15.5. 2014 Michal Fokt

Range Rover Sport SDV8 a Range Rover Hybrid: První jízdní dojmy

 

Na českých silnicích jsme v karoserii Range Roveru vyzkoušeli první britský hybridní systém a to společně s novým dieselovým osmiválcem pro Range Rover Sport.

Nestává se úplně často, aby v Česku proběhla mezinárodní prezentace automobilové novinky, teď jsme tu ovšem jednu takovou měli, byť byla pouze česko-rakouská. Rakouský importér Land Roveru, jenž má na starosti i český trh, zde totiž představil zbrusu nový dieselelektrický hybrid pro Range Rover a Range Rover Sport a současně přivezl i nový Range Rover Sport SDV8 s naftovým osmiválcem 4,4 l.

Ačkoli je jádrem hybridního systému naftový třílitrový šestiválec SDV6, Britové slibují dynamiku na úrovni dieselové varianty V8, která disponuje výkonem 250 kW a točivým momentem 700 N.m, což umožní 2,4 tuny vážícímu Range Roveru Sport zrychlit z nuly na stovku za 6,9 s. Range Rover SDV6 Diesel Hybrid má stejných 250 kW a 700 N.m a dokonce i hmotnost, liší se však spotřeba a zrychlení. Zatímco osmiválec má jezdit v kombinaci za 8,7 l nafty na 100 km, u hybridu to má být 6,4 l, přičemž při akceleraci ukrojí hybrid z času dvě desetinky.

Moje testovací jízda začala s vozem Range Rover Sport SDV8, což sice nebyl záměr, ale ukázalo se to jako dobrý „benchmark“ pro zpáteční cestu s hybridem. Cesta vedla z pražského Hloubětína po D11, přes Kolín a Kutnou Horu, dolů malebnou krajinou k nádrži Švihov a končila v hotýlku ve vesnici Bohdaneč, kde dělají fakt luxusní steaky.

Range Rover Sport s dieselovým V6 už prošel naším redakčním testem, takže patrně máte určitou představu o tom, jak tento agilnější sourozenec Range Roveru jezdí. Popravdě řečeno nejsilnější stránkou auta je stále odhlučnění, jízdní komfort ...a nezaměnitelná vizáž. Vzduchový podvozek excelentně tlumí naprostou většinu rázů a bonusem navíc je noblesní pohupování na delších nerovnostech, přičemž je v kabině extrémní ticho, neruší dokonce ani aerodynamický svist od obrovských zpětných zrcátek. Řidič navíc neustále benefituje z toho, že i přes relativně nízký posaz se stále na své okolí dívá z velmi pohodlných sedadel lehce „spatra“, řidiče X5 a ML nevyjímaje.

Překvapením je ovšem i samotný motor. Že nějaký diesel zní jako benziňák je klišé, které jste už určitě četli mockrát, ale nikdy to neplatilo tolik, jako v případě RR Sport SDV8. Osmiválec 4,4 l hučí v nízkých otáčkách úplně stejně decentně, jako by šlo o benzinový V6 a dieselové „cvrlikání“ lze s námahou zaslechnout jen od nějakých 3200/min výš. Odhlučnění by mohli inženýři Land Roveru v kategorii prémiových SUV vyučovat…

Nikdy vás také asi nepřestane bavit šlapat na plynový pedál. Ačkoli má automat ZF osm stupňů, s řazením to nepřehání a motor moudře využívá mamutí točivý moment až 700 N.m (1750-3000/min). Změny rychlostních stupňů jsou rychlé a hladké, ale pokud je potřeba rychle podřadit o několik stupňů, dává si překvapivě na čas, pak ovšem vyrazí vpřed se zátahem startujícího dopravního letadla. V hustším provozu je tedy určitě vhodnější si vhodný „kvalt“ předpřipravit i u takto silného auta.

I přes své označení je však Range Rover Sport spíše cestovatel, než sportovec. Jakmile se okresky začaly kroutit, předvedl nám, zač je toho 2,4 tuny. Kombinace velké váhy a dokonale odtažitého, přeposilovaného řízení a pérování nepřinesla nijak oslnivý řidičský zážitek, auto je výrazně nedotáčivé a do zatáček se mu vůbec nechce. Na udržení natěšeného „lepiče“ ve vytuněném Volkswagenu Golf v patřičném odstupu to sice pohodlně stačilo, nicméně X6 je v tomto ohledu úplně jiná liga. Nenechte si tedy nic namluvit a i v případě modelu Sport zůstaňte pohodově naladěni a mód Dynamic, jenž vás jen připraví o návykové pohupování, nechte deaktivován.

Součástí testovací trasy byla i terénní vložka v podobě „safari“ po okolních loukách, kde se to jen hemžilo ovcemi a skotem, kterou by zvládlo i běžné kompaktní SUV, dost možná pouze s pohonem předních kol, organizátorům se však povedlo najít i pár míst, kde si na své přišly elektronické systémy, starající se o „sešplhání“ svahů, které bysta pěšky raději obešli, popřípadě elektronika, pomáhající činnosti zcela opačné. Zlatým hřebem však bylo brodění potoku a následně projížďka v rybníčku, s vodou sahající do poloviny výšky dveří. …tedy činnosti, které majitel tohoto auta za minimálně 2,3 milionu korun nejspíš nikdy zkoušet nebude.

Před cestou domů jsem ještě krátce vyzkoušel jeden z pouhých osmi existujících prototypů elektrického Defenderu, jenž (ne)překvapí hlavně tím, že jeho elektrický pohon je stejně „neotesaný“ a nekultivovaný jako auto samotné a jsem si jist, že takový inženýr od Nissanu Leaf by po pár metrech z defíka s křikem utekl. Těžko říci, co tímto vývojovým exemplářem Land Rover vlastně sleduje, protože s vývojem hybridu to údajně nic společného nemělo, každopádně byla vskutku zajímavá zkušenost vidět, jak moc se může lišit prototyp od běžně prodávaného auta.

Cesta zpět na Prahu už byla plně v režii Range Roveru Hybrid a hned úvodem je třeba říci, že automobilka nijak nepřeháněla, když tvrdila, že je to vůz plně srovnatelný s osmiválcem. Tomu ostatně odpovídá i cenová politika, rozdíl mezi auty není nijak velký a v zemích, které mají ekologické daně nebo naopak zvýhodnění může být hybrid dokonce lacinější, aniž by jeho majitel nějak strádal, nepočítáme-li jistý imageový škraloup absence dvou válců, které ovšem zase trošku kompenzuje „cool“ elektřina.

Co se běžné jízdy týče, nelze si nevšimnout rychlejší reakce motoru, kdy až 170 elektrických newtonmetrů reaguje na sešlápnutí plynu okamžitě a větší Range s V6 tak paradoxně působil živěji, než osmiválcový Sport. Při potřebě plné akcelerace byly rozdíly v dynamice nepostřehnutelné, avšak zvuk naftového V6 ve vyšších otáčkách je méně příjemný, než v případě V8. Řekl bych ale, a to nikoli čistě z pozice příznivce hybridních aut, že se s tím dá docela dobře žít. Jakkoli je dilema mezi pořízením V8 a hybridu otázkou osobních preferencí zákazníků, kteří nejspíš neřeší spotřebu paliva, cesta příjemně svižným tempem z Bohdanče na Prahu, na níž se vystřídaly všechny myslitelné jízdní režimy s výjimkou kolony, se podle palubního počítače podařila se spotřebou 8,4 l, což je parádní hodnota. Pokud pro vás ekologie nic neznamená, minimálně nebudete muset tak často k pumpě…

Hybridní modely budou mít své přesné ceníky až v červenci letošního roku, přičemž objednávat je bude možné od srpna, předběžně se ale připravte v případě verze Sport na základní cenu 2.416.000 korun za verzi HSE a 2.694.000 korun v případě Autobiography. Pokud jde o Range Rover Hybrid, ten začíná na 3.467.000 Kč, respektive na 3.615.000 ve výbavě Autobigraphy. Range Rover Sport SDV8 už svůj ceník má – začíná se v něm na 2.308.438 Kč.

Range Rover Sport SDV8 a Range Rover Hybrid
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení

Modernizace a rozšíření železničního koridoru mezi Prahou…

 
 

Přidat názorDiskuse: Range Rover Sport SDV8 a Range Rover…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 






 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Dnes 18:48

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Eliška Balzerová odchází z Fidlovačky: Vadila jsem nové šéfce!

Eliška Balzerová odchází z Fidlovačky: Vadila jsem…

Konečně promluvila o tom, proč před prázdninami definitivně odešla z Divadla Na Fidlovačce. Eliška Balzerová…

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…