Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Fernandem Vidalem (Shell Lubricants): Oleje a maziva

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Společnost Shell zasahuje svými produkty do všech odvětví automobilového průmyslu. Co to znamená konkrétně?

Firma Shell zásobuje nejen automobilový průmysl, ale také dodává maziva do průmyslových odvětví, jakými jsou všeobecný výrobní, stavební, energetický, těžební a zemědělský průmysl. Společnost Shell nabízí špičkové značky pro širokou škálu aplikací, včetně motorových olejů pro osobní automobily, motorových olejů pro velké naftové motory nákladních automobilů, procesních olejů, hydraulických kapalin, olejů do průmyslových motorů a plastických maziv. Podle 14. vydání zprávy Market Analysis and Assessment of the global lubricants industry od společnosti Kline & Company vydané v roce 2016, byla divize Shell Lubricants s tržním podílem 11,6 % opět vyhlášena za globálního dodavatele maziv číslo jedna. V Česku a na Slovensku zastupuje značku Shell exkluzivně firma AutoMax Group, která v srpnu loňského roku vznikla přejmenováním z Walmsley enterprices international. Zároveň došlo ke změně sídla a přestěhování do pátého pražského obvodu.

Společnost Shell se stala jedničkou na celosvětovém trhu již podesáté za sebou, což je výjimečný výsledek. Na podrobnosti a okolnosti tohoto fenoménu jsme se zeptali Fernanda Vidala, Macro Distributor Manager u Shell Lubricants pro severní oblast zahrnující rovněž Českou republiku a Slovensko.

Společnost Shell Lubricants je celosvětově uznávanou značkou co do objemu i kvality maziv. Z jak rozsáhlého vývoje vychází?

Veškeré inovace naší společnosti pramení z práce velkých vývojových center maziv po celém světě, které se nachází v Německu, USA, Číně a Japonsku (společný podnik). V centru zájmu Shell Lubricants jsou inovace a vývoj nových produktů a jejich aplikací.

Můžete váš vývoj více konkretizovat?

Bohužel Vám nemohu odkrýt projekty, na kterých aktuálně pracujeme. Máme silnou tradici v technologii maziv, která trvá více než sedmdesát let. V současné době máme více než dvě stovky vědců a inženýrů, kteří se věnují primárně výzkumu a vývoji maziv. V současné době držíme více než 150 patentů pro základové oleje, maziva i plastická maziva a každý rok provádíme studie v reálném provozu v rozsahu milionů mil. Skupina Shell každoročně investuje do technologie téměř 1,3 miliardy amerických dolarů.

Jakou inovaci za poslední roky považujete za největší?

Jedná se o Shell Pureplus Technology, což je technologie společnosti Shell, která dokáže změnit zemní plyn na kapalné uhlovodíky. Vzniká tak základový olej. V kombinaci s dalšími přidanými složkami tato technologie umožnila společnosti Shell vyvinout špičkové syntetické motorové oleje jako Shell Helix Ultra.

Vím, o české premiéře tohoto oleje jsme informovali již v Autoprofi 7/2014. Tehdy mne zaujalo zejména udržení viskozity oleje v extrémním rozsahu teplot.

Máte pravdu. Olej má nejlepší předpoklad výborně mazat nejen při standardní provozní teplotě motoru, ale také během studených či aktuálněji mrazivých startů. Víme, že studené starty tvoří největší zdroj opotřebení motoru. Když se vám podaří tuto oblast omezit, jde o vynikající výsledek pro životnost motoru. Jednodušeji řečeno, základový olej vzniklý ze zemního plynu dokáže udržet vhodnou tloušťku filmu v rozpáleném motoru, ale zároveň při nízkých teplotách ztuhnout jen tolik, aby mazal stále velmi dobře.

Můžete to doložit nějakými čísly?

Podle zprávy od společnosti Kline & Company společnost Shell zastává vedoucí pozici s tržním podílem 11,6 %, pokud jde o objem v roce 2015 s prodeji mezi 4400 až 4600 kilotunami hotových maziv, z toho 36 % v osobních vozidlech, 34 % v průmyslu a 30 % v užitkových vozidlech. Zpráva uvádí, že divize Shell Lubricants zaujímá vedoucí postavení na trhu v pěti ze sedmnácti jednotlivých trhů zahrnutých ve zprávě: Filipíny (30 %), Mexiko (24 %), Malajsie (27 %), Spojené království (18 %) a Spojené státy (12 %). Jsme mezi prvními třemi v žebříčku na dalších sedmi trzích: Kanada, Čína, Kolumbie, země DACH, Jižní Afrika, Thajsko a Vietnam. Shell Lubricants je mezinárodní ropná společnost s vedoucím postavením na trhu v Kanadě (13 %) a Číně (8 %), Jižní Afrika (20 %) a Thajsku (18 %).

V loňském roce jste na trh uvedli oleje řady Rimula pro větší naftové motory pohánějící nákladní vozidla a autobusy. Mají také nějakou specifickou vlastnost?

Uvedli jsme na trh obnovené portfolio motorových olejů Shell Rimula pro velké motory nákladních vozidel, které je posíleno o další jedinečnou technologii Dynamic Protection Plus. Tato technologie umožňuje zákazníkům čerpat určité výhody produktu, v závislosti na třídě, kterou používají. Mezi tyto benefity patří nižší emise, prodloužené intervaly výměny oleje a spotřeba paliva.

Co to znamená podrobněji?

Technologie Dynamic Protection Plus je kombinace technologie Shell Pureplus a naší Adaptive Additive Technology. Toto spojení přináší výbornou mazací schopnost a ochranu extrémně zatěžovaných naftových motorů současnosti, které často dosahují maximální točivý moment při extrémně nízkých otáčkách pod 1000 ot./min.

Slyšel jsem, že olej Rimula Ultra dalece převyšuje požadavky například značek Mercedes-Benz a MAN na ochranu proti opotřebení. Není to zbytečné „mrhání“ kvalitou, která si vyžaduje zvýšené náklady?

U užitkových vozidel či autobusů, které jsou v provozu denně, každý den několikrát startují a interval výměny oleje může dle výrobce dosáhnout cca 100.000 km, potřebujete mimořádně kvalitní motorový olej, když požadujete udržet dlouhou životnost motoru. Právě zmíněný olej Rimula Ultra nejen převyšuje požadavky na opotřebení ACEA i Mercedesu a MAN až o 56 procent, ale zároveň díky viskozitě 5W-30 a její mimořádné stabilitě přináší významnou úsporu paliva. Základový olej vzniklý ze zemního plynu má nejen širší teplotní rozsah pro dokonalé mazání a úsporu paliva, ale také větší odolnost vůči oxidaci, což prodlužuje jeho životnost.

Pojďme trochu odhlédnout od specifik produktů. V jakém poměru se nachází Shell Lubricants v automobilové oblasti a průmyslovém sektoru?

Podle dříve zmíněné zprávy společnost Shell drží vedoucí pozici s tržním podílem 11,6 %, pokud jde o objem v roce 2015 s prodeji mezi 4400 až 4600 kilotunami hotových maziv, z toho 36 % v osobních vozidlech, 34 % v průmyslu a 30 % v užitkových vozidlech.

Velký odběr maziv vyžaduje značné výrobní zázemí. Kolik máte továren na výrobu základového oleje a v kolika závodech oleje mísíte pro konečného uživatele?

Provozujeme přes 40 závodů na mísení (a balení) maziv ve 32 zemích po celém světě. Náš nejnovější závod byl otevřený v Indonésii v listopadu roku 2015. Dále také přemisťujeme a modernizujeme naše výrobní závody pro maziva a syntetická maziva v Singapuru. Naše závody jsou na strategických místech, aby bylo možné lépe obsloužit zákazníky. Náš největší závod je v Houstonu v USA, následují závody v Grasbrooku v Německu, Zhapu v Číně a Tianjin v Číně. Kromě toho provozujeme 15 specializovaných závodů pro syntetická maziva.

Již jsme se dotkli oblasti, že na vývoji olejů spolupracujete s některými automobilkami, abyste vytvořili maziva na míru jejich motorů. Kterých značek se to týká?

Naše společnost spolupracuje s OEM výrobci jako Daimler, MAN, Fiat Chrysler Automobiles, Renault-Nissan, General Motors, Toyota, BMW a také s výrobcem převodovek ZF. Spolupracujeme rovněž s některými výrobci z Číny jako například Geely a FAW. Je všeobecně známo, že také připravujeme oleje pro motocyklovou značku Ducati.

AutoMax Group

Společnost AutoMax exkluzivně nabízí v Česku a na Slovensku produkty Shell zejména pro osobní i užitkové automobily, autobusy, zemědělské a stavební stroje i energetický průmysl. V úzké spolupráci se společností Shell doplňuje prodej zákaznickým servisem a technickou podporu. Odborný servis pomáhá uživatelům s výběrem, používáním, údržbou a monitorováním maziv v jejich zařízení.

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Avatar - lamal
5. 6. 2017 14:23
Ultra
Ja som presiel z Liqui Moly Race tech GT1 10w60 na Shell Helix Ultra racing 10w60... rozdiel ceny v prospech Shellu je obrovsky, vysledky podobne... LM je o nieco lepsi na papieri, ale rozdiely su uz tak male a cenovy odstum oproti Shellu velky... uvidime co ukaze prax
5. 6. 2017 10:08
technicke detaily
Chtelo by to vic do technickych detailu - oleje C3, lehkobezne oleje 0w-20 nebo klasicke 5w-40. Typy a rozdly zakladovych oleju. Oleje pro prevodovky - jejich zivotnost atd.