Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2010: Renault Laguna v TOP5 střední třídy, Sonata a Legacy hned za ním

Aleš Dragoun
Diskuze (109)
První trojka ve střední třídě zůstala i v dubnu 2010 stabilní: Superb, Passat, Mondeo. Do Top 5 se ovšem protlačila Laguna a Sonatě k tomu mnoho nechybělo.

Celkový trh tentokrát klesl, místo březnového dvoutřetinového nárůstu se propadl o 17,7 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 1.527 vozů, ve čtvrtém měsíci letošního roku 1.256, tedy o 271 méně.

V měsíčním pořadí byl první tradičně Superb se 420 kusy. Těchto počtů však dosud nedosáhl, běžně začínají trojkou, či dvojkou. O největší škodovky je velký zájem, který podporuje karosářská varianta Combi.

Druhý Passat má tentokrát na kontě 254 a třetí Mondeo 133 vozů. Čtvrté místo patří Audi A4 se 62 novými registracemi. Pátý je Renault Laguna se 45 kusy. Pouhý jeden chyběl jihokorejské Sonatě k tomu, aby Lagunu doplnila, takto skončila šestá (44 aut) společně s Legacy. Například Insignia se propadla až na osmé místo.

K úspěchům Laguny i Sonaty přispívají akční ceníky. Český dovozce Renaultu je svou politikou dostatečně znám, Laguna 2,0 16V Expression v současné době stojí 419.900,- Kč. Základní cena pomalu končící Sonaty v provedení Comfort s motorem 2,0i DCVVT je posazena o 60 tisíc výše.

První Superb si oproti dubnu 2009 polepšil o 17,3 %, loni bylo zaregistrováno 358 aut. Druhý, třetí a čtvrtý model si naopak shodně pohoršily, Passat, Mondeo a A4 zaznamenaly úbytek nových zákazníků. Vůz se dvěma véčky ve znaku si před rokem vybralo 270 Čechů, letos tedy spadl o 5,9 %, respektive 16 exemplářů. Ford vykazuje pokles o 24,9 % ze 177 kusů loni v dubnu. Audi je na tom hůře o 19,5 %, před rokem rozšířilo vozový park na domácích silnicích 77 aut. Na závěr trocha optimismu: Laguna zaznamenala nárůst o 12,5 %, loni si našla čtyři desítky nových majitelů.

Největším šplhounem aktuálního žebříčku je Hyundai Sonata, tady není celkem co řešit. Loni se pro něj rozhodlo jen pět lidí, letošní navýšení o 39 kusů logicky znamená +780 %. V nejnovějším pořadí je alespoň v první dvacítce drtivá většina pádů a modely mimo ni, například kupé Volvo C70, nemají relevantní výsledky. Za ten se už dá alespoň trochu považovat padesátiprocentní skok loňského nováčka Seat Exeo (z 8 na 12). Postupů je jinak celkově pouze šest a Fiat Croma má stejných 6 přírůstků jako loni.

Propadák tentokrát musíme hledat mezi těmi modely, které se do Top 20 nevešly. Je jím Lexus IS, ten ztratil -75 %, pohoršil si z 12 aut na tři. Zdatně mu ovšem sekundují soupeři, od kterých by to čekal málokdo: Honda Accord (-74,4 %) a trojkové BMW (-74,1 %). Accordů se prodalo o 29, bavoráků dokonce o čtyřicet méně!

Střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období4/20101-4/20104/20101-4/2010
1.Škoda SUPERB420138233,4%32,9%
2.Volkswagen PASSAT25478520,2%18,7%
3.Ford MONDEO13346010,6%10,9%
4.Audi A4622034,9%4,8%
5.Renault LAGUNA451103,6%2,6%
6.Hyundai SONATA44513,5%1,2%
6.Subaru LEGACY441633,5%3,9%
8.Opel INSIGNIA341722,7%4,1%
9.Mazda 633942,6%2,2%
10.Audi A5291252,3%3,0%
11.Mercedes-Benz C27662,1%1,6%
12.Peugeot 40721691,7%1,6%
13.Citroën C518921,4%2,2%
13.Toyota AVENSIS181221,4%2,9%
15.BMW 314811,1%1,9%
16.Seat EXEO12311,0%0,7%
17.Honda ACCORD10400,8%1,0%
18.Fiat CROMA6100,5%0,2%
19.Alfa Romeo 1595240,4%0,6%
19.Kia MAGENTIS5150,4%0,4%
19.Toyota PRIUS5410,4%1,0%
-Ostatní modely17671,4%1,6%
-CELKEM12564203100,0%100,0%

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti první třetině loňského roku zvýšil již jen o 4,1 %, z 4.039 na 4.203 kusů, letos tedy zákazníci odebrali o 164 vozů více.

V celkovém pořadí od ledna vede po čtyřech měsících Superb s 1.382 kusy (podíl 32,9 %) před Passatem (785, 18,7 %) a třetí je Mondeo (460, 10,9 %). Čtvrté stále zůstává Audi A4 (203, 4,8 %) a pátá je Insignia (172, 4,1 %). Přes stovku se dostaly ještě šesté Legacy (163), sedmé Audi A5 (125), osmý Avensis (122) a devátá Laguna (110).

V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 323 vozů (+30,5 %). Passat je i nadále v plusu, získal 8,9 % (o 64 kusů více). Prodeje evropské vlajkové lodi Fordu se zatím zvedly o 52 automobilů (+12,7 %). Audi A4 si jako jediný model z první pětky pohoršilo (-14,7 %, loni 238, letos -35). Navýšení Insignie již kleslo do přece jen relevantnějších hodnot: činí +36,5 %, před rokem měla 126 aut, letos +46.

Největší škodovka dominovala také počtům vznětových motorizací, bylo jich 358 (85,2 % z celkových registrací). V procentních podílech ji ovšem všichni čtyři nejbližší soupeři překonávají. Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 234 zákazníků (92,1 %) a naftové Mondeo má na kontě 123 kusů (92,5 %). Audi A4 má podíl turbodieselů také o něco větší než Superb: 90,3 %, připsalo si na konto 56 vozů s tímto druhem pohonné jednotky. U Renaultu Laguna také převažují agregáty spalující naftu, jsou zastoupeny 39 kusy (86,7 %).

Pro úplnost dodejme, že tři dubnové volkswageny střední třídy spalovaly CNG, jeden ford pak bioetanol E85.

Aleš Dragoun
Diskuze (109)
25. 5. 2010 11:22
Mé rozhodování o nákupu auta střední třídy
Povím vám něco o své výměně auta. Vzhledem k tomu, že mé stávající auto dieselový Ford Mondeo TDCi 96kW již vyžadoval během 5ti let provozu a najetých 100tis km výměnu některých finančně velmi nákladných dílů, na kterých se podepsala mimojiné i "kvalitní" česká nafta, byl jsem rozhodnut o jeho prodeji. Jelikož potřebuji denně jezdit, prodej Mondea jsem chtěl řešit v době ujasnění výběru mého nového auta. Dieselový motor jsem už v mém novém autě zavrhnul, neboť dieselové Mondeo nebylo zrovna nejspolehlivější a nákladné servisy a opravy dieselu jsou přeci jen cenově jinde než u motoru benzínového. Na víc cena nafty je téměř srovnatelná jako cena Naturalu a o její kvalitě mám pochybnosti. Co se týče spotřeby, tak radši budu jezdit o 2 litry naturalu více o proti dieselu, ale na druhou stranu zase ušetřím na servisu dieselu. Takže otázku motorizace jsem měl vyřešenou. Během měsíců února a března 2010 jsem tedy objížděl autosalony a vozil se v předváděcích vozech vesměs střední třídy. A tak jsem zkoušel Mazdu 6, Ford Mondeo, Superba, Volvo S40, Citroena C5, Subaru Legacy, Hondu Accord, Peugeota 407, Avensis (VW jsem nezkoušel neboť jsem na tuto značku alergický díky mnoha českým bezmozkům co si myslí že jim patří svět), ale na každém voze mě něco vadilo a nebyly to jen drobnosti. Nejméně věcí mi vadilo na Citroenu C5 a Mondeu, nejvíce věcí mi naopak vadilo na Subaru, Avensisu a Superbu. V té době jsem se objednal ještě na zkušební jízdu Sonátou, ale auto zrovna neměli na prodejně a tak jsem delší dobu čekal mež jí přivezli na předváděcí jízdu (mezi tím jsem vyzkoušel ix35). Na konec jí přivezli, tak jsme ji s prodejcem vyzkoušeli a měl jsem jasno V Sonátě mi vůbec nic nevadilo a když to řeknu česky, tak mi padla jak poklice na hrnec a splnila všechny mé požadavky. Sonáta kterou jsme s prodejcem zkoušeli byla sice dieselová 110kw, ale v benzínu jsem si ji také dokázal představit. Takže v rámci předváděcích jízd vozidel střední třídy Sonáta vyhrála. Cena v té době byla ve výbavě Premium nějakých 589 tis. Mondeo kombi v akci s názvem Enterprise stálo 619 tis a Citroen C5 kombi v akci s názvem Millenium bylo za 550 tis. Takže jak správně čtete, měl jsem mezi auty 3 favority a to Sonátu, Mondeo a C5. Sonáta byla z testovaných aut nejlepší, ale cena 589 tis byla docela dost vysoká. V Mondeu se mi nelíbil interiér neboť působil hodně lacině, ale kompenzovaly to zase jízdní vlastnosti, které jsou na špičkové úrovni. Na Fordu je poslední dobou hodně vidět jak na autech šetří a vše působí poměrně lacině, takže Mondeo jsem odepsal. C5 byla zase hodně pohodlná, měkoučká a cenově hodně zajímavá. Zatím jsem ještě vyčkával, ale o dva měsíce později jsem využil mimořádné slevy na poslední modely faceliftových Sonát. Nyní necelý měsíc vlastním úplně novou Sonátu ve výbavě Premium a zajíždím nový motor DCVVT 121kW, mám najeto cca 650km a zatím maximální spokojenost. Když to shrnu, tak Sonáta je hodně dobré auto, na dobré technické i kvalitativní úrovni jako ostatní evropská auta střední třídy, jen neprávem někteří stále kritizují korejská auta a když je člověk pozve ke zkušební jízdě, tak radši nechtějí, aby nemuseli uznat že se pletli. Motor Sonaty je téměř neslyšitelný, interier hodně příjemný, jízdní vlastnosti dobré, limity auta zatím neznám, ale trasu kterou jsem projížděl s Mondem celkem ostře, tak Sonáta je také v pohodě. Takže jen tak dál Hyundai :-)
21. 5. 2010 09:53
Re: Laguna...
;-)
21. 5. 2010 09:50
Re: Renault ma prijemne prekvapil
na végre valaki, akivel normálisan lehet beszélni ;-)
Re: Laguna...
Jen bych si dovolil malinko připomenout všem místním odborníkům a znalcům, že se mi zdá dost přitažené za vlasy srovnávat Lagunu III s BMW jako principem. Něco tak nekvalitního a hnusnýho jako je Rencek s vybroušeným diamantem automobilového světa?
Avatar - white label
21. 5. 2010 00:33
Re: Laguna...
Ano, Laguna je horní siluetou palubní desky někde mezi minulou a současnou pětkou...
S tou trojkou souhlasím, určitý dojem kvality a útulnosti chyběl i předchozí pětce..., nejsem žádný velký obdivovatel Bangla, obzvlášť právě "jeho" interiérů současné trojky a minulé pětky...