15.5. 2014 Michal Fokt

Range Rover Sport SDV8 a Range Rover Hybrid: První jízdní dojmy

 

Na českých silnicích jsme v karoserii Range Roveru vyzkoušeli první britský hybridní systém a to společně s novým dieselovým osmiválcem pro Range Rover Sport.

Nestává se úplně často, aby v Česku proběhla mezinárodní prezentace automobilové novinky, teď jsme tu ovšem jednu takovou měli, byť byla pouze česko-rakouská. Rakouský importér Land Roveru, jenž má na starosti i český trh, zde totiž představil zbrusu nový dieselelektrický hybrid pro Range Rover a Range Rover Sport a současně přivezl i nový Range Rover Sport SDV8 s naftovým osmiválcem 4,4 l.

Ačkoli je jádrem hybridního systému naftový třílitrový šestiválec SDV6, Britové slibují dynamiku na úrovni dieselové varianty V8, která disponuje výkonem 250 kW a točivým momentem 700 N.m, což umožní 2,4 tuny vážícímu Range Roveru Sport zrychlit z nuly na stovku za 6,9 s. Range Rover SDV6 Diesel Hybrid má stejných 250 kW a 700 N.m a dokonce i hmotnost, liší se však spotřeba a zrychlení. Zatímco osmiválec má jezdit v kombinaci za 8,7 l nafty na 100 km, u hybridu to má být 6,4 l, přičemž při akceleraci ukrojí hybrid z času dvě desetinky.

Moje testovací jízda začala s vozem Range Rover Sport SDV8, což sice nebyl záměr, ale ukázalo se to jako dobrý „benchmark“ pro zpáteční cestu s hybridem. Cesta vedla z pražského Hloubětína po D11, přes Kolín a Kutnou Horu, dolů malebnou krajinou k nádrži Švihov a končila v hotýlku ve vesnici Bohdaneč, kde dělají fakt luxusní steaky.

Range Rover Sport s dieselovým V6 už prošel naším redakčním testem, takže patrně máte určitou představu o tom, jak tento agilnější sourozenec Range Roveru jezdí. Popravdě řečeno nejsilnější stránkou auta je stále odhlučnění, jízdní komfort ...a nezaměnitelná vizáž. Vzduchový podvozek excelentně tlumí naprostou většinu rázů a bonusem navíc je noblesní pohupování na delších nerovnostech, přičemž je v kabině extrémní ticho, neruší dokonce ani aerodynamický svist od obrovských zpětných zrcátek. Řidič navíc neustále benefituje z toho, že i přes relativně nízký posaz se stále na své okolí dívá z velmi pohodlných sedadel lehce „spatra“, řidiče X5 a ML nevyjímaje.

Překvapením je ovšem i samotný motor. Že nějaký diesel zní jako benziňák je klišé, které jste už určitě četli mockrát, ale nikdy to neplatilo tolik, jako v případě RR Sport SDV8. Osmiválec 4,4 l hučí v nízkých otáčkách úplně stejně decentně, jako by šlo o benzinový V6 a dieselové „cvrlikání“ lze s námahou zaslechnout jen od nějakých 3200/min výš. Odhlučnění by mohli inženýři Land Roveru v kategorii prémiových SUV vyučovat…

Nikdy vás také asi nepřestane bavit šlapat na plynový pedál. Ačkoli má automat ZF osm stupňů, s řazením to nepřehání a motor moudře využívá mamutí točivý moment až 700 N.m (1750-3000/min). Změny rychlostních stupňů jsou rychlé a hladké, ale pokud je potřeba rychle podřadit o několik stupňů, dává si překvapivě na čas, pak ovšem vyrazí vpřed se zátahem startujícího dopravního letadla. V hustším provozu je tedy určitě vhodnější si vhodný „kvalt“ předpřipravit i u takto silného auta.

I přes své označení je však Range Rover Sport spíše cestovatel, než sportovec. Jakmile se okresky začaly kroutit, předvedl nám, zač je toho 2,4 tuny. Kombinace velké váhy a dokonale odtažitého, přeposilovaného řízení a pérování nepřinesla nijak oslnivý řidičský zážitek, auto je výrazně nedotáčivé a do zatáček se mu vůbec nechce. Na udržení natěšeného „lepiče“ ve vytuněném Volkswagenu Golf v patřičném odstupu to sice pohodlně stačilo, nicméně X6 je v tomto ohledu úplně jiná liga. Nenechte si tedy nic namluvit a i v případě modelu Sport zůstaňte pohodově naladěni a mód Dynamic, jenž vás jen připraví o návykové pohupování, nechte deaktivován.

Součástí testovací trasy byla i terénní vložka v podobě „safari“ po okolních loukách, kde se to jen hemžilo ovcemi a skotem, kterou by zvládlo i běžné kompaktní SUV, dost možná pouze s pohonem předních kol, organizátorům se však povedlo najít i pár míst, kde si na své přišly elektronické systémy, starající se o „sešplhání“ svahů, které bysta pěšky raději obešli, popřípadě elektronika, pomáhající činnosti zcela opačné. Zlatým hřebem však bylo brodění potoku a následně projížďka v rybníčku, s vodou sahající do poloviny výšky dveří. …tedy činnosti, které majitel tohoto auta za minimálně 2,3 milionu korun nejspíš nikdy zkoušet nebude.

Před cestou domů jsem ještě krátce vyzkoušel jeden z pouhých osmi existujících prototypů elektrického Defenderu, jenž (ne)překvapí hlavně tím, že jeho elektrický pohon je stejně „neotesaný“ a nekultivovaný jako auto samotné a jsem si jist, že takový inženýr od Nissanu Leaf by po pár metrech z defíka s křikem utekl. Těžko říci, co tímto vývojovým exemplářem Land Rover vlastně sleduje, protože s vývojem hybridu to údajně nic společného nemělo, každopádně byla vskutku zajímavá zkušenost vidět, jak moc se může lišit prototyp od běžně prodávaného auta.

Cesta zpět na Prahu už byla plně v režii Range Roveru Hybrid a hned úvodem je třeba říci, že automobilka nijak nepřeháněla, když tvrdila, že je to vůz plně srovnatelný s osmiválcem. Tomu ostatně odpovídá i cenová politika, rozdíl mezi auty není nijak velký a v zemích, které mají ekologické daně nebo naopak zvýhodnění může být hybrid dokonce lacinější, aniž by jeho majitel nějak strádal, nepočítáme-li jistý imageový škraloup absence dvou válců, které ovšem zase trošku kompenzuje „cool“ elektřina.

Co se běžné jízdy týče, nelze si nevšimnout rychlejší reakce motoru, kdy až 170 elektrických newtonmetrů reaguje na sešlápnutí plynu okamžitě a větší Range s V6 tak paradoxně působil živěji, než osmiválcový Sport. Při potřebě plné akcelerace byly rozdíly v dynamice nepostřehnutelné, avšak zvuk naftového V6 ve vyšších otáčkách je méně příjemný, než v případě V8. Řekl bych ale, a to nikoli čistě z pozice příznivce hybridních aut, že se s tím dá docela dobře žít. Jakkoli je dilema mezi pořízením V8 a hybridu otázkou osobních preferencí zákazníků, kteří nejspíš neřeší spotřebu paliva, cesta příjemně svižným tempem z Bohdanče na Prahu, na níž se vystřídaly všechny myslitelné jízdní režimy s výjimkou kolony, se podle palubního počítače podařila se spotřebou 8,4 l, což je parádní hodnota. Pokud pro vás ekologie nic neznamená, minimálně nebudete muset tak často k pumpě…

Hybridní modely budou mít své přesné ceníky až v červenci letošního roku, přičemž objednávat je bude možné od srpna, předběžně se ale připravte v případě verze Sport na základní cenu 2.416.000 korun za verzi HSE a 2.694.000 korun v případě Autobiography. Pokud jde o Range Rover Hybrid, ten začíná na 3.467.000 Kč, respektive na 3.615.000 ve výbavě Autobigraphy. Range Rover Sport SDV8 už svůj ceník má – začíná se v něm na 2.308.438 Kč.

Range Rover Sport SDV8 a Range Rover Hybrid
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu

Akcionáři japonského konglomerátu Toshiba schválili návrh…

Velikonoční králíčci do útulku nepatří Velikonoční králíčci do útulku nepatří

Ve Velké Británii uvažují nad zákazem prodeje domácích…

Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

 
 

Přidat názorDiskuse: Range Rover Sport SDV8 a Range Rover…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 







 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12 lidí zahynulo

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12…

Při srážce minibusu a nákladní dodávky v americkém státě Texas zemřelo ve středu 12 lidí. Většina z nich byli…

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8 důvodů, proč se tam vydat!

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8…

Jen 15 kilometrů od Varny, na pobřeží Černého moře, se nachází nejvyhlášenější bulharské letovisko s příznačným…

 

iSport.cz

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v krizi. Kosí ho zranění

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu uspěli ve středečním utkání NHL na ledě Colorada 5:3 a směřují k zisku…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…