15.5. 2014 Michal Fokt

Range Rover Sport SDV8 a Range Rover Hybrid: První jízdní dojmy

 

Na českých silnicích jsme v karoserii Range Roveru vyzkoušeli první britský hybridní systém a to společně s novým dieselovým osmiválcem pro Range Rover Sport.

Nestává se úplně často, aby v Česku proběhla mezinárodní prezentace automobilové novinky, teď jsme tu ovšem jednu takovou měli, byť byla pouze česko-rakouská. Rakouský importér Land Roveru, jenž má na starosti i český trh, zde totiž představil zbrusu nový dieselelektrický hybrid pro Range Rover a Range Rover Sport a současně přivezl i nový Range Rover Sport SDV8 s naftovým osmiválcem 4,4 l.

Ačkoli je jádrem hybridního systému naftový třílitrový šestiválec SDV6, Britové slibují dynamiku na úrovni dieselové varianty V8, která disponuje výkonem 250 kW a točivým momentem 700 N.m, což umožní 2,4 tuny vážícímu Range Roveru Sport zrychlit z nuly na stovku za 6,9 s. Range Rover SDV6 Diesel Hybrid má stejných 250 kW a 700 N.m a dokonce i hmotnost, liší se však spotřeba a zrychlení. Zatímco osmiválec má jezdit v kombinaci za 8,7 l nafty na 100 km, u hybridu to má být 6,4 l, přičemž při akceleraci ukrojí hybrid z času dvě desetinky.

Moje testovací jízda začala s vozem Range Rover Sport SDV8, což sice nebyl záměr, ale ukázalo se to jako dobrý „benchmark“ pro zpáteční cestu s hybridem. Cesta vedla z pražského Hloubětína po D11, přes Kolín a Kutnou Horu, dolů malebnou krajinou k nádrži Švihov a končila v hotýlku ve vesnici Bohdaneč, kde dělají fakt luxusní steaky.

Range Rover Sport s dieselovým V6 už prošel naším redakčním testem, takže patrně máte určitou představu o tom, jak tento agilnější sourozenec Range Roveru jezdí. Popravdě řečeno nejsilnější stránkou auta je stále odhlučnění, jízdní komfort ...a nezaměnitelná vizáž. Vzduchový podvozek excelentně tlumí naprostou většinu rázů a bonusem navíc je noblesní pohupování na delších nerovnostech, přičemž je v kabině extrémní ticho, neruší dokonce ani aerodynamický svist od obrovských zpětných zrcátek. Řidič navíc neustále benefituje z toho, že i přes relativně nízký posaz se stále na své okolí dívá z velmi pohodlných sedadel lehce „spatra“, řidiče X5 a ML nevyjímaje.

Překvapením je ovšem i samotný motor. Že nějaký diesel zní jako benziňák je klišé, které jste už určitě četli mockrát, ale nikdy to neplatilo tolik, jako v případě RR Sport SDV8. Osmiválec 4,4 l hučí v nízkých otáčkách úplně stejně decentně, jako by šlo o benzinový V6 a dieselové „cvrlikání“ lze s námahou zaslechnout jen od nějakých 3200/min výš. Odhlučnění by mohli inženýři Land Roveru v kategorii prémiových SUV vyučovat…

Nikdy vás také asi nepřestane bavit šlapat na plynový pedál. Ačkoli má automat ZF osm stupňů, s řazením to nepřehání a motor moudře využívá mamutí točivý moment až 700 N.m (1750-3000/min). Změny rychlostních stupňů jsou rychlé a hladké, ale pokud je potřeba rychle podřadit o několik stupňů, dává si překvapivě na čas, pak ovšem vyrazí vpřed se zátahem startujícího dopravního letadla. V hustším provozu je tedy určitě vhodnější si vhodný „kvalt“ předpřipravit i u takto silného auta.

I přes své označení je však Range Rover Sport spíše cestovatel, než sportovec. Jakmile se okresky začaly kroutit, předvedl nám, zač je toho 2,4 tuny. Kombinace velké váhy a dokonale odtažitého, přeposilovaného řízení a pérování nepřinesla nijak oslnivý řidičský zážitek, auto je výrazně nedotáčivé a do zatáček se mu vůbec nechce. Na udržení natěšeného „lepiče“ ve vytuněném Volkswagenu Golf v patřičném odstupu to sice pohodlně stačilo, nicméně X6 je v tomto ohledu úplně jiná liga. Nenechte si tedy nic namluvit a i v případě modelu Sport zůstaňte pohodově naladěni a mód Dynamic, jenž vás jen připraví o návykové pohupování, nechte deaktivován.

Součástí testovací trasy byla i terénní vložka v podobě „safari“ po okolních loukách, kde se to jen hemžilo ovcemi a skotem, kterou by zvládlo i běžné kompaktní SUV, dost možná pouze s pohonem předních kol, organizátorům se však povedlo najít i pár míst, kde si na své přišly elektronické systémy, starající se o „sešplhání“ svahů, které bysta pěšky raději obešli, popřípadě elektronika, pomáhající činnosti zcela opačné. Zlatým hřebem však bylo brodění potoku a následně projížďka v rybníčku, s vodou sahající do poloviny výšky dveří. …tedy činnosti, které majitel tohoto auta za minimálně 2,3 milionu korun nejspíš nikdy zkoušet nebude.

Před cestou domů jsem ještě krátce vyzkoušel jeden z pouhých osmi existujících prototypů elektrického Defenderu, jenž (ne)překvapí hlavně tím, že jeho elektrický pohon je stejně „neotesaný“ a nekultivovaný jako auto samotné a jsem si jist, že takový inženýr od Nissanu Leaf by po pár metrech z defíka s křikem utekl. Těžko říci, co tímto vývojovým exemplářem Land Rover vlastně sleduje, protože s vývojem hybridu to údajně nic společného nemělo, každopádně byla vskutku zajímavá zkušenost vidět, jak moc se může lišit prototyp od běžně prodávaného auta.

Cesta zpět na Prahu už byla plně v režii Range Roveru Hybrid a hned úvodem je třeba říci, že automobilka nijak nepřeháněla, když tvrdila, že je to vůz plně srovnatelný s osmiválcem. Tomu ostatně odpovídá i cenová politika, rozdíl mezi auty není nijak velký a v zemích, které mají ekologické daně nebo naopak zvýhodnění může být hybrid dokonce lacinější, aniž by jeho majitel nějak strádal, nepočítáme-li jistý imageový škraloup absence dvou válců, které ovšem zase trošku kompenzuje „cool“ elektřina.

Co se běžné jízdy týče, nelze si nevšimnout rychlejší reakce motoru, kdy až 170 elektrických newtonmetrů reaguje na sešlápnutí plynu okamžitě a větší Range s V6 tak paradoxně působil živěji, než osmiválcový Sport. Při potřebě plné akcelerace byly rozdíly v dynamice nepostřehnutelné, avšak zvuk naftového V6 ve vyšších otáčkách je méně příjemný, než v případě V8. Řekl bych ale, a to nikoli čistě z pozice příznivce hybridních aut, že se s tím dá docela dobře žít. Jakkoli je dilema mezi pořízením V8 a hybridu otázkou osobních preferencí zákazníků, kteří nejspíš neřeší spotřebu paliva, cesta příjemně svižným tempem z Bohdanče na Prahu, na níž se vystřídaly všechny myslitelné jízdní režimy s výjimkou kolony, se podle palubního počítače podařila se spotřebou 8,4 l, což je parádní hodnota. Pokud pro vás ekologie nic neznamená, minimálně nebudete muset tak často k pumpě…

Hybridní modely budou mít své přesné ceníky až v červenci letošního roku, přičemž objednávat je bude možné od srpna, předběžně se ale připravte v případě verze Sport na základní cenu 2.416.000 korun za verzi HSE a 2.694.000 korun v případě Autobiography. Pokud jde o Range Rover Hybrid, ten začíná na 3.467.000 Kč, respektive na 3.615.000 ve výbavě Autobigraphy. Range Rover Sport SDV8 už svůj ceník má – začíná se v něm na 2.308.438 Kč.

Range Rover Sport SDV8 a Range Rover Hybrid
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Moneta Money Bank vyplatí nižší dividendu než před rokem Moneta Money Bank vyplatí nižší dividendu než před rokem

Moneta Money Bank vyplatí za loňský rok dividendu 4,1…

Správci daně přístup k bankovním údajům získat nemají, rozhodli senátoři Správci daně přístup k bankovním údajům získat nemají, rozhodli senátoři

Senát dnes zamítl předlohu, podle níž by banky,…

Slovensko bojuje o pátou automobilku Slovensko bojuje o pátou automobilku

Čínský výrobce elektromobilů Zhidou zvažuje umístění nové…

Zeman jmenoval Opatu náčelníkem generální štábu. Nahradí Bečváře Zeman jmenoval Opatu náčelníkem generální štábu. Nahradí Bečváře

Prezident Miloš Zeman dnes jmenoval na Pražském hradě…

 
 

Přidat názorDiskuse: Range Rover Sport SDV8 a Range Rover…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 






 
Euro NCAP 2018: Nissan Leaf – Pět hvězd i pro novou generaci elektromobilu

Euro NCAP 2018: Nissan Leaf – Pět hvězd i pro novou generaci elektromobilu

Dnes 15:50

Nissan Leaf ve své nové generaci i přes jistá zaváhání v nárazových testech organizace Euro NCAP dosáhl na plný počet hvězd.




Blesk.cz

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Rodina Aviciiho promluvila

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Rodina…

Přišli o syna a bratra. Toho nenadále zastihla smrt v Ománu ve věku teprve 28 let. Kvůli čemu slavný DJ a…

Moderátorka Gábina Lašková: Všechny matky překvapila její slova tři týdny po porodu

Moderátorka Gábina Lašková: Všechny matky překvapila…

Synka Benedikta přivedla na svět teprve začátkem dubna, ale už teď přemýšlí o dalších dětech. Modelka a…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Wenger naznačil, že o svém konci nerozhodl sám. S trénováním neskončí

Wenger naznačil, že o svém konci nerozhodl sám. S…

Přestože kouč Arséne Wenger minulý týden uvedl, že se na odchodu od fotbalistů Arsenalu po konci sezony dohodl s…

 

Reflex.cz

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé vidí západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…

Alternativa je dnes synonymem pro lež nebo podvod. Ať už jde o stravu, léky, nebo média

Alternativa je dnes synonymem pro lež nebo podvod.…

Při psaní mi uklouzlo slůvko „alternativa“. Když jsem se ale nad vzniklou větou zamyslel, tak jsem to slovo…