12.12. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Rinspeed E-Go Rocket má dvacet let. Tehdy ještě ve Švýcarsku dělali super auta

 

Rinspeed E-Go Rocket byl plně funkčním konceptem vozu inspirovaným rekordními automobily ze 40. let. Představil se v Ženevě před dvaceti lety.

Švýcarská společnost Rinspeed Design vedená Frankem M. Rinderknechtem o sobě dává pravidelně vědět vždy při příležitosti domácího autosalonu v Ženevě. Asi nejaktivnější byl Rinspeed v 90. letech, kdy vznikla celá řada zajímavých kreací.

Hlavním tahákem stánku Rinspeedu se pro ženevský autosalon v roce 1998 stal stříbrný vůz příznačně pojmenovaný E-Go Rocket. Svému názvu auto plně dostálo vzhledem své karoserie doutníkového tvaru. Tvůrci vozu v čele s tehdy dvaačtyřicetiletým Rinderknechtem se nechali inspirovat rekordními automobily 40. let, které se proháněly na vyschlém solném jezeře Bonneville v USA.

Za šest měsíců

Stroj E-Go Rocket byl sice konceptem, avšak plně funkčním. Jeho vývoj zabral pouhých šest měsíců, což bylo mimo jiné také zásluhou využití počítačového konstruování (CAD) a simulace výroby (CAM). Od začátku byl zamýšlen jako silniční auto, schopné běžného provozu a tedy splňující platné legislativní požadavky zemí Evropské unie. V době premiéry však ještě nebylo o případné kusové výrobě vozu na základě závazných objednávek rozhodnuto. Zda se později nějaký E-Go Rocket prodal konkrétnímu zákazníkovi, se s jistou nikde nedočtete.

Rinspeed Design vůz sice navrhl, avšak na jeho výrobě se podílela celá řada subdodavatelů a specializovaných firem. Tak třeba vysokorychlostní pneumatiky o rozměru 235/50 vpředu, respektive 255/45 vzadu, vyrobila společnost Continental. Obuta byla na speciálních 18palcových kolech vyvedených v chromu od společnosti Antera.

Rinspeed Oasis: Švýcarská automobilová oáza s integrovanou... Zahradou!

Se zcela nezávislým zavěšením kol na lichoběžníkových nápravách zase pomáhal specialista na odpružení Eibach. Ten v té době pracoval třeba pro tým McLaren formule 1 a pro E-Go Rocket vyvinul a odzkoušel speciální tlumiče, stavitelné ve čtyřech úrovních, čímž se měnila světlá výška vozu. Tento svůj výrobek navíc Eibach prezentoval na vlastním stánku v Ženevě, tedy jen kousek od Rinspeedova stánku s vozem E-Go Rocket.

Při vývoji ale Rinspeed pamatoval také na domácí firmy, konkrétně Rieter Automotive Systems. Pro E-Go Rocket vyrobila koberec do jeho jednomístné kabiny a dále vyhřívané „čelní sklo“. Mělo usměrňovat proudící vzduch nad hlavu jezdce. Vzhledem k tomu, že Rinspeed udával u E-Go Rocket maximální rychlost 260 km/h, nešlo rozhodně o zanedbatelnou část karoserie vozidla, přičemž se sklo vysouvalo (případně zasouvalo) v závislosti na rychlosti vozu.

Základem karoserie byl ocelový trubkový příhradový rám, potažený krycími panely z kompozitních materiálů. Auto sice bylo navrženo ve Švýcarsku, avšak jeho výroba proběhla u společnosti TLC Carossiers Inc. na Floridě v USA. Přepravu již hotového auta měla na starosti německá Lufthansa Cargo.

Luxus pro osamělé pány

Stroj E-Go Rocket sice vypadal na první pohled jako puristický sporťák, avšak ve skutečnosti nabízel dotek luxusu. Anatomické sedadlo tvůrci čalounili omyvatelnou džínovinou ve dvou modrých odstínech, což bylo vzhledem k jakékoliv chybějící střeše nezbytné. Zajímavost představoval infotainment, který dodala společnost Philips Car Systems, a kromě hi-fi audia s přehrávačem kompaktních disků v sobě zahrnoval také navigační systém.

Rinspeed Dock+Go: Dokovací stanici pro Smart uvidíme v Ženevě 2012

Motorem byl kompresorem přeplňovaný hliníkový osmiválec o objemu 4,6 litru a výkonu 410 koní (301 kW), který vyrobila automobilka Hyundai. Speciálně laděný výfukový systém dodal Remus. S pohotovostní hmotností 1050 kg vůz zrychloval z klidu na 100 km/h za 4,8 sekundy, což je skvělé i dnes, ve druhé polovině devadesátých let šlo o oslňující hodnotu. Jak E-Go Rocket jezdil? O tom se můžeme pouze domnívat. Nemáme informace, že by tento vůz některý z motoristických časopisů někdy podrobil jízdním dojmům, ne-li testu.

Video

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Seehofer se rozloučil s vedením CSU, nahradí ho Markus Söder Seehofer se rozloučil s vedením CSU, nahradí ho Markus Söder

Potleskem ve stoje se dnes členové bavorské…

České letouny L-410 se začínají montovat za Uralem České letouny L-410 se začínají montovat za Uralem

Ruský majitel kunovického výrobce letadel Aircraft…

Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie

Britský úřad pro regulaci finančního trhu vyšetřuje…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou už tlustší než Američané

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou…

Paní Marie (60) se kilogramy navíc většinou netrápila, přesto se za svých 137 kilo tu a tam zastyděla. Časem se…

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

 

iSport.cz

Mourinhova budoucnost? Stále jsem mladý, půjdu do nejlepšího klubu, řekl

Mourinhova budoucnost? Stále jsem mladý, půjdu do…

V polovině prosince dostal padáka v Manchesteru United, kde se mu nedařilo dosáhnout požadovaných úspěchů. Od té…

TOP 50 talentů: Vítěz z Atalanty, naděje Sparty i brankář Manchesteru United

TOP 50 talentů: Vítěz z Atalanty, naděje Sparty i…

KOMPLETNÍ POŘADÍ OD 50. DO 1. MÍSTA | Deník Sport dal již tradičně dohromady výběr největších českých…

 

Reflex.cz

10 nejlepších hororů všech dob: Hororový zlatý fond aneb nejděsivější filmy historie

10 nejlepších hororů všech dob: Hororový zlatý fond…

Největší slávu zažila filmová hrůza v sedmdesátých a osmdesátých letech. Nejde zapomenout na klasiky, které…

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se zranění a prožijte plnohodnotný život

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se…

Za nepozornost se platí. Dlouhé hodiny by o tom mohl vyprávět šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa…