Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Range Rover Sport SDV8 a Range Rover Hybrid: První jízdní dojmy

Michal Fokt
Diskuze (30)
Na českých silnicích jsme v karoserii Range Roveru vyzkoušeli první britský hybridní systém a to společně s novým dieselovým osmiválcem pro Range Rover Sport.

Nestává se úplně často, aby v Česku proběhla mezinárodní prezentace automobilové novinky, teď jsme tu ovšem jednu takovou měli, byť byla pouze česko-rakouská. Rakouský importér Land Roveru, jenž má na starosti i český trh, zde totiž představil zbrusu nový dieselelektrický hybrid pro Range Rover a Range Rover Sport a současně přivezl i nový Range Rover Sport SDV8 s naftovým osmiválcem 4,4 l.

Ačkoli je jádrem hybridního systému naftový třílitrový šestiválec SDV6, Britové slibují dynamiku na úrovni dieselové varianty V8, která disponuje výkonem 250 kW a točivým momentem 700 N.m, což umožní 2,4 tuny vážícímu Range Roveru Sport zrychlit z nuly na stovku za 6,9 s. Range Rover SDV6 Diesel Hybrid má stejných 250 kW a 700 N.m a dokonce i hmotnost, liší se však spotřeba a zrychlení. Zatímco osmiválec má jezdit v kombinaci za 8,7 l nafty na 100 km, u hybridu to má být 6,4 l, přičemž při akceleraci ukrojí hybrid z času dvě desetinky.

Moje testovací jízda začala s vozem Range Rover Sport SDV8, což sice nebyl záměr, ale ukázalo se to jako dobrý „benchmark“ pro zpáteční cestu s hybridem. Cesta vedla z pražského Hloubětína po D11, přes Kolín a Kutnou Horu, dolů malebnou krajinou k nádrži Švihov a končila v hotýlku ve vesnici Bohdaneč, kde dělají fakt luxusní steaky.

Range Rover Sport s dieselovým V6 už prošel naším redakčním testem, takže patrně máte určitou představu o tom, jak tento agilnější sourozenec Range Roveru jezdí. Popravdě řečeno nejsilnější stránkou auta je stále odhlučnění, jízdní komfort ...a nezaměnitelná vizáž. Vzduchový podvozek excelentně tlumí naprostou většinu rázů a bonusem navíc je noblesní pohupování na delších nerovnostech, přičemž je v kabině extrémní ticho, neruší dokonce ani aerodynamický svist od obrovských zpětných zrcátek. Řidič navíc neustále benefituje z toho, že i přes relativně nízký posaz se stále na své okolí dívá z velmi pohodlných sedadel lehce „spatra“, řidiče X5 a ML nevyjímaje.

Překvapením je ovšem i samotný motor. Že nějaký diesel zní jako benziňák je klišé, které jste už určitě četli mockrát, ale nikdy to neplatilo tolik, jako v případě RR Sport SDV8. Osmiválec 4,4 l hučí v nízkých otáčkách úplně stejně decentně, jako by šlo o benzinový V6 a dieselové „cvrlikání“ lze s námahou zaslechnout jen od nějakých 3200/min výš. Odhlučnění by mohli inženýři Land Roveru v kategorii prémiových SUV vyučovat…

Nikdy vás také asi nepřestane bavit šlapat na plynový pedál. Ačkoli má automat ZF osm stupňů, s řazením to nepřehání a motor moudře využívá mamutí točivý moment až 700 N.m (1750-3000/min). Změny rychlostních stupňů jsou rychlé a hladké, ale pokud je potřeba rychle podřadit o několik stupňů, dává si překvapivě na čas, pak ovšem vyrazí vpřed se zátahem startujícího dopravního letadla. V hustším provozu je tedy určitě vhodnější si vhodný „kvalt“ předpřipravit i u takto silného auta.

I přes své označení je však Range Rover Sport spíše cestovatel, než sportovec. Jakmile se okresky začaly kroutit, předvedl nám, zač je toho 2,4 tuny. Kombinace velké váhy a dokonale odtažitého, přeposilovaného řízení a pérování nepřinesla nijak oslnivý řidičský zážitek, auto je výrazně nedotáčivé a do zatáček se mu vůbec nechce. Na udržení natěšeného „lepiče“ ve vytuněném Volkswagenu Golf v patřičném odstupu to sice pohodlně stačilo, nicméně X6 je v tomto ohledu úplně jiná liga. Nenechte si tedy nic namluvit a i v případě modelu Sport zůstaňte pohodově naladěni a mód Dynamic, jenž vás jen připraví o návykové pohupování, nechte deaktivován.

Součástí testovací trasy byla i terénní vložka v podobě „safari“ po okolních loukách, kde se to jen hemžilo ovcemi a skotem, kterou by zvládlo i běžné kompaktní SUV, dost možná pouze s pohonem předních kol, organizátorům se však povedlo najít i pár míst, kde si na své přišly elektronické systémy, starající se o „sešplhání“ svahů, které bysta pěšky raději obešli, popřípadě elektronika, pomáhající činnosti zcela opačné. Zlatým hřebem však bylo brodění potoku a následně projížďka v rybníčku, s vodou sahající do poloviny výšky dveří. …tedy činnosti, které majitel tohoto auta za minimálně 2,3 milionu korun nejspíš nikdy zkoušet nebude.

Před cestou domů jsem ještě krátce vyzkoušel jeden z pouhých osmi existujících prototypů elektrického Defenderu, jenž (ne)překvapí hlavně tím, že jeho elektrický pohon je stejně „neotesaný“ a nekultivovaný jako auto samotné a jsem si jist, že takový inženýr od Nissanu Leaf by po pár metrech z defíka s křikem utekl. Těžko říci, co tímto vývojovým exemplářem Land Rover vlastně sleduje, protože s vývojem hybridu to údajně nic společného nemělo, každopádně byla vskutku zajímavá zkušenost vidět, jak moc se může lišit prototyp od běžně prodávaného auta.

Cesta zpět na Prahu už byla plně v režii Range Roveru Hybrid a hned úvodem je třeba říci, že automobilka nijak nepřeháněla, když tvrdila, že je to vůz plně srovnatelný s osmiválcem. Tomu ostatně odpovídá i cenová politika, rozdíl mezi auty není nijak velký a v zemích, které mají ekologické daně nebo naopak zvýhodnění může být hybrid dokonce lacinější, aniž by jeho majitel nějak strádal, nepočítáme-li jistý imageový škraloup absence dvou válců, které ovšem zase trošku kompenzuje „cool“ elektřina.

Co se běžné jízdy týče, nelze si nevšimnout rychlejší reakce motoru, kdy až 170 elektrických newtonmetrů reaguje na sešlápnutí plynu okamžitě a větší Range s V6 tak paradoxně působil živěji, než osmiválcový Sport. Při potřebě plné akcelerace byly rozdíly v dynamice nepostřehnutelné, avšak zvuk naftového V6 ve vyšších otáčkách je méně příjemný, než v případě V8. Řekl bych ale, a to nikoli čistě z pozice příznivce hybridních aut, že se s tím dá docela dobře žít.

Jakkoli je dilema mezi pořízením V8 a hybridu otázkou osobních preferencí zákazníků, kteří nejspíš neřeší spotřebu paliva, cesta příjemně svižným tempem z Bohdanče na Prahu, na níž se vystřídaly všechny myslitelné jízdní režimy s výjimkou kolony, se podle palubního počítače podařila se spotřebou 8,4 l, což je parádní hodnota. Pokud pro vás ekologie nic neznamená, minimálně nebudete muset tak často k pumpě…

Hybridní modely budou mít své přesné ceníky až v červenci letošního roku, přičemž objednávat je bude možné od srpna, předběžně se ale připravte v případě verze Sport na základní cenu 2.416.000 korun za verzi HSE a 2.694.000 korun v případě Autobiography. Pokud jde o Range Rover Hybrid, ten začíná na 3.467.000 Kč, respektive na 3.615.000 ve výbavě Autobigraphy. Range Rover Sport SDV8 už svůj ceník má – začíná se v něm na 2.308.438 Kč.


Michal Fokt
Diskuze (30)
16. 5. 2014 05:09
Re: blbec
Kde máš pluh?
16. 5. 2014 00:32
Re: Slušně napsáno!
Aktivní stabilizátory můžou vylepšit i pohodlí. Podle mne stojí minimálně za vyzkoušení, tím spíš u SUV.
Avatar - Johny.Rico
15. 5. 2014 22:40
Re: Slušně napsáno!
Já jel sporta v "dýzlu." Je rozdíl mezi novinářskou cestou, a delším a častějším užíváním. To auto má dokonalý zvuk a brutální zátah. Navíc - skvěle vypadá a nikdy by mě s tím nenapadlo řezat zatáčky, tak proto taky nechápu, proč se tady poměřujete jak je Porsche dobré s různými "PAMlsky" do zatáček atd atd.

A Sport v rozumné výbavě Autobiography s Dynamic paketem bez problému pod 3 a nemusíš nic dokupovat. Máš tam vše. A klidně si můžeš jet zabrodit. Zkus si to v X5...
15. 5. 2014 22:13
Re: Slušně napsáno!
No nevím, původně jsem se při výběru vozu právě k Mercedesu přikláněl a to přesto, že se mi design současného ML nikdy moc nelíbil. Jenže při podrobnějším seznámení mě zpracování interiéru opravdu zklamalo a na to, že vůz měl vzduchový podvozek, tak jak komfort, tak jizdní vlastnosti byly horší než u X5 s Adaptive drive. Aktivní stabilizátory to auto nemělo. Já bych pochopil, kdyby bylo ML pohodlnější než X5 a X5 zase dynamičtější. Ale když je horší v obojím, tak se asi Mercedesu něco úplně nepovedlo. A ke všemu vycházela jak X5 tak Touareg cenově o dost lépe. To už pak člověk musí chtít opravdu právě Mercedes, aby si to ML koupil.
15. 5. 2014 19:50
Re: Slušně napsáno!
Také se v těch zkratkách někdy ztrácím. PASM je podvozek s volitelným režimem. Konkrétně Cayenne má v nabídce dva, jeden je vzduchový a druhý na ocelových pružinách (tedy s elektronicky ovládanými tlumiči). Možnost volby je skvělá věc, ale změť podvozků v praxi celkem ztěžuje testování. Cayenne má myslím čtyři. Kdo má hledat předváděčky, aby to mohl porovnat. ;-\ ;-)