Co se stane, když vám dojde olej. Opravdu je to pro motor konečná?
Pokud motor spotřebuje veškerý olej, případně jeho značnou část, hrozí jeho fatální poškození, takzvané zadření motoru. Prostě si jedete a náhle se zpod kapoty začnou ozývat podivné klepavé zvuky. Motor se zakrátko zastaví. Pokud mluvíme o zadření motoru, nejčastěji máme na mysli poškození klikového hřídele. Ten má hlavní a ojniční ložiska. Na obou se umí zadřít, ovšem projev závady se může navenek lišit.
Jak olej z motoru zmizí? Nejčastěji si jej motor sám spotřebuje (spálí). Třeba přes volná ložiska turbodmychadla či ztvrdlá ventilová těsnění. V extrému přes opotřebované pístní kroužky či dokonce válce. Příčin je ovšem více a ne všechny souvisejí se závadou motoru. Ke ztrátě oleje může přispět i sám řidič. Třeba když omylem prorazí olejovou vanu a mazivo z ní vyteče.
Kolik je v motoru oleje, zjistíte na olejové měrce. U nových aut se za tímto účelem používá také senzorika. Některá auta pouze hlásí, že množství oleje kleslo na kritickou mez (žlutá olejnička) – vozy koncernu VW. Jiná přímo graficky ukazují, kolik oleje v motoru je, a to po každém zapnutí zapalování (auta společnosti PSA).
Olej jako takový motor pouze nemaže, ale má i za úkol odvádět teplo. Špatné je, i pokud někdo jezdí trvale s menším množstvím oleje. To sice může stále vyhovovat, neboť jeho hladina se může nacházet kousek nad spodní ryskou olejové měrky, ovšem malé množství oleje vede k jeho zvýšenému tepelnému zatížení, čímž olej mnohem rychleji degraduje – stárne.
Co to ale je to zadření ložisek? Čtyřtaktní motor používá na klikové hřídeli pro vlastní uložení v bloku motoru i pro spojení ojnic s klikovým hřídelem kluzná ložiska. Je to, jako kdybyste vzali jednu trubku a do ní vložili druhou menší a tou v ní otáčeli. A mezi ně dali vazelínu. Kluzné ložisko, aby mohlo plnit svoji funkci, musí být mazáno takzvaně hydrodynamicky. To znamená, že mezi vnější plochou vnitřní části a tou vnější ložiska se vytvoří vrstvička oleje, v níž vlastně vnitřní část uložení (ta pohyblivá) „klouže“. V okamžiku, kdy se vrstva oleje ztratí, ložisko se zadře. Zadření znamená, že mezi oběma částmi ložiska výrazně vzroste tření. Vzniklé síly obyčejně způsobí protočení vnější pánve ložiska v obalu – tedy bloku nebo v ojnici.
Pokud se zadřou hlavní ložiska, motor se „jen“ zastaví. K tomu dojde vlastně vždy, neboť olej putuje z olejového čerpadla přes čistič vždy nejprve do hlavních ložisek a teprve od nich do ojničních. Když ale zadřete také ojniční ložisko, dojde nejen ke ztichnutí agregátu, nýbrž mnohdy i k mnohem fatálnějšímu stavu. Ložisková pánev často praskne, takže dojde k odpojení ojnice od klikového hřídele. Zejména při vyšších otáčkách jsou síly takové, že ta někdy prorazí stěnu bloku a vylétne z něj ven. Automechanici tomu říkají, „že vám píst podal ruku“. Takto poškozený blok motoru můžete vyhodit. Díru v něm už nikdo nezadělá. Naopak pokud se zadřou hlavní ložiska klikového hřídele, lze to opravit výměnou za nové ložiskové pánve, jimž se v lepším případě přizpůsobí přebroušením čepy klikového hřídele. V horším si koupíte novou kliku.