Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co se stane, když vám dojde olej. Opravdu je to pro motor konečná?

Tomáš Dusil
Diskuze (25)
Výraz „dojde“ berte s rezervou. Obvykle totiž olej v motoru nemusí zcela zmizet. K fatálnímu poškození agregátu stačí, že ho je příliš málo. Co se tedy stane, když motor nemá mazivo?

Pokud motor spotřebuje veškerý olej, případně jeho značnou část, hrozí jeho fatální poškození, takzvané zadření motoru. Prostě si jedete a náhle se zpod kapoty začnou ozývat podivné klepavé zvuky. Motor se zakrátko zastaví. Pokud mluvíme o zadření motoru, nejčastěji máme na mysli poškození klikového hřídele. Ten má hlavní a ojniční ložiska. Na obou se umí zadřít, ovšem projev závady se může navenek lišit.

Jak olej z motoru zmizí? Nejčastěji si jej motor sám spotřebuje (spálí). Třeba přes volná ložiska turbodmychadla či ztvrdlá ventilová těsnění. V extrému přes opotřebované pístní kroužky či dokonce válce. Příčin je ovšem více a ne všechny souvisejí se závadou motoru. Ke ztrátě oleje může přispět i sám řidič. Třeba když omylem prorazí olejovou vanu a mazivo z ní vyteče.

Kolik je v motoru oleje, zjistíte na olejové měrce. U nových aut se za tímto účelem používá také senzorika. Některá auta pouze hlásí, že množství oleje kleslo na kritickou mez (žlutá olejnička) – vozy koncernu VW. Jiná přímo graficky ukazují, kolik oleje v motoru je, a to po každém zapnutí zapalování (auta společnosti PSA).

Olej jako takový motor pouze nemaže, ale má i za úkol odvádět teplo. Špatné je, i pokud někdo jezdí trvale s menším množstvím oleje. To sice může stále vyhovovat, neboť jeho hladina se může nacházet kousek nad spodní ryskou olejové měrky, ovšem malé množství oleje vede k jeho zvýšenému tepelnému zatížení, čímž olej mnohem rychleji degraduje – stárne.

Co to ale je to zadření ložisek? Čtyřtaktní motor používá na klikové hřídeli pro vlastní uložení v bloku motoru i pro spojení ojnic s klikovým hřídelem kluzná ložiska. Je to, jako kdybyste vzali jednu trubku a do ní vložili druhou menší a tou v ní otáčeli. A mezi ně dali vazelínu. Kluzné ložisko, aby mohlo plnit svoji funkci, musí být mazáno takzvaně hydrodynamicky. To znamená, že mezi vnější plochou vnitřní části a tou vnější ložiska se vytvoří vrstvička oleje, v níž vlastně vnitřní část uložení (ta pohyblivá) „klouže“. V okamžiku, kdy se vrstva oleje ztratí, ložisko se zadře. Zadření znamená, že mezi oběma částmi ložiska výrazně vzroste tření. Vzniklé síly obyčejně způsobí protočení vnější pánve ložiska v obalu – tedy bloku nebo v ojnici.

Pokud se zadřou hlavní ložiska, motor se „jen“ zastaví. K tomu dojde vlastně vždy, neboť olej putuje z olejového čerpadla přes čistič vždy nejprve do hlavních ložisek a teprve od nich do ojničních. Když ale zadřete také ojniční ložisko, dojde nejen ke ztichnutí agregátu, nýbrž mnohdy i k mnohem fatálnějšímu stavu. Ložisková pánev často praskne, takže dojde k odpojení ojnice od klikového hřídele. Zejména při vyšších otáčkách jsou síly takové, že ta někdy prorazí stěnu bloku a vylétne z něj ven. Automechanici tomu říkají, „že vám píst podal ruku“. Takto poškozený blok motoru můžete vyhodit. Díru v něm už nikdo nezadělá. Naopak pokud se zadřou hlavní ložiska klikového hřídele, lze to opravit výměnou za nové ložiskové pánve, jimž se v lepším případě přizpůsobí přebroušením čepy klikového hřídele. V horším si koupíte novou kliku.

Tomáš Dusil
Diskuze (25)
25. 8. 2019 23:04
zadřený motor
Pokud člověk pravidelně nekontroluje stav oleje v motoru, motor se mu dříve nebo později určitě zadře. Většinou je pak motor zralý na výměnu, protože se následná oprava nevyplatí. Na https://kralmotoru.cz/…na-zadreny-motor jsem se dočetl, že nestačí jen sledovat kontrolku oleje na přístrojové desce, ale kontrolovat to taky manuálně, co kdyby byla náhodou rozbitá, že?
26. 11. 2016 08:54
Re: Dotaz
Máte je vedle? Hustý. Buď na sebe opatrnej. Když deš ožralej z hospy domu, tak kolem číňanů nikdy nesmíš lézt po čtyrech!

26. 11. 2016 00:21
Fabie
No já jezdil s fabií 1,9 TDi, až jednou... pískot a rudá olejnička v zatáčce. Zřejmě si čerpadlo cuclo trochu vzduchu, oleje tam bylo zatraceně málo. Motor jede dodnes bez známek jakéhokoliv poškození.
25. 11. 2016 16:49
Re: Octavia Tour
Ochrana motoru, která neukáže svítící červenou olejničku?

:-!
Avatar - Flai
25. 11. 2016 15:18
Octavia Tour
Měl jsem firemní Octavia Tour TDI ,cestou na chatu kde Chevrolet jenom trochu drhnul tažným tak Octavia vzala venu >:D Ale žádná rána jen trochu škrtla,takže jsem nic nepozoroval až po pár metrech se motor vypnul tak jsem ho nastartoval znovu a po přidání plynu okamžitě zhasl ,zajímavé že nesvítila kontrolka mazání . Až když jsem vystoupil tak jsem viděl za sebou samý olej >:D a v servise mi ukazovali jak moc je proražená vana Jinak motor přežil ale nevěděl jsem že je tam taková ochrana motoru