Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rally Nový Zéland - první bod pro Auriola

Michal Hochman
Diskuze (0)
Celé soutěži od první RZ kraloval M. Grönholm s vozem Peugeot 206 WRC, kterému se na šotolině tradičně daří a celkově soutěž vyhrál již po třetí v roce 2000, 2002,2003.

Na start rally Nový Zéland se postavilo celkem 80 jezdců a rally dokončilo 46 posádek. Celková délka tratě byla 1.297,62 km z toho bylo 22. RZ o celkové délce 403,34 km.

Celé soutěži od první RZ kraloval M. Grönholm s vozem Peugeot 206 WRC, kterému se na šotolině tradičně daří a celkově soutěž vyhrál již po třetí v roce 2000, 2002,2003. Deštivé počasí v úvodu první etapy přineslo dramatickou zápletku na kterou doplatil tým Citroën. Za zaznamenání stojí i dodatečné vyloučení jezdce pro překročení časového limitu a průběžné sedmé místo v první etapě M. Stohla na soukromém voze Peugeot 206 WRC. Komplikace na trati přinesla i druhá polovina soutěže, kde v rozbahněné trati nejvíce ztrácely posádky vozů startujících vpředu. V cíli se radoval M. Grönholm, ale velký úspěch zaznamenal i tým Škoda, pro který bodovaly poprvé v sezóně oba vozy.

 

1. (1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

Druhým vítězstvím v letošní sezóně M. Grönholm splnil roli favorita. Na rozdíl o Švédské rally vedl již od první RZ do jejího konce a celkem z 22. RZ jich deset vyhrál (RZ 1-3-4-5-6-8-9-10-14-17). Od první RZ získával náskok na druhého M. Martina, ve třetí RZ měl náskok již 13,4 vteřiny. Na konci první etapy zvýšil M. Grönholm svůj náskok na 38,1 vteřiny před druhým M. Martinem a druhý den po nejdelší RZ si náskok zvýšil na jednu minutu a 2,4 vteřiny. Dramaticky se pro M. Grönholma vyvíjela třináctá RZ, kde v pravotočivé zatáčce poslal vůz na bok. Naštěstí to bylo v místech s diváky kteří mu pomohli zpět na kola. Vůz nebyl téměř poničen a tak mohl v soutěži pokračovat bez velkých potíží. Bylo zábavné sledovat M. Grönholma jak se svým spolujezdcem organizují svoji záchranu zevnitř vozu. Po dojezdu RZ nebyla ztráta velká. Na druhého M. Martina si udržel náskok 26,2 vteřiny. Po odstoupení M. Martina mohl jet M. Grönholm v klidu do cíle soutěže nikým neohrožován a radovat se z letošního druhého vítězství. Druhý R. Burns měl v cíli ztrátu přes jednu minutu.

 

2. (2) RICHARD BURNS / Robert Reid

R. Burns začal rally z pátého místa. Po druhé RZ se propracoval na čtvrté místo, ale po čtvrté RZ kdy zajel až dvanáctý čas se propadl na šesté místo průběžného pořadí se ztrátou 39,5 vteřiny na vedoucího M. Grönholma. Po šesté RZ se vrací na páté místo průběžného pořadí se ztrátou 13,6 vteřiny na H. Rovanperu. Do konce první etapy poráží H. Rovanperu a posouvá se na čtvrté místo průběžného pořadí se ztrátou 11,4 vteřiny na třetího P. Solberga. Ve druhé etapě poráží P. Solberga, který má potíže s proraženou pneumatikou a se ztrátou 14,2 vteřiny je třetí za M. Martinem. Po jeho odstoupení se posouvá na druhé místo průběžného pořadí na kterém dokončíl soutěž. Druhé místo z rally Nový Zéland mu zaručuje první místo v průběžném pořadí. Vzhledem k tomu, že jeho největší soupeři "pouze" paběrkují, má v čele náskok šesti bodů před druhým M. Grönholmem.

 

3. (7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

Rally začal na čtvrtém místě, ale v přímém souboji poráží H. Rovanperu a dostal se na třetí místo v průběžném pořadí se ztrátou 1,1 vteřiny na druhého M. Martina. Přímý souboj s M. Martinem sice prohrává, ale jeho ztráta je minimální +6,5 vteřiny. V nejdelší RZ druhé etapy však prohrává souboj s R. Burnsem (je pomalejší o 23,6 vteřiny v RZ) a propadá se na čtvrté místo průběžného pořadí se ztrátou 15,6 vteřiny na R. Burnse. Ve dvanácté RZ ještě prohrává souboj s H. Rovanperou a propadá se na páté místo se ztrátou 0,5 vteřiny. Ve 14. RZ po odpadnutí M. Martina a havárii H. Rovanpery se posouvá na třetí místo průběžného pořadí, na kterém vydrží až do konce soutěže. Jeho náskok před čtvrtým S. Loebem je skoro dvě minuty (+1:54,7) a ztráta na druhého R. Burnse +3:58,8 minuty. V průběhu soutěže vyhrává 16. RZ

 

4. (18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

Tak to byla zase jednou paráda. Rally začal na jedenáctém místě a po třetí RZ byl již devátý. V závěru první etapy se tlačil dopředu a po osmé RZ byl již sedmý se ztrátou dvou vteřin na šestého T. Mäkinena. V poslední RZ prvního dne poráží T. Mäkinena a má před ním náskok +3,2 vteřiny. Na H. Rovanperu ztrácí 22,6 vteřiny. Ve druhé etapě však nabírá ztrátu na H. Rovanperu, která je 39,4 vteřiny a na vedoucího M. Grönholma ztrácí již něco málo přes tři minuty. Po odpadnutí M. Martina a H. Rovanpery se posouvá na čtvrtou pozici průběžného pořadí. Ztráta na třetího P. Solberga je 26 vteřin a náskok před T. Mäkinenem je přes minutu. Následující atak je však zmařen technickou závadou na převodovce a ztráta se tak prohloubila na jednu minutu a 54,3 vteřiny. Je jediným jezdcem, který získal body pro tým Citroën.

 

5. (15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

Nejlepší umístění jezdce v letošní sezóně. Soutěž začíná na devátém místě, ale pak se propadá na jedenácté místo. V polovině první etapy se po technických problémech propadá do konce na čtrnácté místo průběžného pořadí. Na konci prvního dne se posouvá na třinácté místo s se ztrátou 9,1 vteřiny na F. Loixe. Nejvíce se T. Gardemeisterovi zadařilo v nejdelší etapě druhého dne, kdy zajel osmý čas v RZ a to znamenalo výrazný posun na osmé místo průběžného pořadí. V následující RZ však podléhá v přímém souboji K. Sohlbergovi a propadá se na deváté místo se ztrátou 1,9 vteřiny. Po odstoupení M. Martina a H. Rovanpery se nečekaně před T. Gardemeistera dostal jak F. Loix, tak i A. McRae, na kterého Toni ztrácí 1,6 vteřiny a před svým týmovým kolegou D. Auriolem má náskok 1:12,4 minuty. Na začátku třetí etapy opět bojuje, dostává se na šesté místo, když v RZ zajel pátý čas. Se ztrátou 24,5 vteřiny na F. Loixe a náskokem 13,6 vteřiny před A. McRaem. Po odstoupení F. Loixe se posouvá na páté místo průběžného pořadí, které si udrží až do cíle.

 

6. (32) ALISTER MCRAE / Senior David

Skvělý výkon. Po nedobrovolné pauze v MS přijel Alister McRae doslova nažhaven na rally Nový Zéland.(Start upraveného vozu Mitsubishi Lancer WRC se pravděpodobně posouvá o půl roku). Soutěž začíná ze šestnáctého místa průběžného pořadí a postupně se propracovává vzhůru. Po prvním dnu je čtrnáctý za T. Gardemeisterem. Po dvanácté RZ je již na jedenáctém místě a po šesnácté RZ je na sedmém místě průběžného pořadí. V přímém souboji však podléhá T. Gardemeisterovi a je nucen čelit souboji s D. Auriolem. Ve 20 RZ je jeho náskok před D. Auriolem 34,1 vteřiny. V následující 21 RZ se jeho náskok ztenčil na 28,2 vteřiny. Závěrečný atak D. Auriola se však nekoná pro technické potíže D. Auriola.

 

7. (8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

Začal velmi slušně sedmým místem, po druhé RZ se posouvá na šesté místo průběžného pořadí. Po páté RZ má ztrátu na pátého R. Burnse 8,3 vteřiny. První etapu končí na sedmém místě, když v závěru podléhá S. Loebovi. V průběhu druhé etapy si stále drží sednou pozici, se ztrátou jedné minuty na S. Loeba a náskokem jedné minuty a patnácti vteřin před K. Sohlbergem. Dramaticky se pro T. Mäkinena vyvíjí závěr druhého dne. Posouvá se sice na páté místo, ale potvrzená penalizace pěti minut za překročení rychlosti na přejezdu znamená propad na deváté místo průběžného pořadí za osmého D. Auriola se ztrátou 31,6 vteřiny. Ztráta na M. Grönholma činila přes osm minut. V závěru soutěže snižoval náskok D. Auriola, který činil před poslední RZ 16,9 vteřiny. V poslední RZ využil technických problémů D. Auriola a posunul se tak na sedmou pozici průběžného pořadí s náskokem 18,6 na osmého D. Auriola.

 

8. (14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

Smolař rally. Soutěž začal skvěle na desátém místě. Po druhé RZ se dostal na deváté místo, ale nespecifikované potíže znamenají propad na jedenácté místo průběžného pořadí a první etapu končí na desátém místě. Nedaří se mu v úvodu druhého dne, kdy se propadá na dvanácté místo. Jak jsme u D.Auriola zvyklí, bojuje a v polovině druhého dne je na devátém místě se ztrátou 1:12,5 minuty na T. Gardemeistera, na kterém také končí první etapu. V úvodu třetího dne se dostal na osmé místo před T. Mäkinena a očekával se souboj mezi ním T. Mäkinenem. Sedmé místo si udržel až do startu poslední RZ. Pak přicházejí potíže s turbem a sedmou pozici je nucen přenechat T. Mäkinenovi. Přesto osmé místo znamená první bod získaný v letošním ročník MS a osmé místo znamenají také dva body pro tým Škoda.

 

Umístění dalších jezdců
(1) MARLBORO PEUGEOT TOTAL (18 BODŮ)

Nasadil do soutěže tři vozy. V cíli měl dva, když po havárii byl nucen odstoupit H. Rovanperä. Peugeot získal první letošní double a posunul se tak na první místo průběžného pořadí s náskokem pěti bodů. Opět chytře zajel R. Burns, který si tak udržel první místo v průběžném pořadí MS jezdců.

(-) (3) HARRI ROVANPERÄ / Risto Pietilainen

Soutěž začal na třetím místě, ale pak podlehl v souboji R. Burnsovi a P. Solbergovi. Svou čtvrtou pozici si držel až do osudné čtrnácté RZ, kde "zaparkoval" svůj vůz mezi stromy (posádka nezraněna). Se stabilním místem u Peugeotu to však bude mít těžké.

 

(2) 555 SUBARU WORD RALLY TEAM (9 BODŮ)

Po neúspěchu na Rally Monte Carlo a vydařeném závodě ve Švédsku se prosadil tým Subaru i v rally Nový Zéland ziskem třetího a šestého místa. Subaru se tak dostalo na čtvrté místo se ziskem 22 bodů.

 

(3) ŠKODA MOTORSPORT (6 BODŮ)

V letošním ročníku rally Nový Zéland se poprvé podařilo týmu Škoda bodovat dvěma vozy, ziskem šesti bodů za páté a sedmé místo a v každém letošním závodě prozatím tým bodoval. Tým Škoda tak získal devítibodový náskok před týmem Hyundai. Navíc se podařilo D. Auriolovi získat první body do hodnocení jezdců. Škoda jen problémů s turbem D. Auriola v závěru soutěže. Na druhou stranu je potřeba zapomenout na kritické hlasy k angažování D. Auriola v letošní sezóně rally MS. Podle mého názoru je D. Auriol platným členem továrního týmu a má velký podíl i na růstu T. Gardemeistera. Pokud se podaří vůz Škoda Fabia WRC můžeme se těšit na zajímavé souboje.

 

(4) AUTOMOBILES CITROËN TOTAL (5 BODŮ)

Nasadil tři vozy do soutěže. Po počátečních problémech s orosenými okny se prosadil pouze S. Loeb, který v závěru soutěže ještě útočil na lepší umístění, ale technické problémy jeho vozu atak nedovolily. Po havárii C. McRaeho a jeho odstoupení se snažil ještě získat body C. Sainz. Ten bohužel v závěru soutěže trefil keře a z posledního útoku tak nebylo nakonec nic.

(12) (19) CARLOS SAINZ / Marc Marti

Rally začal na osmém místě. Poměrně rychle se vyrovnal s technickým problémem vozu Citroën. Po havárii v nejdelší RZ dojel na 58. místě, což znamenalo propad až na 31. místo průběžného pořadí. Pak přichází stíhací jízda kde se C. Sainz posouvá vpřed na patnácté místo. Rally končí na dvanáctém místě se ztrátou přes sedm minut na poslední bod do hodnocení týmů.

(-) (17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

Rally začal na čtrnáctém místě po hodinách v první RZ. Problém s oroseným oknem doslova C. McRaeho vykolejil natolik, že v sedmé RZ přehnal nájezd do pravotočivé zatáčky a poškodil závěs kola. V cíli RZ odstoupil, protože neměl možnost servisu, servis byl až po následujících dvou RZ. Je to první rally v letošním roce, kterou C. McRae nedokončil.

 

5. FORD MOTOR COMPANY LTD (1 BOD)

Ford do soutěže nasadil tři vozy, v cíli měl pouze jediný vůz který bodoval. F. Duval tak vydřel jeden bod do hodnocení týmů. Ford do soutěže nasadil "nový vůz", s kterým si skvěle vedl M. Martin, který až do 14.RZ držel druhé místo v průběžném pořadí.

(9) (5) FRANCOIS DUVAL / Jean-Marc Fortin

V letošním ročníku rally Nový Zéland se mu příliš nedařilo. Zkušenosti s touto šotolinou má minimální, přesto svým výkonem nezklamal.

(10) (6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

Rally začal na patnáctém místě. V letošním roce sbírá zkušenosti, ale naprosto skvěle mu vyšla šestnáctá RZ, kde zajel druhý nejlepší čas 1,6 vteřiny na vítězného P. Solberga. Tentokráte zůstal za body pro tým

(-) (4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

Rally skvěle. Držel se na druhém místě průběžného pořadí a v souboji s P. Solbergem byl ten úspěšnější. Těsně před svou havárii měl díky problémům M. Grönholma možnost zaútočit na první místo průběžného pořadí a dá se říct, že byl jediným vážným soupeřem M. Gröholmovi. V čtrnácté RZ mu definitivně zhasl motor a ze soutěže byl nucen odstoupit. Opět smolný konec rally.

 

(-) HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM (NEBODOVAL)

Tým Hyundai nasadil tři vozy, aby v průběhu soutěže o ně přišel. Tým opět nebodoval a ztrácí v letošním ročníku 9 bodů na tým Škoda.

(-) (10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

V první RZ po havárii odstupuje ze soutěže. Po zisku jednoho bodu z Monte Carla dokončil soutěž ještě ve Švédsku na 13. místě a následující dvě soutěže Tureckou a rally Nový Zéland nedokončil.

(-) (11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

Začíná soutěž na patnáctém místě. Daří se mu však v druhé etapě, kdy se nejprve posouvá na desáté místo a druhou etapu končí na šestém místě průběžného pořadí. Po 17. RZ je dokonce na pátém místě průběžného pořadí před oběma vozy týmu Škoda s náskokem 24,5 před T. Gardemeisterem. Z přímého souboje však není nic. V následující RZ F. Loix havaruje a ze soutěže je nucen odstoupit (posádka nezraněna).

(-) (12) JUSSI VÄLIMÄKI / Tero Gardemeister

Rally začal na osmnácté místě. V sedmé RZ po havárii je nucen ze soutěže odstoupit z patnáctého místa průběžného pořadí.

 

Průběžné pořadí jezdců

Burns (GB) 26


Grönholm (FIN) 20
Loeb (F) 17
C. McRae (GB) 17
Sainz (E) 16
Martin (EE) 13
Mäkinen (FIN) 11
Solberg (N) 9
Duval (B) 8
Gardemeister (FIN) 7
Panizzi (F) 4
Robert (F) 3
A. McRae (GB) 3
Schwarz (D) 1
Auriol (F) 1

Průběžné pořadí týmů
Peugeot 49


Citroen 44
Ford 26
Subaru 22
Škoda 12
Hyundai 3
Pátým závodem sezóny 2003 je 7-11. května Rally Argentina

Tady naleznete plakáty v rozlišení 1024x768 a 800x600

Michal Hochman
Diskuze (0)