul problému. Neměli jsme na výběr, museli jsme zastavit a vyměnit kolo na trati. Po zbytek testu jsem si nedůvěřoval. Ale stále nás čeká dlouhá cesta,“ okomentoval svůj vstup do soutěže Kopecký.

Druhou erzetou byla nejdelší zkouška – 45,17 kilometru dlouhá St. Pierreville – Antraigues. Zvítězil Ogier a při druhém průjezdu svůj triumf zopakoval. Na třetí zkoušce bohužel vyjel Sebastien z trati (údajně kvůli sněhu naházenému diváky) a ztratil přes dvě minuty.

Video

Po prvním dnu soubojů tak výsledkové listině vévodil Hirvonen, druhý byl Sarrazin na Peugeotu (+ 35,4), třetí místo držel “škodovkář“ Hänninen (+ 45,2). Kopecký se stačil vyškrabat na dvacátou pozici (+ 5:40,6).

Druhá etapa – Ogierův útok

Ve druhé etapě na posádky čekalo 145 ostrých kilometrů a hned v prvním testu soutěž skončila pro úřadujícího šampióna IRC Krise Meeka. Stejně jako loni tedy soutěž nedokončil, tentokráte tomu bylo na vině nedobrzdění do zatáčky před mostem a následný výlet směrem do potoka, to vše z průběžné druhé pozice.

Hezký pohled byl na výsledkovou listinu RZ5, na prvních třech místech byly seřazeny Fabie S2000 v pořadí Vouilloz – Hänninen – Kopecký. V následujícím testu postihnul defekt vedoucího Hirvonena, který lehce ztratil, ale v další erzetě si to dílčím vítězstvím vynahradil. Poslední dva testy opanoval francouzský mladík Sebastien Ogier, který se posunul na třetí místo, na druhého Hänninena ztrácel pouze 22,6 sekundy, na vedoucího Hirvonena to byla již minuta a deset sekund.

„Byl to další podařený den. Vyzkoušeli jsme různé komponenty a odpoledne jsme byli schopni nastavit setup více do sucha. I přesto, že na trati bylo více náledí než jsem čekal tak jsme neměli problémy. Měli jsme sice defekt, ten ale nezpůsobil nic závažnějšího. Je toho před námi ještě moc,“ zhodnotil druhou etapu vedoucí Mikko Hirvonen.

Třetí etapa – Smůla pro Francouze, štěstí do Finska

Na poslední den si organizátoři přichystali pět rychlostních zkoušek (pouze první test se jel za denního světla) včetně legendárního Col de Turini. První dva testy ovládnul opět Ogier, který díky své výborné jízdě předstihnul Hänninena a posunul se na druhou příčku – na vedení v tu chvíli ztrácel 38,3 sekundy. Třináctá vložka se stala nešťastnou pro Wittmanna juniora, který v levotočivé zatáčce se svým Peugeotem 207 nevybíravě atakoval zídku a soutěž pro něj končí – odstupuje z osmého místa.

13. erzeta se bohužel stala osudnou i výbornému Ogierovi, kterému začal zlobit alternátor a do předposlední (čtrnácté) rychlostní zkoušky již neodstartoval. Odstoupení po výborném výkonu ze druhého místa kvůli technické závadě opravdu naštve.

„Nefungoval alternátor, takže pokračovat bylo nemožné. Je to zklamání, ale jisté je, že to byla dobrá rally a ukázali jsme, že Peugeot 207 je stále dobré náčiní. Postihla nás smůla, ale také si odvážíme spoustu pozitivního,“ řekl ke svému odstoupení Ogier.

Mikko Hirvonen si druhými, třetím a čtvrtým místem z poslední etapy pohlídal své vítězství a při premiéře Fordu Fiesta S2000 světu ukázal, že ne náhodou se stal loni o jediný bodík vicemistrem světa šampionátu WRC. Dobře se také vyrovnal s volbou pneumatik, která hraje na této soutěži klíčovou volbu.

„Vyhrát Monte Carlo byl vždycky můj sen. Musím říct, že vůz byl perfektní od startu až do cíle, takže děkuji mechanikům, kteří tvrdě pracovali. Nebylo to jednoduché, ale díky excelentnímu týmovému výkonu jsme byli schopni vést již od startu. Tuto zkušenost jsem si opravdu užíval a rád se sem opět vrátím. Škoda, že Sebastien Ogier skončil kvůli technickým problémům, protože to byla skvělá bitva. S jeho odstoupením však přišla i úleva. Od Pirelli jsme měli skvělé pneumatiky, jsem velmi spokojen,“ řekl v cíli spokojený vítěz Mikko Hirvonen.

„Monte Carlo je jedna z legendárních soutěží s dlouhou historií. Není to jednoduchá soutěž, podmínky jsou hrozně těžké a bylo tomu tak i letos. Jsem velmi šťastný, že se nám podařilo vyhrát. Všichni jsme několik posledních týdnů tvrdě pracovali a i proto jsme dosáhli dobrých výsledků.“

„Auto je nové, ale všechno fungovalo dokonale od prvního kilometru. Celý tým může být pyšný a obzvláště lidé, kteří posledních 14 dnů tvrdě pracovali. Hned na startu sezóny vyhrát znamená obrovskou podporu. Vítězný pocit jsem si užíval a rád bych ve stejném duchu pokračoval i příští měsíc ve Švédsku.“

Velkou radostí v cíli přímo zářil Malcolm Wilson – šéf a majitel M-Sportu, který novou Fiestu S2000 vyvinul.

„Pro naši Fiestu S2000 je to debut z říše snů. Vedli jsme od první zkoušky až do cíle a nezaznamenali jsme jediný problém, což je u nového vozu nesmírně povzbuzující. Mikko jel přesně tak rychle jak potřeboval k vítězství a jeho “feedback“ bude rozhodující pro další vývoj.“

Celkové výsledky Rally Monte Carlo 2010:

1. Mikko Hirvonen (Ford Fiesta S2000) 4:32:58,5 hod
2. Juho Hanninen (Škoda Fabia S2000) + 1:51,4 min
3. Nicolas Vouilloz (Škoda Fabia S2000) + 3:19,1 min
4. Stéphane Sarrazin (Peugeot 207 S2000) + 7:25,5 min
5. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) + 8:48,7 min
6. Guy Wilks (Škoda Fabia S2000) + 9:24,5 min
7. Bruno Magalhaes (Peugeot 207 S2000) + 9:45,4 min
8. Jean-Sébastien Vigion (Peugeot 207 S2000) + 13:33,5 min
9. Jarek Orsák (Škoda Fabia S2000) + 21:16,6 min
10. Andrej Jereb (Peugeot 207 S2000) + 25:26,1 min
11. Kris Princen (Renault Clio R3) + 26:56,5 min
12. Pierre Campana (Renault Clio R3) + 28:19,2 min
13. Olivier Burri (Subaru Impreza STi) + 28:43,1 min
14. Vojtěch Štajf (Subaru Impreza STi) + 29:00,3 min
15. Cinotto Michele (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 29:50,9 min
16. Barral Thomas (Renault Clio R3) + 30:25,8 min
17. Frau Richard (Mitsubishi Lancer Evo X) + 32:00,2 min
18. Campedelli Simone (Renault Clio R3) + 34:5445,4 min
19. Boland Eamonn (Mitsubishi Lancer Evo X) + 35:50,4 min
20. Oliveira Daniel (Peugeot 207 S2000) + 40:54,0 min
21. Barry Daniel (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 41:10,4 min
22. Raoux Jean-Michel (Renault Clio R3) + 42:14,8 min
23. Noberasco Gabriele (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 42:54,4 min
24. Monet Arnaud (Peugeot 206 RC) + 50:05,8 min
25. Farnaud Michel (Citroën Saxo Kit Car) + 50:24,8 min

Spolupracujeme s TipCars.com
Podle Ministerstva financí by státní Prisko mohlo koupit akcie OKD Podle Ministerstva financí by státní Prisko mohlo koupit akcie OKD

Státní podnik Prisko by za akcie společnosti OKD, která…

Odboroví předáci podpořili stávku řidičů autobusů Odboroví předáci podpořili stávku řidičů autobusů

Základní odborové organizace podporují celorepublikovou…

Farmáři nabídnou své potraviny širšímu okruhu zájemců. Pomůže jim Košík.cz Farmáři nabídnou své potraviny širšímu okruhu zájemců. Pomůže jim Košík.cz

Online rozvozce potravin Košík.cz rozšiřuje nabídku o…

Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří

Pětidveřová Fiesta ST není ničím novým, v USA se prodává…

 



 
Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Dnes 13:31

Dostali jsme tiskovou zprávu od Škodovky. O vývoji krystalického designu. Úplně na konci se ale našla jedna hodně zajímavá zmínka!




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…